{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
16.522 visninger | Oprettet:

Motorhavari efter ca 30 km og olieskift {{forumTopicSubject}}

Nogen der kan komme med et input til hvordan man lige finder ansvaret for et mystisk motorhavari efter olieskift.
Bmw 535i 2012 (F11), km. 120100.
Beder automekanikeren skifte olie og fortæller at der en specielt olie på. BMW har godkendt Castrol Edge og den kommer på. Automekanikeren sætter også et Bosch oliefilter der hedder P9269 (1457429269) i BMWen. - ved ikke om Bosch oliefiltre er godkendt af BMW.
Jeg kører ca. km 30 og vupsi så har motoren sat sig fuldstændig fast.
(starter, generator, gearkasse og svinghjul blev afmonteret og så et dækjern på krumtappen, den sidder bare fast)
Ingen advarsler i bilen om noget var galt.
Er der et årsagssammenhæng mellem olieskift og motorhavariet ?
Bilen kørte som en drøm før besøget hos automekanikeren,
Har automekanikeren et ansvar og hvis ja, en ansvarsforsikring ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorhavari efter ca 30 km og olieskift
  • #1   4. dec 2016 Har du tjekket om der overhovedet er olie på ? smiley

  • #2   4. dec 2016 Nej, jeg har en regning hvor der står at der er fyldt olie på til kr. 175 pr Liter.
    Jeg har en anden BMW der advare hvis oliestanden er lav


  • #3   4. dec 2016 havde bilen den korrekte oliestand efter motorhavariet ?
    er der en olie pind ?


  • #4   4. dec 2016 Det kan godt stå der,men måske har de glemt at hælde på smiley tjek nu lige engang smiley

  • #5   4. dec 2016 Nej vent olielampen ville jo lyse smiley

  • #6   4. dec 2016 Det ved jeg faktisk ikke. Fik at vide at der ingen glimmer var i olien de aftappede ved undersøgelsen af motoren der ikke ville "tørne". Det er det samme autoværksted.

  • #7   4. dec 2016 det kan jo være der har været en fejl i oliefilteret så der ikke er olie tryk rundt i systemet har set fejl på oliefiltet før men kan ikke se hvorfor bilen ikke har bipper skreven mangel på olietryk vis det var det og nu har mekaniker vil sat bundproppen på ))) selv om jeg ikke lige kunne forstille mig at det kan glemmes

  • #8   4. dec 2016 Min nuværende BMW (E91) er der ingen oliepind, kun aflæsning i menuen

  • #9   4. dec 2016 Ja, jeg har gjort mig mange tanker om hvad der er sket; glemt olieprop, sammenfalden oliefilter, måske glemt at isætte o-ring, kobberskive mv ved oliefilteret.
    Det er en dyr fornøjelse at få en anden motor i (N55) koster det halve af ny peugeot 306

    Ja, alle 306 heste dræbt i et spiltsekund. Det er automekaniker-terror på højde med 9-11.


  • #10   4. dec 2016 Men hvis de havde glemt noget af alt det ville den jo selv sige til ? smiley

  • #11   4. dec 2016 Den er lidt svær uden at have bilen foran sig, men de har skilt den ad nu..
    Vil mene mekaniker skal bruge sin værkstedsforsikring, eller kontakte sin grosist vedr oliefilteret.


  • #12   4. dec 2016 Ved ikke med bmw. Men nogle indsatsfiltre kan monteres forkert, og så kommer der ikke olie rundt i motoren. Men ja så burde lampen vel lyse

  • #13   4. dec 2016 Det dækker deres forsikring da, ellers er der da en retssag på vej.

  • #14   4. dec 2016 Jeg bad mekanikeren samlet det de havde afmonteret, og vil se i morgen om bilen er samlet, så vil jeg have den fjernet og undersøgt et andet sted.
    Korrekt at filteret kan isættes forkert, der to måder en til Alu-hus og en til Plastik-hus.
    Jeg skaltale med mekanikeren i morgen, nu har han haft weekenden til at tænke over om han har et ansvar af nogen art.


  • #15   4. dec 2016 har oplevet på en båd motor engang der fik olieskift og filter det var et filter der sider på siden så der er en ventil i det der sørger for olie ikke løb tilbage når man slukket den men hade heldigvis olietrykmåler og kunne se det med det samme så det blev skiftet igen og så var det helt ok igen det var et mann filtet men det sad fast i ventilen så der ingen olie smøring var

  • #16   4. dec 2016 Jeg har ikke penge til en anden motor, men penge til forfølge sagen til byretten.
    Men lad mig nu se i morgen om mekanikeren har ren samvittighed oven på weekenden. Med ren samvittighed så tilbyder han sikkert sin ansvarsforsikring.
    Jeg tror godt han ved, at fejlen kan ligge hos hans værksted. Men hvis han stejler lige så meget som alle mine heste der er døde, og afviser noget som helst forlig, så må juraen bruges.


  • #17   4. dec 2016 men vis det er dårligt monteret olie filter eller andet er det stadig mærkeligt den ikke advaret dig at der ingen olietryk var for det burte den og syns også det underligt at flere nye biler ingen oliepind har til at tjekke helt nøjagtigt hvor meget olie der er for der kan jo ske fejl men mener jeg har hørt man kan købe en oliepind til at sætte til de bmw motor uden så man kan tjekke selv på gammeldags måde

  • #18   4. dec 2016 Ja vil da håbe de vil tage skylden for det ikke helt billigt med en ny motor

  • #19   4. dec 2016 Mann oliefilter er officiel godkendt af BMW, men kan ikke finde nogen godkendelse af Bosch-filter til BMW. Det er FTZ der har leveret Bosch oliefiltret til mekanikeren. Hvis der ikke kan fremskaffes en godkendelse af Bosch oliefiltre til BMW, så har FTZ også et problem der hedder produktansvar.

  • #20   4. dec 2016 gik den som den plejet inden den sagde bang eller tikket den ?

  • #21   4. dec 2016 Hvis du er medlem af FDM, vil de måske kigge på sagen ?

  • #22   4. dec 2016 Min olie-aflæsning i min BMW E91 har altid virket efter hensigten. Jeg bruger gerne den manglende oliepind i BMWen som en joke, beder en med forstand på biler og motorer om lige at checke oliestanden. De roder gerne længe rundt under motorhjelme til stor morskab for tilskueren

  • #23   4. dec 2016 har selv olieaflæser i mit display i bilen der viser hvor meget der er på når jeg starter men må sige jeg godt kan lige at tjekke oliepinden også især når jeg skifter olie og filter så jeg sikker på den er i top så smart begge ting er der men kan nu heller ikke se noget grundt til de ikke skulle tage skylden de jo sket lige efter olieskift og filter så det må jo hænge sammen det var værre vis den hade kørt 1000km efter det skiftet

  • #24   4. dec 2016 Bilen kørte som en drøm, lige før den var hjemme, fik den gas, fuld gas i sportmode (manuel gear), toppede 170 km/t og så bremsede jeg hårdt og inden min indkørslen gik motoren ud, jeg satte den i 2nd gear, motoren startede og gik straks ud, og måtte skubbes ind i indkørslen, og har ikke siden været startet.

  • #25   4. dec 2016 http://www.autodele24.com/1186474-bosch

    Så vidt jeg kan se, så kan man sku ikke vende det olie filter forkert..
    Ej heller kan det have noget indflydelse på olietrykket, med mindre det kollapser, der jo ingen ventiler i sådan en indsats..
    Og ja BMW har forhåbentlig trykvagt efter filteret..

    Blev der brugt system rens da olien blev skiftet?


  • #26   4. dec 2016 Oliefilteret monteres sammen med en løs aflang plastikdims som ikke skiftes ved olieskift men som sidder inden i oliefiltret. På brugsanvisningen på Mann`s BMW filter er der en tegning der viser at når oliefiltret monteres i en alu indsat så skal dimsen vende en vej og hvis oliefiltret monteres i en plastikindsats så skal plastikdimsen vende modsat.
    Jeg ved desværre ikke hvilken typer indsatse mine biler har (E91 og F11) men det er samme filter


  • #27   4. dec 2016 Men mekanikeren kan jo men at alt er udført korrekt, så er det ikke hans ansvar... så hænger du både på motor, og hvad du så ellers vil forsøge....

  • #28   4. dec 2016 Hmm okay, det vel en fod, samme system bruges på f.eks Opel.. Og der kan man umuligt vende noget forkert..
    Om BMW ikke har lavet det idiot sikker skal jeg ikke kunne sige smiley

    Men i mine øre lyder det meget meget mærkeligt at motoren sidder helt fast, hvis ikke du har haft alarm for manglende smøreolietryk..

    Igen fik den olierens inden skiftet?


  • #29   4. dec 2016 Men mekanikeren kan jo men at alt er udført korrekt, så er det ikke hans ansvar... så hænger du både på motor, og hvad du så ellers vil forsøge....

    Det er bare vildt mystisk, at motorhavariet sker kort tid efter olieskift, på en motor der nærmest ikke kan splittes af hvis der ellers er olie på.


  • #30   4. dec 2016 Tjaaa men ting sker altså ind imellem, uden nogen har ansvar.

  • #31   4. dec 2016 Igen fik den olierens inden skiftet?

    Der er ikke betalt for olierens, hvad er olierens ?


  • #32   4. dec 2016 Så fik den det nok ikke smiley

    https://landberg.dk/bell-add-servicerens-3-p545

    Renser smøreoliesystemmet og løsner sod/skidt..


  • #33   4. dec 2016 Men i mine øre lyder det meget meget mærkeligt at motoren sidder helt fast, hvis ikke du har haft alarm for manglende smøreolietryk..

    Motoren sidder fast så fast, at mekanikeren ikke kunne rokke krumtappen en millimeter, så tog jeg selv fat i dækjernet og rykkede alt hvad jeg kunne og fik rykket krumtappen ca tre centimeter, og jeg kunne både høre den skrækkelig lyd af metal der "knaste" og mærket modstanden.....så var jeg overbevist, jeg lage dækjernet og sagde de godt kunne samlet bilen igen og skred, dybt rystet


  • #34   4. dec 2016 Det hele kan jo være et tilfælde, og uheldige omstændigheder og du kan jo håbe på at værkstedets ansvarsforsikring æder den.
    Når det så er sagt...

    Umiddelbart er det jo påfaldende at motoren giver op så kort tid efter olieskift, bed om at få det gamle filter udleveret, det burde være til at finde igen, og få kigget på hvad der ligger i det, har der været noget under vejs burde der ligge noget i filteret og din mekaniker burde se sådan noget ved service.
    Hvis motoren er havareret vil det undre mig at olien ikke indeholder nogen rester som din mekaniker påstår, hvor om alting er det til at se på lejer om de er døde pga manglende smøring, og dur din oliepumpe så er mulighederne ved at være begrænset til ingen olie, eller forkert monteret filter, er der for øvrigt ikke en prop i hver ende af de filter der skal af ved montering(har set det men kan ikke huske mærket).


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #35   4. dec 2016 Der var ikke olie på jorden der hvor den satte sig? en motor kan ikke køre 30 km uden olie på

  • #36   4. dec 2016 Renser smøreoliesystemmet og løsner sod/skidt..

    Sådan noget bruger jeg ikke, da mine biler aldrig soder til, pga, frisk kørsel og i kun benzinbiler og altid olieskift hver 10000 km


  • #37   4. dec 2016 ....eller forkert monteret filter, er der for øvrigt ikke en prop i hver ende af de filter der skal af ved montering(har set det men kan ikke huske mærket

    Nej der ingen plastikdimser på filtret men en løs indsats der skal vende enten den ene vej eller den anden vej. -det afgør indsatsen monteret på bilen der enten er af Alu eller plast


  • #38   4. dec 2016 Er den med kæde eller tandrem??

  • #39   4. dec 2016 Er den med kæde eller tandrem??

    Kæde


  • #40   4. dec 2016 Jeg går ud fra der er motorkæde på sådan en ( altså ikke tandrem ) . Kan det være den der er sprunget. ?

    Ved ikke meget om netop din BMW , men springer der en kæde, så sidder den ofte HELT fast. smiley

    ......... burde være nemt at chekke smiley


  • #42   4. dec 2016 Der var ikke olie på jorden der hvor den satte sig? en motor kan ikke køre 30 km uden olie på

    Ingen olie.
    Jo, man kan faktisk køre utrolig langt uden olie hvis man "cruiser", men ikke 30 km. Jeg gav den jo gas kort før hjemkomsten.


  • #43   4. dec 2016 det blever da spænden hvad de finder når de skiller motoren helt af så kan de se om det er olie mangel eller hvad der er sket

  • #44   4. dec 2016 Ved ikke meget om netop din BMW , men springer der en kæde, så sidder den ofte HELT fast.

    Det er ikke kæden, men med sikkerhed krumtappen der sidder fast, måske også stempler


  • #45   4. dec 2016 det blever da spænden hvad de finder når de skiller motoren helt af så kan de se om det er olie mangel eller hvad der er sket


    Ja det bliver spændende, men motoren skal først lige ud, det er en ordenligt klump med seks pinde (3.0L)


  • #46   4. dec 2016 Hvis kæden springer, så sidder krumtappen HELT fast. Er faktisk ret sikker på det er netop det der er sket.

    Har tidligere læst om problemer med timing-chain på modeller i din årgang. Har ikke lige et link, da det er flere måneder siden.


  • #47   4. dec 2016 Arg hvis du havde kørt 30 km uden olie, så tror jeg nu nok den havde fået lidt mislyde..

    Og jo hvis knastkæden springer, så kan motoren sidde uhjælpeligt fast.. Kæden snurre sig rundt om krumtappenshjul..

    Men ja så længe man ikke selv skiller den af, så det svært og give en forklaringen..
    Det kan da ikke tage mange timer af tage bundkaret af, så der da hurtigt syn for sagen..
    Og man kan begynde og arbejde i en evt ny motor, hvis det er det der skal til..


  • #48   4. dec 2016 Vender tilbage mandag med nyt

  • #49   4. dec 2016 Få læst fejl ud, om den evt har lagret på lavt olietryk, og hvornår den er kommet frem.


  • #50   4. dec 2016 Lyder jo bare sjovt at bilen gik ud og så startet du den igen og så gik den helt ud og det var slut vis det er kæden så plejer den godt nok at gå ud første gang og så starter man ikke igen

  • #51   4. dec 2016 men alt kan ske jo men ikke nemt uden at se hvordan den ser ud indvendig men vis det kæden så er 120.000km ikke meget at den kan holde til

  • #52   4. dec 2016 Starter ofte med den hopper en tand eller to, og det ender med et havari. ...... så alt passer her

  • #53   4. dec 2016 Arh i kan da på ingen måde konkludere noget, ud fra det i ved her.
    N55 motoren er ikke kendt med kædeproblemer heller.


  • #54   4. dec 2016 også som jeg siger det ikke til at vide noget før den bliver lukket op

  • #55   4. dec 2016 Hvis i Googler lidt på n55 timing problems, så kommer der en hel del indlæg fra US og andre steder hvor der køre lidt flere af den type biler end i dk..

    Der flere eksempler på bolte der er knækket af vanos systemet, og driv remmen til generatoren kan blive trukket ind i gennem pakdåsen til krumtappen, og afspore kæden..

    Men det viser sig nok når den bliver åbnet op..


  • #56   4. dec 2016 Jo så har der jo også været problemer med mange andre motortyper, du kan jo altid finde noget hvis du søger på det.


  • #57   4. dec 2016 Vi må jo håbe på de har glemt at hælde olie på, så der er en mulighed for claim.

    Intet tyder dog på det, når ingen lamper har lyst.

    ......... men uanset hvad, så kan det nemt blive surt show. Især hvis det er kæden, for så er det sikkert egen lomme smiley ...... ? ..... med mindre der kan hentes lidt ved BMW kulance.


  • #58   4. dec 2016 Viljen til kulance er ikke så stor, hvis sidste service er foretaget af uautoriseret.

  • #59   4. dec 2016 på hvors firmabil havde en autoværksted glemte og spænde olie filtret godt nok. der nået bilen heller ikke og advar for lavt olie tryk og vi nået og køre ca 300 km.

  • #60   4. dec 2016 Der lå ikke olie under bilen her. Alt skulle være tværet ind i olie, hvis ikke filteret var spændt

  • #61   4. dec 2016 ku man tænke sig det var en lærling der har udført olieskift. Glemt at fylde olie på motoren startet den og opdaget han har glemt olien. Fylder olie på og sender bilen afsted ? Så ku der jo i princippet være sket noget med kædestrammeren

  • #63   4. dec 2016 #61 ..... en uhyggelig mulighed. smiley ....Men umulig at bevise, med mindre værkstedet erkender fejlen.

  • #64   4. dec 2016 Ligenøjagtig det er pænt svært for kunden at bevise noget i den her sag

  • #65   4. dec 2016 Det er da bare at få en tester på, hvis han ikke har slettet fejl, så vil der ligge en på lavt olietryk, ved det præcise km tal.

  • #66   4. dec 2016 Bilen er jo i værkstedets varetægt nu, så de kan også gøre hvad de vil, for at slette egne fejl.

    ......... dælme en grim omgang lige her op til Jul smiley

    Må håbe man kan lave et forlig med værkstedet, uanset hvad fejlen viser sig at være.


  • #67   4. dec 2016 Præcis, desværre.

  • #68   4. dec 2016 motoren er i forvejen kendt for kædeproblemer, men den typiske fejl fra mekanikerne er at de ikke får tjekket oliestanden efter bilen har kørt, den vil stadigvæk lave olietryk men olien forsvinder til knast smøring,en hvis der ikke er nok olie på, svært at sige hvad den egentlige årsag er, enten har du motorbremset bilen for hårdt så kæden er sprunget ellers er det en kombination af begge dele.

  • #69   4. dec 2016 følger.

  • #70   5. dec 2016 #24. ), toppede 170 km/t og så bremsede jeg hårdt og inden min indkørslen gik motoren ud, jeg satte den i 2nd gear,

    Læser det som du satte den i 2 gear ved lavere fart end de 170, for hvis det andet er tilfældet, er det næsten en selvfølge kæden hopper.

    Men ser frem til opdateringer på problemet,,


  • #71   5. dec 2016 Jeg havde ikke sendt den til samme værksted, efter sådan en omgang, den skulle adskilles, / undersøges af uvildige. De kan jo finde fejlen ( hvis den er der) og ændre det, så det ikke ser ud som dem der har lavet ged. Men ja. Det kan også være hændeligt uheld,

  • #72   5. dec 2016 dixie Fik du så funden fejlen på maskinen ? var det filter eller olie ?

  • #73   5. dec 2016 Ville heller ikke have sendt den til samme mekaniker uden at der stod en mekaniker på min side og så hvad de lavede, ellers var den røget på et andet værksted først.

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #74   5. dec 2016 man kan ikke sende den til en anden mekaniker og regne med den først vil dække eventuelle fejl. Men jeg ville nok stå ved siden af og kigge hvad de finder frem til

  • #75   5. dec 2016 Mick
    Du sender den til en anden mekaniker, eller FDM, de kigger og undersøger, fortæller hvad der er sket, du kører den der efter til den oprindelige mekaniker, der så siger der ingenting er gjort forkert, hvad så?


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #76   5. dec 2016 Det er det værksted der har lavet bilen der har retten til at rette deres fejl du kan ikke køre den et andet sted hen uden Deres accept. at det er kræver en ærlighed mekaniker kan være et problem hvis det er deres skyld motoren er gået i stykker. for det er en stor regning at sluge. man du kan jo tage ud og kigge med eller få FDM til det

  • #77   5. dec 2016 Faktisk også det jeg skriver! En anden undersøger bilen, finder fejlen, du kører til den 1ste mekaniker bagefter, han finder ingen fejl, hvad så?

  • #78   5. dec 2016 Hvis ejer selv er med hjælper det jo ikke, hvis han intet ved om biler!

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #79   5. dec 2016 Så må han finde en der ved noget eller FDM og bede værkstedet om ikke at røre ved bilen. du kan ikke få en anden til at skille ad og samle igen det kan ses

  • #80   5. dec 2016 Har jeg nogen steder skrevet den skulle skilles?

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #81   5. dec 2016 Netop derfor er jeg medlem af fdm, men nu har trådstarter jo ikk skrevet tilbage om det er olie fejl eller knækket kæde der er skyld i motorfejl/havari. Jeg hælder lidt til en knækket kæde, om det så er manglende tryk på strammer ved jeg ikke

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #82   5. dec 2016 Hvordan vil du finde en fejl uden at skille ad medmindre der er hul i blokken ?

  • #83   5. dec 2016 Tester på, sidder oliefilter løst på, sidder bundprop løs eller er væk, kigge på oliepinden, tappe noget olie af og kigge på det, evt måle mængden.
    Det kan ikke siges at være decideret indgreb i motoren.


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #84   5. dec 2016 De fleste kan da se hvis oliefilteret ikke sidder rigtigt eller hvis proppen mangler. du kan ikke begynde at tappe olien af motoren for så er det da af egen lomme hvis det bliver opdaget

  • #85   5. dec 2016 Egen lomme???
    Du tapper olien af og kigger på den, hælder den derefter i igen, det sker der ikke noget ved.


  • #86   5. dec 2016 Nej Allan, det går ikke, det er jo alt for nemt.

  • #87   6. dec 2016 Hvorfor faen hører man ikke fra ejeren af bilen?

  • #88   6. dec 2016 Ja tak. Så giv da en Update!

  • #89   6. dec 2016 Update !
    Fik snakket med mekanikeren både mandag og i dag tirsdag.
    Mandag foreslog jeg mekanikeren at han nøje skulle tænke på om han havde et ansvar til om tirsdagen.
    Tirsdag, afviste mekanikeren fuldstændig ansvar for motorhavariet.
    Tirsdag kontaktede jeg Force instituttet (Keld Grønne Nielsen) i Århus med henblik på en undersøgelse af motorhavariet.
    Det blev aftalt, at jeg i første omgang skal aftappe og angive hvor mange liter motoren indeholdte samt at jeg også skulle fremskaffe en referenceolie, som kan sammenligningens med den aftappede olie, som i øvrigt skal aftappes i en steril beholder . (Olien har præcist kørt 30 km).
    Force Instituttet vil herefter analyserer olien samt oliefilteret evne til gennemstrømning og modstand.
    Prisen for ovenstående analyser ligge på omkring kr. 2.000 eks moms.
    Force Instituttet vil, hvis analysen ikke giver et et svar der kan bruges til noget, gerne kigge nærmere på motoren. En fuld adskillelses koster ca. kr. 15-20.000 eks moms.
    Motoren skal være udtaget af bilen og måske skal der afmonteret diverse ting og sager - instrukser følger.
    Jeg har tænkt mig at go all in.; >>Heller en streng der brask, end en der aldrig blev spillet på<< ordsprog fra en violinist.
    Den brugte motorolie, filter mv, bliver iflg. aftale afleveret mandag d. 12 december hos force Instituttet i Århus.
    Forsættelse følger


    profilbillede
  • #90   6. dec 2016 Måske du lige skulle se om det nu er kæden der er røget inden du fyre 20kg af på en undersøgelse hos force, en analyse af olien giver fin mening.

  • #91   6. dec 2016 Netop derfor er jeg medlem af fdm, men nu har trådstarter jo ikk skrevet tilbage om det er olie fejl eller knækket kæde der er skyld i motorfejl/havari. Jeg hælder lidt til en knækket kæde, om det så er manglende tryk på strammer ved jeg ikke
    FDM ville ikke have med sagen at gøre. BMW ville gerne hjælpe....ja !, med renovering eller en ny motor :-), så det blev altså Force Technology.
    Det er ikke en knækket kæde. Du/alle får senere besked om årsagen. Men vi jo alle, at det tager den tid de tager, og Force Instituttet er ikke de langsommste i danske erhvervsliv.


  • #92   6. dec 2016 Bjørn i Måske du lige skulle se om det nu er kæden der er røget inden du fyre 20kg af på en undersøgelse hos force, en analyse af olien giver fin mening.
    ...hvordan ved jeg det ikke er kæden ?
    Da bilens motor gik ud under nedbremsningen, satte jeg den i 2 gear, og motoren startede fint for igen at gå ud.
    Hvis kæden var knækket, så burde du vide hvilken lyd der ville komme fra motorrummet, hvis kæden var knækket og du mens bilen var i fart satte bilen i hvilket som helt gear ville lyde. Bilen startede i mit tilfælde, en motor med knækket rem eller kæde, kan ikke starte. Basta ! smiley


  • #93   6. dec 2016 Vi er som udgangspunkt enige, men jeg er ikke sikker på jeg havde smidt så mange penge efter en undersøgelse uden lige at kigge på de åbenlyse ting først, de penge du bruger på undersøgelse ender med at blive det samme som en ny/anden motor koster, og muligheden for du selv kommer til at betale er ret meget tilstede, og efter en undersøgelse fra Force skal du nok igennem en retsag hvis ikke mekanikeren frivilligt overgiver sig(hvis det er hans skyld).
    Som jeg skrev en olieprøve giver fin mening, men et kig på kæden, og evt et kig på et hovedleje, evt ned i en cylinder(boroscopering) ville nok være det jeg ville starte med, er man der efter overbevist om at mekanikeren har kvajet sig så må man overveje om det er fornuftigt at kaste gode penge efter dårlige.


  • #94   6. dec 2016 Bjørn !
    Jeg tror ikke du er klar over hvad en anden motor koster plus omkostningerne til at sætte en anden motor i bilen.
    PT, findes der ikke nogen motor N55 af den nye type til salg i Danmark.
    Jeg skal alene betale mellem ca. 91.000 og 98.000 kr for motoren alene.
    Så 20 K er småpenge.
    Ved en retssag vil min påstand være udgifterne (bl.a de 20 k) plus en tilsvarende motor med udskiftning med videre, og hvis jeg få 100% medhold så tilkender retten mig også et beløb i sagsomkostninger. Hvis jeg få delvis medhold, så reduceres mit krav og sagsomkostningerne i forhold til hvor meget jeg få ret. Hvis jeg taber hele retssagen, så tilkendes mekanikeren sagsomkostninger, og jeg få ikke en rød reje, andet end en advokatregning på min advokat også. Men alt i alt er det billigere end bare betale over 100 K for noget jeg ikke mener er min skyld men mekanikerens. Det kan ikke passe at en højtydende motor 306 HK med et eminent rygte, bare kollapser præcis 30 km efter olieskift under en nedbremsning.



  • #96   6. dec 2016 Jeg siger blot hvad jeg havde gjort, og de små undersøgelser koster ikke mange basøre, og er et fint sted at starte.
    hvis du taber sagen, og bevisbyrden er rigtig svær at løfte, så vil jeg tro at en rigtig stor del af udgiften til udskiftning er brugt, de første 30-40000 er nok brugt inden motor og olie er ude og forberedt samt undersøgt ved Force og så kommer en ret stor advokat regning til det videre forløb.

    Har du undersøgt hvad en motor koster i Tyskland?


  • #97   6. dec 2016 Har du overvejet måske at få en til at tjekke olie stand samt filter?
    Måske bare for sjov, at sætte en tester på og se om den har lagret fejl?


  • jan P
    jan P Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #98   6. dec 2016 ved ikke om denne motor passer men vis den gør så kan det da gøres for ca 50k men det er da også mange penge men så kan du få vognen hurtigt på gaden igen
    http://www.ebay.de/itm/BMW-Motor-N55B30A-135i-235i-335i-435i-535i-640i-X3-X4-X5-X6-35i-40i-Alpina-B4-/262410959447?fits=Make%3ABMW&hash=item3


  • #99   6. dec 2016 Dixie4y_1

    Har selv hørt en motor miste kæden eller tandremmen?
    Så fremt du har kørt 30 km med en motor uden smøreolie tryk, så tror jeg sku heller ikke du kan høre en knækket kæde, undskyld jeg siger det..

    Hvor ved du fra motoren startede da du satte den i gear? Den i følge dig døde jo så snart der blev koblet ud igen eller har jeg forstået sagen?

    Nok oplever/høre om utrolige ting, men jeg har meget svært ved at tro en motor med 300 turbo HK, ikke vil sætte et ben ud af siden, så fremt olietrykket var lavt..
    Hvis lejerne er skyld i motoren ikke kan dreje rundt, så ville du dælme ikke være i tvivl om noget var galt..

    Det vil desuden meget let kunne ses i olien og filteret, da de vil være spækket med metal..

    Og igen hvorfor ikke rykke bundkar/ventildæksel af så der ret hurtigt syn for sagen..


  • #100   6. dec 2016 Benjamin Er det ikke samme motor der ligger i din? http://firstparts.dk/brugt-motordele/235-motor-bmw-m235i-2013.html?search_query=N55&results=1

    Motoren er næsten den samme min er 3.0L din er 3.5L og kræver flere ændringer i ophæng, motorstyring mv.
    Men tak for hjælpen


  • #101   6. dec 2016 Bjørn: Har du undersøgt hvad en motor koster i Tyskland?

    Ja, ny, kan hentes for omkring kr. 48.000 helt ribbet for alt tilbehøret, men det har jeg jo. (den er noteret, allerede:-)


  • #102   6. dec 2016 David: Har du overvejet måske at få en til at tjekke olie stand samt filter?
    Måske bare for sjov, at sætte en tester på og se om den har lagret fejl?


    Der er ingen fejl i udprintet, andet end en masse om understrøm på ABS, alarm, seler og lignende el-dimser.
    Force Instituttet skal også have udprintet sammen med olie og filter.


  • #103   6. dec 2016 Den oprindelige mekker har haft kigget på den, mon ikke han har været så snarrådig og fået den rigtige olie på, HVIS det var fejlen..
    Samt slettet diverse fejlkoder osv.
    Og hvad sker der for at FDM ikke vil tage sagen, det er da en falliterklæring fra deres side af.


  • #104   6. dec 2016 Jan: ved ikke om denne motor passer men vis den gør så kan det da gøres for ca 50k men det er da også mange penge men så kan du få vognen hurtigt på gaden igen
    Ved ikke om det er den samme, der er nogen forskelle bl.a omkring hvor oliefilter er placeret. Den er også fra en 335i.(se seddel på motor)
    Et andet tysk firma sælger helt nye N55 for ca kr. 48.000 (jeg har noteret denne
    http://www.ebay.de/itm/BMW-F31-335i-335iX-225kW-306PS-N55B30A-Motor-Engine-Triebwerk-NEU-/112184772793?fits=Make%3ABMW%7CType%3A535i&hash=item1a1ebbc8b9:g:vlcAAOSwHMJYEwDJ med 2 års garanti


  • #105   6. dec 2016 Johan: Den oprindelige mekker har haft kigget på den, mon ikke han har været så snarrådig og fået den rigtige olie på, HVIS det var fejlen..
    Samt slettet diverse fejlkoder osv.
    Og hvad sker der for at FDM ikke vil tage sagen, det er da en falliterklæring fra deres side af.

    Nu er jeg ikke sådan at løbe om hjørner med - faktisk har jeg allerede sikret mig et bevis på at olien der er brugt IKKE er godkendt til min motor.
    Desværre kan jeg ikke skrive mere om det lige nu, da jeg ikke kan se om nogen med kendskab til sagen kigger med. Men alt det vil jeg skrive om senere, uanset om beviset holder eller ej. Men jeg kan da nævne teksten på fakturaen stemmer ganske godt overens med teksten på "dunken" med den halve liter olie der blev tilovers af 7 liter der blev indkøbt, og den olie er efter teksten ganske fortræffelig til en middelmådig Kia, men ikke til en højtydende BMW.


  • #107   6. dec 2016 Kent: Har selv hørt en motor miste kæden eller tandremmen?
    Så fremt du har kørt 30 km med en motor uden smøreolie tryk, så tror jeg sku heller ikke du kan høre en knækket kæde, undskyld jeg siger det..

    Hvor ved du fra motoren startede da du satte den i gear? Den i følge dig døde jo så snart der blev koblet ud igen eller har jeg forstået sagen?

    Nok oplever/høre om utrolige ting, men jeg har meget svært ved at tro en motor med 300 turbo HK, ikke vil sætte et ben ud af siden, så fremt olietrykket var lavt..
    Hvis lejerne er skyld i motoren ikke kan dreje rundt, så ville du dælme ikke være i tvivl om noget var galt..

    Det vil desuden meget let kunne ses i olien og filteret, da de vil være spækket med metal..

    Og igen hvorfor ikke rykke bundkar/ventildæksel af så der ret hurtigt syn for sagen..


    Når en rem eller kæde brister, og motoren (stemplerne) samtidig køre rundt via trækakslerne så bukker ventilerne gerne fordi stemplerne rammer ventilerne.
    Da jeg opdager at bilen er død er der stadig drift i den, så jeg kobler ud og sætter i 2 gear, slipper koblingen og bilen starter og køre normalt uden støj overhovedet men død hurtig ud. En bil med bristet rem eller kæde hvor man i fart slipper koblinger, vil lyde skræindjagende, ja det går helt ondt i maven bare ved at tænke på den lyd. Man ville i hvert fald 100% vide, at der er noget helt helt galt i motoren.
    Der var ingen glimmer i olien eller ved filtret (glimmer=metal)


  • #108   6. dec 2016 Kage: Synes det er en træs sag du er havnet i, men en motor der bliver banket af sted (kold) på forkert olie, står ikke af, den må ha fejlet noget andet

    Nu kørte jeg ca. 15 kilometer før den fik "tæsk". Jeg kørte motoren varm før "take off". Jeg har sådan en respekt for turbuen skal brænde af forbi jeg giver gas på kold motor. Min nuværende 325i, touring 2007, kan tåle "tæsk" med det samme, og har ca. km 300.000 på klokken, og det overrasker mig ikke når den står af en dag, men det er min egen skyld. Men en bil der blev kørt fra Berlin til Danmark med rimelig god fart uden problemer og så bare 30 km efter et olieskift i Danmark, det fatter jeg sgu ikke en dyt af, derfor skal det undersøges om olien/filter er årsagen til motorhavariet.


  • #109   6. dec 2016 Der bliver først en Update når der nyt i sagen, engang i næste uge.
    Tak for deltagelsen


  • #110   6. dec 2016 Afventer med spænding

  • #112   6. dec 2016 Der kommer ikke nødvendigvis noget glimmer i olien ved at bøje ventiler, når en kæde hopper over.

    Kører man en motor tør for olie, så er stempler og krumtap det sidste der ryger. Alt i toppen står af først, altså knastaksler m.m. Så normalt ville man få en kraftig advarsel lydmæssigt/performance når noget sådan er ved at ske.

    Får man derimod et lokal svigt over længere tid , af smøring ved en plejlsøle, så kan der ske et brud, og motoren smider plejlstangen ud af siden på motoren.

    Da intet af dette er sket, så hælder jeg stadig til kæden. Men det er nu også ligegyldigt, når motoren får et gennemsyn, så bliver vi alle formenligt meget klogere. ....... kan se du er vældig flink til at informere herinde, og det er kanon. smiley


  • w123
    w123 Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 5 Emner: 22 Svar: 294
    #113   6. dec 2016 Spændende/skræmmende sag.. Jeg vil også sige at du bør få en kvalificeret uvildig mekaniker til lige at bruge et par timer på at kigge på de mest åbenlyse ting inden du bruger 20-30-40000 på den helt store laboratorieundersøgelse!

    Hvad med at sende den forbi BMW først og så få en udtalelse fra mærkeværkstedet om hvad de mener der er gået galt?


  • #114   7. dec 2016 Dixie4y_1

    Du behøver nu og skrive til mig som om jeg er en teenager mekaniker lærling.
    Jeg har sikkert haft fingrene i tingene ligeså meget som dig, eller måske mere.

    Jeg er ihvertfald meget uforstående overfor at motoren ikke adskilles straks, knastkæden kunne være af/bekræftet allerede samme dag som det skete.
    Krumtap/plejlejer vil måske tage lidt længere tid, ved ikke hvor meget der skal til for at fjerne bundkar på sådan en vogn, men en ting er sikkert olie analyse eller adskillelse på lab er ikke nødvendigt..
    Det vil helt sikkert kunne ses med det blotte øje hvad der galt..

    Men en ting der undre mig, hvis man har råd til sådan en forholdsvis dyr og ny bil, hvorfor så ikke få skiftet olien hos auto værksted?


  • #115   7. dec 2016 Faktisk kan det også skade motoren, hvis der hældes for meget olie på bilen. Især hvis den får gas.

  • #116   7. dec 2016 Det skal immervæk være en ringe olie for at få en motor til at stå af på 30 km
    ikke at det ikke er det for det er da godt nok mærkeligt at den kun lige når at trille før den dør


  • #117   7. dec 2016 Hej
    Den er din egen. Medmindre du får en uvildig til at undersøge årsagen til det pludselige havari (som iøvrigt kan ske for enhver) og skaden kan påvises ved pkt. 1 & 3
    Hvad kan være årsagen?
    1 Ingen olie - Olilampe går ikke ud ---- STOP
    2 Tilstoppet oliefilter ved sugestedet - en langsom og pinefuld dødskamp.
    3 Olie skudt ud ved oliepind -giver en masse svineri
    4 Defekt/tilstoppet oliefælde i topdæksel - sort røg udstødning som FAP filter ikke kan uskadeliggøre
    5 En løsreven Swirvelflap fra indsugnings manifold - et ordentlig skald
    6 Knækket fjeder i olitryksregulator -som 2 - ikke nødvendigvis melding på olitrykslampe
    7 Fremmedlegeme i indsugning grundet manglende filter - måske et skald eller mindre
    8 Defekt pakdåse i turbolader - Masse af sort røg bagude STOP

    Skild ad - undersøg
    MVH KP


  • Henrik L
    Henrik L Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 30
    #118   10. dec 2016 Må sige det er en rigtig træls sag for dig, nu læser jeg det først i dag og har helt ærligt heller ikke nærlæst alle svarene i mindste detalje.

    Men! Kommunikationen med mekanikeren stikker lidt ud, kunne man forestille sig i startede forfra? Han er jo forsikret mod den slags og har ingen intentioner om ikke at hjælpe kunder der er i klemme fordi han har glemt et eller andet, du skriver han lige fik en Mandag til at tænke over hans ansvar og du vender tilbage Tirsdag...... Allerede der går det skævt som jeg læser det. I svarene 4 dec. er du allerede ved at bruge ord som jura osv. Du bliver fanget i din egen indstilling til tingene.

    Sådan et havari er rigtig ærgerligt, og gu fanden har værkstedet da lavet noget forkert. Ellers sker det ikke. Men prøv da lige forfra eller har du brændt broerne?


  • #119   10. dec 2016 Mekanikeren har jo sagt han ikke tager ansvaret, så er der jo kun jura tilbage!

  • #120   10. dec 2016 hvis der ingen glimmer eller spåner er i hverken oliefilter eller olie, ja så er det sku ikke noget med olien at gøre, hvis der er manglede smøring vil det give glimmer/spåner som ville kun ses i olien,

  • Henrik L
    Henrik L Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 30
    #121   10. dec 2016 Ja han tager ikke ansvaret nu, jeg mener hvad nu hvis man kommunikerer med ham... kunne være det ikke endte sådan..... hvis man som kunde tog kontakt og sagde, "vi kom vist forkert ind på det her, og jeg var sgu nok også lidt for sur men......" Det er der jeg vil henad... så er det sgu lige meget hvorfor,hvem osv....bare det bliver fixet. spåner i olien eller ej.

  • Henrik L
    Henrik L Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 30
    #123   10. dec 2016 præcis det jeg er inde på

  • #124   10. dec 2016 Mekanikeren kan ikke bare påtage sig fejlen, der kommer taksator på, han er sikkert også mekaniker uddannet, og ja, der er en selvrisiko.

  • #126   11. dec 2016 Per f.

    Lige den med tandrem og vandpumpe der svigter. Der SKAL leverandør dække, hvis deres komponenter svigter, MEN de vil jo nok sige det er mekaniker der har fejlmonteret.


  • #128   11. dec 2016 BMW kører med kæde right?
    Derfor kan det selvfølgelig godt gå i stykker, men lidt pudsigt efter 30km fra værksted.

    Men jo det kan godt fejle alligevel. Har selv skiftet tandrem på en vivaro, den knækkede vandpumpe lidt efter og ødelagde motor. Regning på motor osv blev cirka 56000, men Ftz dækkede det.
    Det var jo deres reservedel der var knækket sammen.


  • #129   11. dec 2016 det bliver spændende og høre om der findes en årsag til haveriet,det er dælme noget af en udskrivning hvis der intet er dækket.
    Jeg fik skiftet tandrem noget før tid på RS blot for at være sikker og have 3 års garanti på det.


  • #130   12. dec 2016 Kan lige nævne jeg skiftede motor i en a6 3.2 fsi i sidste måned. Kom ind sidste år med lang kæde, og dertil fejlkoder. Sagde til manden han ikke måtte køre, der skulle ny kæde i den.... Det gjorde han så ikke. , resultat, anden motor i, og en regning på knap 70 000.

  • #131   12. dec 2016 Update !
    Nu er der afleveret den aftappede Castrol Edge olie ca. 6 L, Bosch oliefilter samt 1L Castrol Edge reference olie og 1 styk reference Bosch oliefilter, 1L original BMW olie og filter.
    Tidshorisonten er først begyndelsen af januar 2017.
    Hvis analyse af olien og filter ikke giver noget svar, vil motoren N55 blive udtaget og undersøgt af Teknologisk institut. den sidste del koster fra en 1/2 time til ca. 15-20.000 kr.
    Jeg vil ofre pengene for at finde ud af om det overhovedet er en bilmotor for mig; en motor der ikke kan tåle, at der efter driftstemperaturen er nået, ikke kan holde til at der køres igennem fra 1 til 3ìe gear og toppe 170 km/t ( bemærk uden at komme i omdrejningsbegrænseren) for at afslutte med en hård opbremsning af "hvem bremser sidst typen". (uden at udløse ABSèn).
    Nu bliver det spændende og se om den olie som BMW på ingen måde har anbefalet har nogen skyld og om filteret som BMW heller ikke har anbefalet har nogen skyld - begge dele er anbefalet og købt af FTZ til netop BMW 535i (F11) årgang 2012.
    Men som nogen skriver kan motorhavariet have andre årsager; bl.a TT foreslag med at et leje der ikke fik olie nok, den lyder fornuftig, ud fra min oplevelse af uheldet.
    Knækket kæde tror jeg simpelthen stadig ikke på.


    profilbillede
  • #132   12. dec 2016 Jeg er stadig yderst forundret over, at du ikke selv eller ofre nogen få tusinde kr, på at tage ventildæksel og bunden af motoren?

    Hvilken analyse vil olie blive underkastet?
    Almindelig test som ved løbende drift analyse af olie på større anlæg?
    Altså viskositet, sod/snavs, aditiver og partikel optælling?


  • #133   12. dec 2016 Kent R; Jeg er stadig yderst forundret over........

    Jeg forstår godt dit synspunkt; ventildækslet er nemt at afmontere, bunden kræver dog at motoren løsnes.
    Det er med aftale med Teknologisk institut, at der ikke pilles ved motoren, fordi der skal ikke være noget tvivl hos Teknolisk Institut om at nogen har pillet i motoren før dem.Det er en fuldstændig uvildig undersøgelse, jeg skal bruge...derfor er det nix pille ! Muligheden for et resultat der går mig imod er tilstede, men den "æder" jeg gerne, og tager den derfra.
    Med hensyn til hvilken typer analyser olie og filter bliver underkastet, må jeg være svar skyldig. Jeg har bedt om ikke at spare på mulighederne, med andre ord, så for olie og filter hele pakken. Jeg vil, når analysen er færdig, få en skriftlig redegørelse om oliens og filters evner og eventuelle mangler i forhold til referenceolien og filtret. Teknologisk institut har fået alle data vedrørende hvilken type olie og filter BMW 535i (N55) motoren har brug for. Det vil blive holdt op mod hinanden. Måske opfylder den brugte olie anbefalingerne fra BMW måske ikke, og måske har havariet intet med olien og filter at gøre.
    Jeg mener bestemt jeg er i gode hænder hos Teknologisk Institut, de ved hvad jeg søger svar på, og det er ikke første gang de skal finde årsagen til et motorhavari, og Keld Grønne T-I er vild med motorhavarier og deres årsag og finde svar.


  • #134   12. dec 2016 Syns stadig det ringe at FDM ikke vil røre sagen. Sagde de hvorfor?

  • #135   12. dec 2016 Begynder at lure på om det kan være piratkopi olie som har fundet vej ind et sted i oliens salgskæde. Men det ved vi jo så relativt snart. Selve olie sammenligningerne bør sladre på dette punkt.
    Syntes efterhånden


  • #136   12. dec 2016 olie, der ville komme, i min optik, en længerevarende process, før pludselig stop. Men ja. Lad os se. Filtergennemstrømning, er mere oplagt, men måske en kombination.

    Men at motoren stopper brat, tror jeg desværre mere er noget kæde / krumtap / top-ende, der er gået galt. Men ja. Det bliver spændende.


  • #137   12. dec 2016 Hej
    Har du kørt 170 km/h i Dk og pludselig stoppet op med glohed turbo og ingen oliekøling af turbo?
    MVH KP


  • #138   13. dec 2016 Johan p; Syns stadig det ringe at FDM ikke vil røre sagen. Sagde de hvorfor?

    FDM sagde de ikke ville gå ind i sagen, først fordi jeg ikke var medlem og fordi de beskæftigede med havarier af den slags. Jeg tilbød straks at blive medlem, men det var ikke det der var grunden....jeg forstod ikke FDMs afvisning og afvisningen derpå. Det var den juridiske afdeling hos FDM.


  • #139   13. dec 2016 Tomas G: Begynder at lure på om det kan være piratkopi olie som har fundet vej ind et sted i oliens salgskæde. Men det ved vi jo så relativt snart. Selve olie sammenligningerne bør sladre på dette punkt.

    Ja, der findes masser af kopiprodukter af alt fra tændstikker og til dametasker med meget mere, så hvorfor ikke motorolie.
    Jeg tror bestemt ikke Teknologisk Institut vil bruge ordet kopi, men måske nærmere, at den aftappede olie måske har samme egenskaber som solsikkeolien fra den lokale dagligvarebutik. Vi få` se.


  • #140   13. dec 2016 En motor står ikke af efter så kort tid pga. dårlig olie... Den vil stå af pga. manglende olie, manglende olietryk og lignende...

  • #141   13. dec 2016 Karsten P: Hej
    Har du kørt 170 km/h i Dk og pludselig stoppet op med glohed turbo og ingen oliekøling af turbo?
    MVH KP


    Ja, jeg har kørt 170 km/t i DK, jeg blev også engang stoppet af politiet med 207 km/t på motorvejen ved Sæby og sagde at hvis bilen kunne have kørt mere end 300 km/t så havde jeg gjort det. bøden var dengang kr. 4.500 plus tillæg på kr. 500 for ikke at have sikkerhedssele på, + kr. 2.000 til kørelæren. I dag koster det en del mere. Så hvis 170 km/t er for hurtigt for dig, så tror jeg ikke bilgalleri.dk`s forummer er et sted for dig :-).

    Vedr. glohed turbo og ingen oliekøling af turbo? så ved jeg intet om hvor varm turboen var, og da der var olie nok i motoren, så var turboen sikkert på rette temperatur. Jeg skriver rette temperatur fordi BMW har virkelig "råbt og skreget" om hvor vigtigt oliekølingen er af deres Twinturbo som kræver en speciel olie, derfor bad jeg mekanikeren om at undersøge hvilken olie der var den rigtige så motoren fik den rigtige olie. Mekanikeren indkøbte olien specielt til min bil 7 liter af den olie som FTZ anbefalede og som det efterfølgende har vist sig ikke på nogen måder opfylder de specifikationer som BMW kræver. Det er lykkes mig både at får et skærmprint af FTZ side og fakturer fra FTZ omkring olien der er brugt i min bil, så hvis det kommer til et sagsanlæg er min dokumentation i orden.


  • #142   13. dec 2016 Mirza A: En motor står ikke af efter så kort tid pga. dårlig olie... Den vil stå af pga. manglende olie, manglende olietryk og lignende...

    Du har fuldstændig ret, at dårlig olie ikke umiddelbart kan ende i et motorhavari, derfor at det også mærkelig, at motoren bare står af efter 30 km. Jeg har trods alt selv kørt bilen fra Berlin til Randers uden probelmer flere gange med over 200 km/t og sikkert også haft nogle hårde opbremsninger under den tur.
    Teknologisk Institut vil undersøger olie og filteret, En ting som Keld Grønne T-I vil undersøge nærmere er modtrykket i filteret. ??? - ja , det har jeg ikke forstand på, men han vil lave en redegørelse som senere vil blive offentliggjort her på siden, men først i januar pga juleferien.


  • #143   13. dec 2016 Må vi ikke høre hvilken slags olie Ftz har sagt skulle bruges? Arbejder selv som mekaniker på værksted og er da lidt nysgerrig efter hvilken olie der er brugt?
    Gerne det fulde navn og fabrikat på olien


  • #144   13. dec 2016 David N: Må vi ikke høre hvilken slags olie Ftz har sagt skulle bruges?
    Castrol Edge 0W-30 - A5/B5 - Titanium FST - velegnet til bl.a Kia, Volvo og Ford af ældre dato. Det kan bl.a. nævnes at en af egenskaberne i olien bestående af tilsætningen API SL, den udgik 2004 og blev erstattet af et nyt tilsætningsstof.
    Vedr. olie til BMW kan det oplyses at BMW tidligere kun har brugt Castrol men nu kun bruger olie fra Shell (oplysninger som BMW har oplyst mig)


  • #145   13. dec 2016 Om olien er fra Shell eller castrol er ligegyldig. Den skal bare have de rigtige specifikationer og godkendelser fra BMW

  • #146   13. dec 2016 Ja nemlig. Jeg var også bare nysgerrig efter hvilken slags det var.

  • #147   13. dec 2016 Dixie4y 1

    Måske du skal læse lidt på hvad olie standarder betyder..
    API SL har aldrig været et tilsætningsstof, men en standard i forhold til oliens egenskaber eller evner om man vil.
    Og vel at mærke en amerikansk standard, som har sin pandang i Europa som hedder ASEA..

    I følge castrol skulle din bil køre på denne olie:
    http://applications.castrol.com/oilselector/da_da/c/recommendation?vehicleType=personbiler&manufacturer=bmw-(eu)&model=serie-5-f10-f11-(2010-)&modelType=535i-(2010-)

    Hvilket holder normen A3/B4, ASEAs system betyder at man altid kan erstatte en ældre/mindre med en højere/senere godkendelse.
    Hvis du har fået den olie som du siger, opfylder den A5/B5, hvilket må siges og være bedre end den du skulle have haft.

    http://www.oilspecifications.org/acea.php

    http://www.api.org/products-and-services/engine-oil/eolcs-categories-and-documents/oil-categories#tab_gasoline


  • #148   13. dec 2016 Kent R: Hvis du har fået den olie som du siger, opfylder den A5/B5, hvilket må siges og være bedre end den du skulle have haft. ...så er det mærkelig at lige netop den olie anbefaler BMW ikke.
    BMW har derimod godkendt Castrol 5w-30 A3/B3 der minimum har en HTHS viscosity på 3.5mPa.s. 0W 30 A5/B5 har en max HTHS viscositi 3.5mPa.s, hvad så det end betyder.
    På siden http://www.oilspecifications.org/acea.php skrives der under ACEA A5/B5: These oils are unsuitable for use in some engines, måske er det en BMW med Twinturbo den ikke skal hældes i.
    Nu får vi at se hvad eksperterne på teknologisk Institut siger til olierne.


  • #149   13. dec 2016 Kent R: Måske du skal læse lidt på hvad olie standarder betyder..
    Det vil jeg gøre, og når jeg ikke ved nok så fortæller jeg mekanikeren på autoværkstedet at han skal være opmærksom på at min bil kræver en speciel olie, og hvad gør han, han sætter sig ind foran PCèn og skriver BMW 535i årgang 2012 og vupsi så står FTZ med olien.....men var det nu den rigtige olie til den bil ?. Bagpå oliedunken står en masse navne, bare ikke BMW, men Kia, houndai, Ford og Volvo af ældre dato. BMWs navn står bagpå på Castrol Edge 5W-30 3A/3B dunken med en tilføjelse om det er en LongLife-olie, lige netop det BMW anbefaler, så hvorfor anbefaler FTZ så en skide Kia olie til en højtydende BMW motor ?. Men om det er Kia oliens skyld min motor står af få vi vel svar på en dag.


  • #150   13. dec 2016 Igen som mange andre har skrevet, det er ikke din olie der har aflivet maskinen på 30km, så havde din olie for det første set skrækkelig ud, du havde ikek været i tvivl om at noget var på vej til at ske, og dit filter været fyldt med stumper og stykker. Ja vil med give dig at det nok ikke er den helt rigtige olie, men det er ikke der du skal kigge. Og dit Bosch oliefilter skal nu nok også være ok, godkendt af BMW eller ej.
    Kig nu på den kæde, det kan gå hen og spare dig for 20000-30000kr at gøre det, kan simpelt hen ikke forstå modviljen til det, at løsne et dæksel eller 2 ændre jo ikke på den uvildige undersøgelse fra teknologisk, det her er i mine øjne vanvid, og der er altså ret mange ting som peger på at det ikke er din mekaniker der har skylden, men bare uheldige omstændigheder og måske en noget speciel måde at køre på offentligvej, men det er en anden debat.


  • #151   13. dec 2016 http://www.oilspecifications.org/bmw.php
    BMW kræver specifikt et lavt HTHS i følge dem, specielt til en N55 motor.
    Eller i følge BMWs norm skulle motoren være designet til netop den type olie.


  • #152   13. dec 2016 Dixie4y 1

    Øhh men en castrol Edge A3/B3 er jo netop en olie med mere end 3,5 mPa.s??


  • #153   14. dec 2016 Kent R: Øhh men en castrol Edge A3/B3 er jo netop en olie med mere end 3,5 mPa.s?? Ja, jeg fatter snart ikke noget, men BMW siger olien er Ok.

    Bjørn i: så havde din olie for det første set skrækkelig ud Ja, det havde den jo nok. Olien lignede noget der burde have været skiftet for længst....efter 30 km. Men nogen siger det ser man nogen gange. Jeg kører selv den gamle Volvo 1800, der ser olien fin "ny" ud efter selv 2-300 km (mineralsk). Volvoen kører konstant oppe nær "omdrejningsbegræseren" det mest af de 2-300 km.


  • #154   14. dec 2016 #153 ........ Ved godt du er ved at få olien analyseret smiley , men hvordan er status m.h.t. at chekke om motor-kæden er knækket ?

  • #155   14. dec 2016 Tja det gør de nok fordi de selv anbefaler at deres BMW Longlife-04 norm kan erstatte BMW Longlife-01..
    Men det er jo så ikke den norm din motor skulle bruge..
    BMW Longlife-01 FE er den din motor skulle bruge..

    Også vi tilbage ved først ting jeg skrev, din motor har sikkert fået et pludseligt mekanisk svigt, som ikke skyldes mekanikeren, olien eller filteret..
    Det skulle undre mig meget hvis en "forkert" olie skulle tage livet af din motor..

    De fleste nye motorolier er sådan set ikke udviklet pga et ændre smøre behov, men fordi alt det udstyr man bygger på ikke kan tåle de gamle aditiver.
    F.eks lang år skifte interval. dpf eller katalysator, egr eller i dit tilfælde at man vil have en høj km/l..


  • #156   14. dec 2016 Man må vel kunne sætte en fastnøgle eller topnøgle på krumtappen og dreje den og høre hvad der kommer af lyde ellermærke hvilken modstand der er ?

  • #158   14. dec 2016 Henrik S (Ålborg): men hvordan er status m.h.t. at chekke om motor-kæden er knækket ? Al undersøgelse af motoren vil blive undersøgt af teknologisk Institut. De har bedt mig om ikke at pille ved motoren inden deres undersøgelse, og det er fordi at hvis jeg vil bruge deres undersøgelse til noget jura, så falder værdien af undersøgelsen til jorden hvis der har været pillet i den.
    Den fremgangsmåde har jeg sat okay til.


  • #159   14. dec 2016 Allan (Kolding): Man må vel kunne sætte en fastnøgle eller topnøgle på krumtappen og dreje den og høre hvad der kommer af lyde eller mærke hvilken modstand der er ?
    Ja, det var en god ide med et koben smiley , men vi valgte i stedet et dækjern direkte på knastakslen hvor vi havde skruet to bolte i; lyden der kom da det lykke mig at få rykket krumtappen ( ca. 2 cm), gør stadig helt ondt nede i tæerne bare ved tanken.


  • #160   14. dec 2016 Ja så kan man jo regne ud af kæden med rigtig stor sandsynlighed er enten hoppet meget eller knækket.
    Hvis kæden sad som den skulle burde han jo godt kunne dreje den rundt uden det ville sige grimt?


  • #162   14. dec 2016 Dixie4y 1

    Skrev du ikke tidligere at det var krumtappen i drejede på??
    Og ellers har du vel allerede haft ventildækslet af smiley


  • #163   14. dec 2016 Ok fair nok de vil ikke have du piller i motoren, men har du overvejet BOROSCOPERING, altså et af de der små inspektions kamera der kan komme ind alle steder, vi bruger dem utrolig meget og de gode er ikke mere end 5-7mm tykke, ville undre mig meget hvis ikke det kan komme ind og kigge de rigtige steder ved at pille en bolt/prob eller lign af,(og det kan ikke gøre en stor fin rapport ugyldig) kender ikke 100% den konkrete motor men har næsten altid haft held med at komme ind de rigtige steder og kigge.
    Det har tit reddet os for flere dages arbejde(og kæmpe tab) at kunne se hvor problemet var/ikke var, men har ikke indtrykket af at det bliver brugt særlig meget brugt i bilbranchen, i det her tilfælde kan det potensielt redde dig fra en egenbetaling på 20000-30000kr


  • #164   14. dec 2016 Kent R: Tja det gør de nok fordi de selv anbefaler at deres BMW Longlife-04 norm kan erstatte BMW Longlife-01..
    Men det er jo så ikke den norm din motor skulle bruge..
    BMW Longlife-01 FE er den din motor skulle bruge..


    Jeg vil fremover få skiftet olie og filter hos BMW. I øvrigt skifter jeg altid olie på min nuværende BMW 325i, F91 2007 ved hver 10.000 km, men den har heller ikke turbo og speciel behov for en olie med en masse uforståelige værdier anført på bagsiden af dunken.
    Men faktum er, at BMW har ikke godkendt den olie der blev brugt, derfor føler jeg må gøre et eller andet og i første omgang en analyse af olien, det er det mindste jeg kan gøre, i stedet for bare at smide kr. 100.000 til en anden motor der måske gør det samme. Jeg skal bruge en motor der kan holde til min kørsel, det kan min 2.5L BMW 325i, stadig, og den dag den går ned er jeg fuldstændig ligeglad, jeg er bare glas for den holdt i så mange år, ca. 300.000 km og den smutter let op over 200 km/t også med den altid lysende motorlampe (pga af "afbrændte lambasonder i den bagerste potte")


  • #165   14. dec 2016 Kent R: Skrev du ikke tidligere at det var krumtappen i drejede på??
    Og ellers har du vel allerede haft ventildækslet af

    Det var en svipser det var krumtappen og ikke knastakslen der blev "drejet", efter at kadanakslen og gearkasse og svinghjulet var afmonteret.
    Det køre rundt i dag, måske pga fuldmånen smiley


  • #166   14. dec 2016 Bjørn i: Ok fair nok de vil ikke have du piller i motoren, men har du overvejet BOROSCOPERING, altså et af de der små inspektions kamera

    Jeg har faktisk et endoskop med lille skærm som jeg overvejede at bruge, men droppede det. Det hjalp mig engang da der var et hvepsebo under taget, fint instrument, som også kan bruge gennem tændrørshullet.
    Det er relativt mange penge og måske bliver de givet godt ud måske ikke, men uanset resultatet så kan det trækkes fra i mit regnskab, og det er altid godt, at kunne....det er jo min nye firmabil og mit regnskab kan godt holde til et fradrag i den størrelse, uden hverken jeg eller firmaet lider nogen nød.
    Og så er det jo også skægt at se hvad eksperterne kan finde ud af og holde deres resultat op mod hvad man selv og andre troede var årsagen, og måske vi alle kan lære noget af det.
    Nyd forestillingen den gratis !, firmaet betaler smiley


  • #167   14. dec 2016 Hvis der er VW, Mercedes og andre store mærkers godkendelse så er olien god nok til de fleste.

  • #168   14. dec 2016 Først nu kommer det frem, det hele sker over firma, og fradrag..
    En privatperson, ville nok aldrig punge op af egen lomme med det projekt du har gangi i..
    Men vi afventer ALLE med spænding.


  • #169   14. dec 2016 Allan (Kolding): Hvis der er VW, Mercedes og andre store mærkers godkendelse så er olien god nok til de fleste.
    Nu har jeg ikke alle navne på dunken men WW og Mercedes stod ikke på, Kia Houndai, Volvo og Ford m.fl.


  • #170   14. dec 2016 Dixie4y

    Om BMW sætter deres kryds på flasken eller ej betyder ikke det store..
    Og om du brugte den olie de foreskriver eller den der kom på, skulle ikke betyde det store, udover du måske ville køre lidt kortere på liter, ihvertfald teoretisk og i en lab test..
    Og at olien nok ikke ville holde 30.000 eller hvad BMW nu foreskriver, som deres longlife..

    Jeg kan også godt se hvorfor du sætter din lid til "experterne" når du ikke selv er det.
    Ikke alle der der vilde med biler, er mekanikere eller andet teknisk, selvom jeg måske nok først troede at du var det, siden du har en old timer "racer"

    Og som de andre skriver så kunne en hurtig undersøgelse sikkert spare dig for mange penge, og når du selv har bestemt den ikke må skilles af, så er boreskop da en fin ide.
    Mangler der kæde på knasterne, så har du allerede sparet dig selv for masser af penge.
    Og som i et af de tidligere links jeg lagde, din generator/klima rem fejler ikke noget?
    Det kan du da ihvertfald se ude fra.


  • #171   14. dec 2016 Johan P: Først nu kommer det frem, det hele sker over firma, og fradrag..

    Det er et enkeltmandsfirma jeg har, ikke et selskab, så jeg er personlig ansvarlig for de dispositioner jeg laver for mig selv og firmaet. Selskaber kan løbe fra regningen og i sidste ende gå konkurs, efterladende sig gæld til højre og venstre, uden nogen person fra selskabet bliver draget til ansvar på nogen måde.


  • #172   14. dec 2016 Kent R: Og som i et af de tidligere links jeg lagde, din generator/klima rem fejler ikke noget? Det kan du da ihvertfald se ude fra.

    Mekanikeren startede først med at tage starteren af, dernæst løsne remmen (som er intakt) for at se om det var generatoren der sad fast, det foregående arbejde på grund af mistanke om at enten starteren eller generatoren var "brændt" fast pga forløbet med at bilen i slutningen af nedbremsningen sagde "bib" Warning, Battery discharge !!" og der i samme sekund opdagede jeg at motoren var gået i stå, jeg sætter den herefter i andet gear og bilen startede men motoren gik med det samme ud igen. Siden har den ikke været startet.
    Med hensyn til min gl. Volvo så er det en helt anden bil end disse high tech biler der total er styret af elektroniske impulser. Min gl. Volvo har jeg rimelig check på.

    Ps, i dag fik jeg en 2014 WV Polo 1.4 T et eller andet og 150 hk ind som skal sælges fra et dødsbo,... om jeg kunne finde kilometer antallet som bilen har kørt ?!. Bilen er fyldt med alt muligt udstyr og knapper overalt i kabinen og på rattet, men hvilken knap skulle trykkes på for at kilometertallet, det må jeg se på i morgen, ....man kan jo ikke sælge en bil uden at oplyse kilometerantallet.


  • #173   14. dec 2016 Poloen, skal du bare låse op, så plejer speedo at lyse med km...

  • #174   14. dec 2016 Som Johan siger. smiley

    Det er først når man kører at kilometerantal bliver erstattet med fartpilot / acc


  • #175   15. dec 2016 Johan + Anders: Poloen, skal du bare låse op, så plejer speedo at lyse med km... + Det er først når man kører at kilometerantal bliver erstattet med fartpilot / acc

    Forsøgte alt muligt, men i dag vil jeg udfinde brugervejledningen og læse den. Den skal i øvrigt forbi WV i dag for at se hvad de vil betale kontant (her og nu) for den. (pengene/arven går direkte til dyrenes beskyttelse)


  • #176   15. dec 2016 Ubeset vil jeg gerne donere 25.000 til dyrenesbeskyttelse for den polo ;-kr

  • #177   15. dec 2016 Kasper J: smiley Ubeset vil jeg gerne donere 25.000 til dyrenesbeskyttelse for den polo ;-kr
    Poloèn blev solgt WV i Randers "kontant" for kr. 150.000.-. WV i Århus havde solgt den sidste år til "nuværende" ejer for kr. 211.000.- Den lille Polo havde iflg WV selv, alt i udstyr og alle service overholdt gennem WV. ca. 36.000 km.


  • #178   15. dec 2016 150.000 for en polo GT med alt i udstyr - Du er blevet taget hårdt i røven, desværre.


    Edit: Eller dyrenes beskyttelse er.


  • #179   15. dec 2016 Arg et værdi tab på 25% på et år, på en helt ny bil er skuda mere eller mindre normalt..

  • #180   15. dec 2016 Ja 150.000 er en fornuftig pris engros smiley

  • #181   15. dec 2016 Hej
    Lad os snart høre om noget update eller er det bare fake?
    MVH KP


  • #183   16. dec 2016 Update på Motorhavari BMW 535i 2012 ?.....venter på analysesvar fra teknologisk institut som har lovet svar januar 2017


  • #184   16. dec 2016 Hvis i nu åbner øjnene så holder det op med at lugte..

    der står at tidshorisonten for de første resultater er januar 2017


  • #185   16. dec 2016 Vedr; Polo,; til orientering så er reg. nr. AR 26035. www.nummerplade.net
    Prisen er så lav fordi den sælges fra dødsbo, altså engros, helt uden garanti, WV bød højst.


  • #186   2. jan 2017 Hvordan står det til?

  • #187   2. jan 2017 "redegørelse som senere vil blive offentliggjort her på siden, men først i januar pga juleferien. "

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #189   2. jan 2017 Ja for de kan udføre alle test på en arbejdsdag.. smiley
    Tror ikke der kommer opdateringer før tidligst midt i januar


  • #190   2. jan 2017 De skriver jo en lang rapport hvor de konkluderer hvad årsagen til havariet er.
    Tænker det er det bundleje der har måttet undvære olie, god teori.


  • #191   2. jan 2017 smiley æ

  • #192   2. jan 2017 Ja, der burde have lagt en fyldestgørende rapport her 2 Januar, nu når der ER holdt Juleferie........ det skylder man da BG her efter 191 hits på tråden smiley :-)

    ...... Bare ikke iorden, !!!!! ....men dagen er jo heller ikke omme endnu smiley


  • #193   2. jan 2017 193 smiley

    Desuden kommer der nok ikke noget nyt lige idag eller imorgen, han har skrevet i Januar, ikke den 2. smiley

    Udover det konkludere de nok ikke synderligt meget om årsagen, men kun om flow gennem filter er ok, og om olien lever op til de specs der sat, evt at der forhøjet indhold af metaller af den ene eller anden slags.


  • #194   3. jan 2017 Jeg har nu modtaget en analyse fra Teknologisk Institut som er vedhæftet.

    UPDATE.
    Først beklager jeg, at den analyse som jeg mener at have bestilt hos Teknologisk Institut ikke giver de svar jeg havde forventet at få. Det eneste jeg har modtaget er en analyse af den brugte olie.
    Det fremgå ikke af analysen, om den analyserede olie er den samme olie som referenceolien Castrol Edge TI 0W30 A5/B5 som de også fik med. Der er heller ikke noget omkring filtret. Det skal jeg lige have en forklaring på.
    Det er OK der har analyseret olien og ikke som jeg troede Teknologisk Institut.

    Keld Grønne Nielsen skriver i sin kommentar at værdien på metal i olien = 81 ppm er tankevækkende, ved en værdi på 150 ppm eller mere er olien værdiløs ("nedslidt"), og da olien er ny (30km) er tallet alt alt for højt.
    Keld Grønne Nielsen anbefaler en udredning af motoren. Men først vil jeg have svar på om olien der er analyseret er identisk med referenceolien, og hvorfor filtret ikke er blevet analyseret.
    Godt Nytår.

    PS !
    Det kan ikke lade sig gøre at oploade en PDF så derfor et link til analysen.:
    http://www.webdane.dk/olie.pdf


    profilbillede
  • #195   3. jan 2017 Nu afgør måden man udtager en olieprøve meget hvad resultatet bliver, typisk anbefaler man (vores procedure anyway)at udtage på motor/anlæg i drift samt udtage i retur systemet, det kan så ikke lade sig gøre i dit tilfælde, det kan måske forklare den forhøjede værdi af metal.
    Men set i lyset af at olien er aftappet fra en total havareret motor ser den olie ikke slem ud så det gør indholdet i oliefilteret noget mere interesant .


  • #196   3. jan 2017 Dixie4y

    Tja der er da kommet lidt tal på, og viskositeten overholder din olie i forhold ny da fint.
    Du har 49 og 9,5 cst og castrols ref på pds er 56 og 9,5 cst.
    http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/93A5210E53C1BA7680257EA60042623C/$File/BPXE-9GVR5E.pdf

    At der så kun er jern partikler i prøven, betyder nu nok stadig at der er sket noget med taktkæden/vanos systemet, da der ligesom mangler lidt metal i fra din lejer sølv, alu, kobber eller hvilken sammensætning man har valgt og lave lejerne af fra BMWs side.


  • #197   4. jan 2017 Mener man kan sende en olieprøve til analyse i UK for få hundrede kroner og få at vide hvad olien indeholder og hvor god den er , om den er slidt ned eller kunne holde længere, og jeg ved nogen her inde har benyttet sig af den, men husker ikke hvem eller hvor præcist de sendte den hen.

  • #198   4. jan 2017 http://www.theoillab.co.uk/buy-kits/

    Kan man også, samme test som ok, texaco og andre laver, men med mindre man har et havari eller mistanke om skader kan det vel ikke rigtig svare sig.


  • #199   4. jan 2017 Hej
    Hæfter mig ved farve= sort. Ikke noget om gryn eller klatter i den opsamlede brugte olie.
    Hælder til at der er løsrevet en slamklat som har sat sig i en af oliekanalerne og blokeret for smørringen til et af hovedlejerne.
    I fald teorien holder er klatten by-passet ved filteret som også er stoppet af slam. Har du fået undersøgt filter for papbrud, slam og checket trykfjederen i By-pass ventilen
    Følgevirkning, smeltede lejepander.
    Få nu den moter adskilt og find så den reelle årsag til det pludselige havari efter den lidt friske kørsel.
    MVH KP


  • #200   4. jan 2017 Om man får analyseret olien det ene eller andet sted, er nu nok ret så lige gyldigt, på mit job får vi analyseret i England.
    Og de analysere smøreolien for nøjagtigt samme ting.

    Olien er i allerede sammenholdt med ref. olien, hvilket analyse selskabet vi bruger også gør.
    De skal bare vide typen/fabrikat af olien, så sammen ligner de helt selv.

    Karsten P

    Så fremt der er et leje der er kørt i smadder, så lyder det meget mærkeligt at der ikke findes forhøjede værdier af leje materiale?
    Zink, alu, sølv, kobber eller hvad de nu er opbygget af.
    Lejerne er jo en blødere materiale end krumtappen, så bliver den gnasket af, så lyder det meget underligt af lejet ikke også gør.


  • #201   4. jan 2017 Prisen er den afgørende forskel på undersøgelsen, Teknologisk gør ikke noget for kr 200,-

  • #202   4. jan 2017 Allan

    Så du mener det bedre at betale mere?? Så jo dyre jo bedre??

    Man kan jo ikke måle flere ting i olien, og alle af olien drifts parametre viskositet, tbn, sod indhold, aditiver (zink, kalium og magnesium) er jo alle på spec.
    Eneste som skaber et problem er det høje indhold af jern partikler.
    Ok har jo sågar skrevet at olien er ok til videre drift.


    Nu kunne det jo så være sjovt og høre fra Dixie4y, skal motoren til teknologisk og skilles af?
    Ham Keld fyren har vel ikke givet andet end at han vil anbefale de får lov og skille motoren af?


  • #203   5. jan 2017 Hej
    Her er min email til Keld Grønne Nielsen.
    >>Hej Keld

    Jeg har modtaget og læst analysen, jeg har også modtaget faktura som vil blive betalt i dag eller i morgen.

    Jeg kan umiddelbart ikke bruge analyseresultatet til ret meget. Det var min forståelse at den medsendte referenceoile på en eller anden måde skulle sammenholdes med den aftappede olie. Det var også min forståelse at oliefilter(e) skulle indgå i analysen.

    De svar jeg ønskede var bl.a. om den aftappede olie er identisk med refrenceolien, det kan jeg ikke se ud fra den fremsendte olieanalyse.

    Derfor vil jeg gerne have lavet en tilsvarende analyse af referenceolien, så jeg er sikker på, at den aftappede olie er identisk med refrenceolien. Det er mig fuldstændig ubegribelig at den aftappede olie ser meget meget slidt ud, og det kan måske forklare det høje jernindhold. Jeg har lige checket olien på en anden benzinbil jeg også ejer, ca. 1400 km har den kørt efter olieskift og olien fremstår lind, mørkebrun, gennemsigtig, og så sammenligne med en olie der bare har kørt 30 km der er sort uden nogen "glans". Der er noget jeg ikke forstår, derfor skal referenceolien også analyseres, så jeg kan få ro i sindet og derefter tage stilling til "obduktion" af motoren.

    Med hensyn til oliefilter har jeg ingen ide om hvad man kan undersøge;... ...modtryk, gennemstrømning ect.<<



    mvh

    Allan


    Det kostede olieanalysen mig;
    Faktura; 950 kr plus moms i alt 1.187,50 kr


  • #204   5. jan 2017 Ok, det var alligevel billigere end jeg havde forestillet mig.

    Kent:
    Nej, mener den billige er lige så god.


  • #205   6. jan 2017 Svar fra KGN, 6. jan 2017;

    Hej Allan.

    Jeg har i dette øjeblik rykket laboratoriet for analysen på ref. prøven også. Dette foretager de normalt, inkl i prisen.

    Mht oliefiltrene – vi har ikke nogen ”opstilling” til at måle flow m.m. i oliefiltre, det kan selvfølgelig fremstilles, men det er ikke den vej jeg vil anbefale økonomisk i første omgang.

    Normalt vil vi veje filtrene (det har du allerede gjort) og måle dem op med dimensioner. Dernæst foretage en objektiv vurdering af filtrene udfra udseende og de målte tal.

    Umiddelbart ud fra vores erfaring vil vi ikke kunne ”dømme” det omhandlende oliefilter ude, fra det vi kan se. Derfor vil jeg ikke anbefale en flow/modtryksmåling i dette tilfælde.

    Jeg vil som nævnt anbefale at man kigger nærmere på motoren nu, og finder ud hvad der er gået i stykker eller havareret. Derfra kan man ”spole tilbage” og årsagsklarlægge hændelsen.

    En skopiundersøgelse ned igennem topstykket/tændrørshullerne kan i hvert fald afdække om skaden er opstået på stempler/topstykke/ventiler, og det er en god start i min optik.

    Du får nærmere besked vedr ref. prøven når laboratoriet har svaret mig tilbage.

    God weekend.

    Venlig hilsen


    Keld Grønne Nielsen


    Nu skal jeg så finde ud af om motoren skal udtages eller om TI skal have hele bilen.
    BMW Randers har givet tilbud på ca. kr. 5.500 for at sætte motoren på en palle.

    Så der går lidt tid endnu med et endelig resultat, men så længe jeg ikke har brug for bilen, så overlever jeg nok i min stadig tjenestevillige 325i, touring 2007, som i forgårs stadig kunne runde 220 km/t ikke med lethed men uden at skulle vente på "ned af bakke" og en "URD" i røven, og det var med motorlampen tændt forståes ! (begge de bagerste lambasonder skal vist udskiftes, det er dem der tænder motorlampen).
    Denne ældre youtube er fra min gl. bmw i -6 graders frost.: https://www.youtube.com/watch?v=D58LAXPP4T8
    Når den nye engang kommer ud på vejen skulle den gerne rykke endnu mere.
    God weekend - husk hold afstand til de modkørende når du overhaler !


  • #206   6. jan 2017 Så nu fik jeg også analysen af den ubrugte referenceolie Castrol Edge 0W30 A5/B5 ;
    Kan ses her http://www.webdane.dk/olie2.pdf


  • #207   6. jan 2017 Og for os som spændt følger med hvad er status så,jeg aner ikke hvordan og hvad det er jeg skal læse i de analyser

  • #209   7. jan 2017 Henning P

    Hvis du åbner de to analyser, så er/skal tallene i kolonnen Oliens fysiske tilstand være ens, eller næsten ens.
    Men tiden vil oliens TBN, micro blitz og viskositet blive mindre, og for at sige det kort, det er skidt smiley

    I slidmetaller, så siger det lidt sig selv, det er metal rester fra motorens komponenter (lejer, knaster, krumtap, cylindre, stempler, ringe osv) som ophobes i olien.
    Det er umuligt at undgå denne ophobning, og en af de grunde til man skifter sin olie (micro blitz og TBN/viskositets forringelse er også en)

    De sidste 4 kolonner er aditiver eller de stoffer som bruges som aditiver, de skal self heller ikke blive for lave, da olien så ikke kan opfylde de ting man ønsker.
    Være basisk, anti skummende og lignende.

    Når man så kigger på olien motoren har kørt på, er jern indholdet ret højt.
    Hvilket jo skyldes der er slidt/slebet en hel del jern af, et sted i motoren.


  • #210   18. jan 2017 Opdatering?

  • #211   26. jan 2017 venter også bare på en opdatering

  • #212   27. jan 2017 Hej
    Bare en fesen historie uden opdatering for der er ingen smiley
    MVH KP


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #213   27. jan 2017 Slap dog af. Synes manden er god til at opdatere om hvad der sker kontra mange andre emner herinde.
    Hvis der ikke er sket noget nyt kan han jo ikke opdatere omkring det.


  • #214   27. jan 2017 #213 +1

  • #216   27. jan 2017 Opdatere Det er så 21dage siden så et eller andet må der da være sket i mellemtiden

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #217   28. jan 2017 216
    1. Han har ikke været online længe.
    2. Han skylder ikke dig eller nogen anden en opdatering. I får det til at lyde som om i har krav på det.

    Mon ikke han opdatere hvis der noget han finder relevant som han har gjort indtil videre.

    Måske han stadig er i tænkeboksen over hvad næste valg bliver og ikke at skrive herinde til jer at der intet er sket hver dag.


  • #218   31. jan 2017 Hej, en kedelig UpDate
    Efter olieanalysen resultat er der ikke sket så meget, andet end jeg har købt en tændrørsnøgle til brug for selv at kigge lidt ned i motoren indtil jeg ikke mere får opkastsfornærmelser af hele sagen.
    Det var jo min plan er udtage motoren og sende den ned til Teknologisk Institut. Den plan har jeg sådan set droppet; Teknologisk vil splitte det hele af uden garanti for at de eventuelt ville ødelægge noget der ikke var i stykker, og så ville de heller ikke samle det de havde skruet fra hinanden.
    Så kan jeg jo ligeså godt selv ødelægge det hele.
    Nu vil jeg selv se om man kan se noget gennem tændrørshullerne.
    Jeg har kigget gennem påfyldningshullet til olien, der kan jeg tydelig se kæden omkring den dobbeltevarno og en kæden der køre op omkring knastakslen. Det ser helt fint ud.
    Nu vil jeg så prøve at bruge et endoscop GT-EFK-02 (Harald Nyborg ?).
    Det bliver først når vejret er en smule bedre 5-10 grader, bilen står desværre udendørs.
    Men altså lige nu, så har jeg mest lyst til at få bragt bilen til Vejle bilauktion... under hammeren... tage tabet og få købt en anden; en nyere 335 med seks cylindere og uden al den besynderlige mekanik med en knap med tre indstillinger for motoren. Der skal kun være én indstilling i en BMW og det er sport.


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #219   31. jan 2017 Hvis teknisk er droppet (forstår faktisk godt) så kan du vel lige så godt bestille en ny motor, hvis de ikke har ville dække det indtil videre, så vil de da slet ikke når du selv begynder at kigge og rodde smiley

  • #220   31. jan 2017 Ved ikke om det kunne være en ide at sende den mod en Mekaniker skole, eller diagnose teknikker udannelse? (ved ikke hvad de hedder)

    Kunne da være udfordrene for dem at prøve at se hvad der eventuelt er gået galt? smiley



  • #221   31. jan 2017 Bg Piraten Jeg har fundet en helt ny blok (N50B30 fra bundstykke til top) i Køln til omkring 48.000 Dkr på ebay.de + 500 EUR i depositum for motoren. Men den endelige beslutning om at hente blokken er endnu ikke taget.
    Skat har lovet at se på sagen (ødelagt motor) i forbindelse med en ny værdiansættelse. Men jeg har endnu ikke indsendt nogen ny anmodning til Skat.
    Mvh


  • #222   31. jan 2017 Thomas F Rigtig god ide med at sende en havareret motor til en mekaniker skole, eller diagnose teknikker uddannelse, men det bliver ikke min.
    Og hvis skaden ikke større end den kan fikses igen, og så har jeg nogen bekendte indenfor motorsporten der helt sikkert vil købe blokken.
    Mvh


  • #223   31. jan 2017 Kan det ik svare sig at få den lavet i Tyskland. Enten ny motor eller få dem til at reparere den hvis det kan svare sig ?

  • #224   31. jan 2017 Gad vide om ham der lavede det service glemte at hælde olie på og havde den startet kort inden hav fyldte olie på.
    Jeg skal slet ikke gøre mig ekspert på det område smiley

    Det lyder fandme til at være så skide surt


  • #225   31. jan 2017 En motor i polen koster 23.000 som har gået 70.000 km.


    Så er den skid vidst slået. =)


  • #226   1. feb 2017 Og så er det sikkert en motor som kommer fra Danmark alligevel !!!

  • #227   2. feb 2017 Det var da nok den mest uintelligente kommentar Allan.

  • #228   2. feb 2017 Særligt med henblik på hvor få 535i F11 der rent faktisk kører rundt her i landet..

  • #229   2. feb 2017 Tror aldrig Allan har været i Polen. Der kører væsentlig flere dyrere biler rundt i stettin end der gør i Odense f.eks

  • #230   2. feb 2017 ^^ Det er jo fordi de er stjålet i dk, og på vej til Dimitri's ophug. smiley

  • #232   2. feb 2017 Jeg har været i Polen, mens jeg arbejdede i Norge, det kostede 98,- norske, med Vizz Air, så ja jeg har set en masse skodbiler, men også mange fine biler, især på udenlandske plader, men det var ikke sådan at man stod og var ved at tabe både næse og mund, slet ikke.

  • #233   16. feb 2017 Dixie4y

    Hvad så har du fået taget motoren fra hinanden?


  • #234   16. feb 2017 Har du undersøgt om forsikringen vil dække? Hvis der er kasko på, kan det nogengange lade sig gøre smiley

  • #235   16. feb 2017 A hva ? Vil kaskoen dække at motoren går kaput ? Hvem har bildt det det ind ? smiley

  • #236   16. feb 2017 Skal ikke kunne sige om det helt kan lade sig gøre, men i princippet er det jo en skade smiley mester snakkede om en bil som lagde på vippen til at blive totalskadet, men så var motor også defekt, dog ikke grundet skaden. men så dømte forsikringen den død smiley det er da forsøget værd smiley

  • #237   16. feb 2017 Selvfølgelig kan det ikke lade sig gøre...

    der står præcis på policen hvad der dækkes, skader på bil som følge af uheld, forrude, vejhjælp, parkeringsskade osv osv..

    Ellers ville det godt nok være nemt at eje en svinedyr bil med en meget sart og dyr motor hvis kaskoen dækker ens reperationer...


  • #240   16. feb 2017 Okay, ja det kan du nok have ret i kage smiley

  • #241   11. apr 2017 UPDATE.:
    Efter mange overvejelser købte jeg en spritny motor N55B30A (fra top til bund), prisen blev præcis EUR 6.042.- inkl fragt fra Tyskland og depositum for motor. Bilhuset Haldrup har nu fået fornøjelsen af motorudskiftningen. Den forventes færdig omkring den 18. april
    Når den defekte motor kan afhentes skal der straks pilles, skues og analyseres for finde fejlen.
    Jeg har droppet planen med at Teknologisk institut skulle finde fejlen.


    profilbillede
  • #242   11. apr 2017 Ser frem til og høre om du finder noget interesant smiley

  • #243   12. apr 2017 Ny motor hvad indebære det skal der flyttes noget over fra den gamle eller er den lige til at stoppe i ??

    Bliver spænende at se hvad der gik galt for den gamle


  • #245   12. apr 2017 Motoren er som på foto og i dag bemærkede jeg at alle sensorer og tændrør også er en del af pakken....et tændrør koster omkring kr. 150-175.- for et styk
    Motoren er købt hos https://www.h2motors.de/ og prisen er ekskl tysk moms (tysk moms er 19%). Da motoren er købt gennem mit firmas cvr. og skal bruges i mit firma er den ordning helt lovlig. Normalt er prisen ca. eur 6.400 plus depositum for motoren eur. 500, så jeg sparede ca. eur 1.000.- , endnu mere hvis den "brugte" motor leveres tilbage til Köln.


  • #246   17. jan 2018 Hej.

    Jeg kom til at tænke på denne episode, efter jeg så en advarsel inde i autofrontal (en portal til værksteder) hvor der står at man skal passe på ved olieskift på bmw's benzinmotorer da der sidder en fjeder i oliefilterkoppen som kan falde ubemærket ud når man skifter filteret. Der står at mtorhavari kan forekomme hvis man kører uden denne fjeder.

    Så hvis du har den gamle motor, så var det da værd at tjekke.


  • #247   17. jan 2018 Motoren ligger stadig på en palle, og det eneste der er gjort for at finde årsagen var at afmonterer bundkar og senere et kik på den adskilte oliepumpe. Som nævnt tidligere så var 3 og 5 plejlejer brændt fast på krumptappen. Til sommer vil motoren blive adskilt med henblik på renovering.
    Det var ikke fjederen i oliefilterkoppen der manglende.


  • #248   17. jan 2018 Okay. Takker for tilbagemeldingen.

    Det var bare lige den motor jeg kom til at tænke på da jeg så advarslen.

    Værkstedet der skiftede olien endte med at stå helt uden økonomisk ansvar?


  • #249   18. jan 2018 Hmm nå tror ikke jeg har set har skrevet at at du havde fundet 2 plejlejer som var brændt.

    Må sige jeg griner lidt i skægget over SÅ stål sat du var i starten, på at mekanikeren skulle straffes og betale en ny motor koste, hvad det koste ville.
    Men du opdagede nok hvor svært det vil være og bevise at fejlen var hans?

    Men tilbage til din motor, det tyder meget kraftigt på en pludselig skade af din lejesøle eller lejepander, men hvordan ser resten af lejerne ud?
    Eller det har du måske ikke tjekket?


Kommentér på:
Motorhavari efter ca 30 km og olieskift

Annonce