Motorhavari efter ca 30 km og olieskift {{forumTopicSubject}}
Nogen der kan komme med et input til hvordan man lige finder ansvaret for et mystisk motorhavari efter olieskift.
Bmw 535i 2012 (F11), km. 120100.
Beder automekanikeren skifte olie og fortæller at der en specielt olie på. BMW har godkendt Castrol Edge og den kommer på. Automekanikeren sætter også et Bosch oliefilter der hedder P9269 (1457429269) i BMWen. - ved ikke om Bosch oliefiltre er godkendt af BMW.
Jeg kører ca. km 30 og vupsi så har motoren sat sig fuldstændig fast.
(starter, generator, gearkasse og svinghjul blev afmonteret og så et dækjern på krumtappen, den sidder bare fast)
Ingen advarsler i bilen om noget var galt.
Er der et årsagssammenhæng mellem olieskift og motorhavariet ?
Bilen kørte som en drøm før besøget hos automekanikeren,
Har automekanikeren et ansvar og hvis ja, en ansvarsforsikring ?
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.087
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Jeg har en anden BMW der advare hvis oliestanden er lav
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.449
er der en olie pind ?
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.087
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.087
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Det er en dyr fornøjelse at få en anden motor i (N55) koster det halve af ny peugeot 306
Ja, alle 306 heste dræbt i et spiltsekund. Det er automekaniker-terror på højde med 9-11.
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.087
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.623
Vil mene mekaniker skal bruge sin værkstedsforsikring, eller kontakte sin grosist vedr oliefilteret.
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 183 Svar: 1.190
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 13 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 135
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Korrekt at filteret kan isættes forkert, der to måder en til Alu-hus og en til Plastik-hus.
Jeg skaltale med mekanikeren i morgen, nu har han haft weekenden til at tænke over om han har et ansvar af nogen art.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Men lad mig nu se i morgen om mekanikeren har ren samvittighed oven på weekenden. Med ren samvittighed så tilbyder han sikkert sin ansvarsforsikring.
Jeg tror godt han ved, at fejlen kan ligge hos hans værksted. Men hvis han stejler lige så meget som alle mine heste der er døde, og afviser noget som helst forlig, så må juraen bruges.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
dec 2006
Følger: 3 Følgere: 4 Emner: 13 Svar: 46
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Så vidt jeg kan se, så kan man sku ikke vende det olie filter forkert..
Ej heller kan det have noget indflydelse på olietrykket, med mindre det kollapser, der jo ingen ventiler i sådan en indsats..
Og ja BMW har forhåbentlig trykvagt efter filteret..
Blev der brugt system rens da olien blev skiftet?
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Jeg ved desværre ikke hvilken typer indsatse mine biler har (E91 og F11) men det er samme filter
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.519
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Om BMW ikke har lavet det idiot sikker skal jeg ikke kunne sige
Men i mine øre lyder det meget meget mærkeligt at motoren sidder helt fast, hvis ikke du har haft alarm for manglende smøreolietryk..
Igen fik den olierens inden skiftet?
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Det er bare vildt mystisk, at motorhavariet sker kort tid efter olieskift, på en motor der nærmest ikke kan splittes af hvis der ellers er olie på.
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.519
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Der er ikke betalt for olierens, hvad er olierens ?
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
https://landberg.dk/bell-add-servicerens-3-p545
Renser smøreoliesystemmet og løsner sod/skidt..
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Motoren sidder fast så fast, at mekanikeren ikke kunne rokke krumtappen en millimeter, så tog jeg selv fat i dækjernet og rykkede alt hvad jeg kunne og fik rykket krumtappen ca tre centimeter, og jeg kunne både høre den skrækkelig lyd af metal der "knaste" og mærket modstanden.....så var jeg overbevist, jeg lage dækjernet og sagde de godt kunne samlet bilen igen og skred, dybt rystet
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
Når det så er sagt...
Umiddelbart er det jo påfaldende at motoren giver op så kort tid efter olieskift, bed om at få det gamle filter udleveret, det burde være til at finde igen, og få kigget på hvad der ligger i det, har der været noget under vejs burde der ligge noget i filteret og din mekaniker burde se sådan noget ved service.
Hvis motoren er havareret vil det undre mig at olien ikke indeholder nogen rester som din mekaniker påstår, hvor om alting er det til at se på lejer om de er døde pga manglende smøring, og dur din oliepumpe så er mulighederne ved at være begrænset til ingen olie, eller forkert monteret filter, er der for øvrigt ikke en prop i hver ende af de filter der skal af ved montering(har set det men kan ikke huske mærket).
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Sådan noget bruger jeg ikke, da mine biler aldrig soder til, pga, frisk kørsel og i kun benzinbiler og altid olieskift hver 10000 km
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Nej der ingen plastikdimser på filtret men en løs indsats der skal vende enten den ene vej eller den anden vej. -det afgør indsatsen monteret på bilen der enten er af Alu eller plast
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Kæde
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.138
Ved ikke meget om netop din BMW , men springer der en kæde, så sidder den ofte HELT fast.
......... burde være nemt at chekke
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Ingen olie.
Jo, man kan faktisk køre utrolig langt uden olie hvis man "cruiser", men ikke 30 km. Jeg gav den jo gas kort før hjemkomsten.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Det er ikke kæden, men med sikkerhed krumtappen der sidder fast, måske også stempler
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Ja det bliver spændende, men motoren skal først lige ud, det er en ordenligt klump med seks pinde (3.0L)
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.138
Har tidligere læst om problemer med timing-chain på modeller i din årgang. Har ikke lige et link, da det er flere måneder siden.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Og jo hvis knastkæden springer, så kan motoren sidde uhjælpeligt fast.. Kæden snurre sig rundt om krumtappenshjul..
Men ja så længe man ikke selv skiller den af, så det svært og give en forklaringen..
Det kan da ikke tage mange timer af tage bundkaret af, så der da hurtigt syn for sagen..
Og man kan begynde og arbejde i en evt ny motor, hvis det er det der skal til..
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.269
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.138
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.269
N55 motoren er ikke kendt med kædeproblemer heller.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Der flere eksempler på bolte der er knækket af vanos systemet, og driv remmen til generatoren kan blive trukket ind i gennem pakdåsen til krumtappen, og afspore kæden..
Men det viser sig nok når den bliver åbnet op..
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.269
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.138
Intet tyder dog på det, når ingen lamper har lyst.
......... men uanset hvad, så kan det nemt blive surt show. Især hvis det er kæden, for så er det sikkert egen lomme ...... ? ..... med mindre der kan hentes lidt ved BMW kulance.
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.269
feb 2007
Følger: 87 Følgere: 87 Biler: 10 Emner: 73 Svar: 505
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.138
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.058
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.138
http://www.ebay.de/itm/BMW-Motor-N55B30A-135i-235i-335i-435i-535i-640i-X3-X4-X5-X6-Motorinstandsetzung-/262604112831?hash=item3d246cc3bf:g:20sAAOSwvzRXx~xy
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.138
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.058
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.269
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.138
......... dælme en grim omgang lige her op til Jul
Må håbe man kan lave et forlig med værkstedet, uanset hvad fejlen viser sig at være.
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.269
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.169
maj 2016
Følger: 17 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 13 Svar: 131
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.623
Læser det som du satte den i 2 gear ved lavere fart end de 170, for hvis det andet er tilfældet, er det næsten en selvfølge kæden hopper.
Men ser frem til opdateringer på problemet,,
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 76 Biler: 12 Emner: 35 Svar: 377
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
Du sender den til en anden mekaniker, eller FDM, de kigger og undersøger, fortæller hvad der er sket, du kører den der efter til den oprindelige mekaniker, der så siger der ingenting er gjort forkert, hvad så?
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
Det kan ikke siges at være decideret indgreb i motoren.
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
Du tapper olien af og kigger på den, hælder den derefter i igen, det sker der ikke noget ved.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
sep 2004
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 10 Emner: 67 Svar: 214
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 183 Svar: 1.190
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Fik snakket med mekanikeren både mandag og i dag tirsdag.
Mandag foreslog jeg mekanikeren at han nøje skulle tænke på om han havde et ansvar til om tirsdagen.
Tirsdag, afviste mekanikeren fuldstændig ansvar for motorhavariet.
Tirsdag kontaktede jeg Force instituttet (Keld Grønne Nielsen) i Århus med henblik på en undersøgelse af motorhavariet.
Det blev aftalt, at jeg i første omgang skal aftappe og angive hvor mange liter motoren indeholdte samt at jeg også skulle fremskaffe en referenceolie, som kan sammenligningens med den aftappede olie, som i øvrigt skal aftappes i en steril beholder . (Olien har præcist kørt 30 km).
Force Instituttet vil herefter analyserer olien samt oliefilteret evne til gennemstrømning og modstand.
Prisen for ovenstående analyser ligge på omkring kr. 2.000 eks moms.
Force Instituttet vil, hvis analysen ikke giver et et svar der kan bruges til noget, gerne kigge nærmere på motoren. En fuld adskillelses koster ca. kr. 15-20.000 eks moms.
Motoren skal være udtaget af bilen og måske skal der afmonteret diverse ting og sager - instrukser følger.
Jeg har tænkt mig at go all in.; >>Heller en streng der brask, end en der aldrig blev spillet på<< ordsprog fra en violinist.
Den brugte motorolie, filter mv, bliver iflg. aftale afleveret mandag d. 12 december hos force Instituttet i Århus.
Forsættelse følger
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
FDM ville ikke have med sagen at gøre. BMW ville gerne hjælpe....ja !, med renovering eller en ny motor :-), så det blev altså Force Technology.
Det er ikke en knækket kæde. Du/alle får senere besked om årsagen. Men vi jo alle, at det tager den tid de tager, og Force Instituttet er ikke de langsommste i danske erhvervsliv.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
...hvordan ved jeg det ikke er kæden ?
Da bilens motor gik ud under nedbremsningen, satte jeg den i 2 gear, og motoren startede fint for igen at gå ud.
Hvis kæden var knækket, så burde du vide hvilken lyd der ville komme fra motorrummet, hvis kæden var knækket og du mens bilen var i fart satte bilen i hvilket som helt gear ville lyde. Bilen startede i mit tilfælde, en motor med knækket rem eller kæde, kan ikke starte. Basta !
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
Som jeg skrev en olieprøve giver fin mening, men et kig på kæden, og evt et kig på et hovedleje, evt ned i en cylinder(boroscopering) ville nok være det jeg ville starte med, er man der efter overbevist om at mekanikeren har kvajet sig så må man overveje om det er fornuftigt at kaste gode penge efter dårlige.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Jeg tror ikke du er klar over hvad en anden motor koster plus omkostningerne til at sætte en anden motor i bilen.
PT, findes der ikke nogen motor N55 af den nye type til salg i Danmark.
Jeg skal alene betale mellem ca. 91.000 og 98.000 kr for motoren alene.
Så 20 K er småpenge.
Ved en retssag vil min påstand være udgifterne (bl.a de 20 k) plus en tilsvarende motor med udskiftning med videre, og hvis jeg få 100% medhold så tilkender retten mig også et beløb i sagsomkostninger. Hvis jeg få delvis medhold, så reduceres mit krav og sagsomkostningerne i forhold til hvor meget jeg få ret. Hvis jeg taber hele retssagen, så tilkendes mekanikeren sagsomkostninger, og jeg få ikke en rød reje, andet end en advokatregning på min advokat også. Men alt i alt er det billigere end bare betale over 100 K for noget jeg ikke mener er min skyld men mekanikerens. Det kan ikke passe at en højtydende motor 306 HK med et eminent rygte, bare kollapser præcis 30 km efter olieskift under en nedbremsning.
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
hvis du taber sagen, og bevisbyrden er rigtig svær at løfte, så vil jeg tro at en rigtig stor del af udgiften til udskiftning er brugt, de første 30-40000 er nok brugt inden motor og olie er ude og forberedt samt undersøgt ved Force og så kommer en ret stor advokat regning til det videre forløb.
Har du undersøgt hvad en motor koster i Tyskland?
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 183 Svar: 1.190
Måske bare for sjov, at sætte en tester på og se om den har lagret fejl?
dec 2016
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
http://www.ebay.de/itm/BMW-Motor-N55B30A-135i-235i-335i-435i-535i-640i-X3-X4-X5-X6-35i-40i-Alpina-B4-/262410959447?fits=Make%3ABMW&hash=item3
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Har selv hørt en motor miste kæden eller tandremmen?
Så fremt du har kørt 30 km med en motor uden smøreolie tryk, så tror jeg sku heller ikke du kan høre en knækket kæde, undskyld jeg siger det..
Hvor ved du fra motoren startede da du satte den i gear? Den i følge dig døde jo så snart der blev koblet ud igen eller har jeg forstået sagen?
Nok oplever/høre om utrolige ting, men jeg har meget svært ved at tro en motor med 300 turbo HK, ikke vil sætte et ben ud af siden, så fremt olietrykket var lavt..
Hvis lejerne er skyld i motoren ikke kan dreje rundt, så ville du dælme ikke være i tvivl om noget var galt..
Det vil desuden meget let kunne ses i olien og filteret, da de vil være spækket med metal..
Og igen hvorfor ikke rykke bundkar/ventildæksel af så der ret hurtigt syn for sagen..
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Motoren er næsten den samme min er 3.0L din er 3.5L og kræver flere ændringer i ophæng, motorstyring mv.
Men tak for hjælpen
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Ja, ny, kan hentes for omkring kr. 48.000 helt ribbet for alt tilbehøret, men det har jeg jo. (den er noteret, allerede:-)
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Måske bare for sjov, at sætte en tester på og se om den har lagret fejl?
Der er ingen fejl i udprintet, andet end en masse om understrøm på ABS, alarm, seler og lignende el-dimser.
Force Instituttet skal også have udprintet sammen med olie og filter.
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.623
Samt slettet diverse fejlkoder osv.
Og hvad sker der for at FDM ikke vil tage sagen, det er da en falliterklæring fra deres side af.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Ved ikke om det er den samme, der er nogen forskelle bl.a omkring hvor oliefilter er placeret. Den er også fra en 335i.(se seddel på motor)
Et andet tysk firma sælger helt nye N55 for ca kr. 48.000 (jeg har noteret denne
http://www.ebay.de/itm/BMW-F31-335i-335iX-225kW-306PS-N55B30A-Motor-Engine-Triebwerk-NEU-/112184772793?fits=Make%3ABMW%7CType%3A535i&hash=item1a1ebbc8b9:g:vlcAAOSwHMJYEwDJ med 2 års garanti
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Samt slettet diverse fejlkoder osv.
Og hvad sker der for at FDM ikke vil tage sagen, det er da en falliterklæring fra deres side af.
Nu er jeg ikke sådan at løbe om hjørner med - faktisk har jeg allerede sikret mig et bevis på at olien der er brugt IKKE er godkendt til min motor.
Desværre kan jeg ikke skrive mere om det lige nu, da jeg ikke kan se om nogen med kendskab til sagen kigger med. Men alt det vil jeg skrive om senere, uanset om beviset holder eller ej. Men jeg kan da nævne teksten på fakturaen stemmer ganske godt overens med teksten på "dunken" med den halve liter olie der blev tilovers af 7 liter der blev indkøbt, og den olie er efter teksten ganske fortræffelig til en middelmådig Kia, men ikke til en højtydende BMW.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Så fremt du har kørt 30 km med en motor uden smøreolie tryk, så tror jeg sku heller ikke du kan høre en knækket kæde, undskyld jeg siger det..
Hvor ved du fra motoren startede da du satte den i gear? Den i følge dig døde jo så snart der blev koblet ud igen eller har jeg forstået sagen?
Nok oplever/høre om utrolige ting, men jeg har meget svært ved at tro en motor med 300 turbo HK, ikke vil sætte et ben ud af siden, så fremt olietrykket var lavt..
Hvis lejerne er skyld i motoren ikke kan dreje rundt, så ville du dælme ikke være i tvivl om noget var galt..
Det vil desuden meget let kunne ses i olien og filteret, da de vil være spækket med metal..
Og igen hvorfor ikke rykke bundkar/ventildæksel af så der ret hurtigt syn for sagen..
Når en rem eller kæde brister, og motoren (stemplerne) samtidig køre rundt via trækakslerne så bukker ventilerne gerne fordi stemplerne rammer ventilerne.
Da jeg opdager at bilen er død er der stadig drift i den, så jeg kobler ud og sætter i 2 gear, slipper koblingen og bilen starter og køre normalt uden støj overhovedet men død hurtig ud. En bil med bristet rem eller kæde hvor man i fart slipper koblinger, vil lyde skræindjagende, ja det går helt ondt i maven bare ved at tænke på den lyd. Man ville i hvert fald 100% vide, at der er noget helt helt galt i motoren.
Der var ingen glimmer i olien eller ved filtret (glimmer=metal)
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Nu kørte jeg ca. 15 kilometer før den fik "tæsk". Jeg kørte motoren varm før "take off". Jeg har sådan en respekt for turbuen skal brænde af forbi jeg giver gas på kold motor. Min nuværende 325i, touring 2007, kan tåle "tæsk" med det samme, og har ca. km 300.000 på klokken, og det overrasker mig ikke når den står af en dag, men det er min egen skyld. Men en bil der blev kørt fra Berlin til Danmark med rimelig god fart uden problemer og så bare 30 km efter et olieskift i Danmark, det fatter jeg sgu ikke en dyt af, derfor skal det undersøges om olien/filter er årsagen til motorhavariet.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Tak for deltagelsen
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.623
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.138
Kører man en motor tør for olie, så er stempler og krumtap det sidste der ryger. Alt i toppen står af først, altså knastaksler m.m. Så normalt ville man få en kraftig advarsel lydmæssigt/performance når noget sådan er ved at ske.
Får man derimod et lokal svigt over længere tid , af smøring ved en plejlsøle, så kan der ske et brud, og motoren smider plejlstangen ud af siden på motoren.
Da intet af dette er sket, så hælder jeg stadig til kæden. Men det er nu også ligegyldigt, når motoren får et gennemsyn, så bliver vi alle formenligt meget klogere. ....... kan se du er vældig flink til at informere herinde, og det er kanon.
maj 2008
Følger: 5 Emner: 22 Svar: 294
Hvad med at sende den forbi BMW først og så få en udtalelse fra mærkeværkstedet om hvad de mener der er gået galt?
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Du behøver nu og skrive til mig som om jeg er en teenager mekaniker lærling.
Jeg har sikkert haft fingrene i tingene ligeså meget som dig, eller måske mere.
Jeg er ihvertfald meget uforstående overfor at motoren ikke adskilles straks, knastkæden kunne være af/bekræftet allerede samme dag som det skete.
Krumtap/plejlejer vil måske tage lidt længere tid, ved ikke hvor meget der skal til for at fjerne bundkar på sådan en vogn, men en ting er sikkert olie analyse eller adskillelse på lab er ikke nødvendigt..
Det vil helt sikkert kunne ses med det blotte øje hvad der galt..
Men en ting der undre mig, hvis man har råd til sådan en forholdsvis dyr og ny bil, hvorfor så ikke få skiftet olien hos auto værksted?
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
ikke at det ikke er det for det er da godt nok mærkeligt at den kun lige når at trille før den dør
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.195
Den er din egen. Medmindre du får en uvildig til at undersøge årsagen til det pludselige havari (som iøvrigt kan ske for enhver) og skaden kan påvises ved pkt. 1 & 3
Hvad kan være årsagen?
1 Ingen olie - Olilampe går ikke ud ---- STOP
2 Tilstoppet oliefilter ved sugestedet - en langsom og pinefuld dødskamp.
3 Olie skudt ud ved oliepind -giver en masse svineri
4 Defekt/tilstoppet oliefælde i topdæksel - sort røg udstødning som FAP filter ikke kan uskadeliggøre
5 En løsreven Swirvelflap fra indsugnings manifold - et ordentlig skald
6 Knækket fjeder i olitryksregulator -som 2 - ikke nødvendigvis melding på olitrykslampe
7 Fremmedlegeme i indsugning grundet manglende filter - måske et skald eller mindre
8 Defekt pakdåse i turbolader - Masse af sort røg bagude STOP
Skild ad - undersøg
MVH KP
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 30
Men! Kommunikationen med mekanikeren stikker lidt ud, kunne man forestille sig i startede forfra? Han er jo forsikret mod den slags og har ingen intentioner om ikke at hjælpe kunder der er i klemme fordi han har glemt et eller andet, du skriver han lige fik en Mandag til at tænke over hans ansvar og du vender tilbage Tirsdag...... Allerede der går det skævt som jeg læser det. I svarene 4 dec. er du allerede ved at bruge ord som jura osv. Du bliver fanget i din egen indstilling til tingene.
Sådan et havari er rigtig ærgerligt, og gu fanden har værkstedet da lavet noget forkert. Ellers sker det ikke. Men prøv da lige forfra eller har du brændt broerne?
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
mar 2007
Følger: 34 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 91
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 30
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 30
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.623
Lige den med tandrem og vandpumpe der svigter. Der SKAL leverandør dække, hvis deres komponenter svigter, MEN de vil jo nok sige det er mekaniker der har fejlmonteret.
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 183 Svar: 1.190
Derfor kan det selvfølgelig godt gå i stykker, men lidt pudsigt efter 30km fra værksted.
Men jo det kan godt fejle alligevel. Har selv skiftet tandrem på en vivaro, den knækkede vandpumpe lidt efter og ødelagde motor. Regning på motor osv blev cirka 56000, men Ftz dækkede det.
Det var jo deres reservedel der var knækket sammen.
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Jeg fik skiftet tandrem noget før tid på RS blot for at være sikker og have 3 års garanti på det.
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.623
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Nu er der afleveret den aftappede Castrol Edge olie ca. 6 L, Bosch oliefilter samt 1L Castrol Edge reference olie og 1 styk reference Bosch oliefilter, 1L original BMW olie og filter.
Tidshorisonten er først begyndelsen af januar 2017.
Hvis analyse af olien og filter ikke giver noget svar, vil motoren N55 blive udtaget og undersøgt af Teknologisk institut. den sidste del koster fra en 1/2 time til ca. 15-20.000 kr.
Jeg vil ofre pengene for at finde ud af om det overhovedet er en bilmotor for mig; en motor der ikke kan tåle, at der efter driftstemperaturen er nået, ikke kan holde til at der køres igennem fra 1 til 3ìe gear og toppe 170 km/t ( bemærk uden at komme i omdrejningsbegrænseren) for at afslutte med en hård opbremsning af "hvem bremser sidst typen". (uden at udløse ABSèn).
Nu bliver det spændende og se om den olie som BMW på ingen måde har anbefalet har nogen skyld og om filteret som BMW heller ikke har anbefalet har nogen skyld - begge dele er anbefalet og købt af FTZ til netop BMW 535i (F11) årgang 2012.
Men som nogen skriver kan motorhavariet have andre årsager; bl.a TT foreslag med at et leje der ikke fik olie nok, den lyder fornuftig, ud fra min oplevelse af uheldet.
Knækket kæde tror jeg simpelthen stadig ikke på.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Hvilken analyse vil olie blive underkastet?
Almindelig test som ved løbende drift analyse af olie på større anlæg?
Altså viskositet, sod/snavs, aditiver og partikel optælling?
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Jeg forstår godt dit synspunkt; ventildækslet er nemt at afmontere, bunden kræver dog at motoren løsnes.
Det er med aftale med Teknologisk institut, at der ikke pilles ved motoren, fordi der skal ikke være noget tvivl hos Teknolisk Institut om at nogen har pillet i motoren før dem.Det er en fuldstændig uvildig undersøgelse, jeg skal bruge...derfor er det nix pille ! Muligheden for et resultat der går mig imod er tilstede, men den "æder" jeg gerne, og tager den derfra.
Med hensyn til hvilken typer analyser olie og filter bliver underkastet, må jeg være svar skyldig. Jeg har bedt om ikke at spare på mulighederne, med andre ord, så for olie og filter hele pakken. Jeg vil, når analysen er færdig, få en skriftlig redegørelse om oliens og filters evner og eventuelle mangler i forhold til referenceolien og filtret. Teknologisk institut har fået alle data vedrørende hvilken type olie og filter BMW 535i (N55) motoren har brug for. Det vil blive holdt op mod hinanden. Måske opfylder den brugte olie anbefalingerne fra BMW måske ikke, og måske har havariet intet med olien og filter at gøre.
Jeg mener bestemt jeg er i gode hænder hos Teknologisk Institut, de ved hvad jeg søger svar på, og det er ikke første gang de skal finde årsagen til et motorhavari, og Keld Grønne T-I er vild med motorhavarier og deres årsag og finde svar.
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.623
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.210
Syntes efterhånden
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 76 Biler: 12 Emner: 35 Svar: 377
Men at motoren stopper brat, tror jeg desværre mere er noget kæde / krumtap / top-ende, der er gået galt. Men ja. Det bliver spændende.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.195
Har du kørt 170 km/h i Dk og pludselig stoppet op med glohed turbo og ingen oliekøling af turbo?
MVH KP
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
FDM sagde de ikke ville gå ind i sagen, først fordi jeg ikke var medlem og fordi de beskæftigede med havarier af den slags. Jeg tilbød straks at blive medlem, men det var ikke det der var grunden....jeg forstod ikke FDMs afvisning og afvisningen derpå. Det var den juridiske afdeling hos FDM.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Ja, der findes masser af kopiprodukter af alt fra tændstikker og til dametasker med meget mere, så hvorfor ikke motorolie.
Jeg tror bestemt ikke Teknologisk Institut vil bruge ordet kopi, men måske nærmere, at den aftappede olie måske har samme egenskaber som solsikkeolien fra den lokale dagligvarebutik. Vi få` se.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Har du kørt 170 km/h i Dk og pludselig stoppet op med glohed turbo og ingen oliekøling af turbo?
MVH KP
Ja, jeg har kørt 170 km/t i DK, jeg blev også engang stoppet af politiet med 207 km/t på motorvejen ved Sæby og sagde at hvis bilen kunne have kørt mere end 300 km/t så havde jeg gjort det. bøden var dengang kr. 4.500 plus tillæg på kr. 500 for ikke at have sikkerhedssele på, + kr. 2.000 til kørelæren. I dag koster det en del mere. Så hvis 170 km/t er for hurtigt for dig, så tror jeg ikke bilgalleri.dk`s forummer er et sted for dig :-).
Vedr. glohed turbo og ingen oliekøling af turbo? så ved jeg intet om hvor varm turboen var, og da der var olie nok i motoren, så var turboen sikkert på rette temperatur. Jeg skriver rette temperatur fordi BMW har virkelig "råbt og skreget" om hvor vigtigt oliekølingen er af deres Twinturbo som kræver en speciel olie, derfor bad jeg mekanikeren om at undersøge hvilken olie der var den rigtige så motoren fik den rigtige olie. Mekanikeren indkøbte olien specielt til min bil 7 liter af den olie som FTZ anbefalede og som det efterfølgende har vist sig ikke på nogen måder opfylder de specifikationer som BMW kræver. Det er lykkes mig både at får et skærmprint af FTZ side og fakturer fra FTZ omkring olien der er brugt i min bil, så hvis det kommer til et sagsanlæg er min dokumentation i orden.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Du har fuldstændig ret, at dårlig olie ikke umiddelbart kan ende i et motorhavari, derfor at det også mærkelig, at motoren bare står af efter 30 km. Jeg har trods alt selv kørt bilen fra Berlin til Randers uden probelmer flere gange med over 200 km/t og sikkert også haft nogle hårde opbremsninger under den tur.
Teknologisk Institut vil undersøger olie og filteret, En ting som Keld Grønne T-I vil undersøge nærmere er modtrykket i filteret. ??? - ja , det har jeg ikke forstand på, men han vil lave en redegørelse som senere vil blive offentliggjort her på siden, men først i januar pga juleferien.
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 183 Svar: 1.190
Gerne det fulde navn og fabrikat på olien
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Castrol Edge 0W-30 - A5/B5 - Titanium FST - velegnet til bl.a Kia, Volvo og Ford af ældre dato. Det kan bl.a. nævnes at en af egenskaberne i olien bestående af tilsætningen API SL, den udgik 2004 og blev erstattet af et nyt tilsætningsstof.
Vedr. olie til BMW kan det oplyses at BMW tidligere kun har brugt Castrol men nu kun bruger olie fra Shell (oplysninger som BMW har oplyst mig)
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.058
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 183 Svar: 1.190
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Måske du skal læse lidt på hvad olie standarder betyder..
API SL har aldrig været et tilsætningsstof, men en standard i forhold til oliens egenskaber eller evner om man vil.
Og vel at mærke en amerikansk standard, som har sin pandang i Europa som hedder ASEA..
I følge castrol skulle din bil køre på denne olie:
http://applications.castrol.com/oilselector/da_da/c/recommendation?vehicleType=personbiler&manufacturer=bmw-(eu)&model=serie-5-f10-f11-(2010-)&modelType=535i-(2010-)
Hvilket holder normen A3/B4, ASEAs system betyder at man altid kan erstatte en ældre/mindre med en højere/senere godkendelse.
Hvis du har fået den olie som du siger, opfylder den A5/B5, hvilket må siges og være bedre end den du skulle have haft.
http://www.oilspecifications.org/acea.php
http://www.api.org/products-and-services/engine-oil/eolcs-categories-and-documents/oil-categories#tab_gasoline
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
BMW har derimod godkendt Castrol 5w-30 A3/B3 der minimum har en HTHS viscosity på 3.5mPa.s. 0W 30 A5/B5 har en max HTHS viscositi 3.5mPa.s, hvad så det end betyder.
På siden http://www.oilspecifications.org/acea.php skrives der under ACEA A5/B5: These oils are unsuitable for use in some engines, måske er det en BMW med Twinturbo den ikke skal hældes i.
Nu får vi at se hvad eksperterne på teknologisk Institut siger til olierne.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Det vil jeg gøre, og når jeg ikke ved nok så fortæller jeg mekanikeren på autoværkstedet at han skal være opmærksom på at min bil kræver en speciel olie, og hvad gør han, han sætter sig ind foran PCèn og skriver BMW 535i årgang 2012 og vupsi så står FTZ med olien.....men var det nu den rigtige olie til den bil ?. Bagpå oliedunken står en masse navne, bare ikke BMW, men Kia, houndai, Ford og Volvo af ældre dato. BMWs navn står bagpå på Castrol Edge 5W-30 3A/3B dunken med en tilføjelse om det er en LongLife-olie, lige netop det BMW anbefaler, så hvorfor anbefaler FTZ så en skide Kia olie til en højtydende BMW motor ?. Men om det er Kia oliens skyld min motor står af få vi vel svar på en dag.
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
Kig nu på den kæde, det kan gå hen og spare dig for 20000-30000kr at gøre det, kan simpelt hen ikke forstå modviljen til det, at løsne et dæksel eller 2 ændre jo ikke på den uvildige undersøgelse fra teknologisk, det her er i mine øjne vanvid, og der er altså ret mange ting som peger på at det ikke er din mekaniker der har skylden, men bare uheldige omstændigheder og måske en noget speciel måde at køre på offentligvej, men det er en anden debat.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
BMW kræver specifikt et lavt HTHS i følge dem, specielt til en N55 motor.
Eller i følge BMWs norm skulle motoren være designet til netop den type olie.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Øhh men en castrol Edge A3/B3 er jo netop en olie med mere end 3,5 mPa.s??
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Bjørn i: så havde din olie for det første set skrækkelig ud Ja, det havde den jo nok. Olien lignede noget der burde have været skiftet for længst....efter 30 km. Men nogen siger det ser man nogen gange. Jeg kører selv den gamle Volvo 1800, der ser olien fin "ny" ud efter selv 2-300 km (mineralsk). Volvoen kører konstant oppe nær "omdrejningsbegræseren" det mest af de 2-300 km.
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.138
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Men det er jo så ikke den norm din motor skulle bruge..
BMW Longlife-01 FE er den din motor skulle bruge..
Også vi tilbage ved først ting jeg skrev, din motor har sikkert fået et pludseligt mekanisk svigt, som ikke skyldes mekanikeren, olien eller filteret..
Det skulle undre mig meget hvis en "forkert" olie skulle tage livet af din motor..
De fleste nye motorolier er sådan set ikke udviklet pga et ændre smøre behov, men fordi alt det udstyr man bygger på ikke kan tåle de gamle aditiver.
F.eks lang år skifte interval. dpf eller katalysator, egr eller i dit tilfælde at man vil have en høj km/l..
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Den fremgangsmåde har jeg sat okay til.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Ja, det var en god ide med et koben , men vi valgte i stedet et dækjern direkte på knastakslen hvor vi havde skruet to bolte i; lyden der kom da det lykke mig at få rykket krumtappen ( ca. 2 cm), gør stadig helt ondt nede i tæerne bare ved tanken.
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 183 Svar: 1.190
Hvis kæden sad som den skulle burde han jo godt kunne dreje den rundt uden det ville sige grimt?
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Skrev du ikke tidligere at det var krumtappen i drejede på??
Og ellers har du vel allerede haft ventildækslet af
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
Det har tit reddet os for flere dages arbejde(og kæmpe tab) at kunne se hvor problemet var/ikke var, men har ikke indtrykket af at det bliver brugt særlig meget brugt i bilbranchen, i det her tilfælde kan det potensielt redde dig fra en egenbetaling på 20000-30000kr
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Men det er jo så ikke den norm din motor skulle bruge..
BMW Longlife-01 FE er den din motor skulle bruge..
Jeg vil fremover få skiftet olie og filter hos BMW. I øvrigt skifter jeg altid olie på min nuværende BMW 325i, F91 2007 ved hver 10.000 km, men den har heller ikke turbo og speciel behov for en olie med en masse uforståelige værdier anført på bagsiden af dunken.
Men faktum er, at BMW har ikke godkendt den olie der blev brugt, derfor føler jeg må gøre et eller andet og i første omgang en analyse af olien, det er det mindste jeg kan gøre, i stedet for bare at smide kr. 100.000 til en anden motor der måske gør det samme. Jeg skal bruge en motor der kan holde til min kørsel, det kan min 2.5L BMW 325i, stadig, og den dag den går ned er jeg fuldstændig ligeglad, jeg er bare glas for den holdt i så mange år, ca. 300.000 km og den smutter let op over 200 km/t også med den altid lysende motorlampe (pga af "afbrændte lambasonder i den bagerste potte")
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Og ellers har du vel allerede haft ventildækslet af
Det var en svipser det var krumtappen og ikke knastakslen der blev "drejet", efter at kadanakslen og gearkasse og svinghjulet var afmonteret.
Det køre rundt i dag, måske pga fuldmånen
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Jeg har faktisk et endoskop med lille skærm som jeg overvejede at bruge, men droppede det. Det hjalp mig engang da der var et hvepsebo under taget, fint instrument, som også kan bruge gennem tændrørshullet.
Det er relativt mange penge og måske bliver de givet godt ud måske ikke, men uanset resultatet så kan det trækkes fra i mit regnskab, og det er altid godt, at kunne....det er jo min nye firmabil og mit regnskab kan godt holde til et fradrag i den størrelse, uden hverken jeg eller firmaet lider nogen nød.
Og så er det jo også skægt at se hvad eksperterne kan finde ud af og holde deres resultat op mod hvad man selv og andre troede var årsagen, og måske vi alle kan lære noget af det.
Nyd forestillingen den gratis !, firmaet betaler
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.623
En privatperson, ville nok aldrig punge op af egen lomme med det projekt du har gangi i..
Men vi afventer ALLE med spænding.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Nu har jeg ikke alle navne på dunken men WW og Mercedes stod ikke på, Kia Houndai, Volvo og Ford m.fl.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Om BMW sætter deres kryds på flasken eller ej betyder ikke det store..
Og om du brugte den olie de foreskriver eller den der kom på, skulle ikke betyde det store, udover du måske ville køre lidt kortere på liter, ihvertfald teoretisk og i en lab test..
Og at olien nok ikke ville holde 30.000 eller hvad BMW nu foreskriver, som deres longlife..
Jeg kan også godt se hvorfor du sætter din lid til "experterne" når du ikke selv er det.
Ikke alle der der vilde med biler, er mekanikere eller andet teknisk, selvom jeg måske nok først troede at du var det, siden du har en old timer "racer"
Og som de andre skriver så kunne en hurtig undersøgelse sikkert spare dig for mange penge, og når du selv har bestemt den ikke må skilles af, så er boreskop da en fin ide.
Mangler der kæde på knasterne, så har du allerede sparet dig selv for masser af penge.
Og som i et af de tidligere links jeg lagde, din generator/klima rem fejler ikke noget?
Det kan du da ihvertfald se ude fra.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Det er et enkeltmandsfirma jeg har, ikke et selskab, så jeg er personlig ansvarlig for de dispositioner jeg laver for mig selv og firmaet. Selskaber kan løbe fra regningen og i sidste ende gå konkurs, efterladende sig gæld til højre og venstre, uden nogen person fra selskabet bliver draget til ansvar på nogen måde.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Mekanikeren startede først med at tage starteren af, dernæst løsne remmen (som er intakt) for at se om det var generatoren der sad fast, det foregående arbejde på grund af mistanke om at enten starteren eller generatoren var "brændt" fast pga forløbet med at bilen i slutningen af nedbremsningen sagde "bib" Warning, Battery discharge !!" og der i samme sekund opdagede jeg at motoren var gået i stå, jeg sætter den herefter i andet gear og bilen startede men motoren gik med det samme ud igen. Siden har den ikke været startet.
Med hensyn til min gl. Volvo så er det en helt anden bil end disse high tech biler der total er styret af elektroniske impulser. Min gl. Volvo har jeg rimelig check på.
Ps, i dag fik jeg en 2014 WV Polo 1.4 T et eller andet og 150 hk ind som skal sælges fra et dødsbo,... om jeg kunne finde kilometer antallet som bilen har kørt ?!. Bilen er fyldt med alt muligt udstyr og knapper overalt i kabinen og på rattet, men hvilken knap skulle trykkes på for at kilometertallet, det må jeg se på i morgen, ....man kan jo ikke sælge en bil uden at oplyse kilometerantallet.
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.623
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
Det er først når man kører at kilometerantal bliver erstattet med fartpilot / acc
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Forsøgte alt muligt, men i dag vil jeg udfinde brugervejledningen og læse den. Den skal i øvrigt forbi WV i dag for at se hvad de vil betale kontant (her og nu) for den. (pengene/arven går direkte til dyrenes beskyttelse)
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Poloèn blev solgt WV i Randers "kontant" for kr. 150.000.-. WV i Århus havde solgt den sidste år til "nuværende" ejer for kr. 211.000.- Den lille Polo havde iflg WV selv, alt i udstyr og alle service overholdt gennem WV. ca. 36.000 km.
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
Edit: Eller dyrenes beskyttelse er.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.195
Lad os snart høre om noget update eller er det bare fake?
MVH KP
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
der står at tidshorisonten for de første resultater er januar 2017
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Prisen er så lav fordi den sælges fra dødsbo, altså engros, helt uden garanti, WV bød højst.
dec 2013
Følger: 40 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 44
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
Online Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
Tror ikke der kommer opdateringer før tidligst midt i januar
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
Tænker det er det bundleje der har måttet undvære olie, god teori.
feb 2010
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 6 Emner: 37 Svar: 645
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.138
...... Bare ikke iorden, !!!!! ....men dagen er jo heller ikke omme endnu
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Desuden kommer der nok ikke noget nyt lige idag eller imorgen, han har skrevet i Januar, ikke den 2.
Udover det konkludere de nok ikke synderligt meget om årsagen, men kun om flow gennem filter er ok, og om olien lever op til de specs der sat, evt at der forhøjet indhold af metaller af den ene eller anden slags.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
UPDATE.
Først beklager jeg, at den analyse som jeg mener at have bestilt hos Teknologisk Institut ikke giver de svar jeg havde forventet at få. Det eneste jeg har modtaget er en analyse af den brugte olie.
Det fremgå ikke af analysen, om den analyserede olie er den samme olie som referenceolien Castrol Edge TI 0W30 A5/B5 som de også fik med. Der er heller ikke noget omkring filtret. Det skal jeg lige have en forklaring på.
Det er OK der har analyseret olien og ikke som jeg troede Teknologisk Institut.
Keld Grønne Nielsen skriver i sin kommentar at værdien på metal i olien = 81 ppm er tankevækkende, ved en værdi på 150 ppm eller mere er olien værdiløs ("nedslidt"), og da olien er ny (30km) er tallet alt alt for højt.
Keld Grønne Nielsen anbefaler en udredning af motoren. Men først vil jeg have svar på om olien der er analyseret er identisk med referenceolien, og hvorfor filtret ikke er blevet analyseret.
Godt Nytår.
PS !
Det kan ikke lade sig gøre at oploade en PDF så derfor et link til analysen.:
http://www.webdane.dk/olie.pdf
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
Men set i lyset af at olien er aftappet fra en total havareret motor ser den olie ikke slem ud så det gør indholdet i oliefilteret noget mere interesant .
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Tja der er da kommet lidt tal på, og viskositeten overholder din olie i forhold ny da fint.
Du har 49 og 9,5 cst og castrols ref på pds er 56 og 9,5 cst.
http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/93A5210E53C1BA7680257EA60042623C/$File/BPXE-9GVR5E.pdf
At der så kun er jern partikler i prøven, betyder nu nok stadig at der er sket noget med taktkæden/vanos systemet, da der ligesom mangler lidt metal i fra din lejer sølv, alu, kobber eller hvilken sammensætning man har valgt og lave lejerne af fra BMWs side.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
Kan man også, samme test som ok, texaco og andre laver, men med mindre man har et havari eller mistanke om skader kan det vel ikke rigtig svare sig.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.195
Hæfter mig ved farve= sort. Ikke noget om gryn eller klatter i den opsamlede brugte olie.
Hælder til at der er løsrevet en slamklat som har sat sig i en af oliekanalerne og blokeret for smørringen til et af hovedlejerne.
I fald teorien holder er klatten by-passet ved filteret som også er stoppet af slam. Har du fået undersøgt filter for papbrud, slam og checket trykfjederen i By-pass ventilen
Følgevirkning, smeltede lejepander.
Få nu den moter adskilt og find så den reelle årsag til det pludselige havari efter den lidt friske kørsel.
MVH KP
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Og de analysere smøreolien for nøjagtigt samme ting.
Olien er i allerede sammenholdt med ref. olien, hvilket analyse selskabet vi bruger også gør.
De skal bare vide typen/fabrikat af olien, så sammen ligner de helt selv.
Karsten P
Så fremt der er et leje der er kørt i smadder, så lyder det meget mærkeligt at der ikke findes forhøjede værdier af leje materiale?
Zink, alu, sølv, kobber eller hvad de nu er opbygget af.
Lejerne er jo en blødere materiale end krumtappen, så bliver den gnasket af, så lyder det meget underligt af lejet ikke også gør.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Så du mener det bedre at betale mere?? Så jo dyre jo bedre??
Man kan jo ikke måle flere ting i olien, og alle af olien drifts parametre viskositet, tbn, sod indhold, aditiver (zink, kalium og magnesium) er jo alle på spec.
Eneste som skaber et problem er det høje indhold af jern partikler.
Ok har jo sågar skrevet at olien er ok til videre drift.
Nu kunne det jo så være sjovt og høre fra Dixie4y, skal motoren til teknologisk og skilles af?
Ham Keld fyren har vel ikke givet andet end at han vil anbefale de får lov og skille motoren af?
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Her er min email til Keld Grønne Nielsen.
>>Hej Keld
Jeg har modtaget og læst analysen, jeg har også modtaget faktura som vil blive betalt i dag eller i morgen.
Jeg kan umiddelbart ikke bruge analyseresultatet til ret meget. Det var min forståelse at den medsendte referenceoile på en eller anden måde skulle sammenholdes med den aftappede olie. Det var også min forståelse at oliefilter(e) skulle indgå i analysen.
De svar jeg ønskede var bl.a. om den aftappede olie er identisk med refrenceolien, det kan jeg ikke se ud fra den fremsendte olieanalyse.
Derfor vil jeg gerne have lavet en tilsvarende analyse af referenceolien, så jeg er sikker på, at den aftappede olie er identisk med refrenceolien. Det er mig fuldstændig ubegribelig at den aftappede olie ser meget meget slidt ud, og det kan måske forklare det høje jernindhold. Jeg har lige checket olien på en anden benzinbil jeg også ejer, ca. 1400 km har den kørt efter olieskift og olien fremstår lind, mørkebrun, gennemsigtig, og så sammenligne med en olie der bare har kørt 30 km der er sort uden nogen "glans". Der er noget jeg ikke forstår, derfor skal referenceolien også analyseres, så jeg kan få ro i sindet og derefter tage stilling til "obduktion" af motoren.
Med hensyn til oliefilter har jeg ingen ide om hvad man kan undersøge;... ...modtryk, gennemstrømning ect.<<
mvh
Allan
Det kostede olieanalysen mig;
Faktura; 950 kr plus moms i alt 1.187,50 kr
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
Kent:
Nej, mener den billige er lige så god.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Hej Allan.
Jeg har i dette øjeblik rykket laboratoriet for analysen på ref. prøven også. Dette foretager de normalt, inkl i prisen.
Mht oliefiltrene – vi har ikke nogen ”opstilling” til at måle flow m.m. i oliefiltre, det kan selvfølgelig fremstilles, men det er ikke den vej jeg vil anbefale økonomisk i første omgang.
Normalt vil vi veje filtrene (det har du allerede gjort) og måle dem op med dimensioner. Dernæst foretage en objektiv vurdering af filtrene udfra udseende og de målte tal.
Umiddelbart ud fra vores erfaring vil vi ikke kunne ”dømme” det omhandlende oliefilter ude, fra det vi kan se. Derfor vil jeg ikke anbefale en flow/modtryksmåling i dette tilfælde.
Jeg vil som nævnt anbefale at man kigger nærmere på motoren nu, og finder ud hvad der er gået i stykker eller havareret. Derfra kan man ”spole tilbage” og årsagsklarlægge hændelsen.
En skopiundersøgelse ned igennem topstykket/tændrørshullerne kan i hvert fald afdække om skaden er opstået på stempler/topstykke/ventiler, og det er en god start i min optik.
Du får nærmere besked vedr ref. prøven når laboratoriet har svaret mig tilbage.
God weekend.
Venlig hilsen
Keld Grønne Nielsen
Nu skal jeg så finde ud af om motoren skal udtages eller om TI skal have hele bilen.
BMW Randers har givet tilbud på ca. kr. 5.500 for at sætte motoren på en palle.
Så der går lidt tid endnu med et endelig resultat, men så længe jeg ikke har brug for bilen, så overlever jeg nok i min stadig tjenestevillige 325i, touring 2007, som i forgårs stadig kunne runde 220 km/t ikke med lethed men uden at skulle vente på "ned af bakke" og en "URD" i røven, og det var med motorlampen tændt forståes ! (begge de bagerste lambasonder skal vist udskiftes, det er dem der tænder motorlampen).
Denne ældre youtube er fra min gl. bmw i -6 graders frost.: https://www.youtube.com/watch?v=D58LAXPP4T8
Når den nye engang kommer ud på vejen skulle den gerne rykke endnu mere.
God weekend - husk hold afstand til de modkørende når du overhaler !
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Kan ses her http://www.webdane.dk/olie2.pdf
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Hvis du åbner de to analyser, så er/skal tallene i kolonnen Oliens fysiske tilstand være ens, eller næsten ens.
Men tiden vil oliens TBN, micro blitz og viskositet blive mindre, og for at sige det kort, det er skidt
I slidmetaller, så siger det lidt sig selv, det er metal rester fra motorens komponenter (lejer, knaster, krumtap, cylindre, stempler, ringe osv) som ophobes i olien.
Det er umuligt at undgå denne ophobning, og en af de grunde til man skifter sin olie (micro blitz og TBN/viskositets forringelse er også en)
De sidste 4 kolonner er aditiver eller de stoffer som bruges som aditiver, de skal self heller ikke blive for lave, da olien så ikke kan opfylde de ting man ønsker.
Være basisk, anti skummende og lignende.
Når man så kigger på olien motoren har kørt på, er jern indholdet ret højt.
Hvilket jo skyldes der er slidt/slebet en hel del jern af, et sted i motoren.
dec 2013
Følger: 40 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 44
jan 2005
Følger: 9 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 74 Svar: 761
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.195
Bare en fesen historie uden opdatering for der er ingen
MVH KP
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
Hvis der ikke er sket noget nyt kan han jo ikke opdatere omkring det.
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 76 Biler: 12 Emner: 35 Svar: 377
jan 2005
Følger: 9 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 74 Svar: 761
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
1. Han har ikke været online længe.
2. Han skylder ikke dig eller nogen anden en opdatering. I får det til at lyde som om i har krav på det.
Mon ikke han opdatere hvis der noget han finder relevant som han har gjort indtil videre.
Måske han stadig er i tænkeboksen over hvad næste valg bliver og ikke at skrive herinde til jer at der intet er sket hver dag.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Efter olieanalysen resultat er der ikke sket så meget, andet end jeg har købt en tændrørsnøgle til brug for selv at kigge lidt ned i motoren indtil jeg ikke mere får opkastsfornærmelser af hele sagen.
Det var jo min plan er udtage motoren og sende den ned til Teknologisk Institut. Den plan har jeg sådan set droppet; Teknologisk vil splitte det hele af uden garanti for at de eventuelt ville ødelægge noget der ikke var i stykker, og så ville de heller ikke samle det de havde skruet fra hinanden.
Så kan jeg jo ligeså godt selv ødelægge det hele.
Nu vil jeg selv se om man kan se noget gennem tændrørshullerne.
Jeg har kigget gennem påfyldningshullet til olien, der kan jeg tydelig se kæden omkring den dobbeltevarno og en kæden der køre op omkring knastakslen. Det ser helt fint ud.
Nu vil jeg så prøve at bruge et endoscop GT-EFK-02 (Harald Nyborg ?).
Det bliver først når vejret er en smule bedre 5-10 grader, bilen står desværre udendørs.
Men altså lige nu, så har jeg mest lyst til at få bragt bilen til Vejle bilauktion... under hammeren... tage tabet og få købt en anden; en nyere 335 med seks cylindere og uden al den besynderlige mekanik med en knap med tre indstillinger for motoren. Der skal kun være én indstilling i en BMW og det er sport.
Online Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 401
Kunne da være udfordrene for dem at prøve at se hvad der eventuelt er gået galt?
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Skat har lovet at se på sagen (ødelagt motor) i forbindelse med en ny værdiansættelse. Men jeg har endnu ikke indsendt nogen ny anmodning til Skat.
Mvh
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Og hvis skaden ikke større end den kan fikses igen, og så har jeg nogen bekendte indenfor motorsporten der helt sikkert vil købe blokken.
Mvh
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.058
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.240
Jeg skal slet ikke gøre mig ekspert på det område
Det lyder fandme til at være så skide surt
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
Så er den skid vidst slået. =)
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.644
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Hvad så har du fået taget motoren fra hinanden?
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.087
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.087
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
der står præcis på policen hvad der dækkes, skader på bil som følge af uheld, forrude, vejhjælp, parkeringsskade osv osv..
Ellers ville det godt nok være nemt at eje en svinedyr bil med en meget sart og dyr motor hvis kaskoen dækker ens reperationer...
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.087
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Efter mange overvejelser købte jeg en spritny motor N55B30A (fra top til bund), prisen blev præcis EUR 6.042.- inkl fragt fra Tyskland og depositum for motor. Bilhuset Haldrup har nu fået fornøjelsen af motorudskiftningen. Den forventes færdig omkring den 18. april
Når den defekte motor kan afhentes skal der straks pilles, skues og analyseres for finde fejlen.
Jeg har droppet planen med at Teknologisk institut skulle finde fejlen.
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.058
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Bliver spænende at se hvad der gik galt for den gamle
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Motoren er købt hos https://www.h2motors.de/ og prisen er ekskl tysk moms (tysk moms er 19%). Da motoren er købt gennem mit firmas cvr. og skal bruges i mit firma er den ordning helt lovlig. Normalt er prisen ca. eur 6.400 plus depositum for motoren eur. 500, så jeg sparede ca. eur 1.000.- , endnu mere hvis den "brugte" motor leveres tilbage til Köln.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Jeg kom til at tænke på denne episode, efter jeg så en advarsel inde i autofrontal (en portal til værksteder) hvor der står at man skal passe på ved olieskift på bmw's benzinmotorer da der sidder en fjeder i oliefilterkoppen som kan falde ubemærket ud når man skifter filteret. Der står at mtorhavari kan forekomme hvis man kører uden denne fjeder.
Så hvis du har den gamle motor, så var det da værd at tjekke.
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 111
Det var ikke fjederen i oliefilterkoppen der manglende.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Det var bare lige den motor jeg kom til at tænke på da jeg så advarslen.
Værkstedet der skiftede olien endte med at stå helt uden økonomisk ansvar?
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Må sige jeg griner lidt i skægget over SÅ stål sat du var i starten, på at mekanikeren skulle straffes og betale en ny motor koste, hvad det koste ville.
Men du opdagede nok hvor svært det vil være og bevise at fejlen var hans?
Men tilbage til din motor, det tyder meget kraftigt på en pludselig skade af din lejesøle eller lejepander, men hvordan ser resten af lejerne ud?
Eller det har du måske ikke tjekket?
Motorhavari efter ca 30 km og olieskift