{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stærekasser/foto blitz
  • #1   18. feb 2017 Nej blitzen er altid rød

    Der er stærekasser, men de er ikke sat til.


  • #2   18. feb 2017 Synes det virkede rødligt - da jeg blev blitzed forleden - så tvivler

  • #3   18. feb 2017 Fotobiler 'skyder' med rød blitz, stærekasserne er opgivet så de sidder der nok mest for at kyse livet af folk smiley


  • #4   18. feb 2017 Tak gutter

  • #5   19. feb 2017 BTW er reglen - og det er HELE landet - at ATK'erne først 'skyder' dig når du kører 10% + 4 km/t for stærkt.

    dvs. ved 50 km/t = 55 + 4 = 59 km/t giver et grimt og dyrt foto..

    80 = 88 + 4 = 92
    90 = 99 + 4 = 103
    110 = 121 + 4 = 125
    130= 143 + 4 = 147

    Men - det er billigere bare at følge fartgrænserne smiley


  • #6   19. feb 2017 #5
    Hvor har du den regel fra? Det er da godt nok første gang jeg hører at det hedder 10%+4


  • #8   19. feb 2017 De trækker 3 eller 4 km/t fra (da jeg fik i 09 var det 3 km/t)..

    Den er sat til at blitze fra 54-55 og op, hvis det er i byen.. (Alt efter om det er 3 eller 4 km/t)


  • #9   19. feb 2017 Haha, man skulle tro at folk tror, at de skyder ved -10% -4 km/t. Nogle skal helt ned på 30 i en 50 zone. TÆNK hvis den nu blitzer.

  • #10   19. feb 2017 Blitzen er ikke rødlig. Den er absolut helt rød. Man er ikke i tvivl.

    Mht. hvornår den blitzer: Det kommer jo ganske enkelt an på hvad den enkelte operatør af fotovognen sætter den til. Læste engang en artikel da de nye fotovogne kom frem. Her fortalte en af betjentene at han satte den til først at blitze folk der kørte over 59 km/t, da han ikke selv ønskede at fotovognen skulle have et ry af at være en pengemaskine. Så han ville ikke blitze hr og fru Danmark som kørte lidt over grænsen (fx af ubetænksomhed), men kun dem som reelt set var ligeglade med fartgrænsen og bevidst kørte for stærkt.

    Usikkerheden er +/- 3 km/t hvis man måles fra 0 til 100 km/t. Over 100 km/t er usikkerheden +/- 3%.


  • #11   19. feb 2017 Nej, der er helt faste regler for hvordan udstyret indstilles - bilisterne skal jo straffes udfra et ensartet regelsæt over hele landet. Man straffer jo heller ikke butikstyveri forskeligt fra politikreds til politikreds....

    Reglen er altså at du får et foto når du kører + 10% af skiltet hastighed og + 4 km/t.

    Det som mange så slet ikke fatter er når de så får en bøde for at have kørt 56 km/t.

    Det skyldes at politiet angiver en mindste hastighed - altså tre km/t MINDRE end det som udstyret siger, og går ud fra det - også kendt som rabatten på 3 km/t.

    Hvis man kigger på sin fartbøde, så vil man se - ved en hastighed i bymæssig bebyggelse på 59 km/t - at der på bøden står at man har ført bilen med en målt hastighed på 59 km/t og en maksimal hastighed på 62 km/t, samt en mindste hastighed på 56 km/t.

    Altså, foto udløses ved en MÅLT hastighed på 59 km/t, og man straffes KUN for den mindste hastighed som er rabatten på 3 km/t = 56 km/t.

    Jeg kender fire mand som er i færdselsafdelingen + har tilbragt en del timer i ATK bilerne på 'hygge-besøg' og har derfor en stor viden om deres funktion.

    Man kan ALDRIG få en bøde for at køre 54-55 km/t, idet man så trækker 3 km/t fra hastigheden og så er 'forbrydelsen' pludselig 51-52 km/t.....og så små sko vil man trods alt ikke gå i.

    Jeg HAR hørt hylehistorier om folk som er blitzet med 51 km/t og bla..bla..bla..bla....det findes KUN hvis man er blitzet et sted hvor grænsen feks. er 30 eller 40 km/t !!


  • #12   19. feb 2017 Hørt. Har også familie i Politiet, og det er ganske fast hvornår en fotovogn blitzer. Politiets udstyr skal opfylde mange krav før det er gyldigt, og dokumentationen skal være i orden. F.eks skal laserapparaterne kalibreres, testskydes både før afgang og ved ankomst til destinationen for målingen. Og dette skal logges. Glemmes der at blive noteret, så kan målingen anses for ugyldig i en evt. retssag.

    Ved lasermålinger på f.eks motorvejene, der er det forskelligt hvilke hastighedoverskridelser der takseres. Nogle gange er det alle, andre gange først ved højere - eksempelvis mere end 130 i en 110 zone.


  • #13   19. feb 2017 Allan, det passer altså ikke helt. Min far blev blitzet i en 50-zone. På bøden stod der han blev målt til 54 km/t. Da usikkerheden for målingen var +/- 3 km/t havde han mindst kørt 51 km/t. Det udløste en bøde.

  • #14   19. feb 2017 #13

    Læs mere på politiets hjemmeside. Der er helt fastlagte tolerancer.

    https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/hastighedskontrol_ATK/maaleudstyr_maaling/


  • #15   19. feb 2017 Kan ikke helt se tolerancerne på det link. Men uanset hvad der er af tolerancer så er det altså muligt at få en bøde for at køre 54 i en 50-zone. Og jo, han fik en bøde for at køre mindst 51 km/t.

  • #17   19. feb 2017 bl, så forstår jeg ikke min far kan få tilsendt et bødeforlæg hvor der står han blev målt til 54.

  • #18   21. feb 2017 Hvor blev han da målt henne? Giv os en præcis strækning og meget gerne en kopi af selve bøden - selvfølgelig uden foto og nummerplade.

    Jeg har diskuteret dette med masser af mennesker før - specielt een var rigtig hårdnakket og hidsig, indtil jeg sagde 'Nååååe, du blev blitzet i Vejby? Der er altså 40 km/t i hele byen.....'

    Så blev der sørme stille......

    Ligeledes en som himlede op om at være blitzet lige efter byskiltet i Græsted, vedkommende lagde foto på FB og ved sammenligning med Google Streetview kunne det fastslås at vedkommende var blitzet mindst 425 m EFTER byskiltet - og endda med 64 km/t.......

    Så, jeg køber ikke mange af de der dramatiske historier om 'bare een km for stærkt'......det sker ikke.....


  • #19   21. feb 2017 #17:

    Din far kan have fået en bøde som lød på 56 km/t, idet fotovognen 'skyder' ved 59 km/t minus 3 km/t i rabat = en mindste hastighed på 56 km/t og en lækker bøde til statskassen på 1000,-

    Hvis man for pokker da bare overholder fartgrænserne.....så er der færre døde + fotovognene bliver værdiløse - men folk er jo ellevilde med at pumpe penge i dem åbenbart.

    Det er trods alt ikke en menneskeret at bryde færdselsloven og køre for stærkt.


  • #20   21. feb 2017 Kan kun sige: trafikkontrol.nu

    Den dur, rart at få en reminder inden man når luskebuksen, så man kan få justeret hastigheden og sikrer sig at man kun kører det man må.


  • #21   21. feb 2017 Allan,

    Han blev blitzet i Kongsted, Rønnede. Der var 50 på hele strækningen - men da han lod farten løbe af blev han blitzet ned ad bakke. Man har i 2017 vidst nok lavet 40 på strækningen, men vi snakker omkring 8 år tilbage.

    Nu er det mange år siden, så ved faktisk ikke om han stadig har bøden eller om der var forskel på de gamle fotovogne til nu.

    Men han blev målt til 54 km/t og havde derfor mindst ført køretøjet med en hastighed på 51 km/t.

    Om du køber det eller ej - op til dig smiley Jeg ved at han fik bøden dengang som vi grinte meget over fordi det kun var for 1 km/t - specielt også fordi et af deres vennepar blev blitzet 3 gange af samme fotovogn den dag.


  • #22   21. feb 2017 Nu fik du det så til at lyde som om din far havde fået bøden fornyligt, selvfølgelig er der kæmpe forskel på de gamle fotovogne og de nye i dag - ligesom der jo også er nye konsekvenser i form af klip og dyrere bøder.

    Jeg kunne da også komme med et eksempel på et foto af mig i 2008, bymæssig bebyggelse, og trods en fart på svimlende 67 km/t så fik jeg ikke noget klip - de var nemlig ikke opfundet den gang.

    I dag ville du få et klip for den hastighed.......

    Det er dog første gang jeg har hørt et argument mod fotovogne på baggrund af en otte år gammel sag - men nu er ALT omkring fotovognene altså lavet om, da de bla. er digitale, kan skyde tre-fire vognbaer på een gang og tage billeder i mørke.

    Ligesom de er langt mere præcise i målingen i dag....


  • #23   21. feb 2017 klip i kørekort kom da i 2005 smiley

  • #24   21. feb 2017 De er ikke mere præcise i dag. Usikkerheden er stadig +/- 3 km/t og 3%

  • #25   21. feb 2017 Blev blitzet med 70 i byzone - 3km/t fra = 67 intet klip

  • #26   21. feb 2017 Det er først ved 69 klippet kommer

  • #27   21. feb 2017 Du får klip ved over 30%, så det er fra 66 i en 50 zone. smiley

  • #28   21. feb 2017 #27. Du har 100% ret.....og min forseelse var ikke fra 2008, det var en hjernefis smiley

    Den var faktisk fra 2005, lige før der kom klip-ordning......det havde jeg lige glemt i farten smiley


  • #29   21. feb 2017 Yes plus de 3km/t man får i usikkerhed. 66+3= 69

  • #30   21. feb 2017 #29 Usikkerhed er ALTID til bilistens fordel - dvs minus.....aldrig plus......


  • #31   21. feb 2017 Min kommentar var til Michael som påstår man får et klip ved 66, men det er 69, da der er usikkerhed

  • #32   21. feb 2017 Du får klip ved 66 yes.. Du er bare heldig at få rabat i en fotovogn smiley Var det laser, så 66.

  • #33   21. feb 2017 Usikkerheden er +/- 3 km/t hvis man måles til mellem 0-100 km/t. 100 km/t og derover er usikkerheden +/- 3%, Allan. Den falder dog til bilistens fordel uanset hvad - men usikkerheden er bestemt stadig +/-. Ikke kun -.

  • #34   21. feb 2017 ....og derfor er det altid minus til bilistens fordel, og hamrende ligegyldigt med de tre plus.....


  • #35   21. feb 2017 Det er ligegyldigt, men usikkerheden er stadig +/- 3 km/t eller +/- 3% smiley

Kommentér på:
Stærekasser/foto blitz

Annonce