{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
799 visninger | Oprettet:

Garanti {{forumTopicSubject}}

Hej Venner!:)

Jeg har for en lille måned siden købt en pug. 208. med 20k. km på tælleren. En af mine venner, der er mekaniker siger så at det virker til at bremsen er lidt færdige og jeg skal tage fat i forhandleren ift. garanti, da han mener det er alt for tidlig at de bør drille. Jeg har ikke købt den fra Perugeot selv, men en anden forhandler. Spørgsmålet lyder så, skal jeg tage fat i forhandleren jeg har købt bilen ved, eller skal jeg tage direkte fat i Peugeot.?

Mvh Kasper



Kommentarer på:  Garanti
  • #1   18. apr Bremser er en slid det.. hvis de er slidt på grund af din/tidligere ejer køre stil, skal du sku ikke forvente at garantien dækker noget..

    Så medmindre du har en kaliber der hænger eller andet der er defekt, så har du bare fundet ud af en af udgifterne ved at eje en bil


  • #2   18. apr Pas, han snakkede bare om at når den havde kørt så lidt, så kunne det ikke passe at den havde baldrede bremser allerede

  • #3   18. apr Det kommer sku and på den måde bilen bliver kørt og om den er brugt til en masse by kørsel eller motervejs kørsel..
    Plus nogle bil typer slider hurtigere på bremserne end andre..


  • #4   18. apr True, men jeg har kun forholdt mig til hvad min kammerat, har sagt. men det besvare ikke mit spørgsmål her:)

  • #5   18. apr Har du aftalt med forhandleren at bilen står "kniv skarp" da du købte den?

  • #6   18. apr Der hvor bilen er købt.

  • #7   18. apr Jeg har aftalt det som man som regel aftaler... jeg har fabriksgaranti på bilen endnu, da den er under et år gammel og så har han givet det garanti som man får ved en brugtvognshandler

  • #8   18. apr Borgmesteren, tak! det var lidt jeg kunne forholde mig til

  • #9   18. apr Så vil jeg ikke mene du kan brokke dig over så meget.

    Havde du derimod aftalt at bilen stod kniv skarp og var 100% i orden kunne du bedre køre tilbage og sige at det var det så ikke helt.


  • #10   18. apr Du skal køre der hen hvor bilen er købt, og så skal du tage din mekaniker ven med som kan forklare hvad der er galt.
    For står du der alene og siger som du gør her "jamen jeg ved ingenting det er min ven der siger der er noget galt" så får du højst sandsynligt ingen hjælp.


  • #11   18. apr Altså vores BlueHDI har snart kørt 70.000 og har slidt dem en del
    Ret skuffende når vores Avensis kørte 150.000 på bagskiver/klodser og pt 160.000 på for skiver/klodser


  • #12   18. apr Det er helt klart forskel men min BlueHDI har kørt lige under 20 nu. og de 5 har jeg selv kørt, og det er hovedsageligt motorvej:) så hende den ældre der har haft den før mig har kørt 15 i den kun


  • #13   18. apr Nu har jeg i hvert fald fået svar på hvad jeg ville, tak!

  • #14   18. apr Pøj pøj med det. Skriv når du hører fra forhandleren

  • #15   18. apr Vær obs på dine bagskiver, mine riller dem hvis man ikke bruger håndbremsen en gang i mellem under kørslen
    Trækker den 1 ud af 10 gange under nedbremsningen til eksempelvis rødt lys og det tager det

    Edit: jeg trækker den langsomt og forsigtigt selvfølgeligt og ikke så hjul eller noget låser


  • #16   18. apr Haha det er det eneste det handler om!! håndanker vendinger!!:P

    Philip: Will do:)


  • #17   18. apr Held og lykke Esp slår lidt ind også selvom du har slet det fra + det står automatisk til hver gang du kommer over 50

  • #18   18. apr Helt ærlig bremser koster jo ikke en meter få dem nu bare skiftet

  • #19   18. apr Nu er bremser mange ting, er det de bagerste klodser til 200kr så kan jeg ikke se problemet, men er det alle 4 kalibre til 8.000kr som er defekte så ville jeg da nok brokke mig...

  • #20   18. apr Kaliber er jo nok ikke færdige ved 20k min har gået 250k og det er da samme kaliber endu

  • #21   18. apr Nej, men klodser burde heller ikke være færdige ved 20k, men det er nemmere at acceptere... derfor kunne det være rart at høre hvad præcis det er der er slidt/ødelagt

  • #22   18. apr Henvend dig til forhandleren, men når du selv har kørt 5000 km i bilen, er det svært at bevise at det ikke er almindelig slid, din eller tidligere ejers kørestil der gør at klodserne er slidt ned . Formodningsreglen i købeloven gælder ikke for almindelige sliddele, men hvis forhandleren er lidt large, så kunne det jo være i kunne lave en 50/50 aftale .

    Læs dette , og bemærk denne sætning : Fejl, der blot skyldes almindeligt og forventeligt slid på bilen, er ikke omfattet af reklamationsretten.

    https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/brugte-biler-du-har-stadig-reklamationsret


  • #23   18. apr Hvis det er en ældre dame der har kørt den så der gode chancer for T hun har hængt på bremsen hver gang hun har kørt. Altså bremset 500meter før det nødvendigt. Så tror sku ikke der er noget at komme efter.

  • Rune E
    Rune E Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 13 Svar: 3
    #24   18. apr har du købt den hos en forhandler så har du reklamationen på din side.. Når det er under 6. mrd siden du har købt bilen er det ham der har bevisbyrden for at bevise at du har ødelagt bremserne. Kør ned og skal med ham. Jeg købte en Audi fra 07 og efter 3mrd sku den ha skiftet bagbremser bremser, jeg kørte til forhandleren og de skiftede dem kvit og frit. håber det hjælper.

  • #25   18. apr Rune E: Manden har jo ikke reklamationen på sin side hvis det er slidte klodser eller skiver. Det er en gang fis at lukke ud.
    Så kan vi alle jo købe nye biler, slide bremserne op - brokke os og så få dem skiftet på sælgers regning. At du har fået den hjælp, betyder slet ikke at andre får den samme.

    Hvis man slider sine dæk op på en ny bil ved at køre langt indenfor garantien, får man jo heller ikke nye. Det er dele der bliver slidt - såre simpelt.


  • #26   18. apr Jo Thomas M. men nu bør et sæt bremser jo ikke blive slidt op på under 20.000km, så ned og hør forhandleren hvad han siger til det.

  • #27   18. apr Når en forhandler sælger en bil tjekker man ikke hvordan bremserne ser ud inden man aflevere bilen til kunden?

  • #28   18. apr Den fik service i forbindelse med st jeg købte den.. så han må jo have kontrolleret det?

  • #29   18. apr Hej Kasper
    Ved du hvad det specifikt er som er mere eller mindre færdige?

    For hvis det bare er skiver og klodser så kan det sagtens lade sig gøre hvis den er kørt lidt anstrengt førhen '

    Så er det da bare at knalde nye på

    Men hvis det er kaliber og glidere ankerplader ja så så syntes jeg os det lyder lidt hmm ?


  • #30   18. apr Jeg har ikke en specifik ide om det, men den vibrerede under nedbremsning, så jeg har hele tiden haft en forventning om at skiverne er en smule skæve. Når en mekaniker siger de er badlret osv osv så har han måske en ide om at der er andet, men mere ved jeg ikke. Der har ikke været skilt noget ad:)

  • #31   18. apr Det lyder bare til den skal have et par nye skiver og klodser .
    Men at konkludere noget uden at tjekke det ved lige er skille det ad og se status det er lidt mærkeligt
    Skiver kan sagtens blive varme og skæve og mange andre ting
    Men den tidligere ejer må godt nok have været streng ved den


  • #32   18. apr Du tror ikke bare den hænger lidt og måske bare skal have ordnet bremser engang ? For hvis den har kørt 20 med de samme bremser så kan det godt være at der er noget bremse støv og fliserne lige skal ordnes med en fang syrefri fedt

  • #33   18. apr Hov gliderne

  • #34   18. apr "Når en forhandler sælger en bil tjekker man ikke hvordan bremserne ser ud inden man aflevere bilen til kunden? "

    Bremser kan jo sagtens se fine ud ved et tjek. Når der så er kørt 5000 KM er det jo et helt andet scenarie. Hvis ejeren før har brugt bremserne på de 150000 KM som om at bilen har kørt 35000 så kan bremserne jo godt være okay der men mangler klodser 5000 KM senere.

    Hvis vi er ude i at forhandlere skal til at dække regulære sliddele på brugte biler, så er det da ved at være et vaskeægte curling-land for både børn og voksne.

    Men nu ved vi slet ikke hvad der forudsager alt dette, udover en kammerats udsagn. Kan være alt fra skæve skiver, slidte klodser eller en kaliber der ikke giver slip.


  • Rune E
    Rune E Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 13 Svar: 3
    #35   18. apr Thomas - At bremserne driller ham efter en måned på en bil der har kørt 20.000 - så er det en reklamation sag. ligegyldigt hvilken gang fis du lukker ud. Når man køber en så ny bil, så må man forvente at bremserne fungerede i mere end én måned, ligegyldigt hvor dårligt tidl. ejer har kørt, om det er sliddele eller ej. sælger skulle have haft tjekket bilen igennem - skiftet bremserne og sat prisen derefter.

  • #36   18. apr Rune E, Hvad du mener er en ting, men din mening danner nu engang ikke grundlag for jura, hvilket trods alt er det, købeloven er bygget på.
    Og der er det klokkeklart, at bremseskiver og klodser er sliddele, som ikke ydes reklamationsret på. Havde ødelagte bremseskiver været forårsaget af f.eks. en dårlig kaliber, er situationen en anden.
    Husk, at der er stor forskel på, hvad forhandlere er juridisk forpligtet til, og hvad de bør gøre af moralske årsager.


  • #37   18. apr Står helt på din side R !!!!!


    Man har formentlig sparet 20-40.000 kroner i forhold til en ny tilsvarende bil, og dermed har man også købt en BRUGT bil, med alt hvad det indebærer af ulemper.

    Når nu dækkene er slidt om 10.000 km, vil du så også gøre forhandleren ansvarlig for det ?


  • #38   19. apr Rune E: Som allerede skrevet så er din mening ikke jura. Det er ikke engang tæt på. Du snakker om hvad der er service at gøre, ikke hvad der står i realiteten. Bremser er en sliddel, om så bilen har kørt 20000, 40000 eller 500000 KM.

    Den eneste måde du vinder sådan en sag på er at bevise at forhandler har handlet i ond tro. Når bilen så har bremset fint de første 5000 KM så er den ligesom fejet af bordet ret hurtigt. Ikke engang den dygtigste advokat kunne få drejet over til købers fordel.

    Så kan vi sku alle komme rendene med et punkteret dæk, en pære der er sprunget, sæder der har fået slidmærker eller som nævnt slidte dæk. Danmark har så rigeligt med regler og love der beskytter forbrugeren så nu skal den ikke trækkes længere end den er.

    Skiver og klodser på garanti efter 20000 KM´s brugt bil. Vor herre bevares mand..


  • #39   19. apr "Hvis det er en ældre dame der har kørt den så der gode chancer for T hun har hængt på bremsen hver gang hun har kørt. Altså bremset 500meter før det nødvendigt. Så tror sku ikke der er noget at komme efter. "

    for real ???

    Hvis det er en gammel dame der skal bremse ned til stillestående så sker det nok ikke på motorvejen, ergo har hun køjst kørt 80km/t på landevejen og formentlig mindre, og det tager ikke 500m at bremse ned fra 80km/t uanset hvor blidt man bremser, hvis man blot kobler ud og lader bilen trille så bremser den sig selv inden der er gået en halv km... det er simpel fysik..

    så det er næppe en ældre dame der er skyld i de slidte bremser... men lyder altid godt at give en bestemt gruppe skylden


Kommentér på:
Garanti