{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.146 visninger | Oprettet:

påkørsel ved vognbane skift {{forumTopicSubject}}

halløj herinde. Jeg var ude for at der var en det trak ind foran mig/ fra siden af og presset mig op over en græsrabat. og ville høre hvad i tænker her.

det forløber sådan her.
jeg køre i venstre vognbane, en anden bil ligger i højre vognbane, vi ligger altså side om side, ved ca 40-50 km/t. godt 15-25 meter længere fremme, kommer en svingbane til venstre, da vi er ca 10-15 meter fra svingbanen, vælger han at begynde og trække ind imod mig, og jeg bremser selvfølgelig og holder hornet i bund! han begynder så at blinke og trækker nu endnu mere ind imod mig, og presser/tvinger mig op i den græs rabat der er til venstre for mig, og vi rammer så hinanden, mit hjørne af forkofanger rammer hans bag kofanger. og jeg får så stoppet bilen. og spørg hvad han har gang i, og han kommer med det svar at det er min skyld jeg ikke bremset for ham?
Vi er enige om at det er ham der er helt galt på den her ikke?
beklager det lange indlæg


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  påkørsel ved vognbane skift
  • #1   19. okt 2017 Umiddelbart ham det har fejlen.

    Med mindre der er fletteregel.


  • #2   19. okt 2017 Han har ubetinget vigepligt ved vognbane skift.

  • #3   19. okt 2017 Hvis der er linjer mellem vognbanerne har han jo vigepligt. Men i kommer an på hvad han siger til forsikringen, så kan du hænge på den, eller i kan få 50/50%

  • #4   19. okt 2017 Ifølge færdselsloven har man ubetinget vigepligt ved vognbaneskift, så han er galt på den.

    Men har du vidner?

    Hvis ikke, er det hans ord mod dit, og så deler forsikringsselskaberne skaden 50/50, for så kan de skrabe selvrisikoen fra jer begge.


  • #6   19. okt 2017 Det kan 100% sikkert kun være modpartens skyld.

    Det ville jo heller ikke være hans skyld, hvis det var dig der bare trak over i hans bane og mente han bare kunne have bremset. Hvis man er af den opfattelse, så burde man slet ikke have kørekort.


  • #7   19. okt 2017 Man skal nu også vise gendsidig hensyntagen, det lærte jeg da i sin tid, med ved godt at folk i trafikken er konger og uanmindelige hårde egoister idag.

    Og vi har stadig ikke hørt fra TS hvad mærkning der er på vejen, eller har jeg overset det. ???


  • #8   19. okt 2017 Det kan godt være det er hans skyld, men spørgsmålet er om man kan bevise hans skyld.. men må jeg spørge dig, hvorfor bremsede du ikke ? Hvis du kunne nå at dytte og undvige kunne du ikke nå at bremse ?

  • #9   19. okt 2017 #7
    Folk har fået den uheldige tendens til at holde på deres "ret" om det koster dem livet, en lille smule hensyntagen havde fjernet ret mange ulykker.


  • Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    jul 2007

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 228
    #10   19. okt 2017 Køb dashcam til for og bag, så kan idioterne på de danske veje bare komme an

  • #11   19. okt 2017 der var ikke sammenfletning, der var bare 2 vognbaner, og han fandt åbenbart ud af han skulle til venstre lige pludselig... Jeg bremset og dyttet på samme tid, og så, så at han fortsatte med at trække ind, hvor efter jeg bliver nødtil at køre op over rabatten for at prøve at undgå at ramme ham.. Altså han trak ikke " blødt " ind. men trak direkte ind i min vognbane, ikke noget med at se om jeg bremset eller noget, han SKULLE bare ind foran.

  • #12   19. okt 2017 Det var i min firma bil det skete, har det i min egen. ville også ønske det har i min firma bil

  • #13   19. okt 2017 og der var et vidne der stoppet, men han fik pludslig travlt med at komme videre, så nået ikke engang at få hans nr eller noget, men han var enig med mig

  • #14   19. okt 2017 prøv og efterlyse det vidne over facebook i en køb og salg side omkring den by du blev ramt så kan det være han henvender sig for han ville være god at have

  • #15   19. okt 2017 Afhængig af lidt forskellige ting, der ikke er oplyst, så har du måske placeret dig uhensigtsmæssigt ( hold til højre ) modparten har så også placeret sig forkert, da han skulle have været i venstre vognbane tidligere. Ellers er jeg ret enig med #4

  • #16   19. okt 2017 har desværre ikke Facebook, men vil prøve at få en kammerat til at efterlyse ham... Altså jeg spurgte ham om vi skulle ringe til politiet eller bare droppe det og køre hver til sit, og han valgte det sidste, de ridser der kom på min er til at polere væk, hans var dog værre.. men er mere bekymret for om han ombestemmer sig og pludselig melder det til forsikringen, og så står jeg uden et vidne eller noget der kan bekræfte min side af historien.. tænker mere hvordan jeg er stillet der

  • #17   19. okt 2017 #15
    altså jeg syntes ikke jeg havde placeret mig forkert/uhensigtsmæssigt. Jeg skulle svinge til venstre blot 20 meter længere fremme, MAKS. så derfor lå jeg i venstre bane


  • #18   19. okt 2017 Endnu en idiot der kun bruger spejlene og ikke kigger sig over skulderen

  • #19   19. okt 2017 Godt, så har du ikke været placeret forkert. Hvis han melder det til forsikringen, vil skaderne jo vise, at han har været i højre side og svinget til venstre, så han har haft ubetinget vigepligt. Når der ikke er sket betydelige skader på din bil, ville jeg ikke være så bekymret. Jeg ville dog tage nogle billeder inden jeg polerede skrammerne.

  • #20   19. okt 2017 Hvor var det henne? Kan du linke til stedet på Google?

    Og nej, der er ikke ubetinget vigepligt ved vognbaneskift. Det hedder ingen fare eller UNØDIG ulempe. Så var der en del trafik bagved, har han faktisk ret til at "presse" sig ud ved at bruge blinklyset. Men så må han selvfølgelig ikke være til fare, hvilket han var...


  • #21   19. okt 2017 jeg har taget billeder! Jeg siger tusind tak for svarene!

  • #22   19. okt 2017 Ja jeg prøver lige at finde det på Google

  • #23   19. okt 2017 Klippet fra koerekort-guiden.dk:
    Vognbaneskift: Hvis du skal køre hen over den striplede linje for at komme over i den den vejbane, hvor færdslen fortsætter, har du ubetinget vigepligt. Dvs. det er dig, der skal holde tilbage for dine medtrafikanter i den fortsættende vognbane.

    (dog står der ikke direkte, at man har ubetinget vigepligt i paragraf 18 stk 2+4

    Er der striplede linjer ?


  • #24   19. okt 2017 Det er det bedste jeg kan få fra Google Street view. lige der ved lastbilen skulle han dreje. Altså lige foran lastbilen er der en svingbane..

    profilbillede
  • #25   19. okt 2017 Hvis man ender i en sådan situation kan man med fordel ringe efter politiet og meddele man er blevet påkørt og personen virker påvirket og truende.
    Det er en objektiv vurdering men kan vise sig effektiv overfor trafik mongoler.
    Med mongoler menes den slags folk der ikke er til stole på.

    For en del år siden holdt jeg i kø ved en vaskehal, personen foran vælger pludselig at sætte i bakgear og det siger smask.

    Han mener så det var mig der påkørte ham indtil jeg ryster på hovedet og peger op på et overvågnings kamera. Havde det ikke været der kunne situationen jo være påstand mod påstand.


  • #26   19. okt 2017 Ja jeg overvejet også at ringe til dem, men da jeg har en fortid, så var jeg lidt bange for de ville stole mere på ham end mig...

  • #27   19. okt 2017 #23

    koerekort-guiden.dk er lavet af amatører, som ikke engang gad at læse færdselsloven igennem først. Som du selv pointerer, så står der intet om ubetinget vigepligt i §18. Men der står "fare eller UNØDIG ulempe".

    I §26 til gengæld, som beskriver hvornår kørende har ubetinget vigepligt, står der "fare eller ulempe" (stk.5).

    Så vognbaneskift og ubetinget vigepligt er som pærer og bananer... To forskellige ting.


  • #28   19. okt 2017 #24

    Det er 100% hans skyld. Kender godt stedet. Folk kører totalt med hovedet under armen lige der...


  • #29   19. okt 2017 Hej
    Dask kameraer for og bag dur
    MVh KP


  • #31   20. okt 2017 1.8T - Jeg kører faktisk på den strækning hver dag. Det er ikke nogen sammenfletning, det er ene og alene hans skyld da han bare kan placere sig korrekt og siden han ikke gjorder det, så skulle han have haft ventet til at der var plads i din vognbane.
    Du kan være heldig at brandstationen har fanget det på deres videoovervågning.
    Folk kører også som sindssyge lige dér, 30meter tilbage er der jo næsten ingen plads i højre vognbane pga parkerede biler.. (Stadig ingen sammenfletning)


  • #32   20. okt 2017 Inden du afgiver forklaring, skal du lige genoverveje din afstandsbedømmelse. Den er HELT skæv.

    40 km/t svarer til 11 meter pr. sekund. Du kan slet ikke nå at reagere på de afstande, du beskriver. Så det kan kun være din afstandsbedømmelse, den er gal med. Der har nok nærmere været det 5-10-dobbelte. Det er så til gengæld meget normalt at blive snydt af, når man kører bil.

    Under alle omstændigheder skriver jeg det bare til dig, fordi det vil styrke troværdigheden i din forklaring over for forsikringsselskabet. For hvis du skriver 10-15 m osv., så vil de ryste på hovedet af dig smiley


  • #33   20. okt 2017 Bay - what??
    At han kører 40kmt ca 15m før drejebanen er ikke noget problem på den strækning, da drejebanen er forholdsvis lang. Det jo også ligegyldigt om han kan nå at reagere når modpart trækket ind foran ham i et vognbaneskift.. ellers kunne vi jo alle sammen trille rundt med 25kmt for at kunne nå at reagere


  • #34   20. okt 2017 ring til dit forsikring selskab og forklar hændelsen, så har du gjort dit, og de kan se hvis der kommer et krav, så er der en historik fra din side.

    På den måde har du ikke fortiet noget, og du har været på forkant.

    husk nu at sige du UMIDDELBART ikke mener der nogen skader på din bil, for er han et fjols og melder det, kan det være dig til hjælp senere.


  • #35   20. okt 2017 Jeg tænker mest på din beskrivelse af, hvor meget du kunne nå at reagere, bremse, undvige osv. inden for så få m. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre smiley

  • #36   20. okt 2017 Ja, kan nok godt se der er lidt mere afstand end det, men det gik så hurtigt og han prøvet jo at stikke af bagefter!. så jeg kørte jo efter ham, så jeg nået ikke rigtig og kigge ordentligt på stedet hvor det skete, løb det bare igennem oppe i mit hoved smiley men jeg takker for jeres svar det har gjort mig mere rolig... og Rune, Ja jeg køre også der hver dag, folk køre som idioter der. og specielt i det kryds du snakker om lidt længere tilbage hvor man svinger til venstre og det holder parkeret biler i højre side.. dernede havde idioten også overhalet mig og en foran kørende bil højre om..

  • Rasmus W
    Rasmus W Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Svar: 51
    #37   24. okt 2017 "Ubetinget vigepligt" ved vognbaneskift skriver flere af jer. Hvor finder I lige den paragraf?

  • #38   24. okt 2017 Færdselsloven paragraf 18 stk. 2


  • #39   24. okt 2017 Chaffutten

    Hvordan kan du skrive "paragraf 18 stk. 2", når der står intet om ubetinget vigepligt? Har du selv læst paragraffen?


  • #40   24. okt 2017 Jeg var den første der skrev det, men den er da blevet omformuleret siden jeg sidst læste det - men det er så over 15 år siden. smiley

    Som den ser ud lige nu:

    § 18, stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved vognbaneskift eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det samme gælder, når den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter hastigheden.

    Kort sagt er ansvaret for at manøvren sker sikkert og ufarligt, placeret hos ham der skifter vejbane.


  • Rasmus W
    Rasmus W Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Svar: 51
    #41   24. okt 2017 Jeg har været kørelærer siden 1993.
    Det har aldrig været ubetinget vigepligt ved vognbaneskift...kort sagt!


  • #42   25. okt 2017 # 37 - Det var jeg en af dem der skrev, og det vil jeg gerne trække tilbage, da det ikke er den rigtige definition. (pga fejl i koerekortguiden.dk)
    § 18 stk. 2 som er citeret et par steder her, har den rigtige ordlyd.


Kommentér på:
påkørsel ved vognbane skift

Annonce