{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
877 visninger | Oprettet:

Gulplade bil købt af privat {{forumTopicSubject}}

Halløj BG jeg har købt en BMW e39 525 tds fra 1998 som er blevet importeret i 2010 den har kørt som privat bil i alle årene men den er på helt gule plader er det mig der ikke helt kan forstå reglerne eller skal den ikke være på papegøje plader for og må bruges privat den har en total vægt på 2000 ved ikke om det har noget og sige eller er der nogen som kan fortælle mig hvad jeg kan gøre så jeg ikke bliver stoppet og skal betale fuld afgift

Kommentarer på:  Gulplade bil købt af privat
  • Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 74
  • #2   11. nov Ikke rigtig altså der er jo betalt afgift af den og det hele og den er lavet om og står på gule plader nu så det er enlig bare mere om jeg skal betale mere for og få den på papegøjeplader eller hvad jeg skal så den må køres i privat

• Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

Svar: 266
    #3   11. nov Betyder ingenting.
    Hvis den en dag bliver afmeldt, og skal have nye plader, bliver det ændret til papegøjeplader.

• #4   11. nov Okay så skal ikke være bange for og køre i den selv om jeg ikke kan vælge privat kørsel inde på skats hjemmeside eller hvad

• Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

#5   11. nov Der er ikke noget, at være bekymret over.
    Hvilke muligheder har du inde på skats hjemmeside.

• #6   11. nov Kun godstransport

• Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

#7   11. nov That´s the one.

• #8   11. nov Så er du sikker på at der ikke sker noget

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#9   11. nov Men er der betalt moms? Den har kørt privat, så må der jo være betalt moms.

• Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

#10   11. nov Har selv haft et par gulplade biler, og har været det samme.

• #11   11. nov Altså jeg har da betalt ham nogen penge og den blevet nedvejet og sådan

• Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

#12   11. nov #9 Michael
    Det er sælgers problem.

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#13   11. nov Når den er importeret, så er det vel et spørgsmål om den er momsfri? Fordi den har kørt privat i udlandet, så er de gule plader i 2010 vel lig med at man kun bruger den til erhverv?

Så er det vel som at sælge engros? eller?

• Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

#14   11. nov #13
    Med og uden moms har intet med engros, at gøre.

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#15   11. nov Som du sagde, hvis manden har brugt den til erhverv, så skal privat person betale moms til sælger, ellers som du siger, så har sælger et problem der ved salg.
    Og så er der reklamationsretten ved privat salg, der snakker de om at til private, kan han ikke sælge uden de 24 måneder, hvor engros salget er købt uden garanti, altså som beset.

• #16   11. nov det normal du kun kan vælge godstransport inde på skat. det er jo en gulplade bil,og det står ved alle på de plader om den er privat eller erhverv. ham du købte den af vis han har brugt bilen som firma bil, og så han sælger den til dig som privatperson . så det ham der skal betale moms af bilen.af det beløb bilen er solgt til. så det har ikke noget med dig at gøre. men tror nu mere han også har brugt den som privat bil .det er jo en ældre vogn . men du kan tryk køre i den. på de helt gule plader . for mener også vis den ikke var lavet privat så kunne du heller ikke omrig i dit navn. og det er vel gjort ?

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#17   11. nov Godt nok har de fjernet klistermærket 1 januar 2017 og varevogn vægtmærke men reglerne om privat kørsel i erhvervskøretøj betyder vel også at man skal omregistrere den til papegøje plader, så man ikke kører på gule erhvervs plader til privat kørsel?

Det var da et problem i 2016, når folk kørte privat kørsel på gulplade varebiler. så han skal vel ligemeget hvad omregistrere den til korrekt plade type?

Eller må man da blive unødigt stoppet af politiet som forvirres? eller?

• #18   11. nov min onkel købte en kasse bil. en toyota fra 04 den hade helgule plader på. da den var brugt ved et firma . og de betalte den moms der skulle til ved salget til en privat person. jeg var så ude på motorkontoret i Ålborg med de guleplader for jeg troede også de skulle byttes til de andre. men bilen blev omrig i hans navn, og jeg blev sendt hjem med de helt gule plader igen . så skulle ikke købe nye. de sagde vis den blev afmeldt engang så kom de andre på. men ind til da skulle de gule blive på den .med mindre man vil betale for et sæt plader uden grund.

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#19   11. nov #18 Nice

Så kan man godt tænke lidt over det klistermærke og ideen med papegøje pladers vigtighed, hvis de selv anbefaler pladerne bliver på. Lyder mest som ekstra arbejde for politiet, hvis de tester køreren for at køre privat kørsel i en erhvervsbil
    (Skrev jo de har fjernet klistermærke, så den har de gættet var nytteløs)

• #20   11. nov og min tidligere transporter og mine golfer de var også på helt gule plader og de var også til privat brug . den peugeot jeg har nu er på de nye andre plader men det også den første jeg har der er det af de type biler/van.

• #21   11. nov tror nu nemt politiet kan slå bilen op og se om den er privat anvendt eller ikke. lige meget hvad farve nummer pladen har .

• #22   11. nov som du kan se der er mange på helt gule plader som er privat. http://www.bilgalleri.dk/seat-altea-2_0-tdi/id-2183398

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#23   11. nov #20 Her synes de så noget andet omkring de gule plader. De har også en tabel om hvornår de mener pladen kan bevares som ren gulplade eller hvornår du skifter til papegøje pladen.

http://www.quicknummerplader.dk/gule-plader/

Måske en hjælp til trådstarter

• #24   11. nov ja prøv at læse det hele .det op til ham selv om han vil skiftet dem. det ikke noget han skal .

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#25   11. nov #24 Nej da?
    Gule plader Fra- Blandet Til - Privat = Papegøjeplader (Skiftes)

listen er lang, og forhold mange, så ja, den skal nærlæses hvis den så også er korrekt, det kan man jo checke med motorkontoret.

Vi gætter vist begge på om tidligere ejer var erhverv/privat/blandet kørsel?

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#27   11. nov #26 det skrev jeg da i #17

• #28   11. nov han skriver jo den har kørt som privat bil/van alle de år . så det har jo ikke været erhverv.

• #29   11. nov og ang moms er den jo betalt da den blev sat på plader I sin tid nu når den kun har kørt privat .og ja der er så mange regler idag

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#30   11. nov Man kan som privat køre blandet kørsel, det har man kunne i mange år før 2010. og derfor kan den måske allerede være registreret til blandet, det kan man nok kun se på plade nummer direkte.
    Dem jeg kender med papegøje, de siger da alle privat, selvom jeg godt ved flere af dem kører på blandet nummerplade.

Det handler om 50% eller 100% afgift

• #31   11. nov jo men man kan da både køre halv privat og erhverv . om nummer pladen er hel gul eller den 3 farvet . for det har min den gamle gjort da han brugte hans bil på arbejde og han har haft biler med begge farver plader. inde for de sidst 5 år da de jo spare lidt i vægtafgift .men det var biler fra før 07 af.

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#32   11. nov #31 iflg. den link jeg lagde tidligere, så skal en ejer som sælger, der kørte blandet kørsel (50% afgift) , og sælger til ren privat kørsel (100% afgift) , der skal plader skiftes til papegøje.

Igen, aner ikke om den side er korrekt i sin beskrivelse måske, måske ikke.

• #33   11. nov nu snakker jeg om at køre halvt privat og erhverv . i en bil der er betalt fuld moms og afgift til gulplader. der er det kun vægtafgiften man spare på .og den kan sælges til private uden nogen form for andet . da den er betalt ud til privat kørsel.

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#34   11. nov #33 ikke iflg. den side jeg linker til. Jeg taler ikke afgift , jeg kortede bare ned fra grønafgift til afgift Afgiften er forlængst betalt , ja.

Og ja, man kan køre halv privat og halv erhverv, og stadig betale 100% Privatbenyttelsesafgift . MEN! man kan også betale 50% Privatbenyttelsesafgift hvis man husker at anmelde det ved køb af nummerpladerne.

edit: Nej, det er altså: Privatbenyttelsesafgift som halveres, sorry!

• #35   11. nov nu skal du huske at fra april 07 og ned til 98 på gulplade/og de 3 farve der hedder det jo ikke grønafgift lige som på hvide plader .da man går op i vægten og ikke hvor meget de køre på literen.og man bliver heller ikke belønnet fordi man har partiklerfilter eller ikke . på en diesel det ved jeg da jeg har det på min 307er

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#36   11. nov #35 yep, vi taler ikke grøn afgift, som jeg skriver, det var en fejl.

det er: Privatbenyttelsesafgift , den hed det samme i mange år

• Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

#37   11. nov #35
    Skiftede faktisk først i 09´.

• #38   11. nov det rigtig bytte rundt på hvad når de kan nedvejes og det .:-)#37

• #39   11. nov men er han i tvivl så som der også blever skreven . så det jo bare og køre forbi et motorkontor og tjekke. så ved han da det med sikkerhed.

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#40   11. nov Til trådstarter.

Du skal være opmærksom på om den har Privatbenyttelsesafgift halveret eller ej, for du sparer så en del, på at få den ned på 50% .

Kræver bare du forklarer den bruges på arbejde, og at din arbejdsgiver kræver du har bilen og du kører varer eller produkter, sager for firmaet i den, som ikke kan ligge eller køres i person bil. Lidt krav men det går nok..

• #41   11. nov kan jo se den er nedvejet nu når den er på 2 tons plus han skriver det. så den koster ikke så meget nu i forvejen. min Peugeot blev nedvejet for små 4 år siden ca ,og der blev den 6000kr billiger næsten .men kan man tage det sidste med vis man kan . kan man jo lige så godt det jo.:-)

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#42   11. nov #41 Korrekt. Selvom det kun er næsten 6000kr om året op til 2000kg inkl., så er det jo også en sjat, hvis man kan slippe med de ca. 3000kr.

• #43   11. nov ja da de 1000kr kan man da lige så godt taget med vis man kan . jeg giver 4300kr nu . men har ingen mulighed for at bruge bilen andet end privat . så det fint nok heller det end de knap 11000kr den kostet før.

• #44   11. nov Har lige haft snakket med en syns mand og han siger da den ikke er fra før 6 måned 1998 så køre den på helt gule plader og den kan ikke stå til andet end godstransport selv om den bliver brugt privat så det er åbenbart sådan det skal være

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    feb 2015

Følger: 3 Emner: 2 Svar: 319
    #45   11. nov Papegøjeplader blev indført 1959 og udgik i 1970.
    Blev genindført i 2009.
    Privat anvendelse af gulpladebiler i mellemliggende periode, skal være anført som godstransport privat.

Kommentér på:
Gulplade bil købt af privat