{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.236 visninger | Oprettet:

Aflevering af bil med ejendomsforbehold - Bryder Jyske Finans reglerne? {{forumTopicSubject}}

Godaften.

Jeg har lavet forberedelserne til at aflevere min Peugeot fra 2016, som er finansieret igennem Jyske Finans, som Peugeot som standard finansierer deres biler igennem.

Lidt baggrundsinfo: Grunden til at jeg vil aflevere den i forbindelse med køb af ejendomsforbehold, er fordi jeg af personlige årsager har været nødsaget til at opsige mit job, og desværre ikke har udsigt til et nyt job endnu.
Jeg ved godt det kan lyde mærkeligt, at man bare opsiger sit job mens man har udgifter som fx en bil, men der ligger nogen bestemte årsager bag, så jeg ønsker venligst ikke peptalk om dette.

Desuden har bilen både før/efter min opsigelse, haft en del udgifter, og jeg har simpelthen bare ikke fortsat råd til ydelser og andre udgifter i forbindelse med bilen.
Bilen er på gule plader, som bliver brugt privat, hvor der bliver smidt mange penge efter afgift, så har der været en dyr 120000 km-service der rendte op i 10000 kr, så har der lige været en regning på 4300 kr for 6 måneder mere med grøn afgift/misundelsesafgift, så en regning på 2000 kr for udskiftning af forrude, og nu fandme en regning på 4500 kr for udskiftning af 2 fjedre.

Kort sagt: Verden har ændret sig fra da jeg købte den, og pga jobsituationen som jeg ikke havde forudset da jeg købte bilen, gjorde jeg op med mig selv at jeg måtte se på min økonomi med et sæt friske øjne, og bilen kan simpelthen bare ikke være en del af min økonomi mere.

Anyways, jeg kontaktede så Peugeot Finans for at fortælle dem den ærlige historie. De ville så sende sagen ind, men forlangte oplysniger som:

*Bilens registreringsnummer og kontraktnummer på finansiering
*Kort beskrivelse af hvorfor jeg vil aflevere bilen
*Dokumentation for jeg uforskyldt har fået forringet min økonomi
*Seneste 3 lønsedler eller dokumentation for anden nuværende indtægt
*Budget over indtægter og udgifter

Det 3. punkt "Dokumentation for jeg uforskyldt har fået forringet min økonomi" undrede mig, så jeg spurgte ind til om det var rigtigt om tilbagelevering afhang af om den forringede økonomi var selvforskyldt.
Jeg sendte alle oplysningerne i, og har nu fået følgende mail fra dem, hvor jeg lige copy/paster mailen:

"Hej Kasper

Tak for din mail.

Som du selv ganske rigtigt skriver, er det et krav for en aftale om udenretlig tilbagelevering, at det er uforskyldt, hvilket ikke er tilfældet hos dig.

Hvad sker der så, hvis du ikke genoptager betalingerne?

Når du kommer bagud med din anden ydelse, vil kontrakten blive ophævet med 10 dages frist til indbetaling af restgælden.

Indbetaler du ikke inden for 10 dage, vil vi foretage tilbagetagelse gennem fogedretten og du vil blive registreret i RKI.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig."


Og det er her jeg nu bliver i tvivl, og overvejer at kontakte FDM. Så længe bilen er købt med ejendomsforbehold, har Jyske Finans så ret til at gå ind og vurdere om grunden til at man ikke længere har råd til bilen er selvforskyldt, og de så derfor ikke vil tage den tilbage uden det skal gå igennem Fogedretten?

Om jeg så skal komme i RKI i et år med anmærkning at det er fordi man har afleveret en bil tilbage, eller om det er 5 år, så er det bare sådan det er. Det skal bare foregå efter reglerne. Målet er at jeg vil tilbagelevere bilen, og slippe for restgælden.

Men nu har jeg researched en del på det, og kan ikke finde noget der bakker op om at et finansieringsselskab kan lovligt gå ind og vurdere årsagen til at man vil tilbagelevere bilen.

Er der nogen der kan hjælpe mig på den front her?

Mange hilsner Kasper.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflevering af bil med ejendomsforbehold - Bryder Jyske Finans reglerne?
  • #1   13. dec 2019 Hej Kasper
    Der er muligvis nogen såsom Bay der ved noget om det. Dit emne kan blive Alt for alvorligt til at kunne løses på nettet ..Men jeg Syntes du ska overveje bruge kronerne på et fdm medlemskab eller søge rådgivning fra en jurist/advokat i nærområdet .. der finder grAtis juridisk rådgivning flere steder


  • #2   13. dec 2019 Har du oprettet dig på bg for dette?
    Sælg bilen eller kom i rki med dertil hører.


  • #4   13. dec 2019 Kan du sælge bilen ? og låne resten af et godt familiemedlem / banken også indfri restgælden hvis der noget ?

    Har fundet denne som du nok bør læse hvis ikke du har gjort det - https://hjaelptilgaeld.dk/ejendomsforbehold/


  • #5   13. dec 2019 Uden at have nogen juridisk erfaring eller viden, vil jeg tro at uforskyldt ændring i økonomiske forhold kan gradbøjes.

    For godt nok sagde du selv jobbet op, men der kan jo ligge en begrundelse bag. Eks. stress, mobning, chikane eller noget andet, som gjorde at du ikke var i stand til at fortsætte på jobbet. Hvis det er tilfældet, skal der nok en lægeerklæring til, men det er måske ikke helt så sort/hvidt som det er skitseret.

    Det er bare min umiddelbare tanke.


  • #6   13. dec 2019 HVIS der rent faktisk ER ejendomsforbehold - og det ikke bare er noget, du tror/går ud fra - så kommer det i princippet slet ikke Jyske Finans ved, hvorvidt du selv er skyld i din situation. Loven indeholder nemlig kun bestemmelser om, at du ikke må have forsømt selve den købte genstand (altså bilen...) og ikke din økonomi i almindelighed.

    Prøv at starte med at foreligge dem bestemmelserne om ejendomsforbehold i kreditaftaleloven (§§ 34-48), som egentlig er forholdsvis klare i spyttet. Dem behøver man ikke at være jurist for at forstå.

    Hvis de ikke bøjer sig på trods heraf, så må du fortælle dem, at du agter at lade sagen gå i fogedretten, hvor du til den tid oplyser, at du har købt bilen med ejendomsforbehold og ønsker tilbagetagelse, samt at du ønsker at blive frigjort fra den resterende forpligtelse. Så lader de dig forhåbentligt slippe, for hvis de kender reglerne, så ved de også, at det kun kommer til at koste dem ekstra tid, penge og bøvl, hvis de kører sagen videre.

    Nogle vil sikkert begynde at moralisere i tråden og begynde at ævle om, at du bør tage det som en mand og betale, hvad du skylder. Jeg er af modsatte holdning. Hvis man som professionel sælger biler med ejendomsforbehold, så kender man spillereglerne. Så kan det ikke nytte noget, at man sætter sig i et hjørne med armene over kors, hvis det går én imod. Det svarer til, hvis fodboldspillere begynder at protestere mod at blive dømt offside, selv om de udmærket kender reglerne.


  • #7   14. dec 2019 https://hjaelptilgaeld.dk/ejendomsforbehold/ måske lidt hjælp

  • #8   14. dec 2019 Bay... du er sku intet mindre end fantastisk. Må tage hatten af for din vilje til at hjælpe.
    God jul/hjul smiley til alle herfra


  • #9   17. dec 2019 Tja, min knægt købte en Mercedes til knap 500.000, smed de 100 K selv og efter knap et år kom der en mulighed frem for et rigtig godt job som dog krævede en rum tid på SU.....tingene blev vejet for/imod, og bilen blev ganske enkelt returneret til Santander, som bukkede og sagde pænt tak.

    Vi kunne se at bilen blev solgt videre for lidt mindre end der var af restgæld - men det er altså ikke dit problem når der er taget sikkerhed i bilen - som jeg forstår der er i dit tilfælde.


  • #10   17. dec 2019 Er der ejendomsforbehold på bilen, vil du stå tilbage med 0 kr. I gæld.

    Hvis ikke du betaler sker det helt af sig selv, du skal aflevere bilen - eller den afhentes.

    Forvent ikke at finansieringsselskabet vil låne dig penge igen.


  • #11   17. dec 2019 Nej, man skal muligvis regne med, der går nogle år, før man kan låne der igen. Det vil nok ikke være det hele værd for få tusinde kroner, men den del må man blot overveje med sig selv, når man gør det.

    Jeg kender i hvert fald ikke til nogen praksis, der siger, at de kan gradbøje reglerne i en grad, så trådstarter ikke kan få kvittet restgælden. Om det så skal i fogedretten først, kan man vælge at se som en fordel, for det tager jo tid - og man skal blot lade være med at betale sine afdrag i mellemtiden. Så... Gratis bil så længe, kan man sige smiley


  • #12   17. dec 2019 Grundlaget for at de ønsker omlydninger om din økonomi, kan skyldes at de vil gå i dialog med dig, f.eks. afskrivning af gæld, nedsættelse af din ydelser, forlængelse mv.

  • Søren K
    Søren K Tilmeldt:
    dec 2018

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
    #13   17. dec 2019 Så lærte vi det om Peugeot

  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    nov 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 21
    #14   17. dec 2019 Jeg tror at man skal vide meget exakt hvad det er for en kontrakt, er det køb eller leasing, ved kasper egentlig selv det?

  • #15   17. dec 2019 Eftersom han skriver, den er købt og finansieret med ejendomsforbehold, så vil jeg da mene, han skriver ret klart, hvad der er tilfældet.

  • #16   17. dec 2019 Jeg er 100% enig med Bay, og jeg har engang selv stået i den situation at jeg havde problemer med at betale, og i mit tilfælde manglet der kun at afdrage knap 6000kr...
    Jeg ønsket så IKKE at aflevere bilen, og nåede lige at skaffe pengene I sidste øjeblik...
    Men situationen gjorde at jeg jo blev sat godt ind i reglerne, og som Bay skriver så er reglerne meget klare når det gælder ejendomsforbehold.
    Hvis du af en eller anden grund ønsker at levere bilen tilbage, kan du gøre det og stå med 0kr i gæld.
    Betaler du ikke, så bliver bilen afhentet og du står med 0kr i gæld.
    Fogedretten vil kun være nødvendig i tilfælde af at bilens ejer/bruger nægter at aflevere nøgler og registrerings attest.
    Man skal huske at en sådan situation både kan være til bankens fordel og til kundens fordel, alt eftersom hvor meget restgæld der er i bilen...

    Der blev foreslået et medlemskab af FDM, hvilket er en glimrende idé, det vil være 5-600kr du IKKE vil fortryde at have givet i din situation... + at du efterfølgende vil have mulighed for at benytte dig af FDM’s mange gode tilbud og fordele, bl.a. FDM forsikring...


  • Peter P
    Peter P Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 46
    #17   18. dec 2019 Har Jyske ejendomsforbehold, kan du bare levere bilen tilbage. Bum, færdig. Ligesom du selv skriver.

  • Jimmy B
    Jimmy B Tilmeldt:
    jun 2020

    Følger: 1 Svar: 1
    #18   14. jun 2020 Faldt lige over dette lidt ældre indlæg.

    Ved køb med ejendomsforbehold har højesteret fastslået, at køber kan blive frigjort for resthæftelsen, uanset om misligholdelsen skyldes manglende betalingsevne eller betalingsvilje.

    Du kan læse mere her: https://gaeldsraadgivning.dk/returner-din-bil-og-bliv-fri-for-gaelden/


  • Jørgen  O
    Jørgen O Tilmeldt:
    jun 2020

    Følger: 13 Svar: 1
    #19   17. jun 2020 Vi står i en uheldig situation med en næsten ny bil og lige ingen garanti (2år 9mdr) og nu en forestående motor rep eller udskiftning vi ikke kan betale smiley

    Er der et klogt hoved der kan hjælpe med oplysning om man kan gøre brug af tilbagelevering som i denne tråd, selvom bilen nu ikke længere er ok?


  • #20   17. jun 2020 Egentlig et godt spørgsmål, men jeg vil mene at de tidligere nævnte vilkår stadig er gældende...
    Hvis altså bilen ellers er finansieret med ejendoms forbehold...?

    Nogle kunne måske finde på at sige, “det kan man ikke tillade sig”... -men vilkårene er nu en gang det de er... + finansierings institutterne tjener enorme summe penge på forbrugere, så dem synes jeg personligt ikke så synd på...

    Håber I finder en løsning på det:)


  • #21   17. jun 2020 Jeg er ret sikker på, at finansieringsselskabet vil kalde det misligholdelse af bilen, at den ikke er repareret, og at I derfor ikke vil kunne gøre det. Det bliver lidt noget gætværk, for jeg kender ikke retspraksis på det. Men mit bud er, at den ikke går.

Kommentér på:
Aflevering af bil med ejendomsforbehold - Bryder Jyske Finans reglerne?

Annonce