{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.400 visninger | Oprettet:

Akimbo
Akimbo
Tilmeldt:
28. dec 2022
Emner: 1 Svar: 5

Primær/bruger af bil? {{forumTopicSubject}}

Hej. Beklager hvis dette ikke høre til her. Men.
Jeg har lige et spørgsmål mht primær ejer/bruger og sekondær ejer/bruger af et køretøj der blev købt af mig og min eks.
Vi tog et lån hos Diba over en 4 års periode men valgte at betale bilen ud i sommers da vi havde resten til at betale den ud.

Jeg har prøvet at undersøge alt hvad jeg kan finde mht hvem der ejer bilen?
Det jeg kan se er at jeg står som primær ejer på registreringsattesten, men læser der kun kan stå 1 ejer på den.
Så loggede ind på motorregisteret og tjekkede under ejer skifte hvor begge koder skulle bruges.
Når jeg så kommer ind og kan se ejer og brugere står der begge steder at jeg er primær ejer og primær bruger på bilen, de 2 sidste felter under sekondær ejer og bruger står der der ikke findes nogen fuldmagter??

Vil det så sige at jeg reelt set er den eneste ejer af bilen? Eller står min eks et andet sted? Evt under motorregisteret fra hendes egen NemID oplysninger? Jeg er ret itvivl og håber på at der nogen der er lidt klogere på det emne end jeg?

Vi er lige gået fra hinanden hvor hun vælger at rippe 80% af alt i hjemmet og nu også stiller krav på halvdelen af bilen ? Men kan ikke se at hun skulle stå som ejer eller bruger nogensteder?
Lånet er betalt ud men ved ikke om der er noget lovmæssigt der?
Står jo pt nu hvor jeg skal til at investere i et helt nyt hjem osv fordi hun jo tog alt og absolut ikke ville dele noget som helst?

Hvordan står jeg egentlig i denne situation?
Kan jeg bare beholde bilen og så må hun æde den eller kan hun køre det i retten?

Mvh. Kim.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Primær/bruger af bil?
  • #1   28. dec 2022 På den fysiske registreringsattest, er det korrekt, at der kun kan stå én ejer.

    Såfremt man har registreret bilen med primær og sekundær ejere, vil man kunne se det via Motorregistret.

    I forhold til det juridiske aspekt, tilhører ejerforholdet den eller de, der er registreret som ejer og tillige evt. med sekundær ejeren.


  • Akimbo
    Akimbo Tilmeldt:
    dec 2022

    Emner: 1 Svar: 5
    #2   28. dec 2022 Master V

    På det tidspunkt bilen blev købt havde min eks ikke kørekort, så man kunne ikke skrive hende på som bruger dengang? Mener jeg forhandleren sagde men kan sku ikke helt huske hvad der blev sagt egentlig.

    På motorregisteret under mine login infoer, står hendes navn ingen steder som beskrevet står der ingen fuldmagter under sekondær ejer eller bruger, og det har været sådan fra da den blev købt.

    Så det vil så sige hun egentlig ikke ejer den bil eller hvad ?


  • #3   28. dec 2022 Læs her https://ejura.dk/aegteskab-og-skilsmisse/ugifte-samlevende-bodeling/ er ganske glimrende.
    I princippet er bilen din.


  • #4   28. dec 2022 I princippet? smiley

    Der er ikke så meget rafle om.

    Du står på reg. Attest som ejer.
    - Det er din bil.

    Så må i skændes om alt det andet i privaten, men bilen er i sidste ende din.. om hun vil anerkende det eller ej.


  • #5   28. dec 2022 Husk på, at der er forskel på bruger og ejer smiley Selvom hun havde været indskrevet som bruger, da I købte bilen, og du som ejer, så havde det stadig været dig, der ejer bilen.

    I kunne imellemtiden have ændret det en million gange, hvem der er ejer, bruger osv., men i sidste ende, er det den, der står som ejer på nuværende tidspunkt, som rent juridisk ejer bilen - og ikke noget med i "princippet", som vist nok en har skrevet smiley


  • #6   28. dec 2022 Det er ikke rigtigt det der bliver skrevet om hvem der er ejer bare fordi man står på reg. attesten.

    Det står også på den med teksten på vedhæftede billede


    profilbillede
  • #7   28. dec 2022 Kim B - hvordan vil du tolke den sætning?

  • #8   29. dec 2022 Uanset om det kun er dig der juridisk ejer den bil, så vær nu fair og del den med hende hvis I har købt og afdraget sammen på den.

    Hvor meget var det indbo i virkeligheden værd? Nogle tusinde? Glæd dig over at du nu har lejlighed til at købe dit eget som falder i din egen smag:-)


  • #9   29. dec 2022 Sådan som hun folder sig ud synes jeg bare du skal beholde bilen, den er jo juridisk set din, ingen tvivl om det.
    Hvad er den værd?


  • #10   29. dec 2022 #7
    Lige som der står

    Bare fordi man har reg. attesten eller står på den er man ikke nødvendigvis den der ejer køretøjet


  • #11   29. dec 2022 Det er man hvis ikke der foreligger kontrakt på andet,

  • Akimbo
    Akimbo Tilmeldt:
    dec 2022

    Emner: 1 Svar: 5
    #12   29. dec 2022 Allan(Kolding)
    Det en Fiesta årgang 2018, fik den vurderet inden 21. Og forhandler sagde han vil give 95.000 for den, den er købt brugt for 136.000 for 2 er halvt år siden så den er alligevel en del værd stadig.

    Hun har heller ikke overholdt vores aftaler i forhold til de økonomiske omkostninger der kommer og valgte at tage hendes del af budget kontoen selvom vi havde aftalt de skulle blive stående og endda smed 5.000kr over for at være sikker. 2 dage senere rippede hun dem så alligevel, hun er ikke til at stole på.


  • Akimbo
    Akimbo Tilmeldt:
    dec 2022

    Emner: 1 Svar: 5
    #13   29. dec 2022 Kim B

    Men nu er det ikke kun registrerings attesten jeg har kigget på, jeg har været inde på motorregisteret for at tjekke under ejer/bruger skifte hvor man skulle bruge kode del 1 og 2 for at kunne omregistrere i andet navn eller tilføje/fjerne sekondær ejer eller bruger.
    Der står jeg som primær ejer men også primær bruger, så står der 2 felter for sekondær ejer og sekondær bruger, hvor hendes navn jo burde have stået, men der findes ingen fuldmagter på bilen i hendes navn, og det har aldrig stået der
    Hvad vil du så mene det betyder?


  • Akimbo
    Akimbo Tilmeldt:
    dec 2022

    Emner: 1 Svar: 5
    #14   29. dec 2022 Rune N

    Ville du stadig dele den i min situation hvis jeg fortæller at for 3 uger siden tog jeg hende i at flytte flyttekasser ud i vores skur, hvor hun i gid ved hvor længe havde planlagt at skride fra mig uden at fortælle det.
    Da jeg fandt ud af det var hendes svar at (om onsdagen) at mandag ugen efter arbejde fil hjælp fra hendes kollegaer til at flytte hendes ting ud, uden overhovedet at sige noget som helst.

    Samtidigt med det har hun gået og spillet sød overfor mig imens, som intet var galt, og reelt set bare er typen der vil have sin vilje i alt og ikke vil gå på kompromis når man som jeg mange gange har talt omkring mine følelser overfor hende og hun aldrig har gået til mig når hun har haft nogle ting.
    Tirsdagen før onsdag hvor jeg opdager det, havde vi tilbragt tid sammen, kysset, nusset og puttet osv osv, dagen efter er hun modbydelig vil slet ikke snakke og siger hun flytter, derefter får hun lov at overnatte nogle dage hos en kollega og efterlader mig i hjemmet. Vil ikke svare på sms'er eller noget som helst og ikke engang give en forklaring på hvad fanden der er sket siden hun vil flytte fra mig?

    Nå men mandag kommer de og flytter hendes ting, men havde selv flyttet de få ting af mit som en pc, et fjernsyn og lidt sonos værk, resten var hendes. Har ikke nogen køkken ting, tallerkener bestik eller noget som helst selv, smed jo alt mit ud fordi vi beholdte hendes, havde også egen seng sofa osv førhen men igen beholdte jo hendes.
    Alt det tog hun jo selvfølgelig også med så jeg heller ikke engang havde en seng eller sofa st sove på.

    Onsdag samme uge 2 dage senere fra flytningen kommer vi derud pga et møde mellem hende og jeg og begge vores kontaktpersoner hvor vi bliver enige om at jeg må beholde lidt fælles ting som et spisebord og et tv bord og hun beholder gardinerne og stue bordet.
    Derefter opdeling af vores fælles konti som opsparing , en konto til vedligholdelse på bilen, madkontoen og kontoen med penge til brændstof til bilen, fair nok.

    Vi aftaler så at vi ikke piller ved den fælles budget konti fordi der i sidste ende skulle en bankrådgiver over så man kunne fordele til de personlige udgifter vi havde slået sammen på den konto også, og de buffer penge som stod på kontoen, der skulle laves et regnskab før vi begyndte at tage noget.
    Og så for at være 100% sikker på der ikke kom efterregninger osv pga de høje el priser og varme regning smed vi 5.000 fra opsparings kontoen over på budgetten for at være helt sikre da der jo stadig skal betales husleje, forbrug de næste 3 måneder under opsigelsesperioden.
    Det var aftalen.

    2 dage efter det, skriver hun en sms hvor hun alligevel vil tage halvdelen af de penge på budgetten og derefter blokere mit nummer igen.

    Det skal siges jeg har været blokeret 3-4 gange nu hvor hun kun har haft mig fjernet for lige at skrive til mig kort for at fortælle sådan og sådan, og så blokeret mig bagefter.

    Da hun også rippede lejligheden var der alligevel nogle små ting rundt omkring som også var mit som hun havde taget med sig jeg ville kontakte hende for at få hende til at aflevere i lejligheden, men jeg på ingen måder kunne komme i kontakt med hende.

    Hun forlangte også at bilen skulle sælges og hun skulle have pengene snarest, og gav deadline på at hvis jeg selv ville betale hende ud så skulle jeg have pengene inden den 31/12 ja altså havde 12 dage til det for ellers ville hun bruge en advokat imod mig.

    Hun er ikke til at stole på, og vil ikke kommunikere om de ting der skal gøres så vi kan komme godt ud af det her begge to.
    Kun interesseret i sig selv om jeg så skulle stå uden et hjem er hun sådanset også pisse ligeglad med.

    Så derfor hvis jeg kan beholde bilen har jeg faktisk ikke lyst til at dele den med hende hvis jeg er den eneste ejer på den.

    Jeg er også nødtil at sikre min egen røv her og hun giver mig virkelig intet valg?


  • #15   29. dec 2022 Kim B - Nej, det står der ikke. Der står indehaveren af registreringsattesten. Dvs. at hvis jeg feks. tilfældigvis er kommet i besiddelse af naboens registreringsattest på hans M5, så kan jeg ikke rigtigt gøre krav på den, blot fordi jeg har attesten.

    Det står der i øvrigt på alle registreringsattester, så vidt jeg husker.

    Men for ikke at gøre manden mere forvirret end han er, så er det ham, der ene og alene ejer bilen, og det må være op til ham, hvordan han vil forvalte den.


  • #16   29. dec 2022 #15
    Hvis du ser på reg. attesten i samme felt (C1) så står der ikke ejer men indehaver af reg. attest.

    Der har før været eksempler på at en partner ved brudt parforhold har omregistreret en bil for på den måde at blive "ejer" af bilen selvom den enten var fælles eller var den andens bil.

    Så igen, bare fordi ens navn står på er det ikke ensbetydende med at man reelt ejer bilen.


  • #17   29. dec 2022 Kim B - Arrrg, så har du vist overfortolket den end hvad godt er. Selvfølgelig er ejeren den, der fremgår af den enhver tid gældende registreringsattest.

    Det er netop derfor, at Motorregistret findes, der holder styr på ejer,- og bruger forholdene.

    I forhold til det scenarie, som du nævner, så er det det strafferetlige, som vi er ude i.

    Det svaret lidt til, at du siger, at man ikke ejer huset, selvom man står på skødet som adkomsthaver......



  • #18   29. dec 2022 Jeg syntes du skal sælge bilen og sige til hende at den blev solgt på auktion til 40.000,- og så får hun de 20.000 for ikke at hun skal starte en masse ballade og så har du 75.000,- smiley

    Og du er ejer af bilen. Men står i begge i lånekontrakten, så kan hun sagtens gå videre med den hos en advokat som hun truer med og kræve hendes andel af bilen.


  • Akimbo
    Akimbo Tilmeldt:
    dec 2022

    Emner: 1 Svar: 5
    #19   29. dec 2022 Paco Solfilm Plus

    Hvad hvis jeg bare omregistrere den til min mor og får 40.000 af hende, slipper jeg mon afsted med det xD?


  • #20   29. dec 2022 #14
    Har kun kort læst dit svar.

    Uanset om hun har været et fjols og unfair bliver det jo ikke en god grund til at du er det samme.

    Hvis hun har “snydt” dig for penge kan du evt modregne dem i hendes halvdel af bilen og give hende resten, frem for at tage hende halvdel som hævn.


  • #21   29. dec 2022 #19 det en mulighed. "Solgt defekt" derfor den lave pris, så har du også fået din andel ift hvad hun har taget fra dig smiley

Kommentér på:
Primær/bruger af bil?

Annonce