{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
19.436 visninger | Oprettet:

Straf ved kørsel med for tung campingvogn? {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at kigge på campingvogn, og de fleste jeg kigger på vejer meget mere end det bilen må trække. (vi skal have stærkere bil om et par år)

Bilen jeg har nu må trække 700kg med bremser, men hvad er straffen hvis jeg kører med en campingvogn med en totalvægt på 1000kg eller måske mere. Og er det samme straf som hvis jeg køber en med en totalvægt på 750kg?

Nu gider jeg ikke høre på folk der syntes jeg skal lade være, og evt. købe en stærkere bil først. (i gamle dage kørte min far til italien i en 70hk sierra med 1200kg campingvogn efter, det handler om hvordan man kører, alt kan lade sig gøre)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Straf ved kørsel med for tung campingvogn?
  • #1   18. feb 2012 bøde 5000 samt klip,samt lade campingvognen stå på stedet

  • #2   18. feb 2012 §§§
    Kørsel med overlæs.

    Generelt:
    Loven siger, at et registreret eller godkendt køretøj aldrig må belastes med en større vægt,
    end det er registreret eller godkendt til at bære.
    Reglen om overlæs omfatter både personer og gods.

    En almindelig personbil, registreret til privat kørsel, er ikke godkendt til et bestemt antal
    personer, men vedrørende evt. overlæs er det afgørende, om vægten af personer og evt.
    bagage i bilen overskrider den tilladte totalvægt.

    Ved kørsel med overlæs beregnes overskridelsen i %, i forhold til den Tilladte Totalvægt.

    Der kan rejses tiltale for kørsel med overlæs når:
    Det tilladte akseltryk, for en enkelt aksel, overskrides med mere end 7%.
    Det tilladte akseltryk, for en enkelt aksel, overskrides med mere end 500 kg.
    Køretøjets tilladte totalvægt overskrides med mere end 7%.

    Eksempel:
    Når en trailer med en tilladt totalvægt på 750 kg belæsses til en faktisk totalvægt på 802,50 kg,
    er overskridelsen = 7%

    Bøde ved overskridelse af tilladt akseltryk / totalvægt:
    Fører: kr. 20,00 pr. %
    Ejer: kr. 50,00 pr. %
    Chauffør på køretøj over 3500 kg: kr. 100,00 pr. %

    Hvis overskridelsen er på mere end 500 kg, men ikke over 7%:
    Fører: kr. 125,00
    Ejer: kr. 300,00

    Betinget frakendelse af førerretten:
    Hvis føreren af et køretøj, med en tilladt totalvægt på over 3500 kg, kører med et overlæs
    på mere end 30%, frakendes førerretten betinget.

    Ubetinget frakendelse af førerretten:
    Hvis føreren af et køretøj, med en tilladt totalvægt på over 3500 kg, kører med et overlæs
    på mere end 30%, og samtidigt overskrider en anden bestemmelse, som kan give
    ubetinget frakendelse, f.eks. en hastighedsoverskridelse på mere en 40%, frakendes
    førerretten ubetinget. (kørekortet mistes i minimum 6 mdr.)


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #3   18. feb 2012 Da jeg undersøgte det i oktober, der fik jeg afvide det ville koste 5k + muligt klip, alt efter hvor meget overvægten var..
    Og snakkede med færdelsbetjent


  • #4   18. feb 2012 du kan få din campingvogn vejet ned.
    Du siger godtnok at du ikke vil hører på råd om at du skal finde en størrer bil, men reglerne er lavet så du ikke laver skade på dig selv eller andre på den bekostning.
    anyway, Det må da også være muligt at finde en cw som overholder de 700 kg?
    ved ikke om bilen kan vejes op, men mener ham vi købte cw af i sin tid sagde noget om at hvis vi læssede bilen så måtte cw også veje mere da det var bilen som skulle kunne bremse cw, om det lige passer ved jeg ikke.


  • #5   18. feb 2012 Hvis du har trailer kort er det som Holger skriver bøde for overlæs, men har du ikke så er det dyrt 5 k og klip. Og et trailer kort koster 4-5k

  • #6   18. feb 2012 Prøv at taste dine data ind her, så for du et billed af hvordan bil og campingvogn bliver at køre med
    http://www.towcar.eu/dk/
    En ting er jo hvad der er lovligt, an anden ting er jo hvad der er forsvarligt at køre med.


  • #7   18. feb 2012 Jeg tror ikke bilen kan vejes op, da det ikke er en gulplade bil... Vi har også kigget på vogne som holder sig inden for grænserne, men de er bare en tand for små, og der er kun 2-3 sovepladser. Vi vil gerne have så vi kan have faste senge i den ene ende, og siddegruppe i den anden..

  • #8   18. feb 2012 hehe selv om du fra beder det..


    men ja køb en bil og så en vogn der passer til... i stedet for en for stor vogn og så først en god nok bil om nogle år...

    husk bilen osse skal kunne bremse campingvognen selv om den har bremser på kan den altså godt skubbe


  • #9   18. feb 2012 Bilens egen vægt plus 50kg plejer at være en regl hvad man må køre med total vægt på camping vogn
    SKal så sige det ikke rart når cw vejer meget mere end bilen


  • #10   18. feb 2012 Jeg ved som sagt godt at det ville være klogest med en ny bil, men det handler sq også om hvordan man kører... Det nytter jo ikke noget at køre som om man intet har bagefter.

    Det er en strækning på 60-70km den skal køres 5-10 gange om året 50% på landeveje...


  • #11   18. feb 2012 Politiet er jo ikke dumme, hvis de ser (gætter på din Fabia) med en 1200kg bandit, vil de nok lave et "rutine" tjek desværre smiley

  • #13   18. feb 2012 Tror mere du skal tænke på hvad straf du kan få hvis du kommer ud for en ulykke, og selv om du godt kan køre bil og holder dig til 70 km/t så kan der nemt ske noget, en der ikke ser dig og køre ud foran dig eller en der laver en hasarderet overhaling hvor det går galt, så bliver det en problem for dig hvis de finder ud af at du køre i en bil der ikke må køre med den campingvogn.

  • #14   18. feb 2012 Til jer der mener at det giver klip osv.
    LÆS NU FOR HELVEDE HVAD DER STÅR PÅ POLITI.DK
    folk har en hjernedød hjemmedigtet opfattelse af hvad man får klip for


  • #15   18. feb 2012 Du får et klip i kørekortet, hvis du:

    Overskrider hastighedsgrænsen med mere end 30 %
    Kører med for kort afstand til forankørende
    Kører ulovligt i nødsporet
    Ikke spænder børn under 14 år fast efter reglerne
    Kører over for rødt
    Overtræder reglerne for vigepligt
    Overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling
    Overskrider spærrelinjer ved overhaling
    Øger hastigheden, når du bliver overhalet
    Overhaler ved et fodgængerfelt
    Kører mod færdselsretningen
    Kører uforsvarlig slalom- og forbikørsel i tæt trafik
    Ændrer færdselsretning og placering til fare eller unødig ulempe for andre trafikanter
    Kører venstre om et helleanlæg
    Kører om kap eller væddeløbskørsel på vejen
    Kører over jernbanespor, hvis der er givet signal til standsning
    Kører ulovligt med børn under 14 år på motorcykel


    Der er ikke flere ting man kan få klip i kortet for.


  • #16   18. feb 2012 Bagermesteren
    tak skal du fandme ha' endelig et menneske med omløb i hovedet


  • #17   19. feb 2012 Så fandt jeg noget brugbart... Hvis jeg køber en campingvogn med en egenvægt på f.eks 750kg og totalvægt på 900kg, kan jeg få den vejet ned til 800kg eller helt ned på 750kg og så er jeg fri for at skulle bekymre mig om bøder osv.

    Har samtidig fundet ud af at bilen må trække 800kg, da det åbenbart er blevet ændret ved importen, hvor den normalt måtte trække 700kg...


Kommentér på:
Straf ved kørsel med for tung campingvogn?

Annonce