{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.798 visninger | Oprettet:

Brændeovns spørgsmål! {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Kan se at der er en del eksperter på disse forums som ved lidt om brændeovne så tænkte at jeg ville give det et forsøg.

Har lige købt ny lejlighed hvor der befinder sig en termatech brændeovn, lavet af pladejern.

Når det sådan bliver rigtigt koldt kan man med lethed bruge 1 - 2 pakker briketter om dagen.

Jeg har hørt at fyring med Energikoks skulle give en mere "konstant" varme, men at min brændeovn samtidig ikke er bygget til at kunne fyre med koks da den ikke er lavet af støbejern.

Spørgsmålet er:

Hvad ville der ske hvis man supplererede op med et lavt antal energikoks sammen med briketterne?

Håber nogen kan hjælpe smiley

Mvh
Marc


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brændeovns spørgsmål!
  • #1   7. dec 2013 Man kan få sådan en 'gris' man sætter ind hvor man kan fylde koks i, men det er hårdt for ovnen da varmeudviklingen er langt højere ved koks end ved træ

  • #2   7. dec 2013 Energi koks giver ekstremt meget varme og er meget svære at styre i en brændeovn og de færreste kan holde til varmen selvom de er lavet af støbejern.. og har den glasrude ville jeg ikke gør det... gammeldags ovne til koks havde gitter foran glasset og sten indevendigt, og det kunne godt sige bang engang imellem hvis luften ikke var optimal...

    Så hold dig hellere til brænde eller byt den ud med en pilleovn som er billigere i drift,,,



  • #3   7. dec 2013 hvis du skal forsøge,så sig til,jeg har en "gris"til koks

  • #4   7. dec 2013 Henrik: Tak for svar, har set sådan en støbejerns kulindsats som vist skulle beskytte bundristen mod den højerevarme. tænker at der sådan en du referere til?

    Jannic: Tak for svar til dig også, det er korrekt at det giver ekstremt meget varme ja, men spørgsmålet er hvor meget "ekstra" varme det giver hvis man blot bruger lidt koks som supplement?

    Det er en lidt ældre termatech ovn med fedsten på begge sider samt på toppen.


  • #5   7. dec 2013 Jeps det er den jeg tænker på, den hæver det lige lidt over risten så den ikke går til med det samme, men stadig, du har en tempretur på omkring 600 grader med koks, hvor træ ligge på en 400 grader

  • #6   7. dec 2013 Henrik: Super, kan være jeg skal give det et forsøg og se hvad ovnen siger til det.

    JT!: Den "gris" du taler om, er det en som er til salg eller?


  • #7   7. dec 2013 Bare pas på med at fyrre for hård, så går det nok, men kan godt ske den kommer til at snakke lidt

  • #8   7. dec 2013 Hehe, vi får at se hvad der sker smiley

  • #9   7. dec 2013 En termatech er beregnet til brænde og ikke koks så lad vær med at forsøge,det går galt,selv om du monterer en ´gris´.
    køb en ovn som er beregnet til det f,eks.Svendsen 1 eller lotus 2000.


  • #10   7. dec 2013 du skal have den indsats, ellers brænder den hul i bunden ud en dag.. i min brænde ovn, bruger jeg hård træ briketter, de vejer ca som 3 alm briketter og gløder meget længe, og rigtig træ, gir altså en rigtig kraftig varme, i forhold til alm briketter..
    mvh hc.. go vinter i varmen.. bedste resultat opnås, når det du har puttet på brænder ca lige lang tid, da da brændet køler ovnen ned, når du smider nyt på.


  • #11   7. dec 2013 Karlemand: tak for rådet, Vil du mene at det går galt fra starten eller blot nedsætter brændeovnens levetid? Planen er at udskifte den nuværende inden for de næste 3-4 år uanset hvad,

    H.C, Tak for inputs også smiley


  • #12   7. dec 2013 Jeg skiftede til pille brændeovn for 3år siden,,det bedste jeg nogensinde har gjort

  • #13   8. dec 2013 ja,det er smiley

Kommentér på:
Brændeovns spørgsmål!

Annonce