{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.753 visninger | Oprettet:

R M
R M
Tilmeldt:
22. sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.109

kan man tillade sig og ''brokke''sig over andre folks beslutninger mht. arbejde/uddanelse? {{forumTopicSubject}}

hej folkens smiley

som overskriften siger, kan man tillade sig og ''brokke''sig over andres beslutning mht hvilket arbejdet eller hvilken uddannelse man lige har?

vil mene uanset hvad om man skovler elefant lort i zoologisk have eller hjernekirurg, så kommer det an på om man er lykkelig med det man lige tjener til føden.
hvad er jeres tilgang til dette, kører i den hårde stil mere penge mere magt eller er i ganske tilfredse med jeres nuværende arbejde.?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan man tillade sig og ''brokke''sig over andre folks beslutninger mht. arbejde/uddanelse?
  • #1   16. apr 2015 Folk skal lave det de har lyst til at lave, jeg syntes ikke man kan klandre folk for deres karriere valg.

    At man så måske slet ikke selv kunne finde på at gøre det samme er så en hel anden snak smiley

    Jeg undres f.eks. over at nogen vil være social og sundheds arbejder, og jeg ville ikke gøre det om så jeg fik 40.000.- i måneden.
    Men jeg er glad for at der er andre der vil, for de er jo nødvendige for samfundet


  • #2   16. apr 2015 vi kom til og snakke om det pga en artikel omkring manglen af lastbilchauffører(dansk arbejdskraft) og at det er et generelt tabu for mange pga. alle mulige ting i den branche. men altså ligesom der er hårdt brug for social og sundheds personale så er der jo også hårdt brug for chauffører, så der kommer varer i butikken og gods til og fra diverse fabrikker.

  • #3   16. apr 2015 Jeg synes folk skal have lov til at vælge deres levevej, hvad end det så er, uden andre skal tro de er mere værd fordi de måske har en fin skjorte og slips på.

    Dog synes jeg ikke det er ok hvis man så vælger ikke at lave noget og udnytter systemet.


  • #4   16. apr 2015 Yeps hellere have et hvilket som helst job end at nægte at arbejde fordi man er for "fin" til det

  • #5   16. apr 2015 Copycat
    hvis du er helt ærlig er der så ikke et job du ville sige nej til?


  • #6   16. apr 2015 R M. Hvis man nægter et job og derfor kommer på sociale ydelser synes jeg det er ok at andre kan "brokke" sig over det. Jeg tror også jeg ville nægte et job, men så ville jeg også være indforstået med at andre så kunne "brokke" sig over mig.

    Det er i hvert fald min mening omkring det.


  • #7   16. apr 2015 R M

    Jo der er sikkert jobs jeg ville sige nej til. f.eks. social og sundshedsarbejder.
    Men til gengæld ville jeg gerne tage job som skralde mand eller lign. i stedet.


  • #8   16. apr 2015 Phillip
    har du også fuldstændig ret i eller det har i begge jo faktisk.
    har en gang sagt nej til et job men det er så fordi jeg har prøvet det før og et er mega nederen, det var et job i affaldssortering og oven i det ringe løn.
    kan godt li hårdt fysisk arbejde men har også sine grænser for hvad man skal fine sig i.


  • #9   16. apr 2015 Nej, man kan ikke tillade sig at brokke sig over andres karrierevalg og uddannelse. Det vil da være underligt i hvert fald?
    Som Carsten også siger, så er der da jobs og uddannelser man aldrig selv kunne drømme om at tage. Men det får mig ikke til at se ned på de personer som gør det.
    Dog er der visse stereotyper inden for visse fag, som jeg har det stramt med. Men det er jo ikke ensbetydende med at de er dårlige mennesker. smiley

    Jeg har efterhånden udviklet den holdning, at hvis man udelukkende er i et job for pengenes skyld, så er man det forkerte sted. Jeg har set folk tage stillinger for at få et ekstra beløb i lønningsposen, uden at evner og lyst fulgte med. Resultatet har altid været negativt og går som regel ud over andre.


  • #10   16. apr 2015 Jeg synes godt man kan brokke sig hvis man generelt ser en tendens til at folk vælger en uddannelse der på ingen måde kan findes nok arbejdspladser til, eller som generelt ingen rigtig værdi tilfører landet... valgte fx 40% af befolkningen at de ville uddannes psykologer, så står vi med et skævt samfunds-billede. Vi kan jo ikke alle leve af at sidde og lytte til hinandens problemer...
    Med de briller på, synes jeg godt man kan brokke sig over hvad andre folk vælger at uddanne sig.


  • TruckerBenny A
    VIP
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    feb 2004

    Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.771
    #11   16. apr 2015 Mit arbejde er ikke lige frem det bedst betalte, jeg er i fleksjob som chauffør for et kommunalt køkken. Jeg har været ansat i 9 måneder nu og er simpelthen superglad for det, der er mange fordele i jobbet som opvejer den lave løn.

    Manglen på lastbilchauffør og lærlinge i branchen er nok tildeles den lave løn og frygten for at vognmanden beslutter at ansætte chauffør fra et andet EU land hvor lønnen er meget lavere


  • #12   16. apr 2015 TruckerBenny

    Ja det ender jo med lasbiler som det allerede er med landbrug her i DK, at det er udenlandsk arbejdskraft der står for størstedelen af arbejdsstyrken


  • #13   16. apr 2015 CopyCat #12 ... er det ikke også fint? Hvis de unge i DK ikke gider selv, så kan vi da lige så godt afsætte arbejdet til nogen der gider smiley

  • #14   16. apr 2015 ACE

    Tjoo det kan da være nødvendigt, men så sidder de unge hjemme arbejdsløse på overførsels indkomst og hyler over at de ikke kan finde et job.. det er jo DER problemet er


  • #15   16. apr 2015 TruckerBenny

    det er jo så der man er lidt forkert på den ift fragtmænd, lønnen er på trods af de mange timer ikkespecielt høj men man tjener mere end en socialrådgiver eller børnehavepædagog for den sags skyld.


  • TruckerBenny A
    VIP
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    feb 2004

    Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.771
    #16   16. apr 2015 Ja og arbejdsforholdene er lige så håbløse som social og sundhedshjælper, men sidde i en lastbil med anlægget på fulde drøn og nyde en solopgang eller solnedgang er da fantastisk, så fuck om lønnen er lav for at sige det pænt.

  • #17   16. apr 2015 jeg har hele mit liv været mere int i at have et job som jeg har været glad for og været stolt af fremfor at tjene en høj løn. jeg har prøvet lidt af hvert og jeg har knoklet som en hest, men jeg har nydt hvert sekund.

    hvad angår mgl på chauffører så er det vist bare igen en statestik der er helt tosset, der går masser af arbejdsløse chauffører rundt som ikke kan få et chauffør job, bla fordi de ikke har erfaring nok og er for unge og i sidste ende ligger fejlen hos vognmændene og speditørene, da det er dem der i sidste ende har det sidste ord og de er jo osse skyld i hvorfor det ser ud som det gør i branchen idag.
    det startede allerede i 1990 hvor der blev lukket op mod østlandene, for straks var der en stor stribe vognmænd der fik biler på polske plader og med polske chauffører bag rattet og sidenhen har det eskaleret så det basker, de helt store vognmandsforretninger herinde har idag ca 80% østeuropæere bag rattet i deres biler


  • #18   16. apr 2015 Tigger
    ift. det du skrev om mangel af erfaring, samme udtalelse har vi over hele striben (arbejdspladser) men det holder jo ingen meter at det er deres grund til ikke og ansætte folk...uden erfaring kommer man ikke videre...sådan er virkeligheden altså bare.


  • #19   16. apr 2015 det har du da helt ret i smiley

    på et eller andet plan kan jeg da godt forstå en vognmand der ikke lige lader en på 22 år sætte sig bag rattet i hans 1½ millions vogntog dertil kommer så godset.
    men hvordan skal sådan en person på 22 år ellers få erfaring, det gør han kun hvis han får lov og i sidste ende brænder vognmændene sig i røven så det gør noget, for lige pludselig en dag har de ingen til at sidde bag rattet længere.

    jeg er så heldig at være søn af en vognmand og da jeg ville ud at kører stor dyt fik jeg en spritny scania 93 12 mtr vogn at kører i. jaja det er så snart 25 år siden og tiderne er helt andre i dag, har nu heller ikke siddet bag roret i en lastbil i over 10 år nu


  • #20   16. apr 2015 Netop tigger. Har også set mange stillingsopslag fra bilforhandlere. Alle gange skal man have erfaring med bilsalg før - jamen hvordan faen får de unge så lov til at komme ud og prøve.

  • #22   16. apr 2015 Jeg kan bare sige - at siden jeg valgte vejen som Biløkonom som led i bilbranchen, frem for Politibetjent som oprindeligt planlagt - har jeg været meget mere glad i låget.

    Ingen af ovenstående brancher har haft indflydelse mht. penge.


  • #23   16. apr 2015 alle jobs har en funktion og næsten alle jobs er nødvendige hvad skulle vi med læger hvis der ikke var rengøring til at gøre rent for lægerne så der ikke kommer skidt og møg rundt man kan næsten sige det med alle jobs vi er alle vigtige for samfundet smiley

  • #25   16. apr 2015 Tigger
    der vil jeg så ikke give dig ret, en nyuddannet maskinarbejder får da lov til og arbejde med en cnc maskine der koster halvanden million, altså i det omfang hvor man tænker mere på sine brugsgenstande fremfor og give en arbejdsløs en chance, begriber jeg aldrig...man skal trods alt starte et sted og dermed få erfaring, det får man jo ikke af ved og sidde på jobcentret og skrive ansøgninger.

    ved godt tiderne er skiftet og det er også fint nok, på mange punkter men synes bare stort set alle job områder har det med og ville have folk med erfaring men på samme td bitcher over manglende elever/nyuddannet folk...det er da hyklerisk som bare fanden.



  • #27   16. apr 2015 så kan man vende den om og sige de jobs man mangler kommer jo til at give mere i løn fordi ingen gider smiley

  • #28   16. apr 2015 Jeg er generelt imod at man siger nej til arbejde, men jeg ville faktisk hellere møde frivilligt op til et dagligt los lige i løgposen, nede på jobcenteret, end jeg ville arbejde som p-vagt.

    Jeg synes det er helt fint, hvis der er nogen der ikke har mål om at blive noget "stort", for der er altid brug for kasseassistenter, pædagogmedhjælpere, fabriksarbejdere osv osv., og hvis de er glade for det, og måske heller ikke egner sig til at bære større ansvar, end at være "manden på gulvet" så synes jeg de skal gøre det. Der er ikke nogen skam i at være ufaglært.

    Selv stiler jeg altid efter mere "magt"(synes egentlig ikke det ord beskriver det så godt) og ansvar. Og håber på en dag at bestride en lederstilling.


  • #29   16. apr 2015 Til gengæld synes jeg også det er fint, at brokke sig over folk der træffer nogle totalt idiotiske valg. Som f.eks. min bror, der kan mange ting, men er for lad til at finde sig et rigtigt arbejde.

  • #31   16. apr 2015 Penge er ikke alt.....

    Jeg forlod selv et job der gav 4-500.000 i året til et der gav noget mindre


  • #32   16. apr 2015 Mr.Bean
    hvordan kan det være du valgte og blive mekaniker hvis du havde en drøm om og blive chauffør?


  • #33   16. apr 2015 det jeg synes er mest synd både ved min generation men også dem der er 10 år yngre end mig,at de ser ned på folk der har en ''borgerlig'' uddannelse (med borgerlig udd. menes fabriks arbejder kassedame rengøringsassistent osv osv).
    det er da forkasteligt og mene at man er noget bedre bare fordi man har taget en uddannelse der har taget dem mellem 5 til 8 år.
    nogle i min familie er sådan og det er mega højrøvet !!!


  • #34   17. apr 2015 R M, det skyldes jo helt og aldeles at rigtig mange folk idag er titel-liderlige. hvis bare jobbet har en titel der lyder fint så er det pisse ligegyldigt om det er et møgjob el ej

  • #35   17. apr 2015 Så længe man tager ansvar for sit eget liv, og er glad for det man laver, kan man da være ligeglad med hvad andre mener.

    Jeg har lavet alt fra at tømme skraldespande til at være chef for et team af softwareudviklere. Så jeg dømmer ingen ud fra deres job smiley


  • #37   17. apr 2015 Mr Bean
    det er faktisk ikke en helt dårlig ide du havde nu hvor du nævner det. har hørt fra nogle steder at de ser meget ''villigt'' på folk der har mekanisk erfaring men selvfølgelig ikke et must.

    Tigger
    kan kun give dig ret.


  • #39   17. apr 2015 Jeg synes ikke man skal brokke sig over andres valg...

    Jeg mødte heller ikke op til at være ham der skulle tørre de gamle i røven, og jeg har stor respekt for dem der kan det... Jeg ville ikke kunne.

    Nogle jobs som er sindsygt vigtige men latterligt lønnede er sygeplejersker.... Efter at have set hvordan de knokler for latterlige summer gennem en længere periode er det nok de folk jeg har størst respekt for... De får INTET for det, og de modtager brok og skæld ud fra de kommer til de går, og de skal nå det hele på den halve tid.


  • #40   17. apr 2015 Enig med Ham X...og vil gerne lige tilføje pædagoger og lærere.

    Folk har så travlt med at rakke ned på dem.
    . Faktisk vil de færreste forældre tage ansvar for deres eget barn+2 legekammerater. Men det forventes samtidig at en pædagog arbejder med en normering der hedder 1 voksen pr. 15 børn, og en lærer har måske endda 24:1.

    Og samtidig er lønnen lavere end for mange typer ufaglært arbejde. Hvis det ansvar de har, hang sammen med den løn de modtog, ville der nok holde nogle flere mercere og audier ude foran daginstitutionerne smiley


  • #41   17. apr 2015 lærer har så også flere fridage end normale arbejdsfolk smiley

  • #42   17. apr 2015 Jeg skulle lige til at sige det... Lærene har det sgu ok... Kender et par stykker der er lærer... Det eneste der nærer dem er at de skal til at lave lidt for deres løn efter den nye reform. Det er selvfølgelig osse surt når man har kunnet fise den af i 20 år smiley
    De har masser!!! af fridage, selv om de godt nok siger i offentligheden at de skal planlægge skoleåret.
    Men dermed ikke sagt at lærene ikke skal ligge øre til meget... Det skal de HELT sikkert... Men sådan er der dælme mange fag der har det.


  • #43   17. apr 2015 Men jeg har bemærket at den der debat mht. lærerne går meget på deres forberedelsestid(fise den af tiden). Lærernes arbejdstid skal "normaliseres". For mig virker det mere som en primitiv opfattelse af andres fag, at man ikke kan forstå, at det ikke er alle jobs der kan/bør hedde 8-16. smiley



  • #44   17. apr 2015 der er vel ikke specielt mange jobs hvor man kan sige 8-16 mere, synes derimod at overarbejde er blevet en større del af arbejdsdagen, sikkert for langt over 50% af de forskellige job der findes.

Kommentér på:
kan man tillade sig og ''brokke''sig over andre folks beslutninger mht. arbejde/uddanelse?

Annonce