{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.588 visninger | Oprettet:

Hus. Ene eje eller dele 50/50 dilemma! {{forumTopicSubject}}

Hej derude. Jeg står i en frygtelig situation.

Jeg er 22 år og er begyndt at kigge på hus. Jeg har en dejlig kæreste der dog kun er 18 og derfor ikke har råd til at hjælpe økonomisk.

Jeg havde en ret voldsom diskussion med hendes mor igår, og er i tvivl om det er mig der virkelig kan være så galt på den. Derfor vil jeg høre jer til råds - hva i syntes er fair og hva i havde gjort.

Jeg betaler 80000 kr i indskud og betaler husleje og alle udgifter... Min svigermor sagde hun regnede med at når hendes datter var færdig med sin uddannelse så flyttede hun ind og så ændrede vi det så vi begge var ejere at huset. Så hun også ejede noget i det og så også betaler halvdelen til huset.

Men så har jeg betalt husleje i mange år og indskud som hun teoretisk slipper for og hvis vi går fra hinanden efter hun er blevet ejer selvom hun kun har betalt en måneds husleje ejer hun ligeså meget som mig.

Jeg vil hellere leje hende ind billigt så hun kan have sin egen opsparing ved siden af.

Hendes mor blev meget vred og skuffet over jeg ikke stoler nok på hende til det. At forhold handler om at turde satse penge smiley

Hva syntes i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hus. Ene eje eller dele 50/50 dilemma!
  • #1   24. aug 2015 Din svigermor har jo i og for sig ret i at du ikke stoler nok på din kæreste, hvis du gjorde ville du ikke tøve med at lade hende købe sig ind i huset, så i begge står på skødet. men på den anden side set så har du også fat i noget rigtigt hun kan sagtens bo ved dig i huset som en slags lejer hvor hun bare betaler en mindre del af udgifterne i jo naturligvis har med et hus.

    så jo helt klart både du og din svigermor har ret i denne situation, hvem der så har mest ret er jo så dig da det er dig der står som ejer i sidste ende og står for regningen når den kommer.


  • #2   24. aug 2015 Tro mig når jeg siger ...at hvis det er noget der går dig på NU inden købet så vil du tænke på det HVER gang i evt skændes eller bliver uenig om noget for så har din svigermor jo også en form for klemme på dig indtil da smiley så mit råd vil være lad være med at købe indtil din kæreste er færdig med skolen

  • #4   24. aug 2015 Det er måske også små tåbeligt at i skændes om det nu når det først bliver aktuelt med hende om nogle år.

  • #5   24. aug 2015 Tal med er advokat istedet.. Få det gjort rigtigt fra starten af for begge parter. At købe et hus når man ikke er ældre end i er, kan sagtens give en masse problemer økonomisk, hvis det er dig der står med byrden fra starten af. Det er bestemt ikke noget svigermor skal bestemme. Det er da klart at hun vil hendes eget det bedste.
    Det ville jo være rigtigt surt at hun på sigt, ville kunne tvinge dig til at sælge for at kunne hæve de 50% hun har ret til, uden egentligt at have bidraget til potten..


  • #6   24. aug 2015 80000 i indskud, det var da en slat penge.

  • #7   24. aug 2015 Jeg ville under ingen omstændigheder overveje at gå i et hus 50/50 i så ung en alder og slet ikke med så ung en pige.

    Du skal kunne sidde i huset alene, og så kan hun betale husleje til dig, for chancen for at i bliver sammen når i er så unge er efter statistikken ikke ret stor.

    Hvis dette gør at du ikke har råd til at sidde i huset, ville jeg nok genoverveje om det er den rigtige beslutning


  • #8   24. aug 2015 Jeg har råd til det alene. Har ikke regnet hendes leje med i budgettet smiley problemet var hendes mor tog det som en selvfølge at datteren sku ind i skødet når hun var uddannet og kunne betale husleje.
    Det er der selve problemet er. Jeg elsker hende og håber vi bliver sammen men det er en kæmpe klemme at have på mig efter jeg både har betalt indskud og husleje og udgifter alle de år.

    Så jeg føler ikke for at gøre som svigermoren siger. Hun mener den er helt gal med mig og min mistillid smiley


  • #9   24. aug 2015 Skid hul i hvad svigermor mener og siger, det er ikke hendes penge, vil din kæreste deltage i projektet når hun er færdig med uddannelse må i jo tage stilling om hun skal købe sig ind i lejligheden på lige vilkår, eller om det først er den dag i evt køber noget andet hun får glæder af dine penge. Samme ting kostede mig 250000 kr som 21 årig smiley



  • #10   24. aug 2015 hvis der er noget jeg har lært igennem livet så er det at det er bedst hvis det er en selv der står på leje/købsaftalen alene hvis det kan lade sig gøre. for så lige meget hvad der sker så har du altid et sted at bo. og i er så unge, der kan ske meget. self hvis i er sammen når hun en dag er udlært og får job, og i skal have børn og fællesøkonomi, vovse osv osv så ville jeg ikke tøve med at skrive hende ind i huset.

  • #12   24. aug 2015 Pernillechristina
    hernede på Als kan du få et pænt stort hus der er nogenlunde istandsat for en udbetaling eller indskud på omkring 35.000


  • #14   24. aug 2015 De billigste huse hernede koster omkring 325.000 men så bor man altså også på Lars tyndskidsmarker

  • #15   24. aug 2015 Køb det selv på sær eje så er det dit hun. Og hvis og når hun kan. Kan hun jo betale dig halvdele af det du har betalt ud og så komme på papireret

  • #17   24. aug 2015 Jeg kan godt følge dig. Selvfølgelig kan det være, at i er sådan et par der bare bliver gamle sammen, og kan holde diamantbryllup i det hus i købte da "i var unge og nyforelskede" og som alle børnebørnene kom og legede i, og drak hyldeblomstsaft.

    Men jeg betragter det som udgangspunkt som overvejende sandsynligt at par, og især unge par, går fra hinanden. 18år, så har man jo intet prøvet endnu, så at låse sig fast på én bestemt person, er jo ret bindende må man sige.

    Kald mig bare kynisk, men hvis DU køber hus, så synes jeg ikke det første du skal gøre er bare lige at forære hende en halvpart, bare fordi hun betaler husleje.



    Men man behøver jo heller ikke gå i den anden grøft, og begynde på lejekontrakter osv., men alt andet lige vil dit forbrug jo stige når hun flytter ind.



    MEN jeg kan også godt følge din svigermor, jeg har skam prøvet at bo på en sofa hos en kammerat, fordi min eks ejede det hus vi boede i, og pludselig ikke gad se på mig mere smiley smiley


  • #18   24. aug 2015 Du har selv fat i det rigtige... Du køber huset og hun betaler en fair husleje.

    En anden mulighed er særeje, hvor i får skrevet ned at du har betalt udbetalingen og 3 års husleje eller hvad det nu bliver til.

    Alt andet er direkte dumt, også selv om man er et gift par der har været sammen i mange år! Hvis den ene putter flere penge i det end den anden = særeje!

    Måske din svigermor har lugtet lunten allerede nu!? Sådan ville jeg tænke.

    Men hun kan jo også bare smide halvdelen af indskudet og halvdelen af udgifterne du har haft siden i startede, den dag hun er færdig med at læse, og så har i huset 50/50 smiley


  • #19   24. aug 2015 Well....
    Jeg ville gøre følgende...

    DU køber huset og står som ejer af det...
    Din kæreste betaler husleje som beregnes ud fra forbruget. Dvs. hun betaler halvdelen af el, vand og varme og hvad der ellers må være af "forbrug" (telefon, internet, dag renovation osv)
    Alle udgifter til afdrag på huset står du for ene og alene.
    Når hun så på et tidspunkt kan bidrage med mere og gerne vil være husejer....
    Så får du/i vurderet huset af uvildig instans (ejendomsmægler/bank) og så køber hun sig ind i huset på lige vilkår med dig og afholder dermed halvdelen af ALLE udgifter på huset.
    Dit indskud på 80.000 skal hun jo så også være en del af og bør derfor som minimum betale DIG halvdelen, altså 40.000 for at købe sig ind.
    Sådan ville jeg vælge at gøre det..
    Det er ren økonomisk sund fornuft... og det bør din svigermor også kunne se medmindre hun (eller dig selv) syntes du skal forære din kæreste de 40.000... :o)
    Just my 50 Cent....


  • #20   24. aug 2015 Pernille 115kvm for 2.5 mill! smiley

    Vores hus er på 750kvm og det har kostet 1 mill

    Hurra for udkants Danmark smiley


  • #21   24. aug 2015 Jeg er helt forelsket i et hus på en 350m2 der hvor jeg bor. Det røg for 1.100.000 sidste år.... smiley

  • #23   24. aug 2015 Det er jo sindsygt smiley

  • #24   24. aug 2015 Jeg er i udgangspunktet helt enig med Thomas.

    Der bør i hvert fald som minimum være en samejeoverenskomst til den tid, der siger, at udbetaling og afdrag skal betales forlods til dig, hvis I går fra hinanden. Det kan man sagtens få en advokat til at skrive, men man kan i princippet også gøre det selv.

    Vi lavede selv samejeoverenskomst, som heldigvis ikke blev aktuel, men den var da en rar sikkerhed at have alligevel.

    Man kan også vælge simpelthen bare at sige, at det er for tidligt at spå om allerede nu. Det kan være, din kæreste er klar til at købe sig ind i huset, når der er gået 3 år - og så kan jeres indbyrdes situation være en helt anden. Hvem ved, måske har I børn, vil giftes eller hvad ved jeg. Under alle omstændigheder kender I hinanden bedre til den tid og vil være bedre i stand til at tage beslutningen.

    Husk i øvrigt, at udbetalingen, som er opgjort i salgsopstillingen, ikke er noget, man er lovmæssigt forpligtet til at komme med selv, før man skal købe hus. Der er ikke - endnu - nogen lov, der siger, man skal komme med en udbetaling, når man køber hus. Det kommer dog her senere på året, men det vil ikke blive udregnet på samme måde, som det p.t. bliver i salgsopstillingerne smiley


  • #25   24. aug 2015 copycat og pernillechristina

    er ikke noget at sige til at mæglere på sjælland primært kbh tjener kassen...faktisk lidt vildt at vi hernede kan få en kæmpe lejlighed eller hus på strandvejen (de dyreste boliger) til 4,5 mil og de billigste lejligheder på den vej står til mellem 1 mil og 1,2 mil.


  • #26   24. aug 2015 Lad mig give dig et godt råd, du vælger at købe huset selv, derfor skal du os kunne bo i det selv, og betale det selv. at du senere skal have skrevet kæresten ind i skødet, er simpelthen for dumt, fordi i er unge, og er kæresten først skrevet ind i skødet og står som medejer af huset, risikerer du senere at miste huset hvis i går fra hinanden, fordi om nogle år er det ikke sikkert kreditforeningen, vil acceptere at du bor selv i huset når i først har været to ejere, så selvom du kan købe det selv nu, og bo i det selv nu, kan du ikke nødvendigvis få lov at bo i det selv senere når i først har været to om det, så hvis det er din drøm at være husejer og det er det du gerne vil, så tænk på dig selv, det andet bliver noget rod i sidste ende, og går i fra hinanden efter 3-4år og hun har betalt til lånet i den tid, kan du risikere at hun vil have betalt de penge tilbage igen så skal du til at låne ekstra for at købe hende ud, og det får du aldrig lov til, plus er hun først medejer og i går fra hinanden har hun krav på halve af møbler mm.
    det bedste er at lade hende flytte ind, og så bare lade hende betale så i deler udgifter på enten den ene eller anden måde. desuden er det dumt at risikerer at skrive hende i skødet i jeres alder, for går i fra hinanden og huset bliver tvunget tilsalg, i disse tider og det ikke kan blive solgt ryger det på tvangs, og så ender i begge med en gæld og ingen hus, så længe man kan købe et hus som en ejer er det tåbeligt at købe det to mand, så skal det være fordi det er et dyrt hus og kun kan lade sig gøre på den måde, ellers er det altid det bedste kun med en ejer.


  • #27   24. aug 2015 Behold huset selv og lad hende betale halvdelen af forbrug og evt. Et mindre beløb i husleje. Det andet har kostet mange unge mennesker rigtig mange penge.

    Hvis hun en dag ikke gider bo med dig mere skal du købe hende ud eller huset "Skal" sælges hvis huset bliver vurderet eks. 500.000kr højre end det i har givet skal du overtage hendes halvdel af lånet plus at hvis i kun skylder 800.000 på noget der bliver vurderet til 1.500.000 så skal du overtage hendes halvdel af lånet på 400.000kr og betale hende halvdelen op til vurderingen på 350.000kr så det kan ende med at koste dig 750.000kr at købe hende ud igen. Og tro mig det sker tit


  • #28   24. aug 2015 smiley

  • #29   24. aug 2015 Der er også lige den der faktor at hvis hun ejer halvdelen af huset og ikke får noget job... Så er der ingen kontanthjælp.

  • #30   24. aug 2015 Måske lige det vigtigste tag en god lang snak med din kæreste om hvordan i skruer det hele sammen, det er ikke nødvendigvis en sjov snak men det skal gøres. Og tag evt snakken med en Rådgiver(ikke kun Bilgalleri smiley ). evt en bank rådgiver eller lign. Møbler, potter og pander er det mindste, det kan købes for små penge i forhold til at skulle sælge huset.

  • #31   24. aug 2015 BG er verdens bedste konsulentvirksomhed!!!

  • #32   24. aug 2015 Brian
    er du da så færdig man kunne tjene en god sjat penge hvis man da kunne forlange penge for det ??


  • #33   24. aug 2015 #6
    80.000 kr i udbetaling på en bolig er meget almindeligt

    #13
    Hvor finder du de kvm i Kbh til den pris? smiley


  • #35   24. aug 2015 Kan stadig undre mig over de heftige summer man ligger for huse omkring København.

  • #37   24. aug 2015 Ville nu mene at for de penge så skulle et hus da gerne stå indflytningsklsr og man ikke skulle til og sætte nye vinduer og døre i og nyt tag.det er jo næsten 350.000 kr væk bare i det.

  • #38   24. aug 2015 Hehe Greve og Solrød er heller ikke Kbh smiley

  • #39   24. aug 2015 R M
    Det koster det jo bare.
    Udbud og efterspørgelse smiley


  • #40   24. aug 2015 Det er da på Sjælland så vidt jeg ved ;);)

  • #41   24. aug 2015 Thomas N
    ja selvfølgelig men alligevel for 1,3 mil får du altså et nedlagt landbrug med 5 hektar jord, ca halvanden km fra Sønderborg by...ved godt det er en vældig forskel på sjælland og lille als.


  • #43   24. aug 2015 Jeg kunne godt nok heller aldrig drømme om at købe et nedlagt landbrug lidt uden for Sønderborg - og det er mange enige med mig i. Derfor er prisen, som den er smiley

    Vi har også givet ca. 3 mio. for vores hus i Herning. Nogle steder koster det bare mere end andre at købe hus.


  • #44   24. aug 2015 Bay
    man skal vel også være til den slags og kunne tåle duften af gylle og møg smiley

    men ja det er en forskel på hvor i landet man bor og som du er inde på hvor attraktivt det er, det er vi skam enige i.


  • #46   24. aug 2015 Det er en del af charmen ved at bo på landet eller et godt udenfor byerne smiley
    er kun værre hvis man bor tæt på en minkfarm det er værre en gylle


  • #47   24. aug 2015 Det gør der nogle steder, ja smiley Heldigvis ikke der, hvor vi bor.

    Det er nu faktisk heller ikke stanken af gylle (alene), der gør, at jeg ikke vil bo på Als smiley Men skidt nu med det. Der er jo plads til, at vi alle kan bo, hvor vi gerne vil, så det er jo skønt.


  • #48   24. aug 2015 Det er sku sundere at indånde den slags end bilos i større byer til dagligt smiley

  • #49   24. aug 2015 Bay
    så længe du er tilfreds hvor du bor så skal du heller ikke tænke over det smiley


  • #50   24. aug 2015 Hvis datteren ikke kan være med fra start, så ser jeg ingen grund til at hun sniger sig ind senere smiley Om hun står der eller ej, det ændre i mine øjne ikke jeres forhold. Kun tingene efter...

  • #51   24. aug 2015 Stod jeg i dine sko og kæresten ville være ejer, så måtte hun gå i banken og selv få et lån på det halve, og så aflverede halvdelen af friværdien til mig sådan at vi er 50/50 i det. For bliver det kun 50/50 uden hensyn til restgæld så står hun væsentligt bedre end dig og det er da ikke fair.

  • #52   24. aug 2015 Man kan ikke stole på Kvinder behold det som dit.. lad være at dumme dig

  • #53   24. aug 2015 Henrik a
    bad breakup eller noget inden retning?


  • #55   24. aug 2015 RM> det behøver det jo ikke nødvendigvis være.

    Men tænk over det: 18år, og så skulle binde sig til både mand og hus. Medmindre hun er meget unik, så kommer der en dag hvor hun skal rende hornene af sig. Og så er det måske en fordel for alle parter i virkeligheden, at TS ikke bare lige har foræret hende et halvt hus(eller en halv gæld)



  • #56   24. aug 2015 Brian
    det er jo et kæmpe spørgsmålstegn, selvom det er en kendsgerning i mange tilfælde.


  • #57   24. aug 2015 Ja det vides ikke, men jeg kan da godt forstå at TS har sine betænkeligheder.

    Jeg tænker ikke det er et spørgsmål om mistro alene. Og ligeledes kan man jo heller ikke gøre alt op i penge. Men jeg ville blive lidt underligt til mode, hvis min svigermor begyndte at blande sig i mine pengesager.Og let's face it: det er TS der bruger sine surt tjente penge og kreditværdighed til at købe et hus. Så hvad skal hun egentlig blande sig for? Det kan de jo tage til den tid.


  • #58   24. aug 2015 Næ man skal bare passe på hvem man stoler på -_-"

  • #59   24. aug 2015 Kan kun give dig ret.

    er jo så bare mig men ville nok bare svare hende igen og sige hun ikke skulle blande sig eftersom pigen illwxhar nogen økonomisk fodfæste i huset før om nogle år.


  • #60   24. aug 2015 præcis

  • #61   24. aug 2015 Henrik a
    man er uskyldig indtil andet er bevist


  • #62   24. aug 2015 ja og så er det for sent.. not my problem jeg siger bare min mening

  • #65   25. aug 2015 #63
    taler du af erfaring? smiley


  • #67   26. aug 2015 hehe

  • #68   30. aug 2015 Hvis du vil købe hus med din kæreste, så skal du da helt sikkert vente til hun har pengene til og betale halvdelen helt fra starten, ellers kan du jo blive taget røven på og miste en masse penge.
    Hvis i feks går fra hinanden efter lad os sige 2 år, så kan du måske blive tvunget til og sælge huset og stå i gæld i op til begge øre.
    Det var måske også bedre for en pige på bare 18år og leje sig ind i huset, så har hun jo ingenting økonomisk i klemme hvis i skulle gå fra hinanden.


  • #69   30. aug 2015 Jeg har købt hus med min kæreste på 20 med 50/50, selvom hendes løn ikkeer høj nok til at dække andet end 1/3 af budgetkontoen, men herregud, det værste der kan ske er at hun kommer herfra med lidt mere end da hun kom, det er jo ikke spdan at jeg risikerer bundløs gæld. Med til historien hører dog at vi har en søn:)

  • #70   30. aug 2015 Anders N
    uanset hvad så kan man aldrig være sikker på hvordan det kommer til at gå med ens forhold om man er ung eller gammel, så er udfaldet ret ens.


  • #71   30. aug 2015 Selvfølgelig, men det er da også ærgeligt at gå og sikre sig i hovede og røv i stedet for at tro på det, og nyde hinanden. Det er andet er jo bare penge, dem kan man jo altid tjene nogle flere af

  • #72   30. aug 2015 Selvfølgelig penge kan man altid tjene ind igen. men må indrømme hvis det var mig og jeg stod i samme situation som ts gør så havde jeg sagt at hun kunne betale mad benzin måske og jeg så bare stod for udgifterne på huset..

  • #73   31. aug 2015 det er godt man bor i KBH så er man ude over alle de problemer. for der er ikke nogen på 20år der har råd til at købe hus smiley

  • #74   31. aug 2015 Kasper j
    der koster en lejlighed jo nærmest det samme som en kæmpe villa andre steder.


Kommentér på:
Hus. Ene eje eller dele 50/50 dilemma!

Annonce