{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
984 visninger | Oprettet:

Lys og lygter {{forumTopicSubject}}

Hej alle på bg og medbillister.

På min arbejde, kører jeg vores skønne land tyndt og der ser jeg ofte mange som har de forb.... tågelygter tændt samtidig med tændt nærlys, og gælder nat og dag.. Jer der kører med dem tændt, så sluk dem venligst, da de er meget generende før øvrige traffikanterg + du sparer 1000,- i bøde;-) .
For at fortsætte i samme rille, er det mig en gåde, hvorfor så mange kører med usandsynlig dårlig indstillet lygter eller mangel på pærer, som også er ulovligt:-).
Vi er mange som takker for forståelsen:-) .


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lys og lygter
  • #2   24. aug 2015 Man kan jo undre sig, at de ikke har monteret 3 stk rally 3000, som også skal være tændt i høj solskin:-) . Er vel også bedre at give statskassen 1000,- end at Shell, Statoil etc, skal have 50,- for en ny pære (eller hvad den nu koster).

  • #3   24. aug 2015 Deutsche, du er tydeligvis ikke klar over de enorme mængder brændstof/energi, sådan et par enkelte led's vil koste at ha tændt bag på bilen..
    - Altså mener du helt seriøst at de skulle suge disse enorme mængder strøm, helt fra når bilen startes, til den slukkes igen?

    Så går hele ideen med led's i fronten jo total tabt, for dette er da umuligt at gøre i bagenden også..

    Der er jo heller ingen grund til at tænde forlygterne i stedet for de små led lygter i fronten, før solen er brændt ud, og der er kul sort, da man jo sagtens kan se ihvertfald mindst 3 meter frem, med disse små led lygter..

    (Ironi kan forekomme..).


  • #5   24. aug 2015 God pointe Ralle:-) Godt man ikke kører el-bil, for så kunne man da ikke lave andet her i livet end at lade bil op.. smiley

  • #6   24. aug 2015 Så er det da derfor Volvoen er tørstig og slet ikke pga. tuningen:-)

  • #8   24. aug 2015 Ha ha. Ja kan der sgu være noget om..

  • #9   24. aug 2015 Det er jo de pureste genier der er ansat til at lave disse love..

    De er tydeligvis godt klar over at der ikke er nogen, der ville kunne holde styr på alle disse love og regler.

    Så som minimum at indføre et lovkrav, om automatisk tænding af forlygter og baglygter, ved mørkets frembrud.
    Ligesom der er lovkrav om lygtevask og automatisk niveau justering på xenon lygter, ville da være direkte latterligt og fuldstændig ugennemtænkt..


  • #10   24. aug 2015 Myndighederne vil helle tage en lastbilchauffør for at køre 5 min mere end tilladt, således han kan sove ved toialetforhold, end at tage en med dårlige lygter for det er der flere penge i.. Ordnung must sein.

  • #11   24. aug 2015 Men vil nok sige, at de fleste producenter, har lavet så lys tændes foran og bagpå, selvom det endnu ikke er lovkrav netop pga problematikken omkring det..

  • #12   25. aug 2015 Jacob L. P
    Bare lige til oringtering: du må under visse omstændigheder gerne forsætte til nærmeste parkering mulighed med toiletforhold, såfremt der er sket noget uforudseligt på turen, såsom kø... at den planlagte parkering ikke var muligt f.eks. på grund af pladsmangle osv....

    Du skal tilrette lægge din kørsel og hvil. Basta, længer er den ikke.
    Så hvis du er i indenfor rækkevide af en parkering med toiletforhold og du VIL have toiletforhold, og du ved du ikke kan når den næste plads med toiletforhold, så skal du stoppe på den du kan nå, og må ikke forsætte til den næste, selvom det kun lige drejer sig om 5min overtid. (men det er jo så der man benytter sig af 5% regelen)

    Hvis man gider sætte sig ned og læse Køre-hviletids konvetionen igennem,,, mener det er ca 1480 sider, så står der i den at du har Ret/Krav på toiletforhold.
    Det vil sige, at det er ikke et krav at der skal være toilet der hvor du holder, men du har Ret/Krav til det hvis du vil have det.
    Så hvis der er sket noget ufoudseligt på turen, så må du til hver en tid forsætte til nærmeste plads med toilet.


  • #13   25. aug 2015 Er skam nok bekendt med reglerne efter 15 år bag rattet.. Det var nu også sat helt på en spids, ved jeg nok:-) . Men man kan jo komme til steder man ikke har kørt før, især i udlandet og derfor ikke er bekendt med mulighederne.. Jeg sagde til en politimand i Norge for år tilbage, vi havde samme diskussion, at han går vel heller ikke 45 min før hjem for at undgå køen?? :-). Men er en helt anden tråd vi skal starte op, for at holde emnerne adskildt:-) . Men den er jeg også frisk på at deltage i:-)

  • #14   25. aug 2015 Syntes jeg har hørt et sted, at den regel med at baglygterne ikke behøvede at være tændt ved kørelys, at den skulle være lavet om igen. Netop på grund af at der er for mange der glemmer at tænde lyset i lygtetændingstiden.
    Måske det bare er en and... men det er hvad jeg har hørt, men har ikke lige undersøgt nærmer.


  • #15   25. aug 2015 De anbefaler det på det kraftigste ja, men mig bekendt, er der ikke vedtaget lov om det.. Måske andre ved det ???

  • #17   25. aug 2015 Ja... de regeler kan der bruges år på at diskutere haha.... smiley
    Og den med ikke at vide hvor og hvordan ude omkring i den store verden... det jo et vurderings spørgsmål fra gang til gang... Og Norge... Det håbløst.... Er lige kørt ud af det skodland. De ejer ikke skyggen af muligheder for lastbiler. (Lastvongs pakering 24km, og når man kommer frem, så er der proppet 8 biler ind på en plads til 3.... smiley Fuuuuuck Norge)


  • #18   25. aug 2015 Her skal du se :
    https://m.facebook.com/FDM.dk/posts/10152317482985460


  • #19   25. aug 2015 Nååå det er sådan de har tænkt sig at gøre det. Syntes også jeg havde hørt noget om det af en eller anden slags.

  • #20   25. aug 2015 Jeg kører ikke selv med tågelygter blandet med nærlys når det er ulovligt, men jeg synes det er noget pjat at sige at man bliver blændet af det. Det er som om folk har en tendens til at hidse sig op over, at de ser 4 lygter frem for 2 og egentlig ikke af at de bliver blændet. Hvorfor? Fordi en Mercedes af ældre årgang har tågelygter placeret i samme lygtehus som nærlyset. Dvs. at det ikke er muligt at se om bilen egentlig har tågelys tændt samtidigt med nærlyset. Resultatet af dette? Folk blinker ikke med deres fjernlys i arrigskab over tågelygterne.

    Jeg bliver da heller ikke selv irriteret over det. Jeg bliver mest irriteret over dem som mangler en nærlyslygte når de kører i mørke, hvis de samtidig ikke har positionslys i den side. Det er umuligt at se om det er en motorcykel, eller om det egentlig er en bil der rager 1,5 meter længere over i min side.


  • #21   25. aug 2015 Jeg må altså også indrømme at jeg meget sjælendt bliver blændet af tågelys... Til gengæld ryger mit pis helt op over kogepunktet når folk bruger tågebaglyset når det slet ikke er nødvendigt! smiley

  • #22   25. aug 2015 Den hopper jeg også med på. Tågebaglyset blænder, men foran blænder det altså ikke.

    Jeg synes det er vanvittigt at nogle af de ældre biler som kun har to bremselygter også har to tågebaglygter, for så er det sgu svært at se når de bremser.


  • #24   25. aug 2015 Jeg synes bare det er mærkeligt at man kan blændes af det så snart man ser der er 4 lygter, men gør du det i en bil hvor tågelygterne sidder oppe ved nærlyset bliver de sjovt nok ikke blændet. Dét undrer mig.

  • #25   25. aug 2015 Nej, det er da nemt nok at se.
    Der er jo afstand mellem tågebaglys og bremselys. Så man vil jo se fire kraftig tænde lygter når der bremses!



    6.03.005 Tågebaglygter
    e) skal være anbragt mindst 0,10 m fra stoplygterne


  • #27   25. aug 2015 Onkel Per. Du vil stadig ikke opdage dem på samme måde som hvis tågebaglyset havde været slukket. Og nu ikke en moralprædiken om at man skal holde øjnene på vejen, for du ved der er meget andet man også kigger på smiley

    Deutsche - de "ældre Mercedes".


  • #29   25. aug 2015 Når du er så tæt på at tågebaglyset blænder ville du også tydelig kunne se at der bremses. smiley



    Men selvfølgelig skulle den møj-bilist foran slukke sine tågebaglygter når man kan se at der nærmer sig en bil bagfra!


  • #30   25. aug 2015 Har du noget data på at Mercedes blænder mere end andre mærker? Det skulle de da bestemt ikke hvis de er indstillet korrekt smiley Hvis de er indstillet forkert er det da ligemeget om det er på en Mercedes, Opel eller Ferrari foruden sags skyld. Så blænder det.

    Onkel Per, desværre ikke altid, for ikke alle bilfabrikanter ved hvad "væsentligt kraftigere" betyder. Nogle biler kan du knap nok se at der overhoved bremses. Min Corsa lyser fx næsten ikke mere end de normale baglygter (det er ikke kun min, men alle af den model - har tjekket), så der er det da nærmest held der er krav til en 3. stoplygte.


  • #32   25. aug 2015 Nej nej, det er det da bestemt ikke, men du sagde bare Mercedes var blandt de værste. Det kunne jeg bare godt tænke mig en kilde på smiley

    Det eneste jeg siger er at jeg tror folk kun bliver irriteret fordi de ser de to ekstra sæt lygter og blinker helt vildt ad en. Når de ikke ser dem, fx på en ældre Mercedes, så blinker de ikke. Altså som om de ikke bliver irriteret af selve lyset, men kun fordi de synes de er betjente. Ved ikke om jeg har forklaret det på en forkert måde, men forstå mig ret.


  • #34   25. aug 2015 Deutsche, jeg tænker ikke at det ikke blænder bare fordi de er skjult, jeg tænker de slet ikke blænder. Folk blinker kun og bliver irriteret over det når de ser de ekstra sæt lygter, men når de ikke ser dem er der intet galt.
    Men hey - fuck det. Vi bliver ikke enige, det kan vi lige så godt indse nu smiley

    Som sagt kører jeg ikke selv med tågelygter, men ikke fordi jeg synes de blænder. Det er sådan set bare min pointe.


  • #35   25. aug 2015 Jeg kører med tågelygterne tændt, alene fordi en flok tabere har fået ondt i røven over det smiley
    Korrekt justeret tågelygter blænder heller ikke da ideen med dem er at de skal sidde lavt og lyse UNDER tågen.
    Alle mine forlygter er justeret korrekt og de eneste det genere er dem der er misundelige, springer der en pære skiftes de begge samme dag.

    Jeg har bemærket at dem der føler sig mest generet ikke selv har nogen tågelygter at tænde smiley


  • #36   25. aug 2015 Troede aldrig jeg skulle blive enig med dig i noget, Pind.. smiley men her har du sgu fat i noget

  • #38   25. aug 2015 Hvis vi altid var enige var der jo heller ikke noget at diskutere smiley

  • #39   25. aug 2015 Det er jo det - så ville BG være et kedeligt sted at være smiley

  • #40   25. aug 2015 Tågelygter er bare det sejeste i verden !

    Jeg går altid langt udenom biler der ikke har disse monteret.
    Simpelthen i frygt for at blive en af de omtalte tabere uden tågelygter..

    Det ville også være frygteligt ikke at kunne komme hjem fra arbejde, hvis der er tåget når man har fri..
    - Vi ved jo alle, at kørsel i tåge uden disse lygter, er præcis det samme som at køre uden hænder, med en sort sæk over hovedet..


Kommentér på:
Lys og lygter

Annonce