{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.194 visninger | Oprettet:

Så galt står den til med brændstoføkonomien {{forumTopicSubject}}

Hejsa! smiley

Jeg tror alle vi er bevidste om, at de tal fabrikken angiver biler kan køre pr. liter brændstof, er ret langt fra det, som vi ser i virkeligheden. Men hvor langt mener I det er ok, at de officielle tal kommer fra virkeligheden?

Iflg denne lille undersøgelse http://www.bilsektionen.dk/saa-braendstofoekonomiske-er-de-10-mest-solgte-biler-i-danmark-i-virkeligheden/ , så kører de 10 mest solgte biler i Danmark langt fra, hvad de i virkeligheden burde. I gennemsnit kører bilerne 28 % mindre pr. liter brændstof end foreskrevet!

Eller bør man slet ikke sammenligne dette, da der er langt mellem mega eco-kørsel med klimaanlæg og sædevarme slået fra, samt montering af dæk med ekstra lav rullemodstand og så sådan som folk kører i dagligdagen? Hvis det er sagen, hvorfor så lave et tal som ingen alligevel aldrig vil opnå smiley ? Det er jo ret vildledende eller hvad?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så galt står den til med brændstoføkonomien
  • #1   12. okt 2015 Det har de indrømmet længe, men de fastholder stadig, at tallene kan bruges som målbar sammenligning mellem de forskellige modeller og mærker.

    Så hvis nuværende bil kan køre 30 km/l jf. fabrikanten, så ved man at hvis man vælger en anden bil, så kan man forvente samme brændstoføkonomi, hvis man kigger omkring de 30 km/l



  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #2   12. okt 2015 Muligvis derfor de er i gang med at udvikle en ny standard metode til opgivelse af km/l..
    For det er ingen nyhed med km/l er noget værre fusk.. Og ser man på måden det testes i dag, så finder man hurtigt ud af hvorfor tallene er så langt fra virkeligheden..


  • #3   12. okt 2015 køre gerne mellem 24-27km/l i min up
    i mange tilfælde tror jeg det er højrefoden og temperament den er gal med


  • #4   12. okt 2015 de tal er blevet fastlagt i et lukket rum på et rullefelt, så er klart tallene ikke passer overens med realiteterne, der er eks antal videoer på youtube og andre steder hvor de viser hvordan og hvorledes de tester de ting. udover dette skal man lige tænke på at resultatet i sidste ende kommer an på personen bag rattet...f.eks min lillebrors gamle peugeot 207'er kunne han få til at opnå 26 km/l hvorimod jeg kun kunne opnå 22 km/l.
    hvis man konstant gik ud fra de tal så er det klart man bliver skuffet og tiliden forsvinder.


  • #5   12. okt 2015 min A3 kører mere på literen end den er opgivet til.
    Dog kun på motorvej og landevej.
    bemærk kørecomputeren som står på 4.6 pr 100 km


    profilbillede
  • #6   12. okt 2015 Sjovt som alle vw drengene skal pege fingre af andre bare fordi de blev bustet smiley
    Fabrikstallene passer faktisk fint på alle andre mærker.


  • #7   12. okt 2015 Pind nej fx en picanto er opgivet til 23,? Min makkers forældre kan ikke køre mere end højst 17 km/l

  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
    #8   12. okt 2015 min 2.0hdi står til 18.xx den kan køre alt imellem 12 og 25,, så afhænger sku MEGET af hvordan og hvor man kører smiley

  • #9   12. okt 2015 Jeg har en 1.4 hdi den kørte omkring 23 inden den blev chippet efter kan jeg presse den op på 27 men ved normal kørsel 20

  • #10   12. okt 2015 Min er opgivet til 19.6 kml, og jeg kan snildt køre længere. Jeg mener helt bestemt at det er kørestilen det handler om.

  • #11   12. okt 2015 Ja nu kan jeg jo komme med et par eksempler

    Min gamle Citroën Xsara 1,4 benzin er var opgivet til at gå 14,1 og jeg kunne få den til at gå ca 16 km/l

    Og min 206 1,4 HDi kunne jeg få til at gå 23,1 hvor den var opgivet til at gå 23,3. Hvilket jeg er meget godt tilfreds med


  • #12   12. okt 2015 Det har også en del at sige om man sætter store hjul på, og især på små biler som i forvejen har svært ved at trække dem rundt.
    En fornuftig motor derimod kan nemt trække større hjul og på den måde køre længere.


  • #13   12. okt 2015 Min ford Ka står til 20,4.

    jeg kører 15 i by 18 på landevej men kun 10,4 ved 140 km/t på motorvej smiley

    så tror nok at min den holder hvis jeg kørte "pænt"


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #14   12. okt 2015 Pind jeg køre en VW pt den køre hvad den er opgivet til.
    19km/l selv efter næsten 500.000 km.
    Næsten en skam at skrotte den snart smiley


  • #15   12. okt 2015 Der er da heller ingen grund til at skrotte en god bil, hvis det bare er fordi du vil være med på moden, så sluk baglyset og køb et håndfri sæt med ledninger (gerne hvid så folk tror at du har en nejphone), og så husk at oprette et emne herinde om din bil uden motor kan trække 35" kromfælge og hvilket anhængertræk der er godt til en cykelholder.

  • #16   12. okt 2015 pind
    kan du ikke li moderne biler eller?


  • #17   12. okt 2015 Ikke hvis de hedder noget med eco eller har en latterlig lav slagvolumen.

  • #18   12. okt 2015 pind
    det er jo bare in less is more smiley man kan ikke rigtigt komme udenom det faktum at de biler med lille slagvolumen uden problem kan følge med trafikken. udover det gør de det jo ret godt, hvis man altså ser på salget af dem.


  • #19   12. okt 2015 Hvorfor er der så altid kø bag ved dem?
    De er kun populære fordi folk ikke vil betale afgifter, de skulle fanme have lov til at smide 1000,- kr/md ligesom alle andre, så ville vi slippe af med en del af de grimme møgspande.


  • #20   12. okt 2015 de betaler afgift som alle andre, så er ingen grund til at få trusserne i klemme smiley
    ser kun bilister der ikke er opmærksomme på hvad der sker og det gælder både store og små biler.


  • #21   12. okt 2015 De betaler under 1000 kr om året, jeg smider 3300 kr 4 gange om året, det synes jeg fanme er svineri, de bidrager ikke til samfundet men snylter bare af kassen.

  • #22   12. okt 2015 Min bmw 320d 220hk er opgivet til 20.8, dette er intet problem at opnå, hvis man kører lidt betænksomt.
    22 kan pgså opnåes ved meget pænt kørsel.


  • #23   12. okt 2015 pind
    kom lige videre, ingen har tvunget dig til at have en bil der koster mange penge, de betaler og du betaler, hvad man betaler er helt op til en selv og ens økonomiske situation.


  • #24   12. okt 2015 Jeg har en 206 1.4 hdi jeg betaler 4000 i året og synes det er rigeligt vil gerne ned på 600 i året

  • #25   12. okt 2015 Nu er der jo mange ting der kan forværre eller forbedre brændstofs økonomi .. Samtlige trick bruges af fabrikaterne .. Noget så simpelt som et hjul der mangler lidt luft kan koste en del på km/l

    Alt lige fra specielle dæk "aero optimering" med tape o.l. speciel olie i motor og gearkasse ingen unødvendig vægt incl førens vægt (Lille person) osv. bruges

    Der er dog visse regler hvilket de alle præcist overholder

    Faktisk er det sådan at mange ville kunne køre betydeligt længere pr liter hvis de ændret kørestil bare en lille smule


  • #26   12. okt 2015 Jeg er tildel enig med pind .. Danske vægt/ejer/grøn afgift burde ændres ..

    Tag den norske model hvor det udelukket går på om det er benz eller diesel motor der ligger i bilen og ikke str. på bilen..

    også sæt priserne derefter ~3000ish i året

    Sidste år jegboede i Norge var prisen ca 2600 for benz og 3000 for diesel uanset om det var en bette lupo 3L eller en amerikaner bus med 7.2L V8


  • #27   12. okt 2015 Erik A
    kan godt være diverse bestemmelser skal laves om men som det er nu så betaler små såvel som store biler afgifter, så kan man da ikke have ondt i røven over det.


  • #28   12. okt 2015 RM det kan jeg da garantere for at jeg har ondt i røven over, hva fanden ligner det at alle og enhver kan købe et latterligt transportmiddel og transportere deres lede korpus rundt i på den vej som jeg betaler for at bruge, det er jo kontanthjælpsmodtagere der køre rundt i det lort.
    Der burde være en fast pris på f.eks. 12.000 kr/år i ejerafgift, og arbejdsløse skulle ikke have lov til at køre bil, det gælder også lastbiler og pensionister, hvorfor kan man indregistrere en bil som bus og så også slippe for at betale afgift, og hvorfor koster en lastbil 1500 kr i årlig afgift? det er fanme da at pisse på os der køre i en almindelig fornuftig bil.


  • #29   12. okt 2015 pind
    så du mener simpelthen at du har mere ret til at køre på de danske veje fordi du betaler det lidt mere.. wow få da lige egoet ned dude.


  • #31   12. okt 2015 Min leon er opgivet til 14.5.. Den har været oppe på 15.1 men ligger normalt på 13-14 grundet mit køre mønster.. Har ikk så tung en fod i seaten som i corollaen xD

  • #32   13. okt 2015 svaret ligger her, 3,30 minut inde 8)

    https://www.youtube.com/watch?v=JmxUsGiGp3w


  • #34   13. okt 2015 Man kan jo ikke helt sammenligne det med en gammel / ældre bil som mange af jer gør, da den jo heller ikke er ny længere og vil højst sandsynligt også bruge lidt mere brændstof.
    I sjældne tilfælde kan nogen biler køre længere på literen en fabrikken skriver ja.

    Men om de forskellige bilmærker overdriver / snyder med km/L bør vi jo enlig ikke være så kede af. vi skal bare betale mindre i grøn ejerafgift.



  • #35   13. okt 2015 HmmDk

    Svaret ligger da 5.52 inde i klippet? smiley


  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
    #36   13. okt 2015 Og med vores registrerings afgift, så betaler en Micro bil ejer nok mere til samfundet end forskellen på en størrer bil.
    Første gang ydelse og muligvis erhverv er dyrer, men de slider sig så igennem mange små biler igennem tiden jo


Kommentér på:
Så galt står den til med brændstoføkonomien

Annonce