{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.996 visninger | Oprettet:

Værnepligtig nægter ordrer {{forumTopicSubject}}

Lige siden den dag jeg skulle ind til session har jeg spekuleret på hvad der ville være sket, hvis ikke jeg havde trukket frinummer.
Jeg var måske lidt anderledes end mange andre unge mænd på den konto at jeg var helt afklaret med, hvilken vej jeg ville mht. uddannelse, og så egentlig værnepligten som spild af min tid, såfremt jeg blev trukket.

Men hvad ville der egentlig være sket hvis jeg var blevet trukket, og så blot havde nægtet at adlyde ordre hver gang overordnede havde givet dem?
Så ville jeg nok blive tildelt en straf, men så kunne jeg jo bare sige nej tak til den også.. hvad fan ville de kunne gøre?

Der er en hel macho kultur strikket ind i det her milli pjat, men personligt kan jeg ikke se det macho i, at tage imod ordre i forbindelse med, hvad der egentlig blot ville være en forsinkelse af livsplaner.

Men hvad kunne der ske? komme i brummen? så sidder man jo bare sin værnepligt af der, eller hva?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Værnepligtig nægter ordrer
  • #1   31. okt 2015 Ja, du ville ryge i brummen.. Men hvor ville det da være ufedt, at tilbringe sin værnepligt dér..

    Jeg trak selv frinummer (engang i 98) og meldte mig frivilligt. Syntes det er sundt for mange unge mennesker at aftjene værnepligt, så de kan lære lidt om kæft, trit og retning.


  • #3   31. okt 2015 Jeg blev kasseret den gang grundet hjerte fejl... men deler din holdning 100%. Før i tiden røg man i brummen og det tror jeg stadig at man gør uden at være sikker..

  • #4   31. okt 2015 Du ville også få nogle bøder undervejs

  • #5   31. okt 2015 Værnepligt er en lidt svær størrelse.. tænker bare vores militær er vel ikke rigtig tjent med folk der ikke er interesseret i at være der. Hvis folk er der frivilligt så laver de også et bedre stykke arbejde og går op i de opgaver de for..

  • #6   31. okt 2015 Og så skal forsvaret ikke fungere som opdragelses anstalt som skrevet længere oppe. Man får ikke professionelle soldater af at tvinge folk til at være der...

  • #7   31. okt 2015 ... som befalingsmand (sergent) må du ikke straffe folk. Men du må belønne værnepligtige - fx. med at give dem 25 armstrækker. Men du må ikke straffe dem smiley

  • #8   31. okt 2015 Selvfølgelig skal folk ikke tvinges.. Men syntes det er en lad holdning, at man som 18-årig ikke vil "lære at forsvare sit land"..

    Og har intet sted nævnt, at militæret skal fungere som opdragelsen anstalt. Det skal skolen heller ikke, men alligevel er det sundt at gå i skole og lære..


  • #9   31. okt 2015 BDOG.
    det var ikke myntet på dig på den måde.. mener bare at der er masser af unge der vil melde sig frivilligt og det bør være dem man arbejder videre med for at få optimalt forsvar af vores land.. og så kan resten af de unge så bidrage til samfundet på andre måder feks ved at ta en uddannelse istedet for og så være til nytte på det måde.. vi skal alle bidrage til at holde hjulene kørende og det gør man bedst ved at lave ting der interesserer en.. selvfølgelig er der nogle unge der ville ha godt af noget disciplinering der er jeg helt enig.. men jeg tror bare alle ville få mest glæde af et militært hvor man er der frivilligt og er opsat på at udføre det arbejde der bliver befalet..


  • #10   31. okt 2015 Da jeg var i flyvevåbnet i 2000, prøvede jeg at der blev nægtet at udføre en direkte ordre..
    resultatet af dette blev så en stroppetur i fuld kamp og basis for hele holdet.. Det er sjovt hvor godt kollektivt afstraffelse, virker på en hel deling.. De dumsmarte nægtere får sig en meget hård tid i trøjen, hvis men ikke retter ind..
    Mener bestemt at det skulle være en del af opvæksten for alle unge sunde svende at skulle en tur ind til milliæret!
    så lærer man at respektere autoriteter. Det er der sku for mange der ikke kan finde ud af nu om dage..
    Det er noget af det bedste der skete for mig!


  • #12   31. okt 2015 Jeg synes helt bestemt at værnepligten skal afskaffes. Da den absolut intet formål tjener. Vi har masser af folk, det gerne vil ind og skyde og kravle i mudder, helt frivilligt. Hvorfor så bruge penge på folk der ikke gider?
    I det hele taget, så er hele vores forsvar jo en joke, som alligevel ikke ville kunne forsvare Danmark mod noget som helst. Heller ikke med nye fly.


  • #14   31. okt 2015 Hvis ikke man vil følge en ordre i Militæret så gad jeg godt vide hvad man har tænkt sig at gøre når man kommer ud på arbejdsmarkedet?



  • #16   31. okt 2015 Der vil altid være folk der ikke vil adlyde ordre om det så er militær eller på arbejdsmarkedet..
    Jeg var sgu ikke guds bedste barn da jeg var knægt det indrømmer jeg gerne.. med jeg var gået i baglås hvis jeg var blevet råbt og skræget af i militæret for det havde ikke min interesse. Men jeg gik i mesterlære som 16 årig og der havde jeg en mester der satte mig på plads. Jeg havde interesse for det fag jeg var startet i og han lærte mig at parere ordre fordi at jeg ville det jeg var gået i gang med.. jeg har selv stået for oplæring af unge der kunne det hele indtil de blev sat på plads og så ændrede de totalt facon. Det jeg mener er at det private erhvervsliv kan rette ind på folk lige så godt som militæret det gælder om at ville det man går i gang med


  • #18   31. okt 2015 Jeg fik heldigvis også fri nummer, da lægen til session kasserede mig med det samme. Pga ryg problemer og en masse andet, jo tak, det vidste jeg godt i forvejen, så brugte hele min dag på og kører og skulle sidde og vente på alle var færdige, spild af tid. smiley

  • #20   31. okt 2015 ok, så en tur i brummen samt nogle bøder. Tak for svar.

    Jeg kan nu ærligt sige at på nuværende tid og sted i mit liv, kan jeg ikke se hvad en omgang værnepligt ville have hjulpet mig med. Det lyder lidt, på nogen af jer, som om det er et nødvendigt onde for at forstå respekt.. Det synes jeg simpelthen er tom snak. Jeg har sku ikke nogen problemer med at vise respekt for de folk der fortjener min respekt.
    En overordnet som bare ville have været udpeget til at give mig ordre i en millitærtjans, jeg ikke selv havde bedt om, men som blot stod i vejen for mit liv, havde absolut ikke fortjent min respekt. Hele ideen om at visse personer bør tildeles respekt, "blot fordi".. Giver ikke mening for mig.

    Og så forstår jeg stadig ikke helt mentaliteten i: "så var der bare kollektiv afstraffelse".. Hvis ikke jeg parerede den første ordre, hvorfor skulle jeg så følge den næste? Det ville i mit hoved ikke handle om at stramme ballerne og være en mand, men om at jeg ikke accepterer enhver ordre. Man kan give mig en god grund til, hvorfor jeg skulle udføre ordren, men desværre er det ikke nemt at argumentere for værnepligten i dagens Danmark.. Så den er ikke nem.

    Mht. Sammenligningen mellem millitæret og erhvervslivet, så er der ikke den store sammenhæng. Hvis du prøver at agere i erhvervslivet, som du gør i hæren, kommer der sjældent noget godt ud af det (min erfaring.. Jeg arbejdede kort sammen med en tidligere sergeant, som ikke helt kunne slippe sin tidligere beskæftigelse).
    Der er bestemt også forskel i lederstil. At kunne acceptere en opgave i arbejdet, har i høj grad også noget at gøre med hvordan den bliver leveret, samt hvilken interesse du selv har i at udføre opgaven (motivation).


  • #22   31. okt 2015 Jeg synes det er lidt sjovt når folk, der ikke har aftjent værnepligt, snakker om at de ikke ville kunne blive råbt og skreget af. Det var jo ikke fordi sergenterne rendte rundt og råbte konstant. Det er rigtigt at der blev råbt... Men der var jo i samme grad accept, respekt og anerkendelse når man gjorde sine opgaver korrekt og til fulde. Det er i hvert fald min erfaring.
    Jeg kan ærligt talt ikke gennemskue om værnepligt er en god eller dårlig ide og om den bør afskaffes. Og den skal selvfølgelig ikke fungere som en opdragelsesperiode. Men jeg mener alligevel at hvis man møder op til sin værnepligt med et åbent sind og vilje til at lære noget, så kan man få rigtig meget brugbart ud af den. Hvis man møder op med korslagte arme og ikke vil "råbes" af, så er det bare spild af tid.


  • #24   31. okt 2015 Presis lilledan man skal have interesse for det man laver ellers hjælper det ikke...

  • #25   31. okt 2015 Og så samlinger jeg ikke militæret med erhvervslivet men siger blot at erhvervslivet kan rette lige så godt op på unge som militæret kan og enda på en mere respektabel måde!

  • #27   31. okt 2015 Nu nævner ACE klassikeren med den tidligere sergent/officer som får en lederstilling i det civile.

    Den militære ledelsesform er meget effektiv, så længe alle er indstillet på hvordan det fungerer. Men det kræver VIRKELIG at man er indstillet på det. Og det er der bare rigtig mange der ikke er... Det er ikke nødvendigvis en dårlig ledelsesform.

    Morten D siger meget godt hvad man kan lære af det. Først og fremmest disciplinen. En lille dum ting som at møde til tiden... Det bliver virkelig skåret helt ud i pap hvad det har af konsekvenser for andre end en selv, når man ikke kommer til tiden. Men også samarbejdet er noget man lærer. At kunne yde en indsats for at få helheden til at fungere, og ikke mindst at kunne indse at man nogle gange selv har brug for hjælpen og kunne tage imod den.
    Noget af det jeg selv har taget med mig er, at man nogle gange skal bide i lorten for at kunne få lagkagen i den anden ende. Og at det ikke altid nytter at hyle og brokke sig, men at det bedre kan betale sig bare at få det overstået.

    Men igen... Det kræver at man er villig til at indse det. Hvis man bare ser lort med lort ovenpå, så får man intet ud af det.


  • #28   31. okt 2015 Morten d.
    det er rigtigt hvad du skriver med forkælede møgunger osv. men det bliver vores militær ikke mere professionelt af.. militærets funktion er vel at kunne beskytte vores land hvis det bliver nødvendigt. men hvis vores militær er fyldt med forkælede snotunger der tæller dage for at komme hjem så er det sgu ikke meget værd! så hvis man vælger at uddanne sig og arbejde betale sin skat og på den måde bidrage til samfundet og til at militæret har penge til at fuldføre sine missioner så er det helt fint for mig. militæret bør være frivilligt så vi får rigtige soldater og ikke mors dreng der er der fordi han skal være der....der vil altid være folk der ikke vil indordne sig og det kan vi ikke gøre noget ved.. jeg har altid betalt min skat med glæde og meget skat enda så vil jeg sgu også ha noget for pengene og det får jeg ikke hvis 18 årige Victor fra Hellerup der aldrig har haft beskidte hænder og i øvrigt ikke er indstillet på at være i militæret skal beskytte min familie og mig... men derimod vil jeg meget gerne beskyttes af den knægt der brænder for det og tar sin tjans seriøst.


  • #29   31. okt 2015 Der er så mange frivillige Idag at kun er fri numre og måske(måske er det samme som frinummer da vi nok ikke lige foreløbig kommer i en reel krig med mangel af folk).. der er altså ingen der tvinges Idag..
    Jeg trak måske men blev efterfølgende kasseret af lægen på grund af dårlige knæ..


  • #32   31. okt 2015 Jeg aftjente min værnepligt for snart 30 år siden.
    Allerede dengang var der sg ikke nogen der "råbte" eller "skreg" af nogen som helst....
    Mærkeligt at folk der aldrig har været i nærheden af en værnepligtsaftjeneste har så helt klare forestillinger om hvordan tingene foregår.
    Selvfølgelig kan - og skal - vi forsvare vores land og vores levemåde. Selvfølgelig skal vi have nye fly, når nu de gamle flotte F16 er slidt ned.
    Respekt for autoriteter, det skal man naturligvis ikke have bare lige uden videre.
    Noget af det første jeg lærte dengang sidst i firserne på flyvestation Skrydstrup var:
    Lyt til din ordre! Når du har hørt din ordre, så tænker du!
    Og når du er færdig med at tænke, så handler du.

    Det er nok det bedste jeg har lært i mit liv smiley


  • #33   31. okt 2015 Morten d. det er jo civilforsvaret du beskriver!
    men vi er heldigvis så heldige her i landet at vi må ha vores egne meninger så vi skal ikke være enige... heldigvis da... vi er enige om at vi ikke har det mest potente forsvar men lad os da få det bedste ud af det det er vi alle sgu bedst tjent med.


  • #37   31. okt 2015 Men det bliver ikke bedre af at tvinge folk med værnepligt! tværtimod. .. kan I nu ha en god weekend; )

  • #38   31. okt 2015 Må give Morten D ret .....

    Idag er det vel stadig Rusland der er vores "største" fjende.. Hvis de ville tage os ville DK militær vel holde stand i max 30min ....


  • #39   31. okt 2015 "Whenever private Ace fucks up, I will punish you" smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=21gFKGqP6pU

    http://www.youtube.com/watch?v=TCNqKrX1sx8


  • #40   31. okt 2015 Rusland er i dag mere en afmagt end en reel magt. Der er sg ingen fare mere derovre fra.
    Vi lever i dag i en verden af alliancer, man skal bare sørge for at yde sit bidrag hvis man gerne vil bestemme over sit eget liv.


  • #44   1. nov 2015 Er ikke bange for nogen. Med den ynkelige stil vi ligger for dagen, er dem vi skal være mest bange for, nok os selv.

    Vi er så pinligt bange for ikke at blive opfattet som politisk korrekte, så hvis russerne en dag bogstaveligt talt bankede på døren, ville vi sørge for mad og vand til dem, så de kunne kæmpe videre. De stakler.


  • #47   3. nov 2015 Hellere være soldat der lærer at forsvare sig selv og sine end være en kylling der prøver at forestille en and...

  • #50   5. nov 2015 Hørte i radioen for en uges tid siden, at politiet havde været ude og anholde 2-3 gutter som var udeblevet fra session.

  • #51   5. nov 2015 ... og hvis de ikke møder op igen mandag morgen efter en weekend, så er det MPerne som henter dem.

  • #52   5. nov 2015 MP-erne har jo ingen bemyndigelse uden for militært område smiley
    Som i "Slet ikke nogen myndighed overhovedet".


  • #54   5. nov 2015 Nå-ja selvfølgelig, på den måde. smiley
    Men de kan ikke bare lige troppe ude i det civile og gøre som de lyster, heller ikke selv om de på jagt efter fx en værnepligtig.


  • #55   5. nov 2015 Folk der laver ulovlig udeblivelse, bliver opsagt, man bruger ikke tid på dem der ikke gider Forsvaret mere.


  • #56   6. nov 2015 Hvis du pure nægter at følge en lydigt givet ordre ville du ryge for en krigsret formentlig anklaget for lydighedsnægtelse, osv og så kan du få lov at ryge i et fængesel og sidde der og dampe et par år og med en straf på papiret ;). Hvis du endelig ikke gider ind så bliv da militærnægter eller hop over i beredskabsstyrelsen istedet for.

Kommentér på:
Værnepligtig nægter ordrer

Annonce