{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.967 visninger | Oprettet:

jens M
jens M
Tilmeldt:
20. okt 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Driftsteknolog {{forumTopicSubject}}

Hej bg,

Jeg er snart uddannet cykelmekaniker (til september), og jeg har gået med overvejelserne om at videreuddanne mig som Driftsteknolog, da jeg umiddelbart syntes det lyder utroligt spændene!
Men inden jeg beslutter mig ville jeg lige høre om der nogle herinde, der har den uddannelse, og om det er noget i kan anbefale? Og måske, i ved om der muligheder for at få job på fastlandet efterfølgende??

Håber i kan hjælpe mig =-)

Vh Jens


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Driftsteknolog
  • #1   21. jun 2016 Mht. job, kan du vel søge på jobsiderne, så kan nogenlunde se hvor mange stillinger der er smiley

  • #3   21. jun 2016 Har aldrig set eller hørt om en driftteknolog off-shore, er ikke sikker på de er så eftertragtet som der er lagt op til, men jeg kan tage fejl

  • #4   21. jun 2016 Hvorfor ikke læse maskinmester, tager et år mere, men du får ti gange mere uddannelse.
    Og du står stærkere til et off store joh.


  • jens M
    jens M Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #5   21. jun 2016 Kent R jeg har også overvejet det. Men for mig at se er det boglige også på et noget højere niveau?
    Er du uddannet maskinmester?


  • #6   21. jun 2016 Hmm tja det skal jeg ikke kunne sige, men måske nok.
    Men jeg har aldrig været en bog orm i skolen, bare man god til matematik og interessere sig for teknikken, så går det smiley

    Ja.


  • jens M
    jens M Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #7   21. jun 2016 Kent R, som maskinmester er der vel også muligheder for at få job på fastlandet?

  • #8   21. jun 2016 Masser af jobs smiley

  • #12   22. jun 2016 Nu er det ikke kun niveauet der er anderledes, eller niveauet nok på samme højde.
    Man får bare en hel del flere "fag" for så vidt jeg kan se, er det automation, el, noget maskinværk, lidt økonomi.

    På maskinmesteren, er det motorlære, damp, hydraulik, kedeler, turbiner, pumper, automation, elektriske maskiner (meget teori om AC/dc motorer og trafos), el installatør incl en smule højspænding, økonomi, projekt ledelse, materiale og styrkelære, aircon/køle teknik og en masse andre små fag.
    Plus et projekt skrevet hvert semester

    Så alt i alt mange flere fag på kun et år mere, og driftteknologen er vel ikke bachelor?
    Man skal vel tage rig manager for det bliver det ?


  • #15   22. jun 2016 Kan kun sige gør det.
    Alt for svært at gå tilbage nå først man har smag for pengene


  • #17   22. jun 2016 Daniel R
    Hvis du kun kigger på tiden for uddannelsen, så det 3 år som mester, og 2 år for det andet.

    Self skal du læse noget op for at komme på mesteren, og alt efter hvad du har haft så det vel enten og læse fag op på gym niveau eller værkstedsskole.

    I Jens tilfælde vil det kræve gym fag og måske en smule værkstedsskole, da svejse og dreje måske ikke er en del af cykelmekanikeren.
    Men sådan er det jo med alle uddannelser, driftteknologen kan du vel sikkert heller ikke springe på uden og have svendebrev.


  • jens M
    jens M Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #18   22. jun 2016 Morten D:
    Jeg kunne rigtig godt tænke mig at arbejde på nogle store arbejdspladser, hvor man har noget ansvar, og umiddelbart når man læser om driftsteknolog, så syntes jeg de sælger uddannelsen rimelig godt!
    Men sådan som i får det til at lyde, så hælder jeg mere til maskinmester, medhenyn til jobmuligheder efterfølgende.


  • #20   22. jun 2016 Opstod driftteknologen og off-shore manager ikke også kun af asken fra Esbjerg maskinmester skole?
    Kun fordi de ikke ville lukke?

    Off-shore manager er vel en delvist amputeret maskinmester uddannelse ?

    Maskinmester uddannelsen giver ihvertfald mange muligheder.


  • #22   22. jun 2016 Hmm hehe ja man undres, man vil da have ret stor brug for el også som manager på en rig, eller det vil hvertfald gøre en til en bedre leder.
    Så kan man da bedre tale med om el.

    Det var samme historie da de røde, fandt på at man bare kunne komme i skolelære som mekaniker eller smed, da ingen kunne finde læreplads efter finanskrisen.
    Og afsatte en masse penge til det, har gået i skole med Ane Halsboe som er soc. dem. og en af dem som var med til og "skaffe" pengene.
    Jeg skrev til hende at det aldrig ville blive til noget, fordi ingen vil gå i skolelære, fordi den generelle holdning er at man ikke kan bruges til noget.
    Det forstod hun ikke, og syntes det var et fantastisk stykke arbejde de havde lavet.

    Da man efter 6 måneder undersøgte hvor mange der havde benyttet tilbuddet, var det storset ingen.
    Men man skal åbenbart have svendebrev og faglig stolthed for at forstå det, en CBS uddannelse hjælper ihvertfald ikke smiley


  • #24   22. jun 2016 Ja det ved jeg heller ikke, men som politiker skal man vel have et eller andet eksamensbevis for at vise sit værd ??

    Det jo lige det, jeg sejler, og hold kæft hvor er det bare træls og have en ce, som ligner en vandpyt i stille vejr i øjnene når man fejl finder på noget grej (som de åbenbart ikke er uddannet det mindste i) ??????
    Hmm men skal sådan en blæksprutte ikke sættes på med isolerende stang også smiley
    Tavlen/linien kan jo ikke regnes død før den er jordet smiley

    Hehe men TMO er vel en smule som maskinisten eller hærens "maskinmester" uddannelse?
    Men ja man vil vel altid helst have en som ved lidt om det hele smiley


  • #26   22. jun 2016 Hehe ja det er først når der kommer en lille bue på, det begynder og larme ????

    Hehe ja nogengange så er det sku lidt rare og holde folk væk fra de farlige ting, hellere det end og skulle tørre dem op et eller andet sted smiley


  • #28   23. jun 2016 Morten D

    Arbejder selv som faglært smed og knokler for at spare sammen til en lille bil og til en bolig så jeg ville havde råd til at gå på Su.
    Ja man er vel luksus dyr men en 406 som minikoncert 517kr fast om måneden i ejer afgift og en ny minibil koster 50-100kr og køre længere på på literen. Hvis jeg bare havde en kæreste så ville det b ære noget nemmere men en til at betale husleje i Nordsjælland det satser dyrt for

    Fortryder voldsomt jeg ikke tog videre da jeg var udlært.


  • #29   28. jun 2016 Hej
    Jeg er igang med at læse til driftsteknolog offshore og skal til praktik, efter sommerferien hos Semco A/S. Jeg kan sige at uddannelsen til 1 semester er meget mildt, men derefter er det på næsten samme niveau som maskinkonstruktions ingeniør, da jeg tideligere læste til dette. Du kommer bla til at arbejde meget med, El (væksel, jævn og motorer), Mekanisk fysik og varmelære, materialelære (statik og styrkelære), dampturbiner, kedler og tværfaglig projekt (køl, automation og pumper). Uddannelsen er offshore orienteret, men langt fra lukket inde for offshore rammen da man kan komme til at arbejde med alt ved ovenstående fag. Jeg har og er stadig meget glad for uddannelsen og ser frem til ar blive færdig uddannet til december. Du skal blot være informeret at du skal bruge rigtig mange timer på at studere for at gøre det færdigt. Ring ind til Erhvervsakademiet Esbjerg og hør fra Sigurdur Blöndal eller Kim Juul Trane. Venlige vejledere som kan svare dig på de spørgsmål du vil stille.

    PS. Jeg læste i en artikel idag at uddannelsen er en af de uddannelser hvor nyuddannede er ikke ledige.


    profilbillede
  • #30   28. jun 2016 Jeg vil nu stadig råde til go tage maskinmesteren..

    Der ca 8000 mestre i foreningen med 150 ledige, som for det meste er folk der lige blevet færdige eller mellem jobs.


  • jens M
    jens M Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #31   28. jun 2016 Jeg har besluttet mig for at begynde på optagelses kursus, for maskinmester. Da i får det til at lyde som om at der er langt størrer chancer for at få job.
    Jeg takker og bukker for alle svarende!


  • #33   28. jun 2016 Hvor meget har maskinmesteruddannelsen med bygninger at gøre?

    Har tit undret mig over, at der en del lederstillinger som optages af maskinmestre indenfor bygningsområdet/facility management, har også selv overvejet at læse videre til det.


  • #35   28. jun 2016 Okay, så det er de indvendige tekniske installationer man skal have styr på? Så i lærer virkemåde, opbygning, beregning osv. af de forskellige anlæg?
    Man skal vel også være pæn god til matematik og fysik`? smiley


  • #37   28. jun 2016 Nu har jeg selv en VVS Energispecialist uddannelse, så har basic viden angående, rør, pumpe, ventil dimensionering, tegninger, anlægsteknik osv, men det er vel ingenting i forhold til det man har som maskinmester!

    Men lyder da bestemt spændende og med gode muligheder efterfølgende smiley


Kommentér på:
Driftsteknolog

Annonce