{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.137 visninger | Oprettet:

Nogle bankkyndige herinde? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Vi er midt i et huskøb og godt i gang med at kigge på lån. Vi eller nok specielt mig vil gerne indfri lånet så hurtigt som muligt og derfor har jeg læst lidt nærmere på tingene. Det er Totalkredit, der er vores kreditforening og de har en skrivelse under indfrielse, der hedder følgende:

Indfrielse
___________

Gebyr for indfrielse/nedsættelse..............750 kr pr. lån

Kurtage ved obligationsindfrielse................0,15% af kursværdien, max 150kr

Kurstillæg ved obligationsindfrielse.................0,10 kurspoint

Straksindfrielse til pari (mellemregningsrente)....................-0,95& pr. år af indbetalingsbeløbet i perioden frem til opsigelsesterminen


Det er den sidste, at jeg ikke helt forstår hvad skulle betyde, jeg har dog en idé, men vil gerne høre fra nogen, der ved det med sikkerhed smiley

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nogle bankkyndige herinde?
  • #1   17. jan 2017 Bay er vidst kyndig ud i det

  • #2   17. jan 2017 Jeg er IKKE bankkyndig, men det ligner at det er præmien for at kunne indløse til kurs pari (100) NU. Det beregner banken sig et beløb for, da lånene kun kan indfries på specifikke tidspunkter: Opsigelses terminen.

    Men jeg må indrømme at da jeg lige læste den første gang, fik jeg det til 0,95% pr år til lånets udløb, men jeg missede opsigelsesterminen til at starte med.

    Så det øverste er mit bedste bud. Kan i øvrigt kun have dyb respekt for en villighed til at få sin gæld ud af verden asap, især huslån som normalt er ganske tunge at trække rundt.


  • #3   17. jan 2017 Hvem er Bay Allan?

    Thomas, jeg ved ikke om du har bemærket det, men der står -0,95%, altså minus foran. Men vil det sige at du mener, hvis jeg f.eks ville sætte 100.000 kr ind, så tager banken 0,95% af beløbet for det? altså 950 kr..

    Hvad er forskellen da på lånets udløb og opsigelsesterminen? smiley


  • #4   18. jan 2017 snak med bay

  • #5   18. jan 2017 Bay er mig smiley

    Straksindfrielse er en indfrielse, hvor du indfrier NU (deraf navnet) frem for at opsige lånet til næste termin. Der er termin en gang i kvartalet på Totalkredit-lån, men man skal give et par måneders varsel.

    "Worst case" for straksindfrielse er altså, at du lige nøjagtigt misser opsigelsesfristen til næste termin, hvorved der er ca. 5 måneder til næste opsigelsestermin. I så fald skal du betale den pågældende rente i 5 måneder.

    Men det er som sagt worst case og kun tilfældet ved straksindfrielse.

    Nu, hvor du gerne vil indfri hurtigt, kan du overveje en løsning med fx kun 60 % Totalkredit og resten i banken. Det er noget mere fleksibelt at indfri banklån drypvis. Sådanne løsninger har vi i hvert fald lavet mange gode tilbud på, hvor jeg arbejder.


  • NHC
    NHC Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 8 Følgere: 9 Svar: 1
    #6   18. jan 2017 Såfremt du gerne vil have en så kort løbetid - som jeres økonomi kan bære, ville jeg overveje et 15 eller 20 årigt fastforrentet. Her opnår du en sikkerhed, samt lavere bidrag da det er et fastforrentet, og ved samtidig at gøre løbetiden på lånet kortere, opnås en endnu bedre rente.
    Har i herudover til tider en del penge fri, som i kan indbetale på lånet, er det billigste for jer fx. at samle sammen, og derved indbetale en gang årligt, da omkostningen herved er kr. 750. Herfor vil der ikke være rentabilitet i at indskyde småbeløb, da omkostninger derved bliver for høj.


  • #7   18. jan 2017 Bay, jeg forstår den simpelthen ikke, kan jeg få dig til at skære den endnu mere ud i pap? evt med et regnestykke, det kan nogle gange hjælpe smiley Er det ment hvis man indfrier hele restbeløbet af sit lån siden du skriver "opsige" eller hvordan hulen?

    Et 60% synes jeg ikke selv er attraktivt, jeg mener ikke at det økonomisk kan svare sig og så er det nok bare en enkelt gang om året, at vi regner med at indbetale et større beløb. Med et 80% behøver vi nemlig heller ikke et banklån, så hvis vi skulle vælge et 60% ville der også komme andre udgifter ved oprettelse (ved du helt sikkert bedre end mig)

    NHC, Det er fastlagt, at det er et 20 års fastforrentet på 1,5% at vi skal have :)Som jeg skriver, så har jeg læst nærmere på det og har nævnt det med de 750 kr i trådstart, men det er jo den sidste linje af de fire, at jeg ikke forstår, men tak for svar alligevel smiley - var dog ikke klar over, at bidragssatsen var lavere ved fastforrentede lån smiley



  • #8   18. jan 2017 Bay følger helt sikkert op her.

    Men du kan som jeg husker det ikke indløse dele af realkredit lån. Der er vidst noget med at man kan købe op i samme obligations serie og dermed låne sine egne penge.
    Så forventer du at arve, vinde i lotto altså en engangsgevinst, så kig på høj grad af obligationslån.
    Er det fra ekstra arbejde, og dermed en løbende indtægt, så vil jeg mene Bay har ret, kig på at få en større del som banklån.
    Reelt set kan du omlægge og derved reducere din gæld, men der er en del udgifter forbundet ved omlægninger, og jeg kan ikke gennemskue om der er noget at hente den vej rundt.


  • #9   19. jan 2017 Hvis du vil indfri lånet, skal det i udgangspunktet gøres til en termin, som der er én af i kvartalet. Lad os antage, at du vil indfri pr. 31/3 i år - så sker det pr. 31/3. Du kan dog også vælge at gøre det straks, men så skal du betale 0,95 % af beløbet + den normale rente med det samme. Så der er ikke rigtigt noget sparet ved at straksindfri, så længe placeringsrenten er negativ.

    Havde der ikke været minus foran de 0,95 %, havde det været et beløb, du fik i hånden for at gøre det. I praksis ville det altså have været 1,5 % - 0,95 % = 0,55 %, du havde sluppet med at betale frem til terminen. Men eftersom renten er negativ, skal det lægges oven i de 1,5 %.

    Det skyldes, at Totalkredit får pengene ind hurtigere end "forventet", fordi obligationsejeren i den anden ende (ham du reelt låner pengene af) ikke vil have pengene før til næste termin. Totalkredit har derfor pengene inden og skal placere dem i Nationalbanken til negativ rente.

    Så konklusionen er, at du slet ikke skal fokusere på straksindfrielsespriser. Du skal bare indfri normalt til en termin eller alternativt som obligationsindfrielse. Obligationsindfrielse fungerer ved, at man køber sine obligationer tilbage (når man låner penge, sælger man obligationer) i stedet for at indfri dem. Derved skylder man i princippet bare sig selv penge, som en anden også har skrevet - og så udligner det hinanden.

    Spørgsmålet om, hvorvidt man skal lave indfrielse til termin eller obligationsindfrielse afhænger af kursen på lånet på det tidspunkt, hvor man vil indfri. Er kursen under 100, skal man obligationsindfri. Hvis kursen fx er 95, skal man kun give 95 kr. for hver 100 kr., man vil indfri. Er kursen derimod 105, ville det jo være dumt at give 105 kr. for at indfri 100 kr. - så skal man indfri til termin i stedet.


Kommentér på:
Nogle bankkyndige herinde?

Annonce