{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forsyningskabel EL hvor mange AMP ? Elektriker
  • #1   27. apr 2017 Hvis du har kvadratet, temperatur hvor kablet sidder, hvor mange kabler det ligger sammen med, om det er ført i isoleret væg, på kabelstige eller lign., samt typen (NOBH-CU, NOBH-AL osv.), så kan jeg slå det op for dig i NKT's katalog, eller i SB6.

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #2   27. apr 2017 Jeg mener vi monterer 35 amp +/- sikringer i kabelskabene, men din eltavle i huset, er jo alligevel begrænset til 10/16 amp.

  • #3   27. apr 2017 Ellers kan jeg også komme med et kvalificeret bud uden ovenstående information, men så skal det tages lidt med forbehold.

  • #4   27. apr 2017 Et 16 mm2 3-leder Cu kabel ført i isoleret væg har en tabelstrømsværdi på 68A ved en lufttemperatur på 30 grader celsius. Oveni det kommer så en eventuel korrektionsfaktor for samlet fremføring, og en korrektionsfaktor hvis temperaturen er forskellig fra 30 grader celsius.

  • #5   27. apr 2017 det lyder som et 4x10.
    Dit hfi/hpfi relæ kan begrænse dig til 40A, selvom kablet kan tåle 50A.


  • #6   27. apr 2017 Det er fordi kablet som går ind i hus er på 32/35 AMP. Men ude i eltavlen på gavlen, er der det kabel på ca 23mm udvendigt. Kan forstå det er på omkring 50amp.

    Det er sådan jeg gerne vil have 32amp kraftstik/ lys ude i stalden. Der er ingen strøm nu. Hvordan griber jeg det an ? Jeg overstige 50 AMP samlet 32/35 plus 32amp ? Skal jeg have større kabler fra gravsten ?


  • #7   27. apr 2017 Du skal ringe til en elektriker, ingen her kan hjælpe med oplysningen om 23mn kabel, og det er ikkenoget du selv kan makke rundt med.

  • #8   27. apr 2017 Hej
    Antagelig 4x10mm2 så en stømværdi på omkring 42-60 Amp/fase afhængig af varmeafledningsforhold
    Din HPFI er givet vis 40 Amp
    Din hus sikring måske 3x16-25Amp
    Forsikringen i strømskab ved vej ukendt men mindst et amperetrin større end hus forsikringer.
    Spørg en elektriker, han ved præcis hvad du max kan trække i installationen. Det bliver alligevel ham der lave et ekstra stik til svejser eller hvad du nu skal have kørende
    MVH KP


  • #9   27. apr 2017 Kan godt lege med el. Men sådan noget som det her er jeg skeptisk overfor

  • #10   27. apr 2017 Du skal kontakte dit forsyningsselskab. Det er ikke noget du må rodet med. Og du kan ikke rigtigt gætte dig til hvad kablet kan tåle eller hvilken strøm da det afhængig af mange ting. Men som regel mellem In 40-65 A.

    Men igen pil ikke ved


  • #11   27. apr 2017 Det hjælper ikke noget hvis du har et kabel der kan klare 50 ampere hvis der sidder 25A sikringer foran ude i gravstenen fra forsyningsselskabet.

    Kontakt venligst en fagmand på området, din beskrivelse kan ikke bruges til ret meget, selv for en fagmand.


  • #12   27. apr 2017 Det var bare for at høre smiley

    Bare sådan jeg vidste nogenlunde om hvad det drejede sig om.

    Men hvis vi antager det er 32a der går ind til huset, og jeg ønsker mig et kraftstik ude i laden på 32a og lys selvfølglig. Hvor mange AMP skal hovedkablet så være på ?


  • #13   27. apr 2017 Altså hovedkablet fra gravsten

  • #14   27. apr 2017 Det er ikke for noget men ud fra dit spørgsmål, er du ikke kvalificeret til at "lege" med el, du kan slå dig selv og andre ihjel, en fagmand er det du skal kontakte.
    Det er jo ikke sådan at du tager dine grupper og ligger max AMP sammen og det er så din tarif/forsikring , sikringen i din gravsten er for øvrigt en der tit skal betales for at skiftet til nummeret større, typisk er den 25A og så sidder der tit en tarif sikring i gruppetavlen på 16A, ikke alle steder forlanges der tarif sikring i tavlen.
    Mit værksted har en forsikring på 16A som er delt ud på 2x13A lys gruppe og 2x16A stikk, det driver kompressor, svejser, varmepumpe, lys og alt muligt andet har til dato ikke oplevet problemer. Vores mastesikring er for øvrigt 25A

    Og KP..... ingen steder kan du belaste din 4X10 stikledning til et hus med 60A


  • #16   29. apr 2017 Hej
    Lidt godnat læsning for el- nørder http://www.def.dk/sites/default/files/lillebaelt/dimensionering_0.pdf og bemærk strømværditabellen side 19
    MVH KP


Kommentér på:
Forsyningskabel EL hvor mange AMP ? Elektriker

Annonce