{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.616 visninger | Oprettet:

Valg af Skoda Superb eller Octavia? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Skal ud og finde en ny bil formentlig, og er igang med at kigge på markedet. Min tidligere var en Octacia 1u2 fra 1999 1.9 tdi, som jeg var superglad for. Kørte godt, langt på literen og skøn bil og være i. Desværre er motor gået, så overvejer andet.

Jeg skal bruge én bil i det daglige og kommer til at køre en 30-40.000 km om året. Jeg skal bruge en bil med plads til barnevogn. Skal være diesel og har et budget på max 30.000 kr og gerne under.

Er faldet over et par stykker, som jeg gerne vil høre en mening om.

1. Skoda Superb 2002,, kørt lige omkring 265.000 km, 1.9 tdi som skulle stå flot og uden rust, tandrem skiftet for nyligt. Kan fåes til omkring de 30.000 kr.
2. Skoda Octavia 2004, kørt 248.000 km med ny motor (bil 390.000 km), ny tandrem mv., pæn, én plet med rust på bagklap, men pæn undervogn mv. Fåes til 19-20.000 kr.
3. Skoda Octavia 1999, kørt 380.000 km, enkelte småpletter, tidligere mekanikerbil i 10 år, men pris på 10.000 kr.

Hvad ville i vælge ? og hvorfor ? smiley

Håber i kan hjælpe hurtigst muligt. Skal se begge Octavier idag, men overvejer at se den Superb også.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af Skoda Superb eller Octavia?
  • #1   2. maj 2017 Helt klart bil nr 2 hvis der er dokumentation på motorskift. Du kører 30-40.000 årligt. Den sidste har kørt en del, så spørgsmålet er om det er det værd med hensyn til dine km kørsel.

  • #2   2. maj 2017 Der er der.

    Hvad tænker su on superben?


  • #3   2. maj 2017 Havde taget nummer 1. SuperB er bare en større og mere komfortabel

  • #5   2. maj 2017 #4 køre man 35000-40000km årligt så vil man gerne havde noget komfort og størrelse. Det har Fabian ikke. Den er fin til 4000-10.000km årligt.

    Og tjeck hvad den Eklasse. 5seire. Passat eller A6 koster med 250.000km på klokke. Og fortæl lig hvor mange du få fra efter årgang 2000. For 30.000kr


  • #7   2. maj 2017 Af de nævnte ville jeg vælge Superb. Rummelig bil, og det laveste km tal.

  • #8   2. maj 2017 Du vil elske pladsen i superb især når du skal have barnevogn med smiley Husk at tage barnevognen med ud når du prøver bilen, for at se om det er til at få den ind uden div læssekanter, hjulkasser eller noget der er i vejen som man ikke lige tænker på smiley

  • #9   2. maj 2017 Helt klart Superb - hvis det skal være Skoda.
    Ellers tjek hvad man kan få af de biler Sø-Propel nævner.


  • #10   2. maj 2017 Jeg har ikke barnevogn endnu, Da hun ikke er gravid, så det er ikke helt aktuelt endnu, men formentlig om 1 års tid.

    Jeg tænker selv superben er fin, men den er også dyrere i vægtafgift + færre km literen.

    Jeg har jo været rigtig glad for min Octavia og den plads der er. Der er sjældent mere end 1-2 personer i bilen ad gangen. Bruger ikke bagsædet eet meget i hvert fald.

    Jeg har selv tænkt om det er en god ide og evt investere i den Octavia med færreste km som nævnt, da den er billigere end superb og kører længere på literen, samt jeg kender bilen. Men syntes det vitterligt er svært.

    Mit budget er reelt kun 20.000 kr, men ved at kigge på dem til 30.000 kan der oftest forhandles.
    Og nej, kommer ikke til og bruge flere penge end det i nuværende situation da jeg køber kontant og det er fra min opsparing til hus, hvorfor jeg ikke vil give mere.

    Reparationer kan jeg få lavet relativt billigt da jeg har en ven der kan hjælpe.


  • Kenneth J
    Kenneth J Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 82
    #11   2. maj 2017 Med et kørselsbehov på 30-40000 km om året vil jeg nok mene, at et bilbudget på 20.000 kr. er noget i den lave ende... Jeg ville være nervøs for store værkstedsregninger smiley

  • #12   2. maj 2017 Det er jo på min kappe. Køber jeg en til 30.000 kr er der ligeså store udgifter forbundet med det, eller kan være. Og kørte km er ikke langt fra de modeller jeg har kig på.

  • #13   2. maj 2017 Jeg ville gå efter en bil med så lavt KM-tal som muligt pga. kørselsbehovet. Og pga. budgettet på 30000 kr. ville jeg være ligeglad med mærket. Afgørende er bilens stand og servicehistorik + selvfølgelig pladsforhold, når de nu nævnes som væsentlige.

    Der må findes forskellige mulige biler. Hvad med sådan een her: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/16-tdci-109-trend-stcar-5d/3244558


  • #14   2. maj 2017 #6
    Du skiver selv
    Hvorfor så gamle biler?

    Du kunne evt. overveje at gå en klasse ned, og så tage en Fabia stc. Ikke at jeg skal blande mig, men synes at 30.000 er meget for en bil der har kørt 250.000 eller mere


    Så prøv og se hvor meget du få for 30.000kr i de nævnte modeller. (som sagtens kan sættes op mod en SuperB).
    Det satmer ikke meget


  • #15   2. maj 2017 Vil lige sige at de adskillige 30.000 kr biler er noget lort alligevel. Har siddet og set hver dag i 1 uge nu, hvor det bare er noget røv der dukker op.

    De Focus har ry for at smide kobling samt døjer med rust versus Octavia f.eks.

    mine værkstedsregninger vil jo foreblive de samme, da jeg jo køre samme KM. Ved at købe en billigere, har jeg jo "mere" råd til dyrere reps, versus at købe en dyrere en.


  • #16   2. maj 2017 Jeg købte en 406stc. Den har nu kørt 100.000km i mit ejerskab og kostet 10.000kr i repræsentanter på 36 måneder
    Den runde 450.000km i lørdags.. Den gav jeg 17500kr. For så de kan sagtens lade sig gøre at få en brugt go bil. Med mange km på bagen.



  • #17   2. maj 2017 Altså, nu tøffer jeg selv rundt i en Octavia 1.9 TDi (110 hk) fra '04 og har lige rundet 430.000 - der er ingen mislyde, starter som den skal og kører som den skal.
    Er selv Ford mand, men har nu været meget tilfreds med denne Skoda.

    Og som du nævner, du kender den, der er ok plads - selvfølgelig mindre end den Superb

    Nu skriver du ikke hvilken motor den 04' Octavia har, men er den ligesom min, så burde den jo bare køre smiley
    Købte min engros med 300.000 på klokken til 45.000-50.000 (husker ikke præcist)
    Dog en Elegance, men din pris lyder da fin smiley


  • #18   2. maj 2017 Det er en 90 HK 1.9 tdi.

  • #19   2. maj 2017 Havde nok valgt den 04' Octavia så ..

    Ville selv gerne have haft Superb, men de blev for dyre, da de gerne måtte være lidt nyere - og hørte, at den 1.9 TDi ville være for svag til Superb


  • #21   2. maj 2017 Da du åbenbart intet ved om markedet og syntes at 30.000kr er meget for en bil der har kørt 250.000km... Så jeg beder dig om at udtale dig på et oplyst grundlag og finde biler i samme størrelse

  • #23   2. maj 2017 Du ved tilsyneladende ikke hvad biler i octavia. Passat størrelsen koster. Så at sige det for dyrt er noget ævl. Og at gå en klasse ned nå man vil havde en bil med plads til barnet vogn så det da bestem ikke ønskværdigt og slet ikke nå man køre så meget. Så det sku af nød man kæber en Fabia og ikke fordi det en komfortabel bil...

  • #24   2. maj 2017 Der er meget mere køreglæde, komfort og plads i en Superb end en Fabia ingen tvivl der, men kan godt se ideen i at gå ned i en Fabia hvis du kan få en meget nyere bil eller en med meget mere udstyr
    Jeg vil personligt hellere have en ny veludstyret bil med lavere komfort end eksempelvis en ældre komfortabel bil, men vil hellere kører i vores Avensis end 208'eren når jeg kan smiley


  • #26   2. maj 2017 Kan godt forstå det med Fabiaen, men har kørt i en kollegas og ikke meget komfort når man køre så mange km som jeg gør. Det er da fint til mindre kørsel eller konen, men jeg vil også gerne sidde rimelig godt i en bil og føle jeg har en bil på vejen og ikke blæser væk.

    Det er svært og finde noget tilsvarende.

    Nogen her med en superb 1.9 tdi 130hk som ved noget om økonomi i den?


  • #27   2. maj 2017 Hvis det er 130 hk TDi i den Superb, så er der kræfter nok ..

    Men den kører jo nok ikke nemt 20 km/l som Octavia'en gør - uden at vide det smiley


  • #28   2. maj 2017 Nej, gør den ikke.

    Octavia kører ca 17-19. superb opgivet til 17,6.


  • #29   2. maj 2017 Min kører NEMT 19 km/l - og kan sagtens komme over, hvis jeg kører pænt.

    Og hvis Superb er opgivet til 17,6 for 130 hk, så kører den nok lavere, tænker jeg


  • #31   2. maj 2017 Havde ellers sådan en 130 HK i en Ibiza sport, men den er selvfølgelig også mindre. Den gik nok de 17-18 literen.

    Men skodaen er selvfølgelig større.

    Men så en Octavia idag og den var satme skod - den på linket. Ligefor jeg overvejer at lave min alligevel, når alt andet er noget lort alligevel.


  • #32   2. maj 2017 Hej
    Vi har en superb med 130 hk. Det er en fantastisk bil at køre i, super komfort og mega meget plads. Den ligger godt på vejen, dog er den lidt blød (har før kørt BMW e39 530d) Jeg køre ca 1000 km om ugen blandet motor og landevej, og den køre over 17 kml.
    Jeg vil klart vælge superb af de biler du selv nævner her.

    Hilsen Søren


  • #33   2. maj 2017 Se lige pb Søren smiley

  • #34   3. maj 2017 Kan der egentlig godt komme en barnevogn ned i sådan en Superb i bagagerummet?

  • #35   3. maj 2017 #34 det intet problem. Som en go tommelfinger regler så husk. Kan det ikke være i en SuperB så skal du bruge en lastbil... Selv octavia en har et kæmpe bagagerum der er dybt, bredt og langt. I en SuperB er de tabte lidt større

  • #36   3. maj 2017 Tænker bare mere ift at klappen slåes op kun, hvor octavia også tager ruden med op.

  • #37   3. maj 2017 Nu har jeg lige talt med en hugger om en motor, og kan få en der har gået 250.000 km med garanti til en god pris, 4000 kr inkl. moms og garanti. Det er jeg ved og overveje, når alle de andre biler jeg ser er meget dårlige i stand og alligevel skal bruges nogle kroner for at blive gode.

    F.eks. så jeg en igår som skulle være yderst fin og fejler intet. Men der er rust mange steder og ridser/skrammer, forrude revnet som skal skiftes, bremser skal skiftes hvor der intet tryk var på og bremsede meget dårligt. Motor hakkede og kunne ikke tage omdrejninger ordentligt. Ville han have 20.000 kr for og 1 år til syn. Så det er jo en umulig opgave og finde noget ordentligt åbenbart, til billige penge.

    Hvis jeg laver den selv eller kender en der kan, så får jeg en bil der har gået 250.000 km + bil 350.000 km. Til gengæld ved jeg hvad jeg har, og bremserkalibre med skiver og klodser er 150 km gamle, samt styrekugler + sporing er lige udført. Den har også lige fået lakeret hele den ene side grundet en skrev på den med nøgle + en forskærm i den anden side, og har fået undervognsbehandling mange gange førhen, så er ganske pæn i bunden.

    Det hele vil koste mig omkring 15.000 kr, da jeg skylder en mekaniker 3650 kr for at finde ud af hvad min bil fejlede.

    En anden bil vil koste mig omkring 20-30.000 kr for en der har kørt 250-350.000 km. Så er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge.


  • #38   3. maj 2017 Adgangen til bagagerummet er ikke super god, det er det samme som i en passat sedan. Tror dog snildt der kan komme en barnevogn i det, men har ikke prøvet. Det er 10år siden vi har haft sådan en.

  • #39   3. maj 2017 De 3.650,- skylder du vel mekanikeren uanset om du reparerer den gamle eller køber en anden smiley Så skal de vel ikke med i regnestykket?

  • #40   3. maj 2017 De 3650 kr er i prisen på de 15.000 kr. Hvis jeg ikke laver min egen, vil gerne købe min bil for 3000 kr, så min gæld er væk. Så det er jo også en mulighed.

  • #41   3. maj 2017 Hvorfor køber du ikke en stationcar? smiley

  • #42   3. maj 2017 Tja, fordi jeg kan lide octavien som sedan.
    Men en stationcar ændrer jo ikke på prisen


  • #44   7. maj 2017 Octavia st car så er du fri for at tænke på om der er plads.


  • #45   8. maj 2017 Hej
    Vælg fra øverste hylde
    MVH KP


  • #46   9. maj 2017 Har valgt at lave min egen, så forhåbentligt kommer den til at virke i weekenden hvis jeg er heldig. Vi krydser fingre smiley

  • #47   14. maj 2017 Så er bilen lavet - anden motor i der har kørt mindre og overført alle ting mv.

    Så idag har jeg omkring 200 km kørsel, så må se om den køre godt - det krydser vi fingre for den godt smiley

    Og det her blev den billigste løsning. Kom af med 9200 kr til motor skift mv + 3000 kr til mekaniker sol havde kigget på den først, så alligevel en del penge, men så ved jeg da hvad jeg har i de næste par med bilen.


  • #48   14. maj 2017 Dyrt nok, men det svarer vel til at købe en ny af samme årgang, du ved så bare med den her hvad der helt præcist er lavet og måske kører den endnu bedre end den gjorde før smiley

  • #49   14. maj 2017 Tja, både og Karsten. Har set på 3 andre Octaviaer, endda 2002-2004 modeller til 20.000 kr, som lignede lort og der skulle bruges minimum 5000 kr for at blive klar til syn, så syntes nu min investering var ganske billigt.

Kommentér på:
Valg af Skoda Superb eller Octavia?

Annonce