1.542 visninger
|
Oprettet:
Peugeot 307 2,0 hdi 16v 136hk hvilken olie {{forumTopicSubject}}
Hej hvilken motor olie skal man købe til sin Peugeot
Kan den køre på castrol gtx 10w-40 halv syntetisk olie
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 18 Biler: 4 Emner: 37 Svar: 158
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 18 Biler: 4 Emner: 37 Svar: 158
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 18 Biler: 4 Emner: 37 Svar: 158
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
Men den kan du godt bruge.
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 18 Biler: 4 Emner: 37 Svar: 158
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.062
dec 2011
Følger: 36 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 93
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.940
Og husk nu som de andre skriver og smid en low saps olie på.
Det du spare i olie, kan du koste dig fattig i partikel filter og egr ventiler.
Personligt køre jeg på valvoline synpower 5w30 C2 som er til Peugeot biler.
https://www.bildele-online.dk/Olie/Valvoline/SynPower-Xtreme-ENV-C2-5W%25C2%259630-Motorolie/p-OIL-449?gclid=CO-2h6rAs9QCFcsdGAoduwkC7g&Country=DK&ID=google_shopping_atm_DK_oil&s_kwcid=AL!633!3!139642524623!!!g!!&ef_id=WSfp4QAAAZltsi9a:20170610143708:s
Yder mere så er de fuldsyntetiske med C2 normen, er godkendt til og køre 30000, jeg køre ikke så meget om året, men så kan jeg skifte en gang om året og ikke tænke mere over det.
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.940
Jeg køre omkring 15000-20000 km om året, så nej jeg køre ikke 30.000 km på et olie skift.
Man kan jo spørge jeg om, i overhovedet ved noget om olie og hvorfor man skifter det?
Siden i er totalt skræmte over lange service intervaller, så forstår jeg da ikke at VW ikke har flere motor haverier, de har da i rigtigt mange år kørt med de samme service intervaller..
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
Prøv du at kør 30.000km på samme olie i en R32, så tager vi samtalen igen
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.940
Desuden så kan du ikke på baggrund af en bils HK, påstå den er højt belastet, vil endda påstå at en 3,2 liters suge motor, med hvad 230 HK? Er yderst lavt belastet.
Men igen er du klar over hvorfor man skifter olie og ikke mindst olie filter?
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
Under kørsel iblandes olien urenheder, der lidt efter lidt reducerer oliens egenskaber. Man kan undgå gener fra urenheder ved at anvende olie af høj kvalitet og ved regelmæssigt at skifte olie og oliefilter.
Du har en 1.9TDI med 90hk, hvor belastet tror du den er iforhold til f.eks. min som er 0,1 mindre, har INGEN turbo og alligevel yder 130hk mere?
Selvom det er svært at sammenligne diesel med benzinbiler da diesel kører med lavere omdrejninger.
Og til din information har en R32 250hk, hr. uvidenhed.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.940
Så du mener at jo flere HK en motor har, jo hårdere belastet vil olien altid være..
Det er noget fis og blålys.
Så længe man kan holde motoren/olie kold, vil du aldrig opleve gennemtrædning på oliefilmen, som medføre haveri.
Tja du har da lidt ret i man skifter olien fordi den fyldes med partikler, men hvad så hvis man kan filtrene dem ud ?
Yder mere så skiftes olien fordi additiverne i olien bliver brugt, men hvad tror du der ville ske, hvis man nu lavede en olie hvor additiverne er i så store mængder eller holder længe nok til olien kan tåle 30.000 km ?
Det kræver en smule mere dybdegående kendskab til olie, som jeg ikke gider og bruge tid på at forklare.
Men det er vel ikke for sjovt at f.eks Peugeot foreskriver 30.000 km på et olieskift, deres ingeniører er jo nok ikke ligefrem dumme..
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
Er vi enige om at en lille motor der yder meget, bliver slidt mere end en stor motor der yder lidt? (i grove træk)
Hvordan vil du filtrere olien uden er skifte det? et oliefilter tager meget, men ikke alt
Du skifter bare ved 30.000km og jeg skifter ved 10.000km da jeg ingen chancer tager, og slet ikke med en Type-R der tager 9200rpm!
Min gamle Polo 1.0 ville jeg tilgengæld ikke være bange for at køre 20.000km mellem interval, men af ren princip skifter jeg ved max 10.000km.
-Er du uenig, så lad os være enige om at være uenige
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.940
Nej det er vi ikke enige om, belastning af motoren og olien er to forskellige ting..
Og det er mere et spørgsmål om kørsels mønster, om olien kan klare det den udsættes for i motoren.
En kold start slider jo mange gange mere på en motor end mange km med varm motor.
Hehe ja det kan ikke betale sig på en bil motor, men motorerne jeg passer til hverdag, centrifugeres olien så partiklerne af skidt fjernes.
Pt har de to mindre motorer vi har ombord kørt 10000 timer med samme olie, self spædes der op når der bruges lidt, men de 500 liter har aldrig været drænet af.
Og analyserne er olie ser stadig fine ud.
Alt efter hvor fint oliefilteret er, så tager det faktisk det meste, problemet er når det bliver fyldt, så tager det ikke ret meget.
Men som sagt et større filter, giver osse længere service interval.
Tja jeg vil altid holde mig til forskrifterne fra fabrikanten, men olien skiftes jo fordi den ikke opfylder de krav der er lagt for den.
Det kan være man ved lab tests har fundet ud af partikel indholdet bliver så højt at det ikke er godt mere, eller additiverne er brugt op.
Der står jo altid xxxxx km eller x år, selvom olie ikke er i brug, så iltes den stadig og additiverne nedbrydes, olie er osse god til at optage vand, som osse gør at additiverne nedbrydes.
For meget vand kan osse ødelægge lejerne i motoren.
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
Desuden så vil jeg vurdere at 500L olie SKAL holde længere tid end 4-5L som der er på en personbil
Vi er helt enige om at en koldstart slider langt mere end at køre langt på varm olie (inden for temp)
Nu tager vi min Integra som et eks.
Honda siger at man absolut max må køre 15.000km pr. Interval.
Mange ting kan man sige om japanerne, men de er ihvertfald ikke dummere end franskmænd
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
På lastbiler hedder intervallet 50.000km - 100.000km alt efter model, så det kommer an på hvilken motor og belastning vi snakker.
Det kommer en person bil ikke i nærheden af, da de b.la. har flere koldstarter
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.940
Der er visse ting som er ændret, fra for 20-30 år siden, da 309erne var nye anbefalede man osse kun 5-7000 km olie skift..
Olien er blevet udviklet SÅ meget mere, det samme er alt andet, standtiden på motorer osv..
Der f.eks et meget lille indhold af svovl i diesel, hvilket har gjort at oliens TBN ikke behøver og være så højt længere..
Hehe ja prøver ikke at sammenligne en skibsmotor med en bil motor, men jeg prøver at få dig til at forstå at din viden omkring olie, ikke er særlig stor..
Og at der masse af ting som man kan ændre på, også køre 30.000 km på et olieskift, uden at verden går under..
Og jeg har skrevet før, så er det meget mere vigtigt og bruge den rigtige olie, end en 10w60 race Extreme super booster power olie..
Tag nu motorene jeg passer, de bruger en viskositets mæssigt samme olie som du hæler på din plæneklipper, nemlig en SAE30..
Dog med en noget højere TBN tal, hvilket skyldes vi har masser af svovl i brændstoffet.
okt 2009
Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.940
Oftes pga et eller andet de tror er rigtigt fordi de har set en reklame, eller en kammerat mener..
Kan kun give Morten D ret, ihvertfald tildels
Yder mere så er ikke engang thansens olie "rådgiver" på baggrund af model, heller ikke korrekt.
Så forstår ærlig talt godt at trådstarter er forvirret.
Hvis du vil købe olie hos thansen, som overholder de specs der er til din bil, så det denne du skal købe.
http://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/motorolie/castrol-magnatec-stop-start-5w-30-c2-4l/n-496471173/pn-244292578/
Hvis du vil læse lidt op på normerne omkring din olie.
http://www.oilspecifications.org/acea.php
Og må hellere undskylde for at tråden stak af i den forkerte retning, men håber dem der læser med også lære lidt
Peugeot 307 2,0 hdi 16v 136hk hvilken olie