{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Peugeot 307 2,0 hdi 16v 136hk hvilken olie
  • #1   20. jun 2017 Det kan du sagtens, jeg fortrækker dog fuldsyntetisk.

  • #2   20. jun 2017 Okay full syntetisk 5w-40 :)?

  • #3   20. jun 2017 Det ville være perfekt smiley

  • #4   20. jun 2017 Kan denne olie bruges ????

    profilbillede
  • #5   20. jun 2017 Ved godt det ikke er den bedste kvalitet

  • #6   20. jun 2017 Personligt bruger jeg Castrol, eller Elf.
    Men den kan du godt bruge. smiley


  • #7   20. jun 2017 Okay tak for hjælpen. ville også have brugt total/elf men kan kun finde det på nettet smiley

  • #8   20. jun 2017 Ja det er møg træls at der findes så mange biler uden instruktions bog.... smiley

  • #9   20. jun 2017 spørg inde i thansen er den med partikelfilter så vælg en ordlig olie

  • #10   20. jun 2017 Køre 5-30 på min 2.0 8v det er hvad Peugeot foreskriver. Køre lige nu Elf Quarts (som Peugeot også selv bruger) har før brugt Liquid Moly. Min har kørt 456.000km og bruger ingen olie mellem service (måske 50-60ml. Forbrug men ikke nok til at den ikke ligger på max)

  • #11   20. jun 2017 køre også med 5/30 på en 1.6 hdier men ved 5/40 også kan gå an men vælger det den er født til af olie

  • #12   20. jun 2017 Hvilken viskositet du vælger er nok hip som hap, peugoet foreskriver en 5w30.

    Og husk nu som de andre skriver og smid en low saps olie på.
    Det du spare i olie, kan du koste dig fattig i partikel filter og egr ventiler.

    Personligt køre jeg på valvoline synpower 5w30 C2 som er til Peugeot biler.
    https://www.bildele-online.dk/Olie/Valvoline/SynPower-Xtreme-ENV-C2-5W%25C2%259630-Motorolie/p-OIL-449?gclid=CO-2h6rAs9QCFcsdGAoduwkC7g&Country=DK&ID=google_shopping_atm_DK_oil&s_kwcid=AL!633!3!139642524623!!!g!!&ef_id=WSfp4QAAAZltsi9a:20170610143708:s

    Yder mere så er de fuldsyntetiske med C2 normen, er godkendt til og køre 30000, jeg køre ikke så meget om året, men så kan jeg skifte en gang om året og ikke tænke mere over det.


  • #13   20. jun 2017 Jeg ville nok tage 5w/40 om sommeren og 5w/30 og vinteren.

  • #14   20. jun 2017 ville aldrig køre 30.000km per olieskift køre 10.000km på alle de biler jeg har og har haft tidligere ved godt de står til 30.000km mange biler idag som min Peugeot men motoren har nu bedre af at få skifter blodet som ved 10.000km det har motoren bedre af

  • #15   20. jun 2017 Kør du 30.000km med det samme olie i en ydelses bil, og det bliver de eneste 30.000km du kommer til at køre i den smiley

  • #16   20. jun 2017 Først så det jo med og læse og forstår!!
    Jeg køre omkring 15000-20000 km om året, så nej jeg køre ikke 30.000 km på et olie skift.

    Man kan jo spørge jeg om, i overhovedet ved noget om olie og hvorfor man skifter det?
    Siden i er totalt skræmte over lange service intervaller, så forstår jeg da ikke at VW ikke har flere motor haverier, de har da i rigtigt mange år kørt med de samme service intervaller..


  • #17   20. jun 2017 Hvor meget er det en gennemsnitlig VW yder? Ikke en skid = stort set ingen slidtage.
    Prøv du at kør 30.000km på samme olie i en R32, så tager vi samtalen igen smiley


  • #18   20. jun 2017 Se nu skyder du dig selv i fodenden udstiller din uvidenhed, jeg har ingen steder skrevet at ALLE biler kan køre med lange service intervaller??

    Desuden så kan du ikke på baggrund af en bils HK, påstå den er højt belastet, vil endda påstå at en 3,2 liters suge motor, med hvad 230 HK? Er yderst lavt belastet.

    Men igen er du klar over hvorfor man skifter olie og ikke mindst olie filter?


  • #20   20. jun 2017 Det burde du sku da selv vide?
    Under kørsel iblandes olien urenheder, der lidt efter lidt reducerer oliens egenskaber. Man kan undgå gener fra urenheder ved at anvende olie af høj kvalitet og ved regelmæssigt at skifte olie og oliefilter.
    Du har en 1.9TDI med 90hk, hvor belastet tror du den er iforhold til f.eks. min som er 0,1 mindre, har INGEN turbo og alligevel yder 130hk mere?
    Selvom det er svært at sammenligne diesel med benzinbiler da diesel kører med lavere omdrejninger.
    Og til din information har en R32 250hk, hr. uvidenhed. smiley


  • #21   20. jun 2017 Hehe ja Golfen er nu mange år siden jeg kom af med, har pt en 307 som trådstarter.

    Så du mener at jo flere HK en motor har, jo hårdere belastet vil olien altid være..
    Det er noget fis og blålys.
    Så længe man kan holde motoren/olie kold, vil du aldrig opleve gennemtrædning på oliefilmen, som medføre haveri.

    Tja du har da lidt ret i man skifter olien fordi den fyldes med partikler, men hvad så hvis man kan filtrene dem ud smiley ?
    Yder mere så skiftes olien fordi additiverne i olien bliver brugt, men hvad tror du der ville ske, hvis man nu lavede en olie hvor additiverne er i så store mængder eller holder længe nok til olien kan tåle 30.000 km smiley ?

    Det kræver en smule mere dybdegående kendskab til olie, som jeg ikke gider og bruge tid på at forklare.
    Men det er vel ikke for sjovt at f.eks Peugeot foreskriver 30.000 km på et olieskift, deres ingeniører er jo nok ikke ligefrem dumme..


  • #22   20. jun 2017 Det var også bare for at tage den som et eksempel smiley
    Er vi enige om at en lille motor der yder meget, bliver slidt mere end en stor motor der yder lidt? (i grove træk)
    Hvordan vil du filtrere olien uden er skifte det? et oliefilter tager meget, men ikke alt smiley
    Du skifter bare ved 30.000km og jeg skifter ved 10.000km da jeg ingen chancer tager, og slet ikke med en Type-R der tager 9200rpm!
    Min gamle Polo 1.0 ville jeg tilgengæld ikke være bange for at køre 20.000km mellem interval, men af ren princip skifter jeg ved max 10.000km.
    -Er du uenig, så lad os være enige om at være uenige smiley


  • #23   20. jun 2017 Okay..

    Nej det er vi ikke enige om, belastning af motoren og olien er to forskellige ting..
    Og det er mere et spørgsmål om kørsels mønster, om olien kan klare det den udsættes for i motoren.
    En kold start slider jo mange gange mere på en motor end mange km med varm motor.

    Hehe ja det kan ikke betale sig på en bil motor, men motorerne jeg passer til hverdag, centrifugeres olien så partiklerne af skidt fjernes.
    Pt har de to mindre motorer vi har ombord kørt 10000 timer med samme olie, self spædes der op når der bruges lidt, men de 500 liter har aldrig været drænet af.
    Og analyserne er olie ser stadig fine ud.

    Alt efter hvor fint oliefilteret er, så tager det faktisk det meste, problemet er når det bliver fyldt, så tager det ikke ret meget.
    Men som sagt et større filter, giver osse længere service interval.

    Tja jeg vil altid holde mig til forskrifterne fra fabrikanten, men olien skiftes jo fordi den ikke opfylder de krav der er lagt for den.
    Det kan være man ved lab tests har fundet ud af partikel indholdet bliver så højt at det ikke er godt mere, eller additiverne er brugt op.
    Der står jo altid xxxxx km eller x år, selvom olie ikke er i brug, så iltes den stadig og additiverne nedbrydes, olie er osse god til at optage vand, som osse gør at additiverne nedbrydes.
    For meget vand kan osse ødelægge lejerne i motoren.


  • #24   20. jun 2017 Olien bliver nedbrudt med tiden, og det kan du ikke løbe fra. Og når intervallet er nået så tør de bare ikke at stille garanti mere, men olien ER brugt og smøreegenskaberne er ikke de samme som da olien var frisk.
    Desuden så vil jeg vurdere at 500L olie SKAL holde længere tid end 4-5L som der er på en personbil smiley
    Vi er helt enige om at en koldstart slider langt mere end at køre langt på varm olie (inden for temp)
    Nu tager vi min Integra som et eks.
    Honda siger at man absolut max må køre 15.000km pr. Interval.
    Mange ting kan man sige om japanerne, men de er ihvertfald ikke dummere end franskmænd smiley


  • #25   20. jun 2017 Sammentidig kan du heller ikke sammenligne et skib med en personbil.
    På lastbiler hedder intervallet 50.000km - 100.000km alt efter model, så det kommer an på hvilken motor og belastning vi snakker.
    Det kommer en person bil ikke i nærheden af, da de b.la. har flere koldstarter smiley


  • #26   20. jun 2017 Men du misser totalt pointen, eller osse vil du ikke se den..

    Der er visse ting som er ændret, fra for 20-30 år siden, da 309erne var nye anbefalede man osse kun 5-7000 km olie skift..
    Olien er blevet udviklet SÅ meget mere, det samme er alt andet, standtiden på motorer osv..
    Der f.eks et meget lille indhold af svovl i diesel, hvilket har gjort at oliens TBN ikke behøver og være så højt længere..

    Hehe ja prøver ikke at sammenligne en skibsmotor med en bil motor, men jeg prøver at få dig til at forstå at din viden omkring olie, ikke er særlig stor..
    Og at der masse af ting som man kan ændre på, også køre 30.000 km på et olieskift, uden at verden går under..

    Og jeg har skrevet før, så er det meget mere vigtigt og bruge den rigtige olie, end en 10w60 race Extreme super booster power olie..

    Tag nu motorene jeg passer, de bruger en viskositets mæssigt samme olie som du hæler på din plæneklipper, nemlig en SAE30..
    Dog med en noget højere TBN tal, hvilket skyldes vi har masser af svovl i brændstoffet.


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #27   20. jun 2017 Det er den her du skal bruge, og kan købes i Thansen http://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/motorolie/castrol-edge-prof.-5w-30-c4-4-liter/n-496471173/pn-292861444/

  • #29   21. jun 2017 Hehe det er sjovt at folk for det meste vælger olie med hjertet, og ikke hjernen smiley

    Oftes pga et eller andet de tror er rigtigt fordi de har set en reklame, eller en kammerat mener..

    Kan kun give Morten D ret, ihvertfald tildels smiley

    Yder mere så er ikke engang thansens olie "rådgiver" på baggrund af model, heller ikke korrekt.
    Så forstår ærlig talt godt at trådstarter er forvirret.

    Hvis du vil købe olie hos thansen, som overholder de specs der er til din bil, så det denne du skal købe.
    http://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/motorolie/castrol-magnatec-stop-start-5w-30-c2-4l/n-496471173/pn-244292578/

    Hvis du vil læse lidt op på normerne omkring din olie.
    http://www.oilspecifications.org/acea.php

    Og må hellere undskylde for at tråden stak af i den forkerte retning, men håber dem der læser med også lære lidt smiley


Kommentér på:
Peugeot 307 2,0 hdi 16v 136hk hvilken olie

Annonce