{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
483 visninger | Oprettet:

Hvis man nu skulle være i tvivl om, hvorfor kommaer er vigtige. {{forumTopicSubject}}

Jeg faldt lige over denne, og jeg kom straks til at tænke på bilgalleri. Til tider er det lidt stramt med grammatikken herinde.
Emnet er oprettet med et smil på læben. Tag det nu ikke for mere end hvad der er.

Benådes ej, henrettes.
Benådes, ej henrettes.
Man må håbe at dommeren klarede 7. klasse. XD

Kommentarer på:  Hvis man nu skulle være i tvivl om, hvorfor kommaer er vigtige.
  • #1   14. jul Sætter lige nogle stykker så jeg er lidt foran.,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.

• #2   14. jul Når nu vi analknepper grammatik, så sætter man normalt ikke komma før "og".

• #3   14. jul jo, hvis der er 2x nexus, så må man gerne

• #4   14. jul #3
    Jeg tager normalt ikke fejl, men hvis jeg gør så indrømmer jeg det gerne.

Jeg husker ikke hvad nexus er, men jeg husker som regel at sætninger skal startes med stort begyndelsesbogstav.

• #5   14. jul Jeg husker ikke hvad nexus er. Men jeg husker, som regel, at sætninger skal startes med stort begyndelsesbogstav

• #6   14. jul Nu bliver du vist bare perfid. Nexus er udsagnsled og grundled. 2 Nexus skal altid deles med komma eller punktum. Det eneste som må 2x nexus, er den indskudt sætning.

Men nu er emnet ikke oprettet, for at vi skal måle grammatik pikkemænd. Men fordi jeg synes, at billedet er sjovt.

• #7   14. jul #6
    Aj Jacob, jeg er hverken perfid eller pikkemands-måle-lystig.

Vi er helt enige omkring emnet, jeg ville bare lave lidt spas. Jeg synes også at den generelle grammatik og staveevne er lort.
    Så ingen grund til at blive uvenner.

• #8   14. jul Det er jo lykken ved det skrevne sprog, det er så let at misforstå.

• #9   14. jul Præcis. Det er helt fantastisk.

• #10   14. jul Og hvis jeg ikke tager helt fejl, så bruger man komma efter udråb, hvis det hænger sammen med den efterfølgende sætning

• #11   14. jul hvad gør man så, når man er ordblind, og ikke kan finde ud af noget som helst med gramatik eller hvordan endelser skal være på mange ord,

jeg kan sagtens læse og forstå,

men om der skal ene, ende eller noget 3. på ord,
    det fatte min hjerne ike noget af

• #12   14. jul Så indsætter man danse/danser i stedet for ordet, så er det nogle gange nemmere at høre, om der skal nutids R på.
    Der er selvfølge nogle som er udfordret, og ikke kan gøre for det. Andre er bare dovne. Men som jeg startede med at skrive, så tag det ikke for mere end hvad det er. Det er ikke for at træde på nogen eller for at dunke nogen i hovedet. Jeg synes bare at den er lidt sjov.

• #13   14. jul Nu er kommareglerne på engelsk og dansk ikke det samme... Bare til info På engelsk kan man sagtens sætte komma foran "og".

• #15   14. jul #11
    Dennis, "at køre" er faktisk et super godt eksempel på, hvor nutids R ikke kommer rigtigt på.

jeg xxxx en tur
    indsætter man danse/danser så er den mere simpel. De fleste kan høre at jeg danse en tur mangler noget, udover at det ikke giver mening.
    altså bliver det til "jeg danser/kører en tur"

Det er fedt at danse/køre en tur. Her er der også noget nemmere at høre med "danse" end "køre"

Giver det mening?

• #16   14. jul #14
    Nej, det kan vi ikke, men derfor behøver man jo ikke være fuldkommen ligeglad. OG IGEN, emnet var IKKE en løftet pegefinger. Jeg syntes blot, at den var sjov.

• Rune E
    Rune E Tilmeldt:
    mar 2016

Følger: 2 Biler: 1 Svar: 12
    #17   14. jul Jeg husker også bare at "og" kan erstatte komma og omvendt, kan ikke erindre at jeg nogensinde har hørt om 2xnexus.. Men det er altid rart at lære noget nyt
    Den med danse/køre har jeg altid hørt med prøv.. "Prøv med prøver"

• #18   14. jul jeg tager det heller ikke så tungt,

noget jeg syntes er træls,
    er nå folk ikke lige se, om man har skrevet rigtigt,

jeg ser selv, jeg nogen gange, har tastet forkert, eller kommet til at smide et ekstra bogstave ind,

men så må man lige rette det,

men om punktum og komma stå rigtigt kan jeg ikke se

• #19   14. jul Nej, jeg roder også i det til tider, selv om jeg har bestået dansk A, med 10 og 12. Og jeg er verdensmester i at poste svar med autokorrekturfejl.

• #20   14. jul bare det ikke er så vigtig en besked,
    som det eksempel du skrev,

så skal det nok går, selv om man sættet et komma forkert

• #21   14. jul Jeps

Der hvor det giver mig ticks for alvor er når folk laver et virkeligt langt indlæg hvor de skal forklare noget i detaljer men ikke sætter et eneste tegn så kan det være virkelig dræbende at få det til at give nogen mening især hvis det er vigtigt at man forstår meningen i hvad der bliver skrevet og i en hed diskussion så kan det faktisk få mig helt op i det røde felt da det i min verden er vigtigt at man gør sig forståelig hvis man kommer med en påstand om noget for en påstand er sgu ikke meget værd når man ikke gør sig forstået og kommer med et brugbart argument for det man nu mener

• #22   14. jul puha, min ocd har der svært med det sidste indlæg

• DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 47 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 36 Svar: 4.958
    #23   14. jul Der hvor det giver mig ticks for alvor er, når folk laver et virkeligt langt indlæg, hvor de skal forklare noget i detaljer men ikke sætter et eneste tegn. Så kan det være virkelig dræbende, at få det til at give nogen mening, især hvis det er vigtigt, at man forstår meningen i hvad der bliver skrevet. I en hed diskussion, så kan det faktisk få mig helt op i det røde felt, da det i min verden er vigtigt at man gør sig forståelig, hvis man kommer med en påstand om noget. For en påstand er sgu ikke meget værd, når man ikke gør sig forstået og kommer med et brugbart argument for det man nu mener.

Var det bedre?

• #24   14. jul Ja lidt XD

Jeps

Der hvor det giver mig ticks for alvor, er når folk laver et virkeligt langt indlæg, hvor de skal forklare noget i detaljer men ikke sætter et eneste tegn. Så kan det være virkelig dræbende at få det til at give nogen mening, især hvis det er vigtigt, at man forstår meningen i, hvad der bliver skrevet. I en hed diskussion så kan det faktisk få mig helt op i det røde felt, da det i min verden er vigtigt, at man gør sig forståelig, hvis man kommer med en påstand om noget. For en påstand er sgu ikke meget værd, når man ikke gør sig forstået og kommer med et brugbart argument, for det man nu mener.

Kommentér på:
Hvis man nu skulle være i tvivl om, hvorfor kommaer er vigtige.