{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.625 visninger | Oprettet:

M Y
M Y
Tilmeldt:
26. jul 2016
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11

Køb/lån lejlighed {{forumTopicSubject}}

Hej. Håber nogen kan hjælpe. Jeg har en løn på 24650kr før skat om måneden, udbetalt cirka 16700kr. stiger snart 9000kr om året. Og stiger om cirka 2 år igen 9000 om året. Jeg er blevet forelsket i en lejlighed til 2,4mil og ejerudgifter er 2178kr om måneden. jeg har cirka 6¬700000 kr i opsparing mit spørgsmål er om det overhovedet kan lad sig gøre og om banken gir mig lov? Jeg har ingen gæld eller bil. Er alene.. God søndag


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb/lån lejlighed
  • #1   16. jul 2017 Du kommer nok til at sidde meget stramt hvis de giver dig lov.
    At du stiger 750 kr. om måneden før skat får du formentlig ikke meget ud af.



  • #2   16. jul 2017 En ide ville da være at spørge din bankrådgiver, det kommer an på mange ting også hvad de vurdere lejligheden til osv smiley

  • M Y
    M Y Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11
    #4   16. jul 2017 Kasper det er sprit nyt bygget lejlighed. Pablo når alle faste udgifter er betalt og jeg har 4¬5000kr om måneden er da ok. Får os overarbejde osv tror sku ikke jeg kommer til mangle noget..

  • #5   16. jul 2017 En bank regner ikke med overarbejde, men din grundløn. Har du en god rådgiver får du lov, er han træt, siger han nej

  • #6   16. jul 2017 Det plejer at være en god idé at have penge til udbetalingen på boligen. Ved du, hvor mange % den er på? - Det plejer at være en 5% = 120.000, så vil de gerne låne dig skejser

  • #8   16. jul 2017 En god bankrådgiver ville sige nej, for både din og bankens skyld smiley

  • #9   16. jul 2017 De fleste siger 3x årsløn er hvad du maksimalt må låne smiley

  • #10   16. jul 2017 når du skal ud og købe bolig skal du som udgangspunkt altid have de første 5%. Man tager "2" lån, et banklån og et realkreditforeningslån. Banklånet er de første 20% og har man selv dem, er du godt stillet. Så er det som udgangspunkt nemmere at snakke med dem, når du har 6-700.000 selv har du ihvertfald de 20%. Det plejer at være banklånet der er den dyre af de 2, så med den ude af billedet er det hele lidt nemmere.. smiley

  • #11   16. jul 2017 Jeg må sige, jeg tvivler stærkt på, du får lov. Det, der skulle tale for, er, at banken ikke har den store risiko ved det, når du kommer med så meget selv. Har banken ingen risiko, er den måske mere tilbøjelig til at bøje forretningsgangen en smule.

    Men jeg vil personligt fraråde dig det, med mindre du har væsentlige lønstigninger i sigte inden for få år (ikke "bare" 9.000 pr. år), for det bliver stramt. Jeg ville nødigt leve for det rådighedsbeløb...


  • #12   16. jul 2017 Du behøver ik spørge banken overhovedet.... du kan nøjes med at mægleren får dig godkendt til lånet i kreditforeningen. Har man 20% eller derover er banken sådan set irellevant - ville ik selv sidde så stramt i det som du lægger op til.. men hver sin smag. Bankerne vil helst man spørg dem, men de lever jo af det og blir nok fortørnet hvis du køber bolig uden deres indblandning. Der hvor man skal ha deres accept, er jo hvos man ik kan stille med de 20% hvor af de 5% så er lovkrav. Sidst min svorger købte bolig, der ringede banken bagefter og spurgte hva det var for noget, og hvorfor han ikke havde konsulteret dem først.. sikke noget mærkelig pis, når nu han ik havde brug for deres hjælp/penge

  • #13   16. jul 2017 Mægleren vil nok hjælpe godt til, hvis han får dig igennem til kreditforeningslånet har han jo solgt en bolig= salær til ham. Bare husk han er stadig sælgers mand... men omvendt, får man banken ind over til hjælp, ja så tager de sig jo også godt betalt.

  • #14   16. jul 2017 Umiddelbart lyder din økonomi ret go.. men boligen vil få dig til at sidde ret stram i det.. hva har du at stå imod med hvis du fx. Blev syg eller arbløs?

  • #15   17. jul 2017 "En bank regner ikke med overarbejde, men din grundløn. Har du en god rådgiver får du lov, er han træt, siger han nej",

    Vrøvl. En god rådgiver siger ikke ja til 4-5000 i måneden som rådighedsbeløb med en lejlighed til 2,4 Millioner. 2 måneder med uforudsete udgifter på bilen, eller huset og du er allerede godt på vej mod tvang.


  • #16   17. jul 2017 Giver #14 ret. Kan du tage den risiko? Hvad hvis du pludselig er syg og ikke kan arbejde pludselig?

  • #17   17. jul 2017 Lige meget om det er banken eller realkreditinstituttet, man snakker med, er det de samme regler, de arbejder under mht. krav til rådighedsbeløb, gældsfaktor osv. Så ja, jeg skrev 'bank', da det trods alt er her, de fleste går hen, men situationen er den samme, hvis man får mægleren til at formidle et realkreditlån.

  • #18   17. jul 2017 Nix... regler for hvad folk skal ha til overs til sig selv er ikke lovkrav, det er noget bankerne selv finder på. Nogle mennesker skal ha 10.000 om måneden til overs når alt er betalt... nogle mere og nogle mindre. Det er ikke ud fra en folketings vedtaget regel. Det er ud fra hvad banken mener folk skal ha af rådighedsbeløb. Folk går vel i banken fordi de skal ha hjælp til at finansiere de 20% af boligens pris... har de det beløb dækket ind er banken ligegyldig. Så forstår ik hvorfor de skal ind over og hvorfor en bankmand sidder og siger at han tvivler på at banken gir lov. Står du nede ved en bilforhandler med en kæmpe udbetaling, behøver du jo heller ik spørge banken om lov til at købe en bil vel..

  • #19   17. jul 2017 Hvor meget er du villig til at satse i et væddemål på dét? smiley

    Skulle mene at have ret godt styr på det, eftersom jeg har arbejdet med det til daglig de sidste 8-10 år.


  • #21   17. jul 2017 Morten D
    Det ER faktisk lov. Det blev det for 3-4 år siden, hvis jeg ikke husker helt galt. Tidligere var det bare en vejledning smiley


  • #24   17. jul 2017 Jeg kan ikke lige huske, hvor man finder paragrafferne, men det står sandsynligvis i bekendtgørelsen om god skik for boligkredit, kunne jeg forestille mig smiley

    Det blev nærmest ikke nævnt i medier eller noget, da det ikke havde den store betydning, at det overgik fra vejledning til lov. Hvis institutterne i forvejen fulgte vejledningen, betød det intet.


  • M Y
    M Y Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11
    #25   17. jul 2017 Tak for alle jeres svar. Jeg skal til møde med bankrådgiver på torsdag så jeg glæder mig. Lige lidt mere info om mig. Hver anden år kommer jeg til stige 9000kr om året og om cirka 6år så har jeg det højeste løntrin dvs en løn på cirka 28-29000kr om måneden før skat. Der er selvfølgelig individuel løn forhøjelse som jeg kan få oveni hvis jeg får det. Det skal lige siges at mit arbejde ikke er fysik hårdt og er sikret arbejde de næste mange år. Overvejer en F5 lån istedet for fast rente så sidder jeg lidt billigere. Tænker jeg vil bo på lejligheden cirka mellem 5-10 år måske mere. Tænker os lidt som en investering da lejligheden ligger et godt sted og ny bygget.. Jeg bruger ikke så mange penge på alt mulige ting og går heller ikke i byen, må være et plus for mig tænker jeg. Jeg kan være uge arbejde 3-4 timer extra jeg har regnet på det og jeg vil kunne få cirka 1500kr mere i hånden. Vi får os tit overarbejde.. God dag til alle ??

  • #26   17. jul 2017 Det er heller ikke alverden at tjene 25-30.000 kr., hvis man vil skylde næsten 2 mio. smiley

    Men du må få din bankrådgiver til at opstille købet i et budget og se. Jeg må tilstå, jeg ikke tror, du får lov. Men der er nok en chance for det.


  • #27   17. jul 2017 Hvis du skal låne 1.700.000 kr, så koster det 6420 kr(efter skat) om måneden, læg dertil de 2178. Så er der også noget forsikring, skat og andre udgifter. Læg de tal sammen med resten af dine budget udgifter og er der så de ca. 5-8000 tilovers, som der kræves til rådighedsbeløb så kan det nok godt lade sig gøre, hvis der bliver set bort fra gældsfaktoren...
    Men som du kan se, kommer du nok i problemer med rådighedsbeløbet, på trods af den store egenbetaling.


  • #28   17. jul 2017 For 10 år siden havde de lånt dig pengene - de er blevet mere forpaslige efter krisen.

  • #29   17. jul 2017 Sådan lige i runde tal:

    Du har 16.700 kr. udbetalt.
    Ydelse på 1.800.000 kr. bliver ca. 6.800 kr. netto.

    Så har du ejerforening på ca. 2.200 kr.

    Der skal også betales el og varme - og måske vand, hvis det ikke er med i ejerforeningsudgiften. Det bliver nok også 1.000 kr.

    Så skal der betales ejendomsskat og ejendomsværdiskat. Det kræver, at vi ved, hvilken lejlighed, der er tale om, før vi kender de præcise tal, men jeg tror ikke, det ligger meget under 1.500 kr. pr. måned.

    Så kommer der lidt forsikringer, hvis du har indboforsikring og ulykkesforsikring. Du betaler måske også til en fagforening og en A-kasse. Så her skal sættes yderligere mindst 1.000 kr. af.

    Så har du sikkert også diverse andre faste udgifter. Mobiltelefon og internet skal der da i hvert fald betales små 500 kr. til, tænker jeg.

    Med ovenstående som udgangspunkt får du et rådighedsbeløb på 3.700 kr. De fleste banker (og realkreditinstitutter) kræver som minimum 5.000 kr., nok også mere. Og det er forståeligt nok, for det kan ikke i længden "lade sig gøre" (forstå mig ret) at leve for 3.700 kr. pr. måned. Jeg ville personligt nødigt nøjes med det DOBBELTE...

    Du vil aldrig få råd til at eje en bil. Du vil aldrig have råd til at gå i byen og have det sjovt. Du vil ikke have råd til at besøge familie i den anden ende af landet. Ikke specielt fedt, hvis du spørger mig.


  • #30   17. jul 2017 Som single så sats på at du må låne 700-900.000 over hvad du har i udbetaling. Havde du haft en kæreste der skulle købe med så 2.4-2.5 ikke umuligt. Med mindre der er uden for en radius af 40km fra en storby (København. Aalborg. Århus)... Vær der ud forberedt på at banken er virkelig sløve og dumme at havde med at gøre. Det tog min bank 2år at fatte jeg gerne ville havde et møde om handelsforløb. Lånemuligheder og generel viden om boligkøb. Selvom det var ordret hvad jeg bestilte tid til så stod de med et en åben retarderet mund med savl på skjorten og bøvet sagde at jeg sagtens kunne låne til en ny bil eller et køleskab... Magen til inkompetente ansatte tror jeg sku man skal til en Telia butik eller Kofoed og Thomsen efter

  • #32   17. jul 2017 Jeg har faktisk ALDRIG købt bolig - jeg har kun bygget smiley

    Men det er så kun de 1.500 kr., der skal "bakkes" i mit regnestykke, altså ejendomsskat og ejendomsværdiskat. Så kan man da lige klemme den op på 5.200 kr., hvilket gør det mere tåleligt, men absolut ikke tilrådeligt i min optik alligevel. Som sagt kan man jo godt glemme alt om nogensinde at få råd til en bil - bare som et enkelt eksempel.

    I "min" bank regnes i øvrigt også en vedligeholdelsespost ind i det. Det vil typisk være 10-12.000 kr. for ejerboliger, men måske lidt mindre i en lejlighed, hvor man er flere om at servicere selve ejendommens skal. Der skal dog nok alligevel påregnes 500 kr. under alle omstændigheder. Det er ikke højt sat.


  • #34   17. jul 2017 Hver sin smag. Jeg er glad for vores hus, så det ville jeg da nødigt undvære. Men vores rådighedsbeløb er da også markant større, så der er rigeligt til at have det sjovt samtidigt.

  • #37   17. jul 2017 Jeg har aldrig manglet noget hvad angår de ting, du nævner. Men HVIS man gjorde, forstår jeg godt din holdning.

    Men jeg ville OGSÅ nødigt undvære mit hus og bo i en lille lejlighed i stedet. Så hellere betale de 5-10.000 kr. ekstra om måneden smiley


  • #38   17. jul 2017 For os er det billigere at eje end at leje.

  • #43   17. jul 2017 Købte min første lejlighed som 27årig.. tjente godt på den efter 11år.. bor nu i nyere hus, billigere end jeg kunne bo i en 2 værelses. Havde jeg boet til leje alle de år, havde hver en krone været væk i dag.. og sikkert en regning oven i efter fraflytning.

  • #46   17. jul 2017 Han mener du får meget mere for pengene i jylland

  • #52   17. jul 2017 Altid køb fremfor leje hvis muligt. Hvorfor?

    Jo.. Før jeg købte hus gav jeg 5800 om måneden for ca. 90 KVM i Kolding i form af lejlighed. Plus forbrug - derudover 500 i udgift til parkering.

    Nu: Hus på ca. 140 KvM, lukket garage med el-port, mellemstor have, 10-12 KM fra en storby, 200 meter til indkøb, 200 meter til fitness og 20-25 KM til omkringliggende storbyer. Månedlig udgift? 7000 Kr. med alt. Efter snart 6 år her er der betalt godt af på huset, det er steget en smule i værdi og der er "kun" ofret 35000 på døre og nye vinduer der samtidig har bragt varmeregningen betydeligt ned. Derudover 4000 til brændeovn i stuen.

    De ca. 6500 i måneden i Kolding røg i et stort hul, det hus jeg/vi sælger snart betyder at vi har en udbetaling til et hus til 3-4 Millioner kr - altså penge jeg selv får igen og kan bruge. Og som Morten skriver - jeg giver hellere 1 Million for 140 KvM i "udkantsdanmark" med de forhold jeg lige har beskrevet kontra København eller således.
    -Samtidig så er forsikringen også glade for lukket garage og at der ikke er 4 boligblokke som nabo. Win/win på alle sider af økonomien..


Kommentér på:
Køb/lån lejlighed

Annonce