Hvornår lærer de danske bilister at køre ordentligt {{forumTopicSubject}}
Ja lige en Rant fra min side af
Altså er det ikke noget med at man egntlig skal sørge for at holde sin bane når man overhaler altså venstre vognbane.
For hvis det er tilfældet så blev jeg overhalet af en idag at der var lige lidt for tæt på min venstre side. Der skete dog ikke noget lige udover at jeg blev lidt chokket.
og det skal siges at jeg kørte 110 km/t i højre vognbane og var placeret i højre side af vejen.
eller den der med at man foretager en overhaling med de 130 km/t man må kører. Ender man med at have en eller anden okkinok helt oppe i røven. Altså hvornår ender det. Om de først lærer det efter de har fået frakendt kørekortet eller endnu være at de kører op i røven på de forankørende pga han/hun er nød til at foretage en nødopbremsning.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
Det er ikke en menneskeret at ligge i venstre spor mens man skal overholder 2 biler der er forskudt med flere hundrede meter.. selvom man kører det maksimale tilladte, man sal trække til venstre ligeså snart man er færdig med overhaling 1. ellers kommer folk til at ligge op i røven på en...
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
mar 2017
Følger: 10 Følgere: 2 Emner: 13 Svar: 52
Korte for hoved og taler grimt om hinanden og til hinanden
Desværre
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Jeg tror faktisk det er en del af forklaringen på den danske trafikadfærd. Så længe vi ikke selv kan erkende at vi er elendige bilister, så er der ikke grobund for forbedring.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
Lige på nær at danskere ikke kan finde ud af at holde til højre på motorvej og i byerne, så kører danskere meget sikkert og roligt ifht stort set alle andre lande jeg har kørt i (vel en 20 stykker)
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 195 Svar: 5.540
Så kan ATK blive nedprioriteret i en periode ...
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
jeg vil da godt indrømme når jeg ikke har travlt så kører jeg lige lovlig langsomt når jeg skal af motorvejen, typisk når bilerne bag mig er langt væk, men nogle gange forlader jeg motorvejen med 90km/t mens jeg egentlig burde køre minimum 110km/t.. det er en dårlig vane
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 98
jun 2012
Følger: 26 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 72 Svar: 561
Og når endelig jeg har overhalet ham og kan se ham i mit bakspejl trækker jeg altid ind
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 622
#6
hvorfor skal ATK biler blandes ind i færdselspolitiets arbejde... ??????
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 87 Biler: 7 Emner: 104 Svar: 824
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 98
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
Det betyder så ikke at man skal trække ud og være til gene for dem der kommer bagfra, men når der er frit så trækker man ud og laver den overhaling, så må det tage den tid det tager hvis man bliver indhentet af en bagfra kommende bil.. en overhaling skal ikke foregå hurtigt nej det er noget sludder... En overhaling tager den tid en overhaling tager indenfor hastighedsbegrænsningen, men når man er færdig med at overhale, SÅ FLYTTER MAN SIG.. så må den bagfra kommende bil bagfra selvom om han vil overskride hastighedsbegrænsningen...
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Så hvis man bliver taget i at køre for stærkt på motorvejen, så skal man bare bilde betjenten ind at man var midt i en overhaling?
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 195 Svar: 5.540
mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.969
Så skulle du måske genopfriske dit kendskab til færdselsloven:
§ 41, stk. 3. Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed.
Så hvis du kører 30 km/t langsommere end du må og der ligger "speedpikkerne" bagved, så er det altså ulovligt, do... Og så er det bare om at fise op i hastighed, eller fise ind til siden, do...
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.969
Hvis der er noget, som leger kongen, så er det sgu dig - "jeg kører hvad der passer mig og skider på alle andre". Hvordan do kan kalde dem, som kører med max lovlig hastighed for konger af vejene, er mig en gåde...
Hvis do overhovedet har kørekort, så ville do inderst inde vide, at man består ikke en køreprøve, ved at køre 100 på en 130 motorvej - man dumper med et brag.
Og det der med "bevare fuldt herredømme..."... Bla bla, hvis du læser § 41 igen, vil du bemærke ordene "uden grund..."
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.087
så hvis en ligger og nuller med 50 et sted man må køre 80, så er der heller ikke tale om en overdrevet lavhastighed? det er sku det samme, kør 130 der hvor man må det, eller fis ind til siden, og først overhal når du ikke kan se nogen form for biler i side spejlet
at ligge med 100 i overhalings sporet er fandme at være til gene!
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Kan I ikke accepterer det, så kan I da bare blive hjemme
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.087
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.087
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Når jeg kører 100 km/t på motorvejen, kører jeg jo også hurtigere end lastbilen.
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.087
tolker jeg som at være til gene
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 622
i hvilken del af landet gør de det..??
tænk sig i dag kørte jeg maks. 89 km/t på motorvejen og det var squ behageligt..
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.087
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.969
Ja, det er min subjektiv holdning som fuldtidskørelærer på 18. år...
Og det med at "motorsagkyndige" ikke dumper elever for at køre for langsomt, må være dagens blondine-joke.
Og lad være med at blande lastbiler ind i sagen, for de ligger I HØJRE VOGNBANE og dermed ikke hindrer andres normale kørsel, for de andre kører bare udenom. Men når du tøffer i venstre vognbane med din lastbilsfart, så ja, du hindrer andres kørsel og skal op i fart. Gør du det ikke til en køreprøve, så skal du op til en ny.
Og stop dig selv med "jeg er utryg ved at køre 130". Er der EN GRUND TIL AT KØRE LANGSOMMERE, så ja, du skal køre langsommere. Er der mørkt, regn, dårlig sigtbarhed, så ja - du må og skal køre langsommere.
Men du må ikke UDEN GRUND hindre andres normale (130) kørsel. Vil du køre langsomt, så er det i lastbilsbane. Og skal du overhale, må du ikke være til fare eller unødig ulempe for bagfrakommende, som kører 130. Lær det.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.969
Lad være med at rode dig ud, hvor du ikke kan bunde...
Det med 50km/t er ikke din mindste hastighed, med dit KØRETØJS mindste hastighed. Så dit KØRETØJ skal kunne lovligt fremføres med mindst 50 - ikke hentydning til at du ikke må køre under denne hastighed. Eller kan folk ikke lovligt holde i kø...
Igen, lad være med at blande alle mulige forhold ind i billedet, der gør at man ikke kan forsvarligt køre med max hastighed. Vi taler om kørsel med lav hastighed UDEN GRUND.
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 622
men du må gerne kun køre 20km/t på motorvejen eller sågar holde stille....
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.969
Så stop med at rode rundt i noget, du ikke har forstand på.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.969
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Til køreprøven skal du jo gerne kunne vise at du har kontrol over, og kan håndterer køretøjet ved højeste tilladte hastighed.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.969
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.969
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 622
selvfølgelig må de overhale selv om der kommer andre bagfra, de må bare ikke tage for lang tid... elefantvæddeløb er forbudt.. men de må jo ikke bare lige køre ud, som de dog gør tit..
der er så nogle steder og tidspunkter de ikke må overhale, men det gør de så alligevel..
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.969
Er det en hentydning til at jeg ikke kender færdselsloven? Ok, fortæl mig lige, hvor i færdselsloven står der, at lastbilsoverhalinger ikke "må tage for lang tid"? Og hvor lang tid er for lang tid ifølge færdselsloven?
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.087
så kan du forhåbentlig vurdere at der kan opstå en farlig situation, ved at trække ud her ellers skal du da vidst ikke have dit kørekort
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 622
det står ingen steder, men det er jo op til den betjent der ser det at vurdere om det er for lang tid...
ps. jeg kender ikke loven til bunds..
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
og så længe ham der kommer med højere hastighed, kan afværge en potentiel farlig situation ved blot at lette foden fra speederen, er det jo ikke noget problem. Den farlige situation opstår meget ofte fordi den bagfra kommende med den høje hastighed IKKE får lettet foden.
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 98
nov 2015
Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 64
Jeg oplevede selv en typisk dansker i trafikken i dag: En ung tøs jeg overhalede der lå med 120 i midterste spor på en fri motorvej og da hastigheden længere fremme faldt til 110 kom hun pludselig ræsende og var ved at presse både mig og en anden bil af vejen for at komme frem (hun zigzagede mellem os og overhalede inden om mens hun gav folk fingeren).
Den slags fjolser ser jeg cirka en ud af tre gange når jeg kører ved Odense i myldertiden. Det er da godt der er den slags til at få os andre til at se helt respektable ud...
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.866
Folk tror deres blink er godt nok til at skifte til ydre vejbane med, kigge behøver man jo ikke rigtigt, man kan jo bare blinke.
Og efterlader man en fin afstand til forankørende, er der altid et af overstående fjolser der tror "Hey jeg køre 100, her kaster jeg lige min skrotspand ud", hvorefter klage over ham bagved ligger for tæt.
Herefter skal forankørende så lege med den underlige fysik med at bremse lidt for at få mere afstand, hvor ens tunge ende så rammer derer lette, og vi efterfølgende skal have ny kofager foran.... nåh ja, og måske samle dem op fordi de ligger på hovedet i midter rabatten.
Har man fri hastighed i ville man nok kigge 2 gange, måske 3, og få opmærksomheden tilbage, for den er jo fulstændig tabt i dansk trafik.
Væreste af alt i trafikken er folk med "Børn i bilen" skiltet, aka "Alt opmærsomhed på bagsædet" skiltet.
Opmærksomhed (mangel) er den største fare i trafikken, som sjældent er tilstede i danmark
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Ja, desværre kan (rigtig) mange ikke finde ud af at blot fordi man holder sikker afstand til den forandkørende, er det ikke en invitation til at trække ud. Desværre afføder dette så også et andet problem. Hvor den bagfra kommende i yderbanen, med et så stort hul til den forankørerne så der faktisk er plads til at trække ud, ofte accelerere kraftig op for at lukke dette hul, derved laver endnu en farlig situation.
Jeg kan dog ikke forstå at man, når man overtræder loven og køre for stærk, forventer at alle de andre trafikanter viser en ekstra hensyn. Det burde da modsat være den lovbrydende der skal tage sig lidt sammen, være mere opmærksom og vise noget mere hensyn til alle de andre der blot følger reglerne.
nov 2002
Følger: 3 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 137 Svar: 1.541
Her er der stort behov for synligt politi, som IKKE går efter hastighed, men i stedet efter at oplære og forklare (og skrive bøder). Men det har de ikke et måleapparat til, så det gider de ikke. Det er jo "rigtigt" arbejde. Ikke så nemt som at måle en hastighed og skrive en bøde.
aug 2009
Følger: 3 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 42
Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det er ulovligt. Og dette problem ville stoppe med at eksistere med det samme.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.866
På en måde har du jo ret, det er ligesom i f.eks USA
Man kunne også tage deres model med "carpool lane" og lave dem om, så det kun er biler med 1.6 motor eller størrer der må ligge der, så er vi fri for alle de kabinescooter på motorvejen
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
aug 2009
Følger: 3 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 42
Hvorfor skulle man ikke kunne overhale højre om?
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Ullykkesstatestikken på motorvej Danmark contra USA taler sit helt tydelige sprog mod bla. overhaling højre om.
Klip fra BB:
"... i 2016 døde mere end 40.000 amerikanere i trafikken ... Skulle USA have været nede på samme niveau som Danmark i 2016, skulle det store land med cirka 325 mio. indbyggere ”kun” have mistet omkring 12.600 personer til trafikdrab."
aug 2009
Følger: 3 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 42
Jeg har endnu ikke fundet ud af hvorfor det skulle være farligt at overhale højre om på motorvejen? Og der er ikke rigtig nogle der kan forklare mig det? De samme regler gælder jo stadig i forhold til, hastighed, afstand, vigepligt og zig-zag-kørsel.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Og noget går der tydeligvis galt med den store mængde ulykker.
aug 2009
Følger: 3 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 42
Der er jo intet belæg for at overhaling højre om er hovedårsag til den ulykkestatistik, så jeg forstår ikke henvisningen?
Men hvad er det farlige ved at overhale højre om?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.969
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Grunden til at det kan fungere i USA er, at de er vant til det og har været det i de sidste mange årtier. Det er en del af deres trafikkultur, hvis man kan sige det sådan, og de har fået det indoktrineret helt fra køreskolen.
Gjorde man det lovligt her i DK, ville det jo ende galt. Jeg mener, vi har jo tydeligvis i forvejen problemer med at orienterer os og vise af, når vi skal overhale til venstre.
Det er lidt det samme med deres vejkryds uden lysregulering. Det virker derovre, men forestil jer lige at slippe de danske bilister løs i den slags?
aug 2009
Følger: 3 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 42
Og man skal da ikke holde øje med biler på begge sider. Hvis man skal skifte vognbane til højre, er det da bedøvende ligegyldigt hvad der kommer kørende bagfra i venstre bane og vise versa.
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Reglen for vognbaneskift gælder også nu. Og hvordan synes vi selv det går ude på motorvejen?
aug 2009
Følger: 3 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 42
Men uden at kunne vide det, så tror jeg at de folk der ligger og spærre midter-sporet vil trække ind til højre, da det vil være ret ubehageligt at have biler susende på begge sider.
Jeg tror trafikken vil glide bedre med denne regel. Og det ville reducere manges frustrationer og dermed reducere risikoen for folk der begynder at ligge og presse den forankørende og dermed skabe en potentiel farlig situation.
Jeg synes i hvert fald at det fungerede rigtig godt, da jeg arbejdede i Australien.
aug 2009
Følger: 3 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 42
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
Som jeg også var inde på før, så er det heller ikke farligere i lande hvor det er tilladt, som i USA eller Australien, hvor du selv har prøvet det.
Men at overføre det til DK, hvor folk ikke er vant til at der overhales i højre side, det kan blive rigtig farligt.
Det vi prøver at sige er, at når folk i forvejen har vist at de har svært ved at orientere sig og vise af, så vil det ikke ligefrem forbedre sikkerheden at der pludselig kommer biler farende bagfra i højre side også.
Som jeg skrev tidligere: Teori er én ting, praksis er noget andet.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
(og også en dårligere ullykkesstatestik end i Danmark. Uden at det dog hænger sammen)
Jeg mener dog ikke at færdselsreglerne i USA tillader overhaling højre om, man gør det bare og ser gennem fingerne med det.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
http://www.demetra.dk/finansblog/trafikdraebte-per-100-000-indbyggere/
aug 2009
Følger: 3 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 42
Kunne det så måske reguleres lidt ved at hvis man overhaler indenom har man ubetinget vigepligt for den bil man overhaler?
Men hvis folk er lige dårlige til at orientere sig til både højre og venstre, så burde risikoen ved forbikørsel til både højre og venstre være lige stor.
Dem der ligger i de ydre baner skal jo allesammen fra på et eller andet tidspunkt og der går det jo i store træk meget fint med at skifte til højre bane. Jeg tror simpelthen ikke på at folk bare trækker helt blindt ind i en anden bane. Ikke generelt i hvertfald.
aug 2009
Følger: 3 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 42
Det synes jeg var en skide god ide.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.866
Du har fuldstændig ret i det vil kræve tilvending, og det er vi dansker ufattelig ringe til.
Se bare efter man tog det til sig at man skal blinke for vognbaneskift på motorvejen i danmark, så stoppede folk med at kigge sig for.
Tydeligvis duede denne regl ikke, men derfor har vi den da stadigvæk, for med tiden bliver det forhåbenligt bedre, tvivler dog.
Samme ville ske hvis man havde andre regler, som f.eks bare holde en vejbane, dog har de jo fordelen i USA at de har lidt flere baner en, vi har her
Onkel Per
Den statistik skal man jo se som det store billede, f.eks i USA og Australien har de ufattelig lange lige vejen, hvor folk simplehen falder i søvn, ikke just et problem vi har her i danmark :), det er jo ikke ens betydning med at det er pga man må holde sin bane man nu syntes i USA.
Faktisk har de jo "Fastlane" i USA, hvor man som i DK, skal fjerne sig fra når man har overhalt (dette kan dog variere fra stat til stat), men derfor må man gerne cruise i den bane man nu har plantet sig i, og overhale om begge sider.
Så er man jo også fri for alt det vognbane skift, som er endnu en fare for man overser en.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
aug 2009
Følger: 3 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 42
Hvilket belæg har du for at udtale dig om at "det ikke er de lange lige stræk der er de sorteste pletter i de lande"?
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Hvornår lærer de danske bilister at køre ordentligt