{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.551 visninger | Oprettet:

Hvornår lærer de danske bilister at køre ordentligt {{forumTopicSubject}}

Ja lige en Rant fra min side af

Altså er det ikke noget med at man egntlig skal sørge for at holde sin bane når man overhaler altså venstre vognbane.

For hvis det er tilfældet så blev jeg overhalet af en idag at der var lige lidt for tæt på min venstre side. Der skete dog ikke noget lige udover at jeg blev lidt chokket.

og det skal siges at jeg kørte 110 km/t i højre vognbane og var placeret i højre side af vejen.

eller den der med at man foretager en overhaling med de 130 km/t man må kører. Ender man med at have en eller anden okkinok helt oppe i røven. Altså hvornår ender det. Om de først lærer det efter de har fået frakendt kørekortet eller endnu være at de kører op i røven på de forankørende pga han/hun er nød til at foretage en nødopbremsning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår lærer de danske bilister at køre ordentligt
  • #1   17. aug 2017 Jeg tror ikke de lærer det så længe folk ikke lærer at holde til højre på motorvejen!

    Det er ikke en menneskeret at ligge i venstre spor mens man skal overholder 2 biler der er forskudt med flere hundrede meter.. selvom man kører det maksimale tilladte, man sal trække til venstre ligeså snart man er færdig med overhaling 1. ellers kommer folk til at ligge op i røven på en...


  • #2   17. aug 2017 Hvis det nu gav en ubetinget frakendelse at benytte håndholdt mobil ville det nok se lidt bedre ud. Og folk kører sku med hovdet under armen i mange lande. Danskere er blot en tand mere agressive smiley

  • #3   17. aug 2017 Generalt er danske blevet mere stressede og aggresiv adfærd
    Korte for hoved og taler grimt om hinanden og til hinanden
    Desværre smiley


  • #4   17. aug 2017 Har i forresten lagt mærke til, at når vi snakker om hvor dårlige bilister danskerne er, så er det altid de ANDRE danskere. Det er aldrig en selv...

    Jeg tror faktisk det er en del af forklaringen på den danske trafikadfærd. Så længe vi ikke selv kan erkende at vi er elendige bilister, så er der ikke grobund for forbedring.


  • #5   17. aug 2017 Hvis man synes danske bilister er aggressive så har man sgu ikke kørt ret meget udenfor Danmark.

    Lige på nær at danskere ikke kan finde ud af at holde til højre på motorvej og i byerne, så kører danskere meget sikkert og roligt ifht stort set alle andre lande jeg har kørt i (vel en 20 stykker)


  • #6   17. aug 2017 Jeg ønsker mig, at der bliver mere synligt politi på vejene, inklusive motorvejene, så bilister, der ikke overholder færdselsreglerne (her tænker jeg også på andet end hastighedsgrænserne) får en hilsen.

    Så kan ATK blive nedprioriteret i en periode ...


  • #7   17. aug 2017 Enig LilleDan, lad os lige penge fingre på os selv et øjeblik smiley

    jeg vil da godt indrømme når jeg ikke har travlt så kører jeg lige lovlig langsomt når jeg skal af motorvejen, typisk når bilerne bag mig er langt væk, men nogle gange forlader jeg motorvejen med 90km/t mens jeg egentlig burde køre minimum 110km/t.. det er en dårlig vane smiley


  • #9   17. aug 2017 Lad være med at overhale hvis du ikke vil køre mere end 130 under overhalingen, og skal bruge 2 km på at komme forbi .....

  • #10   17. aug 2017 9# Altså man må jo ikke køre mere end 130 på motorvejen og det er jo kun lastbilerne jeg overhaler.

    Og når endelig jeg har overhalet ham og kan se ham i mit bakspejl trækker jeg altid ind


  • #11   17. aug 2017 folk er bare en flok egoister... og det bliver kun værre...


    #6
    hvorfor skal ATK biler blandes ind i færdselspolitiets arbejde... ??????


  • #12   17. aug 2017 Det vil altid foregå i trafikken smiley

  • #13   17. aug 2017 #9 ikke enig, overhal endelig med 130km/t, men når man er forbi den bil man lige har overhalet så skal man trække IND, indtil næste overhaling, det nytter ikke noget at vente i venstre spor i 20 sekunder på at nå næste bil...

  • #14   17. aug 2017 #13 - ja, hvis den foran kørende kører 110, men ikke hvis den kører 125 - en overhaling skal ske hurtigt ....

  • #15   17. aug 2017 Anders... Jeg er uenig.. hvis den forankørende kører 125km/t, så må man stadig MAX køre 130km/t..

    Det betyder så ikke at man skal trække ud og være til gene for dem der kommer bagfra, men når der er frit så trækker man ud og laver den overhaling, så må det tage den tid det tager hvis man bliver indhentet af en bagfra kommende bil.. en overhaling skal ikke foregå hurtigt nej det er noget sludder... En overhaling tager den tid en overhaling tager indenfor hastighedsbegrænsningen, men når man er færdig med at overhale, SÅ FLYTTER MAN SIG.. så må den bagfra kommende bil bagfra selvom om han vil overskride hastighedsbegrænsningen...


  • #16   17. aug 2017 Anders

    Så hvis man bliver taget i at køre for stærkt på motorvejen, så skal man bare bilde betjenten ind at man var midt i en overhaling?

    smiley


  • #18   17. aug 2017 #11: En del af ATK-bilerne er bemandet med betjente. De kan så køre patrulje i stedet - nogle af dem.

  • 300
    300 Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #19   17. aug 2017 Efter som ALLE er bedre bilister end de andre, og ALLE altid gør det rigtige lige i deres situation. Tjaaa så bliver det nok ikke ligefrem bedre fremover....

  • #20   17. aug 2017 Mors Dreng

    Så skulle du måske genopfriske dit kendskab til færdselsloven:
    § 41, stk. 3. Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed.

    Så hvis du kører 30 km/t langsommere end du må og der ligger "speedpikkerne" bagved, så er det altså ulovligt, do... Og så er det bare om at fise op i hastighed, eller fise ind til siden, do...


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #21   17. aug 2017 Selv de mindste billigste biler, kan i dag selv holde afstand til forankørende, så om 10-20 år er tæt kørsel sikkert fortid.

  • #23   17. aug 2017 Jeg tror ikke man kan kalde 100 km/t på motorvejen for "overdreven lav hastighed"

  • #25   17. aug 2017 #24

    Hvis der er noget, som leger kongen, så er det sgu dig - "jeg kører hvad der passer mig og skider på alle andre". Hvordan do kan kalde dem, som kører med max lovlig hastighed for konger af vejene, er mig en gåde...

    Hvis do overhovedet har kørekort, så ville do inderst inde vide, at man består ikke en køreprøve, ved at køre 100 på en 130 motorvej - man dumper med et brag.

    Og det der med "bevare fuldt herredømme..."... Bla bla, hvis du læser § 41 igen, vil du bemærke ordene "uden grund..."


  • #27   17. aug 2017 mors dreng

    så hvis en ligger og nuller med 50 et sted man må køre 80, så er der heller ikke tale om en overdrevet lavhastighed? det er sku det samme, kør 130 der hvor man må det, eller fis ind til siden, og først overhal når du ikke kan se nogen form for biler i side spejlet smiley

    at ligge med 100 i overhalings sporet er fandme at være til gene!


  • #28   17. aug 2017 Og hvad er det så lige lastbilerne gør?
    Kan I ikke accepterer det, så kan I da bare blive hjemme smiley smiley


  • #29   17. aug 2017 De må jo også kun i et bestemt tidspunkt, resten gør det jo også unden for det tidsrum smiley

  • #30   17. aug 2017 Fordi vi andre godt må hele tiden smiley

  • #31   17. aug 2017 neeej for i må ikke være til gene, så må i jo blive bag lastbilen når i ikke vil køre hurtigere smiley

  • #32   17. aug 2017 "i må ikke være til gene" hvor står det henne?

    Når jeg kører 100 km/t på motorvejen, kører jeg jo også hurtigere end lastbilen.


  • #33   17. aug 2017 § 41, stk. 3. Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed.

    tolker jeg som at være til gene smiley


  • #34   17. aug 2017 #18
    i hvilken del af landet gør de det..??


    tænk sig i dag kørte jeg maks. 89 km/t på motorvejen og det var squ behageligt.. smiley


  • #35   17. aug 2017 Og hvad er "overdreven lav hastighed" så?

  • #36   17. aug 2017 at kører 100, og ligge ud til overhaling når en bagved kommer med 130 smiley

  • #38   17. aug 2017 Mors dreng

    Ja, det er min subjektiv holdning som fuldtidskørelærer på 18. år...
    Og det med at "motorsagkyndige" ikke dumper elever for at køre for langsomt, må være dagens blondine-joke.

    Og lad være med at blande lastbiler ind i sagen, for de ligger I HØJRE VOGNBANE og dermed ikke hindrer andres normale kørsel, for de andre kører bare udenom. Men når du tøffer i venstre vognbane med din lastbilsfart, så ja, du hindrer andres kørsel og skal op i fart. Gør du det ikke til en køreprøve, så skal du op til en ny.

    Og stop dig selv med "jeg er utryg ved at køre 130". Er der EN GRUND TIL AT KØRE LANGSOMMERE, så ja, du skal køre langsommere. Er der mørkt, regn, dårlig sigtbarhed, så ja - du må og skal køre langsommere.
    Men du må ikke UDEN GRUND hindre andres normale (130) kørsel. Vil du køre langsomt, så er det i lastbilsbane. Og skal du overhale, må du ikke være til fare eller unødig ulempe for bagfrakommende, som kører 130. Lær det.


  • #39   17. aug 2017 Mors dreng

    Lad være med at rode dig ud, hvor du ikke kan bunde...

    Det med 50km/t er ikke din mindste hastighed, med dit KØRETØJS mindste hastighed. Så dit KØRETØJ skal kunne lovligt fremføres med mindst 50 - ikke hentydning til at du ikke må køre under denne hastighed. Eller kan folk ikke lovligt holde i kø...

    Igen, lad være med at blande alle mulige forhold ind i billedet, der gør at man ikke kan forsvarligt køre med max hastighed. Vi taler om kørsel med lav hastighed UDEN GRUND.


  • #40   17. aug 2017 ja et køretøj skal kunne fremføres lovligt på plan vej med mere end 50km/t for at dettte MÅ køre på motorvejen....

    men du må gerne kun køre 20km/t på motorvejen eller sågar holde stille.... smiley


  • #43   17. aug 2017 Bla bla... Lastbiler må gerne overhale, men, for det første - ikke med 30% lavere hastighed, end den maksimale. Det svarer til at de overhaler med 60 km/t. Og det er vel at mærke UDEN GRUND. Og for det andet, så skal de, når overhaler sikre sig, at det sker UDEN FARE ELLER UNØDIG ULEMPE for bagfrakommende.

    Så stop med at rode rundt i noget, du ikke har forstand på.


  • #44   17. aug 2017 Og min reaktion ikke pga, at du er uenig. Det er pga at du kører ude trafikken, uden at kende færdselsloven og spiller vejens konge. Du er uegnet til at sidde bag rattet med dine holdninger.

  • #45   17. aug 2017 Jeg vil nu holde med kørelæren ang. hastighed ved køreprøve.
    Til køreprøven skal du jo gerne kunne vise at du har kontrol over, og kan håndterer køretøjet ved højeste tilladte hastighed.


  • #46   17. aug 2017 Lastbiler må overhale ligeså tosset de lyster og i princippet med ligeså tosset lav hastighed de lyster at køre - men IKKE, hvis der er trafik bagved. Så er det ulovligt.

  • #47   17. aug 2017 Hvis ikke man føler sig tryg ved 130km/t, når alle forhold til at køre med denne hastighed er opfyldt, så var det bare en fejl, at man overhovedet bestod sin køreprøve. Det er nemlig et krav, som Onkel siger, at man skal vise at man kan kontrollere køretøjet ved højere hastigheder.

  • #48   17. aug 2017 tja hvem kan prale med de kender færdselsloven, ikke mange ... ikke engang en kørelærer kender den til bunds...

    selvfølgelig må de overhale selv om der kommer andre bagfra, de må bare ikke tage for lang tid... elefantvæddeløb er forbudt.. men de må jo ikke bare lige køre ud, som de dog gør tit..

    der er så nogle steder og tidspunkter de ikke må overhale, men det gør de så alligevel..


  • #49   17. aug 2017 Fisker

    Er det en hentydning til at jeg ikke kender færdselsloven? Ok, fortæl mig lige, hvor i færdselsloven står der, at lastbilsoverhalinger ikke "må tage for lang tid"? Og hvor lang tid er for lang tid ifølge færdselsloven? smiley


  • #51   17. aug 2017 kage

    så kan du forhåbentlig vurdere at der kan opstå en farlig situation, ved at trække ud her smiley ellers skal du da vidst ikke have dit kørekort smiley


  • #52   17. aug 2017 nej jeg siger ikke du ikke kender den, men nu skrev jeg til bunds... og hvis du kender den til bunds så tager jeg hatten af for dig...

    det står ingen steder, men det er jo op til den betjent der ser det at vurdere om det er for lang tid...

    ps. jeg kender ikke loven til bunds..


  • #54   17. aug 2017 #51 nu kan jeg læse at Kage skriver "..., vis jeg ikke trækker ud foran en..."
    og så længe ham der kommer med højere hastighed, kan afværge en potentiel farlig situation ved blot at lette foden fra speederen, er det jo ikke noget problem. Den farlige situation opstår meget ofte fordi den bagfra kommende med den høje hastighed IKKE får lettet foden.


  • #55   17. aug 2017 Syntes man har vænnet sig til folk køre elendigt det er med til at skærpe sanserne smiley

  • #58   17. aug 2017 Den mondeo kunne godt presses lidt mere smiley

  • #59   17. aug 2017 smiley smiley Mors dreng: du er en af dem vi andre kalder fjolser ude på motorvejen .....

  • Dustie D
    Dustie D Tilmeldt:
    nov 2015

    Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 64
    #60   18. aug 2017 Sad lige og så politijagt hvor der var en gammel mand der kørte omkring de 50 i en 80 zone. Politiet bad ham venligt om at holde ind til siden og lade folk komme forbi ind i mellem, selvom (sagde de) han intet forkert eller ulovligt gjorde. Men som altid ved BG folk bedre end politiet hvad der er op og ned i trafikken.

    Jeg oplevede selv en typisk dansker i trafikken i dag: En ung tøs jeg overhalede der lå med 120 i midterste spor på en fri motorvej og da hastigheden længere fremme faldt til 110 kom hun pludselig ræsende og var ved at presse både mig og en anden bil af vejen for at komme frem (hun zigzagede mellem os og overhalede inden om mens hun gav folk fingeren).

    Den slags fjolser ser jeg cirka en ud af tre gange når jeg kører ved Odense i myldertiden. Det er da godt der er den slags til at få os andre til at se helt respektable ud...


  • #61   18. aug 2017 Nu har jeg lige siddet og læst tråden igennem... Og det lader til at min teori holder stik. smiley

  • #62   18. aug 2017 Folk lære aldrig at køre ordenligt før vi får fri hastighed i venstre vejbane på motorvejen.
    Folk tror deres blink er godt nok til at skifte til ydre vejbane med, kigge behøver man jo ikke rigtigt, man kan jo bare blinke.

    Og efterlader man en fin afstand til forankørende, er der altid et af overstående fjolser der tror "Hey jeg køre 100, her kaster jeg lige min skrotspand ud", hvorefter klage over ham bagved ligger for tæt.

    Herefter skal forankørende så lege med den underlige fysik med at bremse lidt for at få mere afstand, hvor ens tunge ende så rammer derer lette, og vi efterfølgende skal have ny kofager foran.... nåh ja, og måske samle dem op fordi de ligger på hovedet i midter rabatten.

    Har man fri hastighed i ville man nok kigge 2 gange, måske 3, og få opmærksomheden tilbage, for den er jo fulstændig tabt i dansk trafik.

    Væreste af alt i trafikken er folk med "Børn i bilen" skiltet, aka "Alt opmærsomhed på bagsædet" skiltet.

    Opmærksomhed (mangel) er den største fare i trafikken, som sjældent er tilstede i danmark smiley


  • #63   19. aug 2017 R.B. > Det kan godt være at din anskuelse om fri hastighed er korrekt. Men jeg tror at det er utopi at tro at det sker. Desværre er der nogle trafikanter, som man også kan udlede af tråden, der kører som om det allerede er en realitet.

    Ja, desværre kan (rigtig) mange ikke finde ud af at blot fordi man holder sikker afstand til den forandkørende, er det ikke en invitation til at trække ud. Desværre afføder dette så også et andet problem. Hvor den bagfra kommende i yderbanen, med et så stort hul til den forankørerne så der faktisk er plads til at trække ud, ofte accelerere kraftig op for at lukke dette hul, derved laver endnu en farlig situation.

    Jeg kan dog ikke forstå at man, når man overtræder loven og køre for stærk, forventer at alle de andre trafikanter viser en ekstra hensyn. Det burde da modsat være den lovbrydende der skal tage sig lidt sammen, være mere opmærksom og vise noget mere hensyn til alle de andre der blot følger reglerne.


  • #64   21. aug 2017 I sidste uge kørte jeg på Køge Bugt motorvejen. Næsten ingen trafik. Jeg lå i inderste højre bane. Der er 4. I nr. 3 bane lå der 5 biler tæt efter hinanden. De har vel kørt 100, gætter jeg. Måske lidt mere. Det er noget, som jeg har oplevet flere gange før i lignende situationer. En næsten tom vej med biler som flyder ude i 3. og 4. bane.

    Her er der stort behov for synligt politi, som IKKE går efter hastighed, men i stedet efter at oplære og forklare (og skrive bøder). Men det har de ikke et måleapparat til, så det gider de ikke. Det er jo "rigtigt" arbejde. Ikke så nemt som at måle en hastighed og skrive en bøde.


  • #65   22. aug 2017 Problemet kan i mine øjne løses helt simpelt ved at gøre det tilladt at overhale højre om på motorvejen.
    Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det er ulovligt. Og dette problem ville stoppe med at eksistere med det samme.


  • #66   22. aug 2017 hahaha det må være årets joke smiley

  • #67   22. aug 2017 #65 LOL

  • #68   22. aug 2017 morten k
    På en måde har du jo ret, det er ligesom i f.eks USA

    Man kunne også tage deres model med "carpool lane" og lave dem om, så det kun er biler med 1.6 motor eller størrer der må ligge der, så er vi fri for alle de kabinescooter på motorvejen smiley


  • #69   22. aug 2017 Har kørt i USA med overhaling i alle spor. Og Fuck det var stressen

  • #70   22. aug 2017 68# hvad med en mercedes 3.0 med 88 heste ? Eller en 1.7 sdi

  • #71   22. aug 2017 Hvorfor er det så sjovt Mirza og Rasmus J?
    Hvorfor skulle man ikke kunne overhale højre om?


  • #72   22. aug 2017 Må grine sammen med Mirza og Rasmus J her.

    Ullykkesstatestikken på motorvej Danmark contra USA taler sit helt tydelige sprog mod bla. overhaling højre om.

    Klip fra BB:
    "... i 2016 døde mere end 40.000 amerikanere i trafikken ... Skulle USA have været nede på samme niveau som Danmark i 2016, skulle det store land med cirka 325 mio. indbyggere ”kun” have mistet omkring 12.600 personer til trafikdrab."


  • #73   22. aug 2017 Hvordan kobles det sammen med overhalinger indenom Onkel Per?

    Jeg har endnu ikke fundet ud af hvorfor det skulle være farligt at overhale højre om på motorvejen? Og der er ikke rigtig nogle der kan forklare mig det? De samme regler gælder jo stadig i forhold til, hastighed, afstand, vigepligt og zig-zag-kørsel.


  • #74   22. aug 2017 Ikke andet end at lige den regel er amerikanerne ikke så gode til at overholde. Ifølge dem jeg kender der har prøvet det, og hvad jeg har læst mig til.
    Og noget går der tydeligvis galt med den store mængde ulykker.


  • #75   22. aug 2017 Ja, men tror du ikke det hænger mere sammen med deres meget ringe og begrænsede oplæring.
    Der er jo intet belæg for at overhaling højre om er hovedårsag til den ulykkestatistik, så jeg forstår ikke henvisningen?

    Men hvad er det farlige ved at overhale højre om?


  • #76   22. aug 2017 Det farlige ved at overhale højre om, er de andre blinde retardoer, som ikke ser sig godt nok for inden de trækker ind, efter de har kørt alt for længe i den venstre bane... smiley

  • #77   22. aug 2017 Morten, jeg vil egentlig hellere have at du kunne forklare hvad der gør det mindre farligt ved at tillade at man også må overhale højre om, siden du synes at det er så god en ide.

  • #78   22. aug 2017 Morten k.. folk kan ikke finde ud af at kigge til venstre når de skal skifte spor, forventer du så at de skal kunne klare en bil fra hver side der kommer forbi med +50kmt af deres hastoghed, held og lykke smiley

  • #79   22. aug 2017 Det er ret nemt at sige at man "bare" skal tillade højreoverhalinger ligesom i USA. Men som det har vist sig mere end én gang i tidens løb, så er teori og praksis to vidt forskellige ting.

    Grunden til at det kan fungere i USA er, at de er vant til det og har været det i de sidste mange årtier. Det er en del af deres trafikkultur, hvis man kan sige det sådan, og de har fået det indoktrineret helt fra køreskolen.
    Gjorde man det lovligt her i DK, ville det jo ende galt. Jeg mener, vi har jo tydeligvis i forvejen problemer med at orienterer os og vise af, når vi skal overhale til venstre.

    Det er lidt det samme med deres vejkryds uden lysregulering. Det virker derovre, men forestil jer lige at slippe de danske bilister løs i den slags?


  • #81   22. aug 2017 Reglen for vognbaneskift gælder uanset hvilken side man skifter til. Så der er jo ikke noget der skal gøres anderledes end det vi allesammen i forvejen har lært fra køreskolen. Altså at orientere sig og sikre sig at der er frit, inden man skifter vognbane.
    Og man skal da ikke holde øje med biler på begge sider. Hvis man skal skifte vognbane til højre, er det da bedøvende ligegyldigt hvad der kommer kørende bagfra i venstre bane og vise versa.


  • #82   22. aug 2017 morten

    Reglen for vognbaneskift gælder også nu. Og hvordan synes vi selv det går ude på motorvejen? smiley


  • #83   22. aug 2017 Onkel Per, jeg har på intet tidspunkt foreslået at det vil blive mindre farligt, men jeg kan ikke se at det skal blive mere farligt.
    Men uden at kunne vide det, så tror jeg at de folk der ligger og spærre midter-sporet vil trække ind til højre, da det vil være ret ubehageligt at have biler susende på begge sider.
    Jeg tror trafikken vil glide bedre med denne regel. Og det ville reducere manges frustrationer og dermed reducere risikoen for folk der begynder at ligge og presse den forankørende og dermed skabe en potentiel farlig situation.
    Jeg synes i hvert fald at det fungerede rigtig godt, da jeg arbejdede i Australien.


  • #84   22. aug 2017 Ja Lilledan, det går ikke for godt, det kan vi meget hurtigt blive enige om, men det forklarer mig stadigvæk ikke hvorfor det så skulle være farligere at køre højre om end venstre om?

  • #85   22. aug 2017 morten

    Som jeg også var inde på før, så er det heller ikke farligere i lande hvor det er tilladt, som i USA eller Australien, hvor du selv har prøvet det.
    Men at overføre det til DK, hvor folk ikke er vant til at der overhales i højre side, det kan blive rigtig farligt.
    Det vi prøver at sige er, at når folk i forvejen har vist at de har svært ved at orientere sig og vise af, så vil det ikke ligefrem forbedre sikkerheden at der pludselig kommer biler farende bagfra i højre side også.

    Som jeg skrev tidligere: Teori er én ting, praksis er noget andet.


  • #86   22. aug 2017 Ja selvfølgelig må man overhale højre om i Australien, de har venstrekørsel smiley

    (og også en dårligere ullykkesstatestik end i Danmark. Uden at det dog hænger sammen)

    Jeg mener dog ikke at færdselsreglerne i USA tillader overhaling højre om, man gør det bare og ser gennem fingerne med det.


  • #87   22. aug 2017 Før man begynder at fremhæve et land over andre, kunne det måske være en god ide at kaste et blik på kortet på denne side:
    http://www.demetra.dk/finansblog/trafikdraebte-per-100-000-indbyggere/



    profilbillede
  • #88   22. aug 2017 Jeg siger bestemt ikke at du ikke har ret, det har jeg ikke noget belæg for, men jeg tror dog stadig på min teori.
    Kunne det så måske reguleres lidt ved at hvis man overhaler indenom har man ubetinget vigepligt for den bil man overhaler?
    Men hvis folk er lige dårlige til at orientere sig til både højre og venstre, så burde risikoen ved forbikørsel til både højre og venstre være lige stor.
    Dem der ligger i de ydre baner skal jo allesammen fra på et eller andet tidspunkt og der går det jo i store træk meget fint med at skifte til højre bane. Jeg tror simpelthen ikke på at folk bare trækker helt blindt ind i en anden bane. Ikke generelt i hvertfald.


  • #89   22. aug 2017 En af mine kollegaer, som kører lastbil i sin fritid som et bijob, foreslog faktisk at alle lastbiler skulle have lov til at have kamera siddende i foruden, som så kunne bruges til at melde alle dem, som ikke holder til højre og holder tilpas afstand osv. Så kunne politiet sender bøder ud direkte, med video-klippet som bevis.
    Det synes jeg var en skide god ide.


  • #91   22. aug 2017 Altså hvis vi nu starter med indlægget som starter tråden, er et af problemerne netop at mange trafikanter ikke er ret gode til at orienterer sig når de trækker til højre. Så ideen med at tillade overhaling højre om er allerede gået fløjten der.

  • #92   22. aug 2017 LilleDan
    Du har fuldstændig ret i det vil kræve tilvending, og det er vi dansker ufattelig ringe til.
    Se bare efter man tog det til sig at man skal blinke for vognbaneskift på motorvejen i danmark, så stoppede folk med at kigge sig for.
    Tydeligvis duede denne regl ikke, men derfor har vi den da stadigvæk, for med tiden bliver det forhåbenligt bedre, tvivler dog.
    Samme ville ske hvis man havde andre regler, som f.eks bare holde en vejbane, dog har de jo fordelen i USA at de har lidt flere baner en, vi har her smiley

    Onkel Per
    Den statistik skal man jo se som det store billede, f.eks i USA og Australien har de ufattelig lange lige vejen, hvor folk simplehen falder i søvn, ikke just et problem vi har her i danmark :), det er jo ikke ens betydning med at det er pga man må holde sin bane man nu syntes i USA.

    Faktisk har de jo "Fastlane" i USA, hvor man som i DK, skal fjerne sig fra når man har overhalt (dette kan dog variere fra stat til stat), men derfor må man gerne cruise i den bane man nu har plantet sig i, og overhale om begge sider.

    Så er man jo også fri for alt det vognbane skift, som er endnu en fare for man overser en.


  • #93   22. aug 2017 Nu er det jo ikke de lange lige vejstræk der er de sorteste pletter i de lande.


  • #94   25. aug 2017 Onkel per: Det kort er meget fint, men det fortæller ikke om Danmark ligger på 4,9 og Australien på 5,0, eller om Danmark ligger på 3,0 og Australien på 9,9. Det fortæller heller ikke hvad der er hovedårsagerne til ulykkerne i de pågældende lande. Så uden reel og mere specifik info/data for den statistik er din henvisning ubrugelig og i mine øjne et manipulativt forsøg på at fordreje statistik til din fordel.
    Hvilket belæg har du for at udtale dig om at "det ikke er de lange lige stræk der er de sorteste pletter i de lande"?


  • #95   25. aug 2017 Prøv at følge linket, og læse lidt selv.

Kommentér på:
Hvornår lærer de danske bilister at køre ordentligt

Annonce