{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.484 visninger | Oprettet:

Lån {{forumTopicSubject}}

Hej Bilgalleri, jeg står i den situation at jeg skal til at have bil (fylder 18 til 26. Oktober) , så selvfølgelig vil jeg ud og have en fed sportsvogn..
Dvs. jeg skal tage et lån, hvis det dog overhovedet er muligt, derfor spørger jeg jer om råd!
Jeg er elev, tjener 14355kr om måneden (startede for 2 uger siden, så massere tid til mit elevforløb slutter, det varer 2 år)
Jeg har gjort mig nogle overvejelser om et forbrugslån da jeg foretrækker, at der ikke ligges pant i min bil..

Bilen jeg har tænkt mig at købe? Nissan 350Z, pris 220k.

- Inden jeres ''Det er dumt'' ''hvad med forsikring, benzin, reparationer og vægtafgift?'' osv. det har jeg styr på, det eneste jeg skal have styr på nu, er lånet. Så please spar mig for unødvendig information.

Jeg har kigget en del på Santanders forbrugslån plus, som de kalder det, men ved jo som sagt ikke om man kan låne så mange penge som elev..

Alt i alt, mit spørgsmål er: Kan jeg låne 210-230.000kr som elev, med en løn på 14.355kr (før skat selvfølgelig)

-Tak på forhånd!

10 gode råd om kreditforeningslån
Inden du bevæger dig ud i lånejunglen, bør du tjekke disse 10 gode tips ift. kreditforeningslån - det kan potentielt spare dig mange penge.
Kommentarer på:  Lån
  • #1   6. okt Få dig en lirrekasse til at starte med og spar lidt op.
    Du vil hade dig selv den dag du laver buler og kantstenskys med en 350z

• #2   6. okt #1 Tak for svaret, nu har jeg haft kørekort (den nye regel med 17 årige) og kørt ret meget bil (1500-2500km måneden) i en Audi TT, som jeg har passet fint på, ingen skrammer, ulykker, eller kantkys på fælgende. Jeg er udemærket opmærksom på at mange unge skal lære at køre bil helt i de første par måneder, hvis ikke år.. Men sådan står det ikke rigtig til for mig. Vil ikke rigtig gå i for mange detaljer, da mit spørgsmål primært var rettet mod lånet
    - Skrammerne og værditabet rammer mig ikke så hårdt, da jeg køber en bil for oplevelserne den giver

• #3   6. okt Det vil formentlig ikke kunne lade sig gøre. Dit rådighedsbeløb er allerede for lavt.

• #4   6. okt #3 Tak for svaret, hvad tror du så maksimalt beløbet vil være? Da jeg evt. kan få et mindre ''lån'' af forældrene

• #5   6. okt Det er svært at svare helt konkret på, da det som udgangspunkt er dit rådighedsbeløb der gør sig gældende. Et forsigtigt gæt, hvis du lever op til selskabets krav, så ville du måske kunne få forbrugslån på ca 50-70000kr, med løbetid på 82 - 96mrd.

• #6   6. okt Det skal du tale med din bank om.

• #7   6. okt Hvis du ik har akkut behov for en bil.. så spar da alt det op du kan rage sammen i 6mdr fx - så du har en udbetaling. Dette gør et lån meget mere sansynligt.. og du starter ik med at skylde mere end bilen er værd..

• #8   6. okt #5 Uha, tror du evt. beløbet vil kunne ændre sig hvis det var billån? Da jeg som sagt kun foretrækker, at der ikke bliver lagt pant i bilen, men hellere have bilen, end ikke at have den, det er ret ligegyldigt om det er hos banken eller en privat virksomhed.

• #9   6. okt #7, Har en lille sum jeg godt kan ligge ud, men havde foretrukket at bruge dem på omkostninger på bilen, f.eks. første vægtafgift, eventuelle reparationer og lignende.
    Og mit behov er ret akut, da jeg skal på arbejde hver morgen, og det er lidt svært, at dele med mor om bilen, når vi næsten har ens arbejdstider..

• #10   6. okt Billån får du kun hvis bilen er under typisk 5 år gammel, og lånet er betalt ud inden bilen er 7 år. Så billån tror jeg ikke bliver aktuelt. Måske dine forældres bank kan gøre noget, hvis dine forældre ellers er gode kunder. Der er kun en måde at finde ud af det på, ring og spørg.

• #11   6. okt Det er sgu da Fucking dumt at sætte sig i gæld som 18 årig for en bil!!! Bare min holdning.

• #12   6. okt #10 Ja, kan godt se det er et problem.. Må lige kontakte diverse virksomheder omkring lån. Tusind tak for svar(ene)!

• #13   6. okt #11 Forståeligt du synes det, men som en der kunne bo i en container for, at have en drømme/fed bil, så har jeg nok en helt anden holdning

• #15   6. okt #14 Beklager meget hvis jeg forstyrrede dig så meget med et opslag.. Jeg er bare under 18, så det er lidt svært at tage den med bankrådgiver.. Jeg forventede bare lige folk evt. ville bruge 5 minutter af deres liv, på at hjælpe en ung bilentusiast, med at finde en løsning på et lille problem.. Igen, undskyld hvis jeg har stødet dig på nogen måde..

• #16   6. okt Jeg er nysgerrig, hvor kan du få forsikring der er til at betale? 18år og 350z lyder voldsomt

• #17   6. okt #16 Forståeligt, mine forældre støtter mig med forsikring, bla. ved at stå til værge for mig, hos noget der hedder techno forsikring, lidt kompliceret at forklare, og selvfølgelig også ved at ligge en lille sum om måneden, som sagt er jeg villig til at bruge mange penge på en fed bil, derfor betyder det ikke så meget for mig, at forsikringen er helt i vejret, er der råd til det, så skal jeg have det!

• #18   6. okt Ansvarsforsikring SKAL de tilbyde. De færreste vil nok tilbyde den til en pris under 25-30000 kr pr år, og næppe nogen der vil kasko forsikre.

• #19   6. okt https://billaan.fdm.dk/ansoeg-online

Prøv og søg selv på andre lån beregnere eventuelt
    Held og lykke med drømmen

• #20   6. okt #19 Tak Bjarke!

• #21   6. okt Du skal nok regne med udlåner vil sørge for du har 3 - 5.000 I fribeløb, så du kan leve ved siden af at betale lånet, så de ikke skal sloges med dig i rki;)

• #22   6. okt #21 Altså 3-5.000kr efter jeg har betalt lånet? jeg får ca 9-10.000kr udbetalt, og ca 3.000-3.500kr for lånet, ser det ikke som det største problem

Til alle: Keep in mind, er ikke den største haj til lån, derfor jeg spørger til råds her. Ellers har jeg fuldstændig styr på mine egne omkostninger, og bilens.

• #23   6. okt Jeg gætter på de 14355 er før skat? Så skal du være meget heldig at kunne få et forbrugslån på bare 50000 Kr.. ved en ansvarlig udlåner. En fordel er hvis du har optjent A-kasse på forhånd, har en kontrakt hvor du er beskyttet og at du kan dokumentere indtægt i mindst 3 måneder tilbage.

Men vogt dig for de udlån. At betale 50000 for at låne 50000 er ikke sjovt og som 18-årig får du sikkert en træls rente. Hvis jeg var dig, når nu du i forvejen har behjælpelige forældre. Se om de enten kan låne dig pengene, eller om de kan låne dem i banken for dig..

• #24   6. okt Med 9-10000 udbetalt får du "ikke lov" til at betale 3500 i måneden. De vil tænke på "Hvornår flytter han hjemmefra" - "Hvad med benzin og almene udgifter. At du bor derhjemme er langt fra en fordel for et større forbrugslån.

• #25   6. okt Bilens vedligeholdelsesomkostninger skal du nok regne med til at være i omegnen af 15 kr pr kørt km. Plus brændstof, forsikring og afgift Du kommer til at låse dig selv en del økonomisk, men så længe du er afklaret med at du bliver det, så er det jo dit valg der tæller for dig.

• #26   6. okt Er du under eller over 18? og hvorfor ikke vente de 14 dage, og snakke med en rådgiver selv?
    -livlig fantasi du har, men kan nu godt li' dit valg af bil

• #27   6. okt 15 Kr., i vedligehold pr. kørt KM? a hvad.. Plus forsikring, afgift og brændstof..

Er den belagt med guld eller hvordan??? hahaha

• #28   6. okt Dodge Viper, lån penge gennem leasy-finans.

• #29   6. okt Som Thomas m skriver er det et fribeløb efter husleje, lån, mobil, og licens osv osv

• #30   6. okt Claus G!! -jeg kører ca. 16000 om året gange 15 kr. pr. km. =240.000

• #31   6. okt Ja for en 350Z. Det er ikke billige dele, og bilen er jo en given alder. Vi snakker jo ikke Passat eller Corolla her. Tjek reserdelsindex på sådan en fætter.

• #32   6. okt Ej stop nu.. 15 Kr. pr. KM. Du påstår simpelthen at det koster 1,5 Millioner Kr. at køre 100K KM i en 350Z?? Haha.. Det er noget af det vildeste og mest useriøse jeg har læst her på BG, og der skrives fandme en del!

• #33   6. okt En lille smule læsning
    http://bilmagasinet.dk/biltest/nissan-350z

Til trådstarter:
    Hvis din drøm lykkedes, så gør dig selv en tjeneste, og få tjekket bilen ved fdm i forbindelse med købet.

• #34   6. okt Det er fint med læsning, men der står ingen steder at det koster 15 Kr. pr. KM i vedligehold. 100000 KM.. Lad os antage at vi tager stort service til 45000 hver gang ved de anbefalede 15000 KM. Det giver 30000 i service udgifter på de 100K KM. Så vil du fortælle mig at der ryger 1 MILLLION og 470000 KR på reparationer og dele? Nej, lad os lige lande på jorden igen.

• #35   6. okt 17#
    Stå som værge? Er det noget med bilen ryger i de gamles navn, og du så står som bruger?

18#
    Ja de skal tilbyde ansvar, men har man lånt 200k til bilen er jeg sikker på kreditor vil forlange kaskoforsikring..
    Kan huske Tryg tilbød mig ansvar for 28k årligt på min 106'er som 19 årig

• #36   6. okt Det skal vi slet ikke diskutere. Om det så er CA 15kr eller CA 12kr, er Irrelevant, da trådstarter ikke spørger om det. Men gør dig selv en tjeneste og læs lidt på typiske problemer med bil modellen, reserdelsindeks, osv osv osv. Så får du nok besvaret dine egne spørgsmål. Ellers opret din egen tråd om dit debatemne.

• #37   6. okt At låne en masse penge, så snart man er fyldt 18 synes jeg er dumt. En ting er 220.000 kr, men værditab og renter, det bliver altså mange penge i sidste ende, og en stor gæld at stå med.
    Prøv f.eks at se hvor længe du skal bruge på at spare 30.000 sammen. Hvis du f.eks er et halvt år om det, så kan du selv regne lidt på, hvornår du er færdig med at betale din bil af.

Nu når man er fyldt 18, så kan man også andre ting end at køre bil f.eks tage i byen, og hvor tit vil du det med vennerne?
    Hvornår vil du flytte hjemmefra?

Start med at tage i banken, det er absolut der klogeste at gøre!!! Hvis de siger nej, så er det ikke for at være nogle idioter, men fordi din økonomi ikke er til det.

• #38   6. okt #35
    Hvis han hjemtager lånet som forbrugslån, uden sikkerhed (hvilket jeg kraftigt tvivler på kan lade sig gøre), så kan de ikke kræve kasko. Det er kun hvis de har ejendomsforbehold eller sikkerhed i bilen, i forbindelse med lånet, at de kan kræve kasko

• #39   6. okt Billån er nemmere at få i hvert fald hos Santander og de er også MEGET billigere end forbrugslån. Et forbrugslån hos Santander på 150.000.- koster nemt 300.000.- kroner fordi der er en åop på 17-18%.

Men det er jo gratis at søge så det er bare at gå i gang. Du har jo ikke sagt ja til noget før du har skrevet under, så prøv da bare ad.

Billån er nede på 6% men kræver du ligger 20% selv. Her kan dine forældre jo så komme ind i billedet hvis de kan slippe 40k ?

• #40   6. okt Enig med R U H.
    Santander kan iøvrigt, så vidt jeg husker, tilbyde favorable lån til special biler. Det må en 350Z jo gå ind under.

• #42   6. okt Det kan blive utrolig svært for dig at skulle ud og købe bolig, med et forbrugs lån eller bil lån, da bankerne er blevet så paranoide - generelt - efter finanskrisen.
    Jeg kan godt se ideen i det og hvordan det lokker. men når du så vil købe hus når du er udlært og de siger nej vil du nok fortryde bil lånet..

• #43   6. okt Det kan være mig en gåde, at hvis man er seriøs og ønsker et lån, hvorfor man spørger på et forum i stedet for banken/låneudbyder?

Det kan godt være, at vi tror du kan låne, men hvis de siger nej, så er vores mening jo ligegyldig ?

Hvis dine forældre har friværdi i huset, så låner de dig dem da bare Langt billigere...

• #44   6. okt Det er en troll ikk?

• #45   6. okt Endnu en troll jo....

• #46   6. okt "Se mig, jeg er 18år og vil blære mig med at jeg vil købe en 350z på afbetaling gennem santander, men kan det lade sig gøre?"

Har du overhovedet kigget på deres hjemmeside og prøvet at ansøge? Så får du jo et klart ja eller nej i stedet for vi skal gætte os til om du kan...

• #47   6. okt Sønnen var i biffen i går og se Trolls, mon der er smuttet nogen fra optagelserne!!!!

• #48   7. okt må man være så fræk at spørge hvad sådan en sag koster i forsikring som ny billist, gætter på ikke under 50.000 kr

• #49   7. okt Hej alle sammen, tak for de svarene, om det er en troll? nej, men da jeg først bliver 18 om 19 dage ca, ville jeg bare se hvad mine muligheder evt. kunne være, så jeg kunne planlægge det, da jeg hurtigst muligt skal have bil når jeg er blevet 18. Som skrevet i opslaget, ville jeg helst være fri for alle jeres ''det er dumt'' osv. svar, dog er jeg stadig taknemmelig overfor jeres tid.

- Jeg er fuldstændig ligeglad med ting som byen og andre ''dumme udgifter'' (efter min mening) biler er mit liv, og derfor har jeg intet imod at bruge min sidste krone på det heller. Mange af jer skriver at jeg bare kan søge og snakke med rådgiver osv. men det er lidt svært når jeg er under 18.

- alt i alt, ville jeg bare have nogle svar på om det var muligt eller ej, for ikke at spilde min tid på at gå og ligge planer for noget umuligt. Som jeg igen også har nævnt i opslaget, har jeg fuldstændig styr på forsikring, vægtafgift, rep. omkostninger osv osv. og søgte udelukkende kun efter svar omkring lånet, da jeg udemærket godt ved at en 350Z nemt kan overhale købsprisen i omkostninger.
    Så jeg forstår ikke hvorfor (selvfølgelig ikke alle) i skal skrive som i gør? jeg er ikke en lille dreng på 12 som tror jeg er sej fordi jeg vil prøve at opnå min drøm. Med hensyn til at flytte hjemmefra, ser jeg det ikke som noget i den nærmeste fremtid, og hvis det bliver til noget, så det først om 4+ år anyways.

Men tak for jeres tid, få personer har givet mig god hjælp/støtte og råd. Resten vil jeg bare takke for jeres tid

• #50   7. okt Det vil sige min ENESTE udgift for hele min løn bliver bilen selv, resten af mine ting bliver dækket af forældrene.

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 628
    #51   7. okt Nyd de 19 dage håber ikke du får sparket hjemmefra, og du egentlig syntes det er ok at bo der (og forældrene med) til du udlært,.. Det skal nok kunne løbe rundt sådan:)

• #52   7. okt Men jeg vil stadig gerne vide hvilket selskab der vil forsikre en 350z for en 18årig

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 628
    #53   7. okt De fleste, bare spørgsmål om prisen;)

• #54   7. okt Tvivler på at der er nogen som vil gå med til det..
    Overvej lige at 200000, til 12% rente, det er 24000 i rente om året.
    Hvis du så indbetaler 3000 pr måned, det er ca 36000 du kan afbetale om året.
    Så første år falder dit lån kun 12000kr, resten går til renter.
    Du kommer til at betale de 200000 + over 100000 i renter i løbet at den tid du afbetaler.

Er gået ud fra min egen rente fra mit forbrugslån.

Det lyder urealistisk.

• René C
    René C Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 1 Svar: 28
    #55   7. okt for lige og starte fra begyndelsen

du vil gerne tage et forbrugslån, fordi du ikke ønsker pant i bilen.
    Hvorfor det, pantet betyder jo reelt intet, ud over folk kan se du skylder penge i bilen. Men problemet er, at du reelt intet ejer som der kan stilles som sikkerhed ud over netop bilen. Derudover vil de fleste kun lave billån indtil bilen er 8 år gammel

en 350z er efterhånden 10-15 år gammel, så du skal jo have betalt pengene ud indenfor en rimelig overskuelig årrække.

Hvis du skal låne 220k og betale over 5 år, skal du betale 3700 kr om mdr hvis du kan låne dem rentefrit og uden omkostninger. Forvent dog, at ingen jubler over at lave så store lån til en 18 årig, og derfor tager sig mere end godt betalt. Så en månedlig ydelse på 6000 kr eller mere er ikke helt urealistisk med en løbetid i nærheden af 5 år

nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan i kan strikke forsikringen sammen, men jeg er elitebelist og kan ikke bare lige få oplyst forsikringsprisen på en 350z, derudover bor jeg i et "godt" postnummer.

Men med så stor en post til afvikling af gælden på bilen, så vil du selv med en god forsikring, og en ejerafgift på tæt ved 10000 kr om året faktisk ikke have råd til at bruge bilen.

Dine 9000 kr om mdr vil reelt kun dække forsikring, ejerafgift og afvikling på lån.

• #56   7. okt At de forældre betaler ALT andet end bilen er snotforkælet, men selvfølgelig takker man ja tak.
    Vi skriver som vi gør, fordi vi har erfaringer, nogen personlige, andre har det været venner, som har satset hele opsparingen på en fed bil, og derefter ikke haft råd til andet.
    Det med byturene.... Det kommer med tiden, bare vent
    Jeg tror ikke, på du får et lån, men giv os da en update om 3 uger, når du har været i banken, om din drøm bliver realitet.

• #57   7. okt Godmorgen,
    #51, Mine forældre siger de ikke vil have jeg flytter hjemmefra på noget tidspunkt, de støtter mig op om alt, og vi er aldrig i konflikt (slemme i hvert fald haha) Så sparket får jeg nok aldrig (ikke for at lyde arrogant).

#52, du må lede lidt rundt ligesom jeg, #53 har basically besvaret det

#54, må lige se på det..

#55, nu hvor jeg ved lidt mere om det, så føler jeg mig dum haha... Pant gør ingenting så, tak for informationen, men vidste også godt det med at biler helst skulle være nyere end de 5 år.. Men mange tak for svaret!

#56, Ja selvfølgelig, det også super forståeligt, byturene er der allerede, men synes ikke det spændende nok til at brænde alle penge af på det, så hellere lave en fuld tank eller to haha.. men jeg giver en update om 3 uger, kan være jeg finder en anden bil!

Har faktisk også kigget på en Seat Leon Cupra 08' Van for 85.000, og det er en bil jeg sagtens kan eje (økonomi mæssigt) burde jeg snuppe den evt.? Som mange skriver ''du kan maks låne 50-70k'', kan nok godt selv ligge de sidste 30k plus minus.

• #58   7. okt Til alle der har svaret:
    Tak for jeres svar, de fleste af dem har gjort mig meget klogere på det med lån, og det er jeg super taknemmelig overfor!
    Så igen tak for det.

• René C
    René C Tilmeldt:
    aug 2017

#59   7. okt du har jo regnet på det skriver du, og var kun i tvivl om lånet

så reelt skal vi jo ikke vælge om du vil bruge 10000 kr om mdr på en bil, det må være dit valg.

regn med at med en ydelse på 3000 kr om mdr, skal du betale af i en 10-12 år før din bil er din og ikke bankens. Alt efter hvor god en rente du kan få strukket sammen, måske lade din forældre kautionere for lånet og ja stil bilen i sikkerhed, selvom den hurtigt vil være mindre værd en gælden

nu skal jeg lade være og lyde klog, gammel og pessimistisk, men hvorfor udnytte det gode forhold til dine forældre for en 12-15 år gammel 350z som du vil være stavnsbundet af i en meget lang årrække.
    De vil gerne hjælpe dig godt på vej, tag da imod det, frem for du kan leve et liv som du reelt ikke har råd til. Vil de betale din tandlægeregning, ferie med vennerne og alt den slags der vil komme, for du kan fyre 10000 kr af om måneden på en 350z.

Den dag du vil flytte hjemmefra, vil du faktisk netop kun have råd til at bo i en container, fordi bilen vil netop spise en 10000 kr om mdr af din udbetalte løn. Så får du udbetalt en 15.000-17.000 kr om mdr vil der hurtigt være lavvandet i kassen. Det vil også betyde du ganske givet ikke vil kunne eksempelvis købe hus, lejlighed hvis du en dag får lyst til dette. Dine drømme om en bil som 18 årig, vil i mange mange år fremover spærre for alt andet, men er man klar til at tage konsekvensen, så skal man selvfølgelig springe ud i det

alle på 18 drømmer om en fed bil, og kan leve i en container, men der er en grund til så få gør det når de bliver 25.

Så selvom alle der har svaret er kedelige, grå og ikke fatter man bare vil have den 350z, ja så er der altså en snert af sandhed, og livserfaring i alle indlæg.

hvis du kan leve uden bil i nogle måneder, vil du jo reelt kunne spare op, og købe netop den cupra kontant, så vil regnestykket se meget bedre ud. Derudover er der da mange sjove og andreledes biler til en 50-100.000 kr og købe. Det vil selvfølgelig kræve du sparer op, eller laver et mindre lån, men det er til at se en ende på lånet.

og så er jeg ked af og sige det, men at man tror alle er misundelige på en ung gut i en 350z er desværre lidt forkert, mange vil bare tænke du har lånt fars og mors bil, og er snot forkælet

• #60   7. okt #59, Selvfølgelig, forstår også godt mange af dem der skriver som de gør, hvilket også er grunden til, at jeg ikke er negativ overfor dem. Men kan godt lide den måde du er neutral på, tak for det!
    Angående at spare op, som alle anbefaler mig, det er lidt svært, da min mor og jeg deler bil, og da vi som sagt nærmest har samme arbejdstider, skaber det lidt nederen situationer, men igen, det er et internt problem.

Ja, 350z'eren bliver sku en dyr sag, men det der primært sluger alle mine penge det er variable omkostninger som benzin og reparationer. har ca 25km (samlet frem og tilbage) til arbejde, så om måneden i benzin løber det vel op i en 13-1500kr (udelukkende arbejdskørsel) lille spoiler, kan få forsikringen for 1300kr om måneden (og til alle der spørger om hvor, hvordan osv. jeg har mine kontakter, mere vil jeg ikke høre om det, tak) Så som sagt. hvis jeg beslutter mig for, at rejse eller lignende, så må jeg bare spare aftens cruisen hver dag.. Dog som i skriver, så ville lånet være ret umuligt for mig at få, derfor var det mere et princip.

- Men uanset hvad, så ville/er Cupraen det eneste fornuftige valg for mig, selvom det ikke er fornuftigt, i hvert fald i andres øjne, men der er bare mange der ikke forstår, at jeg lever af biler, biler er mit liv, selvfølgelig, en dag skal man have en kæreste, familie og børn osv. Men det er også en grundende til at jeg vil ''nyde'' det nu.
    Som nævnt, så er det ikke noget problem for mig at have råd til at have bilen kørende, men mere hvor jeg får summen til at købe den fra. Men igen, tusinde tak til alle der har skrevet, det har hjulpet rigtig meget!

• #61   7. okt Hvis jeg havde så mange penge, så ville jeg sgu hellere finde en Audi A3/4 1.8T og lave den i perfekt stand samt hive +200HK ud af den

• #62   7. okt #61, Sjovt nok har vi/min mor og jeg, en Audi TT fra 99' med en 1.8T motor haha (180hk'eren), hvad går de for?

• René C
    René C Tilmeldt:
    aug 2017

#63   7. okt forstår godt at du brænder for en bil, og er villig til at ofre alt. Man skal bare være indforstået med konsekvensen.

som jeg anser det, så kan du jo vælge og leve livet nu, og bruge 10 år på at rette op bagefter, eller leve med en gammel spand i 2-3 år, og så betale den 350z kontant. Så ser regnestykket jo bedre ud må man sige

for at få lidt tal på bordet, det jo så dejligt med noget og forholde sig til
    Grøn ejerafgift 775 kr
    forsikring 1300 kr
    brændstof 1500 kr
    lån 3000 kr

i alt 6575 kr om mdr, så har du 2500 kr til vedligehold og de små ture ud over frem og tilbage på job

så kan du leve med kun at bruge din 350z frem og tilbage på arbejde, uden hygge med vennerne, ferier, ja så er det sikkert muligt at få det til at hænge sammen i de næste 2 år

bagefter kan du så bo hjemme en 3-4 år mere, og få betalt bilen ud, og så stadig sige nej til alt andet end bilen i den periode. Regn med at du når du er færdig i lære skylder i omegnen af 200.000 kr på bilen stadig

du kan også vælge de kedelige løsninger vi foreslår, køb en bil til 10.000 kr der er synet og kan køre 1-2 år. Fyld brændstof på og kør til den brækker sig, så kan du til sommer smide 50-100k på en bil kontant. Det bliver ikke en 350z, men kunne være en anden sjov bil

du kan faktisk købe en tt magen til den i allerede har, for en 80-100k

• #64   7. okt #63, Ja, kan godt se, at 350z'eren virker lidt overdrevet nu.. Men et lån på 60-70k? plus, jeg kan altid sælge bilen igen (hvis nu alt gik galt) også indfri gælden (selvfølgelig vil bilens salgspris ikke ramme lånets indfrielse, men de sidste 20-30k vil jeg kunne indfri på 5-6 måneder med ''kun'' elevløn.

Evt. har jeg kigget på leasing af 350z, 25.000kr førstegangsydelse, 2000kr måneden (inkl. forsikring, står der i annoncen i hvert fald, hvis ikke, så vel nok en 3300kr om md) i 12 måneder, der står intet om restværdi, hvilket undrer mig
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/nissan/350z/35-sport-2d/3387579

• #65   7. okt Det er kun leasing på 1 år, så skal der efter det år igen smides en udbetaling Bare til info.

• René C
    René C Tilmeldt:
    aug 2017

#66   7. okt Hvis du låner 220.000 kr til bilen, og så har nogle stiftelsesomkostninger så du i alt låner 230.000 kr

så vil du betale 3000 kr om mdr på lånet, eller 36.000 kr om året. Dette dækker nedskrivning af gælden, renter og andre omkostninger. Her er årlige omkostninger i procent eller åop ganske vigtige og være bekendt med

Hvis du får et lån til åop på 14%, det lyder højt, men du har ingen historik, ingen sikkerhed, ja du starter fra nul så at sige. De har ikke haft en indtægt på dig før, de kan køre et tab over på, og en bil med 15 år på bagen vil de ganske givet ikke anse som nogen særlig sikkerhed, omend den her og nu repræsenterer en hvis værdi

Så vil du efter 1 år skylde 226.200 kr
    efter 2 år 221.868 kr
    efter 3 år 216.930 kr
    efter 4 år 211.301 kr
    efter 5 år 204.884 kr
    efter 6 år 197.568 kr
    efter 7 år 189.230 kr
    efter 8 år 179.723 kr
    efter 9 år 168.885 kr
    efter 10 år 156.530

så der går faktisk en række år, før du vil begynde og betale mere end 10.000 kr ned på lånet om året. Så jeg tror du vil risikere og stå med en ret stor restgæld, det er en lidt speciel bil, og skal du sælge kontant her og nu, kan det sikkert være svært og få en god pris ved forhandler eller privat.

jeg har ikke styr på flexleasing, men ud fra hvad andre flexleaser biler til en pris på omkring 200.000 kr og en afgift på 120.000 kr så virker det som en realistisk pris

så er regnestykket over 12 mdr
    leasing inkl forsikring 3883 kr
    grøn ejerafgift 775 kr
    brændstof 1500 kr

så skal du pr måned betale 6158 kr frem for de 6575 kr fra før, det giver i første omgang et rådighedsbeløb til ekstra brændstof, vedligehold osv på 2900 kr om mdr

og så er der den ubekendte med restværdien, som jeg forstår det sætter man den højt, for at betale mindre om mdr i afgift, men kan man så ikke sælge, eller sælge med tab så dækker du som leasingtager denne. Så den kan blive et problem med en begrænset økonomi

derudover kan jeg se, at det ene leasingselskab jeg tjekkede kræver en husstandsindkomst på 500.000 kr om året eller mere, og jeg går ikke ud fra de regner dine forældre med hvis du vil lease en bil

• #67   7. okt #66, Tak for hjælpen! Jeg vil lige læse lidt op på det, og evt. tjekke andre muligheder for biler eller leasing. Kan skrive lidt rundt på mandag

• #68   7. okt Nu er jeg selv kun 22 så kan måske lidt bedre selv relaterer til hvad du skriver. Som MANGE andre også har skrevet, så har alle 18-årige en drøm om en fed bil, men fra ideen til ligefrem at sætte sig i så stor gæld og "ødelægge" sin fremtid på det grundlag?

Jeg var faktisk næsten i samme situation som dig (var dog 20), da jeg var elev. Stort set præcis samme penge og forudsætninger hjemmefra. Kunne også sagtens have brændt alle mine penge af, men nu får du bare erfaringen fra en der er relativt tæt på din egen alder - slå koldt vand i blodet.

Jeg valgte i stedet at købe en MEGET billig bil, der kørte langt på literen osv. kontant, leve på en sten for herefter at spare alt jeg overhovedet kunne op i de år jeg var elev (havde dog en kort overgang en Subaru). Der gør så at når jeg nu har fået et fast arbejde, og skal flytte i lejlighed kan gå ud og købe alle ting hertil, præcis som jeg vil have det uden at tænke over det + mulighed for at købe den fede bil jeg gerne ville have som 18-årig til næste år.

Det er helt og aldeles din egen beslutning, og jeg har det 100% som dig at jeg vil ofre mange ting for at have en fed bil.. MEN, det er nu en bedre følelse at være gældsfri så længe som overhovedet muligt, og giver dig en massiv frihed.

Just my 2 cents

• #69   7. okt ''Kan jeg låne 210-230.000kr'' Som FORBRUGSLÅN ? Er du helt kogt mand ? Havde du været mit barn havde jeg slået dig halv ihjel. Er du klar over hvad renter på sådan en lån er ?

Jeg kan kun anbefale dig at spare pengene op, også lad være med at købe sådan en dyr bil til at starte med..

mvh

• #71   7. okt Haha Futte når man bevæger sig på nettet behøver man IKKE ligge ALT på nettet vel?

Men Iøvrigt så er det godt gået at være uddannet automekaniker som 18 årig hvis du alligevel vælger at tro på det god aften.

• #75   7. okt Hehe

• #76   7. okt #68 Tak for tippet, er også blevet overbevist om ikke at tage et lån nu, køber en bil kontant til de 40-50k her op til November.

-Tak til alle for de gode råd og tips, i har garanteret lige gjort, at jeg ikke ender som en bums i fremtiden Ej jokes aside, tak for det!

• #77   7. okt Godt du er blevet fornuftig ang ikke at låne penge. det var det eneste rigtige.

Forsæt god aften

• #78   7. okt Jeg er generelt imod at man låner penge til biler.. det kunne jeg aldrig selv finde på...

men når man ser hvor mange voksne der går ud og låner 400.000kr til en Mondeo og Passat, så siger jeg bare til den 18årige der drømmer om en 350Z giv den gas !! hvis du endelig skal låne penge og sætte dig i en dårlig økonomisk situation de næste mange år ligesom størstedelen af voksne gør det, så gør det da med stil

• René C
    René C Tilmeldt:
    aug 2017

#79   7. okt Mirza-->>
    Jeg er også selv en af dem som ikke vil have gæld i bil

Vi har dog tidligere haft det, vi havde en gammel bil og valget var mellem en billig gammel igen, eller en 1 år gammel Ibiza diesel. Jeg pendlede langt, og vi sprang ud i at låne

Her var problemet bare at efter 3 år, ville vi gerne have en stationcar pga familieudvidelse. Det fik vi også, men gælden var større end bilens værdi, en lidt træls situation, men grundet økonomisk overskud og et år med meget kraftig afvikling kom lånet væk

Nu har vi en 10 år gammel Avensis som er betalt, og fremtidige biler bliver købt

Om man låner, eller sparer op er ens eget valg, det vigtigste er bare man betaler mere end ens bil falder, så er der jo intet problem

Derudover er der den forskel at låner du 400000 kr til en ny Mondeo, så har låneudbyder en form for sikkerhed, de har også som regel en historik på en ældre person, og folk har måske også hus eller lignende som yderligere sikkerhed

Dertil er omkostningerne ved en 15 år gammel sportsvogn også anderledes end en ny familiebil

De færreste betaler 25000 kr om året i forsikring og ejerafgift i vores alder på en familiebil

• #80   9. okt Jeg havde tænkt mig at skrive at den 350Z aldrig blev til noget, men det har du jo selv indset, så nu er den i vinkel:)

• #81   10. okt Jeg var super tæt på at låne penge til min 208'er da det egentligt så overraskende billigt ud at låne, og man kunne forhandle prisen ned vha lån optaget hos Peugeot
    Den klogeste beslutning jeg tog dengang var at sælge en hel del aktier og så købe den kontant
    Ja jeg har haft et stort værditab men har ingen udgifter haft til vedligehold (udover 3 service) og 120 hver halve år i afgift samt 25.000 i brændstof

Alt i alt har mine udgifter over de sidste 78.000/2 år ca været 1,6 kr pr kørt km men har omvendt kørt i en sikker og veludstyret bil og rigtig rigtig mange km
    Bilen har nok ikke tabt 75.000 endnu, og efter et par år vil tabet være mindre pr år. Dog vil jeg risikere der kommer reparationer og lignende

Diesel 25.000
    Værdi tab 75.000
    Grøn afgift 500
    Fors/kasko 12.000
    Skade 2.600
    Service 9.000

• #82   10. okt Din 208´er har forlængst tabt 75000 Kr.. Nok nærmere 100-110000 Kr. dags dato.. Kan måske reddes en smule hvis den sælges i en byttehandel.

Men i sidste ende er det jo op til en selv at vurdere om det var det værd..

• #83   10. okt det har aldrig været en overskudsforretning at have bil medmindre det er gamle sjældne modeller

så hvordan man vender og drejer den så er det en luxus og en frihed at have sin egen bil og det forstår jeg godt folk de værdsætter

• Virtus119
    Virtus119 Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #84   11. okt Jeg er 18 og har en elev kontrakt på 5 år 6 mdr., det absolutte maks jeg kunne låne var 40.000 til en bil med 10.000 i udbetaling og derefter et forbrugslån på 15.000.

Desværre bliver der kun kigget på dit rådighedsbeløb i Danmark, der er ikke noget med "credit score" som bl.a. i USA hvor man kan begynde at bygge sin score op med ligeyldige lån.

Hvis du vil have et råd, så køb en bil som køre langt på literen, er af nyere årgang og få kilometer kørt - og så find en billig 600cc motorcykel til 20.000 eller noget deromkring, det er langt billigere, hurtigere og sjovere :).

Det jeg har fortrudt mest ved mit bilkøb var størrelsen og antal sæder i bilen, det er ikke særlig fedt at sidde 6 personer i en lille Ford Ka

• #85   11. okt Han må så ikke køre en 600cc motor cykel som 18 årig.

• #86   11. okt "Desværre bliver der kun kigget på dit rådighedsbeløb i Danmark, der er ikke noget med "credit score" som bl.a. i USA hvor man kan begynde at bygge sin score op med ligeyldige lån. "

Jeg syntes ikke det er et problem at der i Danmark kigges på rådighedsbeløb.. Til gengæld syntes jeg det er frustrerende at mange banker og udlånere ikke vil erkende at forbrugsmønstre er meget forskellige.
    Det er ofte set på med livrem og seler. Person X kan sagtens leve sin livsstil med 4000 i rådighedsbeløb fordi mærketøj, ny Iphone og Netflix ikk er noget han gider. Person Y kan ikke leve sin livsstil med 6000 i rådighedsbeløb fordi der er så mange impulskøb osv osv.

Jeg er dog glad for at der er en smule fornuft at spore ved kreditorer så ikke alle ender som tåberne i luksusfælden. En ting er at gå rabundus fordi du har tabt kassen på et hus, noget andet er at have problemer fordi det er lykkedes dig at lave 15 forbrugslån af 20000 Kr stykket til 900% i rente. Der burde være langt mere kontrol med dette.

• René C
    René C Tilmeldt:
    aug 2017

#87   11. okt som jeg har forstået det credit score man har i USA, så får man en højere score ved at have en masse benzinkort og betalingskort. Betale med dem og indfri dem med det samme. Altså betale "kontant" uden optagelse af gæld

i Danmark kigges der på rådighedsbeløb, det virker hvis jeg kan gennemskue USA systemet altså mere gennemført. Dog er der nogle som formår at leve væsentligt under det rådighedsbeløb der tit kræves. De kan derfor ikke nødvendigvis låne flere penge, end nogle med samme indtægt, men væsentligt højere forbrug

men uanset om det er officielt eller ej, så har din bank altså en form for creditscore, den afspejles i dine renter, omkostninger, gebyrer osv. Jo lavere gebyrer, renter osv jo mere kreditværdig er du normalt. Der kan selvfølgelig forhandles, men ikke alle kan i samme bank få samme rente

• Virtus119
    Virtus119 Tilmeldt:
    aug 2017

#88   11. okt #85 - Jo, det må han gerne

• #89   11. okt Bankerne har også meget forskel på kunderne, jeg bliver set som en god kunde og får 0,6% højere rente på mine indlån end andre jeg kender der har samme bank
    Omvendt ved de også at jeg er loyal over for dem og handler mine aktier der og kan forhandle med dem og de kan med mig

• #90   11. okt Ja jeg var også loyal over for Roskilde bank, og havde sat opsparing og pensioner i deres hænder til investeringer. Det blev jeg klogere af, men næppe rigere. Så stol aldrig på din bankrådgiver. Det er som ordet siger, rådgiver for banken, ikke for kunden.

• #91   11. okt Så længe jeg får en høj rente og lave gebyrer er jeg tilfreds min opsparing er også kun nået 1/3 af vejen før bankgarantien ikke dækker mere

• #92   11. okt Du kan ikke engang stole på banken, selvom du nøjes med at investere 1/3 af formuen Tro mig, de rådgiver dig ikke til noget der ikke er til deres egen fordel, uanset hvilken bank der er tale om. Økonomiske forretninger, dem er du bedst tjent med at sætte dig selv ind i, og ikke overlade dem til banken

• René C
    René C Tilmeldt:
    aug 2017

#93   11. okt Man skal naturligvis gøre sig selv den tjeneste og tjekke tallene og sætte sig ind i det hele

Angående mc så må man efter de nye regler kun køre 125ccm med det lille kørekort som 18 årig

• #94   11. okt Ja Claus G stol aldrig på din bankrådgiver og folk der har noget med penge at gøre. Jeg køre kun rundt i nogle gammel biler som er betalt og huset er næsten betalt og ingen ny lån da kredit foreningen da de stjæler.

• #95   11. okt Mente nu at min formue jeg har i banken kun er 1/3 af de 100.000 euro som man får hvis banken skulle gå fallit

• #96   11. okt "Ja Claus G stol aldrig på din bankrådgiver og folk der har noget med penge at gøre. Jeg køre kun rundt i nogle gammel biler som er betalt og huset er næsten betalt og ingen ny lån da kredit foreningen da de stjæler. "

Men med alt respekt, hvor sjovt er det som 49 årig ikke at have følt nogle sus engang imellem? Er det ikke bare lidt sjovere at have haft eller have en BMW M3 end en Golf 2´er?
    Vi kan da blive enige i at det er sjovere at betale sine ting kontant, men det er vel også sjovt at leve bare en smule..

Hvordan stjæler kreditforeningen? Udover at de tager en rente og nogle gebyrer? Jeg spørger af interesse da at sige nogen stjæler er ret så voldsomt..

• #97   11. okt Jeg er glad for min golf2 og den køre godt til det jeg skal. Jeg skal ikke ende i luksus fælden med dyre indkøb. Jeg lever men ikke på klos.

• #98   11. okt Nu er der jo også langt fra at have lånt penge hvor man kan betale, kontra hvor man ikke kan.. Jeg ville personligt ikke have været foruden de "oplevelser" jeg har skabt for mig selv med renter på..

• Virtus119
    Virtus119 Tilmeldt:
    aug 2017

#99   11. okt #93 - For mig må man gerne, sådan er mine regler :). Jeg kender udmærket politiet's regler, hvis det er dem du refererer til.

Kommentér på:
Lån