{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.200 visninger | Oprettet:

Omar B
Omar B
Tilmeldt:
11. jun 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Hjælp til en bilskade / ansvarsforsikring {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har desværre været så uheldig, at køre ind i en anden bil på vejen. (holdte I kø på en trafikeret vej og kom til at slippe koblingen for hurtigt i min bil, så jeg hamrede op i forankørende med
10-15km/t). Føreren af den anden bil kom heldigvis ikke til skade og det gjorde hverken min bil eller jeg heller ikke. Dog kom der et hul i kofangeren på den bil jeg ramte og hele kofangeren skal udskiftes.

Føreren af den skadede bil har sendt mig en SMS omkring, at bilen har været på værksted, og der blev givet en "forsigtig pris på omkring 6-7000kr incl m". Siden også kom et hul i kofangeren, er der også en chance for, at der er sket noget under kofangeren, så det udelukkes ikke at det kunne blive lidt dyrere.

Varianten af ejerens bil, er en Citroën C3. 1,2 4-dørs M. Bagklap 5 manuelt, fra 2013 (info hentet fra nettet)

På min egen bil er der en "bil uden bonustab) ansvarsforsikring med en varierende selvrisiko på:

Ansvar: 7.016kr

Fører under 24år: 7.854kr

Mit endelige spørgsmål er så:

1: er det bedst jeg dækker skaden selv og betale hva det koster.

2: anmelde skaden til forsikringen og risikerer at min egen forsikring stiger?

Jeg er godt klar over, at det selvfølgelig var min fejl at jeg er havnet i den situation nu, men nu undersøger jeg bare hva det betaler sig bedst for mig mht økonomi og min fremtidige bilforsikring.

Håber der er nogle der inderligt kan hjælpe




Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til en bilskade / ansvarsforsikring
  • #1   12. jun 2019 Hvorfor sku din forsikring stige? Du har forsikring uden bonustab siger du, så stiger den ikke.

    - meld til forsikringer og får det ud af verden. Du skal alligevel betale de 7000 kr du har i ansvar. Selvom du aftaler med personen og gå udenom forsikring så skal du alligevel betale de 6-7000 kr som værkstedet har beregnet.. Medmindre du kender en billigere værksted som personen vil gå med til??


  • Omar B
    Omar B Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #2   12. jun 2019 For at være ærlig, så vidste jeg ikke en gang hva min forsikring betød.. Er bare chokeret over hvor mange penge det er selvfølgelig. Ejeren af den skadede bil sagde til mig at det var en Citroën forhandler han tog til. Er dog ikke i tvivl om man kan få en langt billigere kofanger til ca 1500kr på nettet også skal man bare få den monteret. Men hvis der er en endnu en skade bag kofangeren, så er det måske noget andet.

    Grunden til jeg tror at min forsikring vil stige er pga jeg er ung, 21 år snart, haft bil og kørekort siden januar 2018 og bilen samt forsikringen er i mit eget navn.


  • #3   12. jun 2019 " Er dog ikke i tvivl om man kan få en langt billigere kofanger til ca 1500kr"

    Ja, så skal den lige fragtes til maler, hentes igen, den gamle kofanger skal af og der skal monteres den nye som har kostet 1500-2000 at male.

    Det er trælse penge - jeg havde fået en endelig pris fra værkstedet og samtidig talt med min egen forsikring om evt. stigning. Stiger du 3000 om året i 2 år, så er det jo bedre at betale 10000 for skaden her og nu hvis det er.


  • #4   12. jun 2019 Igen.. Han siger at han har forsikring UDEN bonustab. Forsikringen stiger ikke..

  • Omar B
    Omar B Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #5   12. jun 2019 Søgte bare efter bilens nr plade på autodoc og fandt 3 forskellige kofangere fra 900kr til 1230kr ca. Alt efter hvilken en det skal være. Efter hjemmesiden står der ellers at de 3 kofangere matcher bilen med den søgte nr plade.

    Derefter skal man selvfølgelig også ha den gamle taget af og den nye monteret. Har dog ikke styr på om det løber op i samme beløb hvis arbejdet enten udføres hos Citroën forhandler eller en anmindelig mekaniker


  • #6   12. jun 2019 Hvis du tager den over forsikringen, er du sikker på at regningen ikke løber løbsk.

    Jeg fik en skade på Tesla'en for et par år siden, hvor modparten stak af. Jeg overvejede at selv betale, da det ikke så så slemt ud, men endte med at lade forsikringen tage den (selvom jeg ville stige i præmie).

    Og det viste sig at være godt, da regningen fra værkstedet løb op i 100.000 kr. Det var ellers ikke ret synligt.


  • #7   12. jun 2019 Du får ikke lov til selv at købe en billig kofanger over nettet og så montere den, medmindre modparten er ligeglad.

  • Christoffer N
    Christoffer N Tilmeldt:
    aug 2016

    Følgere: 3 Svar: 206
    #8   12. jun 2019 Autodoc Snyder. Der kommer fragt pris oveni kofangeren på ca 7-800kr

  • #9   12. jun 2019 Når sådan en stakkels forvirret kunde kommer ind til Citroen og snakker forsikringsskade, så får de nok dollartegn i øjnene og ser sagen som en lækkerbisken fordi de VED at bilen skal laves og regningen VIL blive betalt. Derfor smører de nok tykt på.

  • #10   12. jun 2019 Lucas - Hvad tror du en forsikrings taksator laver smiley

  • Omar B
    Omar B Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #11   12. jun 2019 Carsten j; Som i_ipek selv skrev, så stiger min forsikring ikke pga jeg har bil uden bonustab, men er stadig helt lost omkring hvorfor og hva præmie er.


    Nikolaj N:
    Ikke medmindre modparten ønsker det ligepræcis skal være fra selv samme bilmærke forhandler, eller måske fordi det kun er Citroen mekaniker han stoler på når det kommer til at ordne bilen


    Christoffer N:
    inde på autodoc står leveringen til 79kr + 287kr for "ekstra afgift for pladskrævende vare"


    Lucas J: ja, den er jeg sku bange for..


    Den skadede kofanger bliver ikke sendt på værksted igen før om 2-3 uger. Jeg kan sende en sms til ejeren om jeg vil vente til at høre hva den endelige pris bliver, hvis det nu dukker op med med yderligere skader.
    Så vil jeg tage stilling derfra, om det er det værd at tage den igennem forsikringen, fordi som min selvrisiko er sat på 7000kr, så vil forsikringen betale resten af pengene, hvis skaden overstiger det.

    Men ellers tænker jeg, at jeg vil spørge forsikringen omkring alle mine forvirringer.
    og det her jeg tænkt mig at opstille følgende:
    Jeg vil selvfølgelig forklarer dem hva der er sket, fordi skaden skete for næsten 2 uger siden, men at jeg selv overvejer at dække skaden hvis det er for 7000kr. Hvis ejeren fortæller mig at det bliver dyrere, så tager jeg den igennem forsikringen, men ellers har forsikringen vel ikke krav på om, at jeg skal oplyse nr plade på den skadede bil, vel?

    Kommer også til at spørge om hva min forsikring egentlig betyder og om det har nogen form for konsekvens hvis jeg melder det igennem forsikringen....

    Håber jeg er til at forstå og ret mig hvis jeg tager fejl. Havde bare brug for at spørge nogle folk om mine dumme spørgsmål. Tak på forhånd.


  • #12   12. jun 2019 Ring og snak med din forsikring , de plejer at være flinke nok til at vejlede.


  • #13   12. jun 2019 du kan lige så godt melde det til forsikringen med det samme. Når sagen er færdig kan du altid meddele dem om det skal laves vis forsikring eller om du selv betaler.

  • Omar B
    Omar B Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #14   12. jun 2019 Det håber jeg også, at de er Jurc.

    Harmonikaen: altså, ja jeg kunne fortælle dem det som jeg skrev i min forrige kommentar, men i starten om sagen enten skal med eller uden min forsikring, så har de ikke krav på at vide nr plade på den skadede bil, selvom jeg ikke selv oplyser det først ?


  • #15   12. jun 2019 de skal selvfølgelig have alle oplysninger. Men medmindre dit forsikringselskab er virkelig gebyrliderlige så koster det dig ikke noget at få annuleret sagen hvis det viser sig at være billigere at betale selv.

    Jeg har selv gjort det før hvor skaden viste sig at være mindre end selvrisikoen. Det blev annuleret uden problemer.


  • #16   12. jun 2019 For mig er det helt sort at i har kontakt med hinanden.

    Selv om du ikke vil anmelde skaden til dit eget forsikringsselskab, havner sagen alligevel hos dem, da det så bare sker gennem modpartens forsikringsselskab, ud fra de oplysninger i udvekslede på uhelds dagen ( kørekort / nummerplade / forsikringsselskab m.m.)

    Så efter uheldet bør i naturligvis begge have anmeldt skaden til jeres respektive forsikringsselskaber.

    Derefter er forløbet at modparten kører sin bil på værksted, efter henvisning fra hans eget forsikringsselskab, og alt efter hvad der står i hans police, har han enten frit valg af værksted eller at han skal bruge en fordels partner.

    En taksator vurder skaden, og hvor meget det kommer til at koste, hvorefter bilen bliver repareret.

    Derefter afregner forsikringsselskaberne med hinanden, og først der vi du have mulighed for at vælge selvrisiko eller om du vil betale fra egen lomme.

    Så der er absolut ingen grund til at du har kontakt til modparten, det vil intet ændre i forløbet.

    Den eneste du skal have kontakt med er dit eget forsikringsselskab.


  • Omar B
    Omar B Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #17   12. jun 2019 harmonikaen, i mit tilfælde er mit selvrisiko på 7000kr og det er skaden for kofangeren vist også, vist ikke mere hvis der er yderligere skader.
    Men de behøver jo ikke at vide hvilken nr plade den skadede bil har, hvis jeg ikke vil tage den igennem forsikringen alligevel (tænker jeg) jeg vil bare ringe for at få svar på mine spørgsmål om hva der er bedst.

    Kia GT: Det forstår jeg godt. Ligeså snart skaden skete, kørte vi til siden også tog han billeder af mit kørekort og et billede af min nummerplade. med det samme kunne jeg se at min bil slet ikke tog skade, dog var hans åbenbart meget med et hul i.

    Spurgte ham direkte om vi ikke kunne køre sagen privat og det tror jeg han gik med til, hvis jeg husker rigtigt, da det er snart 2 uger siden. vi fik hinandens tlf nummer også sendte han mig et billede af hans bil med skaden, da jeg ikke selv tog et billede af det. fast forward til en uge efter, så skriver han mig en pris han har fået fra værksted, som så var det jeg beskrev allerøverst.

    JEg vil selvfølgelig svare ham tilbage og spørge om vi ikke kan vente indtil bilen kommer på værksted igen og høre en ny pris derfra eller om det er den samme og derudover spørge om han har kontaktet sin forsikring, fordi det har jeg ikke.

    Går også udfra at jeg vil blive kontaktet af min forsikring , hvis han havde kontaktet sin egen.


    før jeg vidste noget som helst omkring min egen forsikring, var jeg bange for det vil koste mig dyrt i pr måned og jeg vil få en slem skadehistorik, da bilen er i mit eget navn og jeg nemlig snart fylder 21år.


  • #18   12. jun 2019 Din selvrisiko er IKKE 7.000,-
    Du skriver selv: "Fører under 24 år: 7.854 kr." og du oplyser at du er 21. Så din selvrisiko er 7.854,-


  • Omar B
    Omar B Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #19   13. jun 2019 Jeg har lige meldt sagen til forsikringen. Ejeren af bilen skrev til mig tidligere i dag, at jeg godt måtte svare på Hva jeg synes om det kostede 6-7000kr, for ellers blev han nød til at tage sagen til sin forsikring.
    Forsikringen har sagt, at ejeren selv helt bestemmer hvor bilen skal ordnes, og at prisen bliver bestemt af en taksator.
    Er ikke sikker på om jeg må ha en indflydelse om hvor skaden skal rettes, så det er bedst til min fordel.
    Jeg har bil uden bonustab, så min forsikringen stiger ikke.
    Har skrevet til ejeren, at han bare melder sagen til forsikringen.


  • #20   13. jun 2019 Du har mulighed for at taksator takserer skaden lavere end det værkstedet er nået frem til.
    Der er forskellige kvaliteter reservedele at vælge imellem, og man kan åbenbart med en skadet bil også skulle acceptere billigere uorig dele - som passer/ser ud af helvede til.
    Derfor kan du potentielt ende billigere end det værkstedet mener...


  • Omar B
    Omar B Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #21   13. jun 2019 Det håber jeg inderligt på, Alfist. Men det er jo lige det, at ejeren har valgt en citroen forhandler.. Men det er dejligt at vide, at det er taksatorens pris der gælder og ikke værkstedets. Fordi man kunne sagtens tage til en autoophugger og få det langt billigere (også regnet med hvis der skal males og timepris for mekanikere) end 7000.

    Tak for hjælpen alle sammen! Hvis der er flere der har noget at sige, så er de velkommen smiley


  • #22   14. jun 2019 Omar b

    hold hold køre den overforsikring og betal din selv risiko og kom videre. selvfølgelige skal bilen ikke laves med dele fra hugger når den er nyere. smiley havde helt klar os selv valg et autoriseret værksted


Kommentér på:
Hjælp til en bilskade / ansvarsforsikring

Annonce