{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.090 visninger | Oprettet:

tilslutte en ekstra lygte {{forumTopicSubject}}

Hej bg ved det ikke er det rigtige sted for emnet men har prøvet lidt forskellige tænker måske nogen herinde kunne hjælpe mig videre det drejer sig om en MC suzuki sv650 den er født med en forlygte og skal lave den om med kåbe hvor der 2 forlygter men der er kun et stik til den ene nogen der ved hvordan jeg får fikset den anden evt nogen elektrikker der ville kunne lave det den befinder sig på Amager skal være en der kan komme ud til mig da den står uden plader og skal synes skal selvfølgeligt nok betale for det tør bare ikke selv da jeg ingen erfaring har håber det nogen der kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tilslutte en ekstra lygte
  • #1   23. okt 2020 Hvis ellers ledninger kan bære de to pære, skal der bare laves lidt stik til det.
    Hvilket et hvert bil eller motorcykel værksted nok er den bedste løsning på.

    Mon ikke der er et værksted i nærheden af hvor du bor.
    De kan nok komme forbi og lave det, hvis ikke du selv kan skubbe cyklen der her.

    Ellers lej en prøveplade og kør den der over.


  • #2   23. okt 2020 Det er det med ledningerne jeg ikke ved om de kan bære det jeg prøvede og lave en ledning fra den ene og over til den anden det virkede fint men er bange for pludseligt det smelter jeg har spurgt suzuki og diverse værksteder ingen kunne hjælpe

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #3   23. okt 2020 Er du i tvivl, så træk nye ledninger og smæk et relæ ind

  • #4   23. okt 2020 Hvor skal de trækkes fra er nemligt i tvivl og tør ikke ende med at brænde det hele af de relæ jeg skal bruge ved du hvad for nogen det er jeg skal bruge evt et link

  • #5   23. okt 2020 Kan jeg trække ledningerne fra den ene pærer til den anden der sidder nemligt to lygte stik på selve kåben og en 6 ben stik til videre tilslutning til ledningsnettet men det passer ikke til mit men tænker ledning fra mit ene og relæ og ledning på den anden prøvede men det virkede men uden relæ og fjernede det sku bare se om det virkede men bange for futter det hele af

  • #6   23. okt 2020 Sidder der ikke en sikring til lys? Så burde den vel springe hvis belastningen er for stor?

  • #7   23. okt 2020 du har enten 55 eller 60 watts pære i

    sige vi det er 60 watt det giver 120 watt med 2 pære
    det divider du med det antal volt du har i dit kredsløb
    nu kender jeg ikke til hvor meget en motorcykel lader
    men en vil lader mellem 13.8 og 14.4
    nu siger vundet er 13.8 som en bil

    så er der 120/13,8=8.8 ampere du vil have i forbrug
    så skal man vide længden på ledningerne

    så bruge man et nomogram til at se hvor tyk ledningen skal være
    så er man helt sikker på at det er som det skal være.

    det er den nørdet vej.

    er man i tvivl, bruger man et relæ
    og strømmen trækker du fra dit batteri
    og bruge nogen fornuftig ledninger og husk sikringen


    profilbillede
  • #8   23. okt 2020 Oki mange tak det hjalp lidt så det smarteste er og tage ledningerne fra batteriet så vil der ikke ske noget med ledningsnettet men skal bruge sikring og relæ du har vel ikke et link til hvor jeg køber et og hvad for en jeg skal bruge ærligt du bor så langtvæk du lyder til at have styr på det mange tak indtil videre

  • #9   24. okt 2020 du skal bruge et arbejds relæ
    det de alle steder, hvor de handler bildele

    Thansen eller biltema


  • #10   24. okt 2020 Oki jeg prøver mange tak for din hjælp

  • #11   24. okt 2020 Alle dem du nævner kan sikkert lave det, men de vil enten hente din mc eller have du kommer ind med den.
    Der melder sig nok en herinde som kan komme og lave det for dig. Der er en Suzuki kyndig herinde, bare vent.


  • #12   24. okt 2020 Håber der nogen der kan hjælpe

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #13   24. okt 2020 Ellers hop ind på mc galleri, tænker at de har et lidt større udvalg af brugere som er helt inde i mcér smiley
    Selv om den elektriske del, som tilføje relæ osv er ens på bil og mc.

    Kan se at Dennis har hjulpet dig rigtig godt på vej, eneste der mangler er hvordan de forskellige pins skal tilføjes. Men der kan du bare følge dette billede.
    Modtager er din nye lygte, styrestrøm er fra den org lygte hvis du vil have det til at tænde samtidig?
    Stel og batteri giver nok sig selv.


    profilbillede
  • #14   24. okt 2020 Mange tak for alle jeres gode råd kan absolut bruges

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #15   24. okt 2020 Husk at sikringen skal have så kort afstand som mulig fra batteriet

  • #16   24. okt 2020 Synes jeg altid har hørt den skulle være tættest muligt på lygten?

  • #17   24. okt 2020 #16 sikringen skal være så tæt på strømkilden som muligt.
    ikke forbrugen.


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #18   24. okt 2020 Allan
    Sikringen er der for at beskytte imod kortslutninger, hvis ledningen knækker inden sikringen, så vil der kunne opstå gnister.
    Derfor det altid er så tæt på kilden som muligt.


  • #19   24. okt 2020 Hej
    Gab
    MVH KP


  • #20   25. okt 2020 Er der ikke nogen fra kbh der ville kunne lave det jeg er nemligt ikke god til det selv og ville nøde futte det hele af alt er skilt ad og lige til at komme til

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #21   25. okt 2020 Er desværre 100+km syd på.
    Men hvis du tager tingene roligt, og piller stel af batteriet inden du går igang, så er det værste der kan ske en død sikring når den sættes på igen, og så ved du, at du har lavet en fejl


  • #22   25. okt 2020 Troede det var relæet vi snakkede om, det skal sidde tæt på lyset, sikringen skal sidde inden gennemføring til motorrum.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #23   26. okt 2020 Relæ kan man smide hvor der er plads, dog kan det give mening at have så tæt p som muligt, for at få mindre ledningsrod. Men ingen regler eller guidelines på området

  • #24   26. okt 2020 Det giver da ingen mening at relæ skal sidde tæt på lygten eller forbrugeren.
    Modstanden gennem ledningerne brugt fra strømforsyning og til forbrugeren er jo den samme uagtet positionen af relæet.


  • #25   26. okt 2020 Nej, jo tættere relæet sidder på forbrugeren jo mindre er spændingstabet, 15% spændingtab er lig med 40% tab i lysudbytte. Det var det for 20 år siden og det er det vel også idag smiley

  • #27   27. okt 2020 Som Erik siger.

  • #28   28. okt 2020 Det er ikke det jeg har lært.

  • #29   28. okt 2020 Allan

    Som Erik skriver, så er spændingsfaldet et resultat af strømmens størrelse, længden og tværsnit på ledningen.
    Spændingsfaldet skyldes ledningens modstand.

    Så ligemeget hvor du sætter relæet vil modstanden være den samme.
    Ud fra de komponenter der er valgt.

    Dette er meget simpelt ohms lov. Alle der siger andet skulle have deres elektriker skolepenge tilbage.


  • #30   29. okt 2020 Ja ok, jeg er bare ret sikker på at jeg fik det at vide sådan engang, tror det var 15% og 40%, jeg kan dog muligvis have husket forkert.
    Det kom fra et bilblad og omhandlede montering af ekstra lygter husker jeg nu.


Kommentér på:
tilslutte en ekstra lygte

Annonce