{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.777 visninger | Oprettet:

Skøre forældre (bil til seniorer) {{forumTopicSubject}}

Lidt lang historie, men jeg mistænker begyndende demens (fx overvurdering af egne evner hos mine forældre)

Indtil for et par år siden havde de en Peugeot Boxer, både som privat og erhvervsbil, da min mor drev færgen til Sejerø, så der skulle jo ofte vare med om bord.

Nu er de begge dog ja min far er alm folke pensionist, og min mor efterlønner en smule endnu, men ikke længe endnu.

Men altså den her Boxer var sådan set alligevel mæt af dage og km, - de kørte den et par år mere rent privat, mest fordi den dybisk set havde mere værdi at køre helt død, end sælge til spotpris (især da min far selv er mekaniker så kan lave det meste selv).

Nå men Boxeren dør så - eller de beslutter i al fald at udskifte den, vist for meget rust efterhånden på den og andre problemer, og min far har længe været for gammel til gamle biler som han sir (herunder hjælpe med mine gg)

Nå men hvad gør man så ?

Altså konens firma er afhændet, så der er ikke det store behov for vare transport mere, og skal de alligevel transportere noget stort (fx et nyt køleskab eller lign) så har de trailer til det samme.

Til deres Optium ville en bil som Opel Corda, Kia Picanto, eller måske Seat Ibiza være oplagt. De har haft biler i den størrelse før (inden min mors firma) og klarede sig fint med det.

Men hvad gør de? Køber en Opel Grandland X Hybrid i stationcar til næsten 400.000 kr ?

Deres daglige kørselsbehov er ned i deres lokale brugs, og måske 1 gang om ugen i et indkøbscenter ca 15 km væk til ja de lidt større indkøb, men bare til egen fryser og sådan.

Nu vil jeg ikke lyder grådig (pga en mulig fremtidig arv).

Men synes de klatter deres penge unødigt væk. Den smule de skal rundt, kunne de køre i taxa hver dag billigere ?

Og for at understrege jeg ikke bare forsøger at bevare evt arv, så er jeg selv dødeligt syg, så overlever måske ikke engang så længe som dem, og desuden har jeg ingen økonomiske problemer selv, samt jeg ønsker slet ikke en arv.

Jeg har set hvad arvesager kan gøre ved familier.

Fx da min farfar døde, havde han en bror. Farfar havde en bondegård. Ikke i super stand, men dog tal i mio-klassen med alt land til osv.

Det eneste min far ønskede i arv var den filebænk han selv stod ved lære i som ung. Resten af gården var han ligeglad med - også pengene fra et salg.

Alligevel skabte det så stor splid mellem brødrene at de ikke har talt sammen lige siden.

Hov nu blev det OT smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skøre forældre (bil til seniorer)
  • #1   6. sep 2021 "Køber en Opel Grandland X Hybrid i stationcar til næsten 400.000 kr ?"

    det synes jeg er et godt valg - de skal da også have love til at køre godt - nu har de i så mange år kørt i den skrammelkasse


  • #3   6. sep 2021 Det er sku´da deres penge, og hvis de har lyst til at bruge 400.000 på en ny bil så lad dem . Det lyder da også som om de har knoklet i mange år for at nå den økonomiske frihed de har i dag ?

    Hold kæft en lortesøn de må have , og nu tænker jeg at det måske netop er fordi de hader dig , og du hader dem at de i trods har købt ny bil ? .... Ud fra det du skriver håber jeg da virkelig at de når at bruge hver eneste krone de har tjent inden de dør ?


  • #4   6. sep 2021 Kan følge tankegangen.
    Jeg har nævnt for mine forældre at de skal skrive testamente med hvem der skal havde hvad.
    De skal lave en bog med billeder af kunst og andet af værdi.
    Fordi jeg ved min søster er en kælling nå det gælder dødsbo.

    Jeg ville da også gerne arve så meget som muligt fra mine forældre (rent penge mæssigt) men jeg syntes og opmuntre dem til at bruge de penge de syntes på dem selv. Jeg skal nok klare mig


  • #5   6. sep 2021 Mine forældre sagde at hvis jeg arvede noget, så var det fordi de havde regnet forkert smiley
    Og det er da fint, de skal squ nyde deres alderdom, og så forstår jeg slet ikke dit indlæg, du brokker dig over at de ødsler penge væk, men du frabeder dig eventuelt arv????


  • #6   6. sep 2021 Mine bedsteforældre købte ny bil hvert 2. eller 3. år. Godt nok ikke helt så dyr, men de satte virkelig pris på at have en bil på deres ældre dage, som bare startede hver gang og ikke fejlede noget. Det gav dem ro i sindet og de nød en lille køretur mere, på den måde. Det gav dem øget livskvalitet.

    Så selvom familien ofte sagde at det var tosset at skifte så ofte, ja, en af bilerne havde kørt 6.000 km da de byttede den ind 2 år gammel, så gjorde det dem trygge og glade, og nød det mere at eje en bil. Så jeg var altid den første til at ønske dem tillykke med den nye bil.

    Når jeg så min bedstefar stå og vaske bilen, super stolt over sin nye bil, vidste jeg at den var pengene værd.


  • #7   6. sep 2021 Hvorfor skal man som "pensionist" køre i en lille praktisk bil, frem for en større bil med høj indstigning

    Hvorfor skulle dine forældre lide af demens fordi de køber en dyr bil, og ikke den model du synes. At de ødsler deres penge væk, må vel i og for sig være deres eget valg, hvad skal de spare op til?

    Dine forældre kører ikke ret meget, men måske en ny bil med høj indstigning faktisk giver dem lyst til at bruge bilen noget mere. Din far har hele livet rodet i andre folks biler, så jeg kan da godt forstå han ikke gider det mere, og vælger en ny bil med garanti

    Jeg bliver glad når jeg ser folk som vælger og bruge deres friværdi og opsparing på en fin bil, autocamper, motorcykel, rejser eller hvad der nu gør dem glade.

    Man kan jo omvendt også sige, om det tab de får ved at sætte pengene i en helt ny bil, ikke er små penge i forhold til hvad det har kostet deres søn at miste kørekort i 2x10 år smiley


  • #8   6. sep 2021 Så længe de ikke kommer til at mangle pengene andre steder i hverdagen skal de bare bruge alle de penge de har lyst til på lige den bil de har lyst til.

  • #9   6. sep 2021 Jeg er helt enig med dig Martin N... Synes også det er spild at købe sådan en Opel grandland der... Og så i deres alder.... der ville jeg klart have foretrukket den nye Rav4 plug-in med 306 hk... Meget federe og garanteret færre problemer end med den glorificerede Pug...
    Eller måske en ny Ford Mustang Mach-E... Deres kørselsbehov var jo ret lille... Så hvorfor spilde penge på benzin også... Eller hvis der var penge til det så en Ny Tesla Y... Havde været bedre end en bovlam Peugeot / Opel Grandland...

    Og så havde jeg helt klart anbefalet at de lige bad dig om at lukke røven og blande dig uden om... Det er deres penge... Ikke dine...


  • #10   7. sep 2021 Tænkte nok her ville komme er "Shitstorm".

    - Naturligvis må mine forældre købe lige den bil de har råd til.

    DEet er jo DERES penge. Og jeg har ikke interesse i en eventuel arv, da jeg har en dødelig sygdom (kræft) som sandsynkigvis betyder at jeg dør før dem alligevel!

    Det mider mig bar lige om min mormor (såd døde i slurtningen ag 90+erne).

    Hun havde et TV og det eneste kun kunne finde ud af (dement osc) var at skifte mellem DR og TV2

    Hun kunne ikke engang nyhederned eller progemOVERSIGEN PÅ TEKST TV.

    Hov sorry for sparps

    MEN, så en da gik hendes TV i stykker, så hun måtte have et nyt jo. Jo men ringer da til den okalde TVinstalleatør som kan komme og hjælpe en med det.?

    Ikke bestille et ntr T vfra Elgiganten ellelr lign. til måske 2-5000 kr.

    Nej hun fik da sit TV lecvere og installeret skam. Et fint B og O TV som alt i alt beløb sig til kun 40.000 kr, som er MEGET ud af en pensionists budget.

    Ved godt det lyder som om jeg bare ville have penge ud af hendes dødsfald.

    Men min morale er at man som firma ikke skal ovesælge., der må være en moralsk grænse.

    Hvis vi skal holde den til biler. så svarer det til et du går ind til en Ferrrai forhandeler. Kort beskriver dit kørselsbehov som er blot ned tilkøb manden om søndagen,og måske besøge svigerfamilien 20 km væk 3-4 gange om året, og denne så siger - jamen så skal du have vores TOPMODEL, for den kan køre rigtigt langt ...!

    Jeg er lidt hvad hedder det. --- inhabil... fordi jeg er selv uddannet computersælger, og mit firma vilel altid ahve mig til at sælge så dyrt som muligt, men jeg gik mere op i faktisk a sælge kunden det som han eller hun ønskede - h verken mere eller mindre.

    Især husker jeg at komme hjem til ældre mennsker som skal på internettet for første gang, og fx have lice WEBcam med sin familie i AfriAustralien eller Amerika.

    Det er en ganske god fornemmelse, selcom den intet har at gøre med fortjenestenj på en CPU et grafikkort eller RAM.


  • #11   7. sep 2021 Hej. Penge er bare dejlige at have men mange gange roden til en del splid. Skønt de har købt ny bil smiley

  • #12   7. sep 2021 #10
    Og du kan slet ikke forestille dig at dine forældre muligvis har tænkt, "Den der vil vi have og har råd til den, så den køber vi" ???

    Eller tror du at alle lige opremser behov osv hos forhandleren og så tager hans ord for gode varer???

    Jeg køber bil ved at finde den bil jeg gerne vil have, og så er jeg faktisk ret ligeglad med om det er den optimale til mit kørselsbehov...

    Mon ikke din far har tænkt: "Vi har råd og den der er pæn, har masser af plads, Kører godt og Vil gøre mig mere glad end en bovlam Opel Corsa, Kia Picanto, eller Seat Ibiza"

    Måske på tide du havde lidt mere tiltro til dine forældre... Fordi det lyder som om de kun er 60-70 år... Kan da huske min egen far som 60 årig ræse rundt på motocross maskiner (ja ja mine godt nok) fordi han da syntes det var sjovt... Han købte da også en stor Pug 406 3,0 V6 Fordi, Hey... Han havde råd... Så dine forældre virker helt normale... Og du virker sgu som den skøre...


  • #13   7. sep 2021 Synes det er lidt hårdt som mange i tråden bare "sviner" trådstarter til. Jeg er sikker på at han blot vil sine forældre det bedste...

    Det er en hårfin balance. Jeg har samme "fornemmelse" at nogle sælgere udnytter at nogle ældre mennesker er lette at "oversælge" til. Men hvornår er det et "oversalg" og hvornår er det de ældres eget ønske - det kan være meget svært at afgøre.
    Jeg har selv oplevet at en bilforhandler eks. ved et service har skiftet dæk der overhovedet ikke har trængt til udskiftning, og set regninger på arbejde hvor der helt tydeligt er taget en overpris - udelukkende (efter min overbevisning) fordi det er til en ældre person der er blevet vurderet til ikke at kunne se at han er blevet snydt.

    Jeg synes du skal tage en god snak med dine forældre og spørge ind til hvad der giver dem livskvalitet i deres livs "efterår" og så støtte dem i at få det bedste ud af det som muligt. Hvis det er en stor ny bil, så støt dem, men hvis det er andre ting, så snak med dem om det kunne være en idé at købe en nyere brugt bil og spare lidt penge på det som så kan bruges til deres andre ønsker.


  • #14   7. sep 2021 Mine forældre på 77 og 80 år købte ny bil sidste år . Som min far sagde : "Nu har jeg kørt i noget gammel lort hele mit liv - nu køber vi sku´ en ny , for det er alligevel den sidste bil i vores liv " .

    Okay, den kostede så kun det halve af hvad trådstarters forældre har givet for deres , men i modsætning til TS , så har jeg kun glædet mig over at mine forældre endelig er blevet godt kørende .

    Misundelse er fandeme en grim ting !


  • #15   7. sep 2021 Men hvad gør de? Køber en Opel Grandland X Hybrid i stationcar til næsten 400.000 kr ?

    Deres daglige kørselsbehov er ned i deres lokale brugs, og måske 1 gang om ugen i et indkøbscenter ca 15 km væk til ja de lidt større indkøb, men bare til egen fryser og sådan.


    Til det svar vil jeg så sige super valg
    Bilen er nem for ældre at komme ind og ud af

    Til Hybrid vil jeg sige super med de korte ture der bliver ikke brugt så mange penge på benzin
    (Så er der mere at arve for dig) smiley

    Umiddelbart er det dine forældres valg
    Det er deres penge og de bestemmer hvad de vil bruge dem på

    Mine forældre har også lige købt ny bil og igen de ville have en lidt højere bil end tidligere da det er meget nemmere at komme ind og ud af dem
    Har skiftet en Focus ud med Tiguan

    Jeg ville aldrig tale dem fra det aldrig de skal have det de vil have og det er deres penge og dermed deres eget valg

    Som min gamle far altid siger:
    Sønnike hvis der er penge tilbage den dag jeg dør, så har jeg sgu regnet forkert smiley
    Og husk der er ikke lommer i den sidste skjorte

    Uden det skal virke som en sviner til TS
    Så lad dem dog købe det de har lyst til, og et eller andet sted det er bare penge


  • #17   8. sep 2021 Hvad dine forældre vil bruge deres penge på er ikke noget du skal blande dig i.
    Tænk sådan på sagen, hvordan ville du have det hvis dine børn en skønne dag havde samme tankegang?
    Du skriver,du ikke vil lyde grådig men er jo lige det du gør, når du tænker på en fremtidig arv.
    I sidste ende er det minderne om dine forældre der betyder mere end en arv.
    Da min far gik bort, var en arv også noget af det sidste mine søskende og jeg tænkte på.


  • #18   8. sep 2021 #10
    Har du talt med dine forældre om deres køb af bilen, for det lyder til du har mange tanker om hvordan deres køb af bil er forløbet

    Det lyder til du tror de er gået ind og har sagt vi gerne vil prøve en Opel corsa, også har sælgeren lige fået dem overbevist om at en grandland x er det helt rigtige til dem

    Men kunne det tænkes din far og mor har gået ned til Opel og kigget og faktisk selv besluttet at en grandland x er den rette bil

    jeg var for et par år siden sammen med min far ude og kigge hos Volvo, der fortalte sælgeren at han flere gange havde oplevet folk på 60-70 komme og se på dyre biler, også sagde deres børn de skulle købe en billig brugt. Flere gange havde han så oplevet de efterfølgende var kommet tilbage uden børn og havde sagt det skulle de ikke bestemme

    Din far er udlært mekaniker og må derfor have et vist kendskab til biler. Du har listet nogle modeller som du mener passer deres krav. Men har du spurgt hvad de sætter pris på ved en bil


  • #19   8. sep 2021 Lyder ikke til at Martin har arvet forældrenes arbejdsomhed og intelligens.
    Alligevel noget komisk noget at have ondt i bagen over.


  • #20   11. sep 2021 Opfølgning:

    Nu har ingen af dem problemer med bevægeapparatet. Sådan en Boxer der, er FOR høj hvis man var fx gangbesværet.

    Seføli må de da bruge deres penge helt som de lyster. Siger bare at når kørselsbehovet er så forsvindende lille, og den sandsynligvis aldrig vil se en motorvej, er det lidt vildt at bruge så mange penge på så lidt.

    Og det er skam ikke fordi jeg ikke vil have de bruger løs af dem. Fx ved jeg at min mor altid har drømt om en ferie på en Caraibisk ø, der heller Isla Margarita.

    Men den slags er jo temmelig dyrt.

    Men så ville jeg da hellere have valgt den rejse, mens de stadig har helbredet nogenlunde i behold, og så en lidt mindre bil.

    Især fordi de slet ikke har været på decideret ferie i hele dette årtusinde.

    Så NEJ jeg fisker ikke efter at maksimere en arv!

    Tror også lige i alle overså, at jeg selv har en dødelig sygdom, så jeg vil sandsynligvis aldrig opleve at få arven alligevel !


  • #21   11. sep 2021 #20
    Kan ikke rigtigt se hvorfor du overhovedet starter denne tråd? Som du selv nævner, det er deres penge og de bestemmer selv over forbruget af dem.
    Som min egen far sagde en del gange, hellere bruge pengene nu, er jo trods alt ham der har tjent dem ??


  • #22   13. sep 2021 Nu er der så det hersens Corona at tage højde for. Også når man er lidt til års, så dine forældre har sikkert prioriteret at have en ny bil, frem for en ferie.
    Vær glad på deres vegne.
    Måske tager de en længere tur i deres bil en dag? Jamen, så nyd at du har friske og rørige forældre.
    Jeg vil dæleme også have noget ordentligt at køre i, når og hvis jeg ender på en folkepension.


Kommentér på:
Skøre forældre (bil til seniorer)

Annonce