{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.183 visninger | Oprettet:

Kalder EL Bilejere / Elbil entusiaster {{forumTopicSubject}}

Hej Alle og i særdeleshed jer der kører EL bil

Vi har her i huset snakket om at købe en el bil som vores primære bil og alt det der med daglig transport det skal nok gå men vi er kommet lidt i tvivl omkring hvordan går det med at komme på tværs af landet og på evt udlandsture i ferierne

Vi har en unlimited Clever abonnement idag til vores Hybridbil og tænker vi bare skal bruge dette i DK

Hvad er jeres erfaringer med bl.a
- hvordan er den reelle rækkevidde ifh til WLTP er det 10% eller 40% der skal trækkes fra

- er det besværligt at lade på farten ? Tænker lidt er der kø ved ladestationerne syntes man har kørt forbi nogle gange og det dem holde i kø

-Hvad med udlandet skal man have 8-10 forskellige apps eller ladeport ???

- Hvordan om vinteren er rækkevidden fuldstændig fucked eller hvordan ???

Vores primære bil kører ca 30-35.000 om året med pendling fra Amager til Vordingborg og i nogle weekender Amager til Rørvig i sommerhus og ellers 1-2 skiture om året til Østrig eller Norge og en tur om sommeren til Sydfrankrig eller Gardasøen samt ca hver anden måned en tur til Jylland og besøge den del af familien og der kan ikke lades hos familien derovre -ved ikke om det gør livet besværligt at have en el bil

Vi har Lader hjemme men ikke i sommerhuset

Håber nogle af jer el bil ejere / el bil entusiaster kan hjælpe en lidt forvirret familie omkring daglig brug af el bil

Vi kigget på en Audi Q4 med WLTP på ca 500 km (Fruens favorit) og en BMW ix1 med WLTP på ca 440 km (Min Favorit)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kalder EL Bilejere / Elbil entusiaster
  • #1   8. jan 2023 Du kan ikke bruge dit clever Hybrid abo til fuld elbil er jeg ret sikker på.
    Du kan download appen ChargeFinder, så kan du se alle lader i landet og udlandet samt se hvis du skal bruge for at aktiver laderen. Til at starte lader kan du feks bruge Plugsurfing (både app og brik) , NORTHE app.

    Hvor meget rækkevidde du mister om vinteren kommer an på bilen. Du kan sikkert finde test på den præcise bil. Men nok ca. 30% af den realistiske rækkevidde.


  • #2   8. jan 2023 #1 Anders
    Jeg har så talt med Clever og det abonnement vi har det er Unlimited opladning i DK både på netværket rundt om og vi får refusion på hjemmeadressen så den del er jeg ikke i tvivl om

    Det jeg er nysgerrig på hvis man køber en EL bil med WLTP på 500 skal man så kun regne med 400 og er det så 200 om vinteren ???
    Eller er 500 mere i nærheden af 450 og så måske 350 om vinteren

    Når man er på farten og kommer til de her ladestationer ude i landet er der meget kø eller går det okay med at få tanket op

    Og igen skal man til Sydfrankrig skal man så bruge ladeport et sted og app et andet sted eller findes der en form for samling

    Og jeg ved altid godt at Rækkevidde er noget med højre fod at gøre men hvordan håndtere folk deres hverdag med en EL bil

    Snakkede men en fra vejen en dag han sagde du må IKKE købe en bil med mindre batteri end 77kwh men kigger jeg eksempelvis på BMW iX1 så er det 65 kWh og kan lade fra 10-80% på 29 min
    Men en Audi Q4 med 77 kWh kan lade fra 10-&0 % på 36 min ???? Så man bliver ikke meget klogere jo

    Og spørger jeg hos Audi så er deres jo bedst om omvendt ved BMW smiley

    Og ja der findes mange gode El biler derude men nu er feltet skråner ned til de to
    Pga Pris, design, køreegenskaber, forhandlere bor tæt på o.s.v

    Gider ID4/5 og Enyaq bryder mig ikke om deres kabiner
    Kia EV og Hyundai Ionnq 5 er ikke kønne syntes jeg og fruen
    MG det virker bare for billigt desværre Marvel R er ellers fed nok


  • #3   8. jan 2023 WLTP kan afhængig af årstid og kørsels mønster afvige ganske voldsomt.
    Der findes ellers entusiaster det kommer deropad, men der findes jo altså også folk med benzin og diesel der kører så morfar at de opnår flotte tal.
    Nu der jeg på det fra en EV som perspektiv som en firma bil.
    Er omgivet af masser der har valgt eller er blevet påtvunget en sådan.
    ID4/Enyak osv. har en WLTP angivet til over 500 km.
    Havde selv sådan en til test, trods det var lund forårs grader, så hed det 320-330 motorvejs kilomenter hvis man kører de 130 man må.
    Kender andre der ikke får en sådan meget over 250 km. , de nørder heller ikke med det - de kører som de ville have gjort i en diesel eller benzin.
    Kan godt lide at køre elbil, men kan slet ikke bruge de nuværende rækkevidder til ret meget.

    Du kan kigge lidt rundt her https://ev-database.org/#sort:path~type~order=.rank~number~desc|make-checkbox-dropdown:pathGroup=.audi|range-slider-range:prev~next=0~1200|range-slider-acceleration:prev~next=2~23|range-slider-topspeed:prev~next=110~350|range-slider-battery:prev~next=10~200|range-slider-towweight:prev~next=0~2500|range-slider-fastcharge:prev~next=0~1500|paging:currentPage=1|paging:number=9 men som diverse sider angående benzin/diesel forbrug. Så består det mest af data fra folk der sætter et livsværk i at køre langt, eller folk der er utilfredse og kører ganske lidt.
    Hvad man så selv tror på er jo op til en selv.

    Men prøv lav en aftale om en lidt længere prøvekørsel.
    Sådan en 15 minutters tur som mange nøjes med, det er ikke nok til at få det sande billede.



  • #4   8. jan 2023 Man kan altid få et godt estimat af hvad det kræver at tage en given tur i en elbil ved at bruge https://abetterrouteplanner.com/
    Her kan man vælge mellem forskellige elbiler, lave en rute og indstille vejr og vej forhold, hastigheder, ladegrænser og meget mere.
    Når man så får vist ruten kan man se hvor den foreslår man lader og hvor længe.

    Det giver meget mere mening end kun at kigge på WLTP rækkevidden og så trække noget fra.


  • #5   8. jan 2023 Ved du hvad? Du kan regne på alle mulige scenarier fra nu og til i morgen. I sidste ende drejer det sig om 1 ting i min optik. Er du elbils entusiast med alt hvad det indebærer både positivt og negativt????? Der vil være masser af problemer med elbiler - men folk er SÅ overbeviste om konceptet at de finder sig i det. De er overbeviste helt ind i core'en om det fantastiske ved elbiler at de bare VIL uanset hvad. Hvis bilsælger siger til de entusiaster at de skal vente i snit ½h hver gang de kan komme til at lade på en ladestander (fordi det er proppet) ... så vil det rage dem en skid. De SKAL bare have den elbil. Det er mit indtryk.

  • #6   8. jan 2023 #5
    Det er ikke helt så simpelt, den gang strømmen kostede i snit 2,20 kr/kWh så var der virkelige også et stort økonomisk incitament til at køre elbil.
    Med de elpriser vi har nu er det ikke sikkert at valget mellem el og benzin helt så simpelt.

    Men der er også andre faktorer som kan gøre elbil til et oplagt valg, selv om man ikke er elbilentusiast.
    Min mor har lige fået en ID.4 efter før at have kørt ren benzin bil.
    Hun kører så lidt i hverdagen at startbatteriet jævnligt skulle lades fordi diverse elektriske forbrugere i bilen drænede batteriet og bilen kunne ikke nå at lade strømmen på bilen igen inden køreturen var afsluttet.
    Så hun havde en benzinbil som ud over at skulle fyldes med benzin også skulle lades jævnligt, så vi kom frem til at hun lige så godt kunne skifte til elbil når nu hun skulle lade alligevel og langt over 90% af hendes kørselsbehov kunne dækkes af en enkelt opladning af batteriet.
    Så slipper hun også for at leve med en benzinbil med en motor som på langt de fleste køreture ikke når at blive driftsvarm med de problemer der følger med det.

    Personligt vil jeg sige at jeg også finder at elbiler er mere komfortable til daglig pendling, jeg havde selv en Tesla Model 3 et år og der lærte jeg to ting.
    1. Jeg skal aldrig have en Tesla igen.
    2. Jeg vil gerne have en elbil igen, men det kræver enten at man har en anden bil til langture eller bedre rækkevidde samt flere lynladere.
    Så den Audi A6 PHEV jeg skiftede til da jeg solgte Tesla'en bliver nok også skiftet til en elbil når der kommer noget på markedet som tiltaler mig, en PHEV med lidt længere rækkevidde på el kunne dog også friste mig.

    Det er dog ikke det samme som at jeg tror jeg kommer til at kunne undvære en benzindrevet sportsvogn til sjov og ballade, men til transport ser jeg virkeligt ikke noget til hinder for at køre elbil i hverdagen.


  • #7   8. jan 2023 #6
    Som du selv skriver, så kommer det meget an på forbrug, om der er god økonomi i at køre elbil.
    Jeg har en Tesla 3 SR og lader ca. 1 gang om ugen. Weekend når den er nede i 0-2 kr. Men refusion bliver det til minus 1 til 1 kr pr kw.
    I gennemsnit efter ca. et år har jeg betalt max 1 kr pr kw. I gennemsnit 160 kwt/km. hvilket giver ca. 20 øre pr km.
    Jeg har også været på et par længere ture, og med teslas ladenetværk er det super nemt. Dette var jeg bekymret for i starten, men efter en tisse/strække ben-pause er bilen fyldt med strøm igen, og slet ikke det problem jeg troede det ville blive.
    Dette er selvfølgelig kun min mening, og der er helt sikker andre af stik modsat mening.


  • #8   8. jan 2023 Morten j

    Hvorfor aldrig Tesla igen?


  • #9   9. jan 2023 #8
    Nu er det et par år siden jeg havde en, men den gang matchede kvaliteten af bilen virkelige ikke prisen.
    Javist, drivlinje effektivitet og rækkevidde var rigtig god, men alt det uden om som gør en bil til en bil virkede det bare ikke til at de havde rigtig styr på.

    Meget af deres teknologi virkede også lidt ugennemtænkt og ikke helt færdigbagt, dette var vel og mærke min erfaring FØR Tesla valgte at fjerne ultralydssensorer (parkeringssensorer) og afstandsradar (til "fartpiloten") på nye biler og deaktivere dem på gamle biler.
    Tesla vil i stedet klare samme opgaver med deres kameraer, på samme måde som min Tesla heller ikke havde regnsensor, det kunne man da klare med kameraerne... Hvilket efter min mening resulterede i den dårligste autovisker funktion jeg nogensinde har prøvet, jeg deaktiverede den også ret hurtigt og måtte nøjes med manuelle viskere.

    Så er der selvfølgelig også Teslas kundeservice... Eller mangel på samme.

    Sidst men ikke mindst har jeg heller ikke lyst til at putte penge i Elon Musk's lomme, dette var også tilfældet før han købte Twitter, men hans eskapader på Twitter har forhåbentlig åbnet flere menneskers øjne for hvilken type person Elon er.


  • #10   9. jan 2023 Morten J kan så sige der er kommet styr på rigtig mange ting har selv en model 3 performance fra slut 2021 og har overhovedet ingen problemer hverken med service eller bil. har været på værksted 1 gang med en mærkelig larm fra bilen viste sig så er være en marmor kugle der var rullet ind i ventilationen under sædet smiley og deres mobil service var også kanon fik udskiftet et panel der var en fejl på uden brok eller langdrag de skiftede bare.

  • #11   9. jan 2023 du kan ikke rigtig regne med det den er opgivet til da vind og temperatur spiller en stor rolle min er opgivet til 530 km mener jeg, men går kun imellem 320 km til 440 km på en opladning har så el til 86 øre pr kw ( fast pris )så går ikke så meget op i hvor tit jeg skal lade da Ampera sjovt nok lige vælger at refundere det samme beløb så kører for 79 kr i måneden som er deres abb pris

  • #13   9. jan 2023 #12
    Jeg kan ikke få øje på én eneste ting der er hold i, i virkeligheden, i din "historie" - måske lige bortset fra at det ikke var dig der oplevede det. Altså medmindre det var en Ellert eller lign. med ekstrem kort rækkevidde.

    Da jeg havde Tesla'en kørte jeg på en miniferie med familien, og vi kørte i to biler. Jeg kørte i Tesla'en og de kørte i en benzin lejebil. Vi skulle køre ca. 650 km, og da jeg ikke vidste hvor lang tid jeg skulle bruge på at lade undervejs, aftalte vi at bare mødes om aftenen på hotellet og ikke vente på hinanden.

    Jeg ankom 45 minutter senere end familien i benzinbil - på en strækning på 650 km. Jeg havde ladet gratis, mens familien måtte betale for at tanke bilen op.

    Så hvordan det kan tage en hel dag, og mange opladninger, at nå fra KBH til Nordjylland er sgu lidt en gåde.

    Der findes mange historier om hvor elendigt det er at køre elbil, men de kommer sjældent fra folk der har en. Det er mest fra folk der har "hørt" hvor ringe de er...



  • #14   10. jan 2023 Det er fedt med alle jeres input og jeg kan sige beslutningen er truffet nu skal vi sgu have en el bil
    Og tror måske mange spørgmål opstår pga uvidenhed eller fordi man hører diverse dårlige historier og i starten må jeg indrømme jeg ville bare have så lang rækkevidde som muligt men er faktisk kommet til den konklusion jeg vil hellere have en fed/bedre el bil end bare en el bil med lang WLTP smiley

    Kigger nu på Audi Q4, Mercedes EQB, BMW iX eller Tesla Y men nok mest de 3 første

    80-90% af alt ladning kommer til at foregå i egen indkørsel og ladning på farten må så blive som det er med et eller to ladestop på en tur til Jylland og ligeså hjem igen

    Jeg tror også om et par år eller tre så er infrastrukturen nok meget bedre end den er i dag

    Men vi tager beslutningen indenfor kort tid men det bliver 100% en ellert


  • #15   10. jan 2023 Prøv også en BMW i4, jeg blev virkelig overrasket da jeg kørte den. Super gode køreegenskaber og føles som en rigtig BMW.

    Jeg tror at jeg skal have sådan en den dag familiebilen skal skiftes ud.


  • #16   10. jan 2023 ville helt klart gå efter en tesla y var selv forelsket i en audi men syntes sku ikke rigtig de lever op til køreglæden det er jo en rimelig tung bil og deres info tainment er rimelig præget af deres gamle benzin/diesel biler hvor tesla er langt fremme i forhold til og hele tiden forbedre sig. ville da helt klart prøve begge biler. min kollega har den nye bmw ix3 den er godt nok ikke for køn.

  • #17   10. jan 2023 #15 Carsten

    Vil gerne lidt op i højden så tror jeg
    Prøver BMW iX1 Istedet for i4 men jeps en fed bil


Kommentér på:
Kalder EL Bilejere / Elbil entusiaster

Annonce