{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.943 visninger | Oprettet:

Offentlig transport vs. bilen {{forumTopicSubject}}

Det er efterhånden vist almindelig kendt, og ikke til nogens store overraskelse at bilgalleri nok ikke er de største fortalere for offentlig transport i verden. Men hvordan en stor del af det resterende danmark kan leve i den vrangforestilling at offentlig transport er et fornuftigt alternativ til bilen er mig en gåde.

Jeg oplever i disse dage på egen krop (via kæresten som skal med tog mellem esbjerg og århus en del gange) præcis hvor galt det står til. Så jeg ville lige ridse de kolde facts op, for den situation min kæreste står i, for eventuelle tvivlere og røde sataner.

Fakta:
<b>Esbjerg St - Århus H med DSB</b>
<b>Pris:</b> 219 kr. - men for en 20'er kan man få lov at være garanteret en siddeplads fra fredericia til århus. Når man altså har ventet på fredericias banegård i 29 minutter.
<b>Rejsetid:</b>3:19 hvoraf 29 minutter altså foregår ude i kulden. Og så har man stadig resten af turen hjem når man lander på banegården.

<b>Esbjerg St - Århus H i bil</b>
<b>Pris:</b> 160 km med en benzinøkonomi på 12 km/l (i min leon) det er ca 13 liter benzin til omkring en 10'er literen = 130 kr.
<b>Rejsetid:</b>iflg krak.dk: 1:30 (men i virkeligheden ca 10 minutter kortere) og så er men <i>hjemme</i> når man er fremme, og ikke på en skummel banegård.

Nu vil de røde sataner nok side og svine mit regnestykke og sige at biler skal påregne ca 2,5 kr. pr. kilometer i slitage, værditab og benzin. Men faktum er at man har købt den forpulede bil, og den skam også taber værdi selvom den står stille. -men så skal vi også til at regne værdien i den hurtigere transporttid, komfort og det faktum at man kommer fra dør til dør med, og så tror jeg <i>heller </i>ikke DSB vil vinde.

Et andet argument man kunne få i hovedet af en fuldskægsbehåret, fløjlsbuksebeklædt mand er; "jamen så kan du sidde i toget og arbejde på vejen, det er da smart." Jamen det har jeg ikke lyst til, og man kunne jo også arbejde derhjemme, i sit varme hjem, ved en RIGTIG computer og arbejde i de 2 timer man sparer ved at køre bil i stedet for tog, og så rent faktisk få noget fra hånden imens, i stedet for at sidde i toget med et øje på skærmen og et øje på den mistænkelige mandsperson overfor med lidt for beskidte bukser.

Undskyld det lange og åndssvage indlæg, men jeg er simpelthen et stort spørgsmålstegn i disse dage. Jeg forstår ikke det kan være rigtigt den tur skal være så lang.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Offentlig transport vs. bilen
  • #1   31. mar 2008 Hold kæft hvor er jeg glad for at have bil...

  • #2   31. mar 2008 hader offentlig transport , er helt enig i det du skriver

  • #3   31. mar 2008 Kan ikke se hvad du vil diskuterer, du har jo lavet din egen forskruet mening af hvad og hvordan det foregår... Få hovedet ud af busken og prøv at se lidt positivt på den slags transport form så ville du nok også kunne se en hel del flere plusser end hvad du gør nu...

  • #4   31. mar 2008 Kan nu meget godt li offentlig transport, det sgu da nice nok det er der, in worstcase scenario hvis bilen nu ikk vil starte eller lignende.

    men til daglig ville jeg aldrig tage offentlig transport..

    Og hvis man f.eks. kan nøjes uden bil, ikke langt til arbejde og alle ting lige omkring en.. og man ikke har behov for lange ture er det da rart at kunne tage toget hvis man skal langt, istedet for at købe en bil til en 1-dags tur smiley

    derimod forstår jeg ikk folk der tager bilen på ferie.. der vil jeg sgu hellere tage et fly smiley men tæller den som offentlig ? smiley


  • #5   31. mar 2008 WAI - no effing way. Jeg kørte med tog fra århus til esbjerg hver tredje weekend i 2 år før jeg købte bil. og til sidst blev det simpelthen for meget for mig. Jeg kørte med tog på arbejde i lystrup hver dag, hvis de da kørte, og jeg endte med at købe den første bil (carinaen) fra dag til anden fordi det simpelthen blev for meget med forsinkelser, aflysninger og unødvendigt lange og bøvlede transporttider.

    Men hvis du kan komme med nogle gode argumenter for toget, vil jeg da meget gerne have dem, jeg har lovet mig selv aldrig at sætte mine ben i et dansk tog igen, og det håber jeg meget jeg vil være i stand til at holde.


  • #6   31. mar 2008 Jesper - det kommer an på hvor man skal til og fra, men ja som udgangspunkt har du ret. Men når transporttiden er fordoblet ser jeg egentlig ingen grund til man overhovedet snakker om det. Når toget er et fornuftigt, reelt alternativ, og transporttiderne mellem bare de største byer er nede på et jævnt niveau så kan vi snakke om det. For esbjegr er jo ikke just nogen landsby, vi taler transporttid mellem to af danmarks 5 største byer her.

  • #7   31. mar 2008 Du har jo allerede selv kommet med dem, men i din egen negative forstand, for de er jo faktisk de bedste argumenter og dem som betyder noget...

    Sikkerhed (hvor mange tog ulykker her vi haft herhjemme med person skade hvor det er gået ud over dem på den indvendige side af toget?)

    Prisen - Fast pris, ingen værdi forringelse, ingen vedligehold, ingen uforudsete omkostninger

    Friheden - Mulighed for at slappe af, arbejder imens vis det er det man lyster.

    Syntes dit syn med ulækre folk osv. er helt hen i vejret der er mindst lige så mange pæne turister. forretningsfolk osv som bruger denne mulighed.

    Jeg er ikke selv den store tog person, og køre da også selv på arbejde i min egen bil, men det er jo en priotitering jeg har gjort, det gør ikke toget til en skidt ting overhovedet.


  • #8   31. mar 2008 Casper H - kunne ikke være mere enig i det du skriver.
    Fakta er nemlig, at den offentlige transport bliver støttet i h... og r...
    mens privatbilismen brandbeskattes i form af horrible bilafgifter, samt afgifter på benzin, afgifter på bilforsikringer, og køb af nummerplader (se følgende)

    http://www.fdm.dk/public/nyheder/biler/Bilen+til+daglig/2006/dyredanskenummerplader.htm

    og derudover vel også den dyreste vægtafgift i Europa.

    Fakta er også, at selv om den offentlige transport subventioneres i alle ender og kanter, så er der områder (som i dit tilfælde) hvor den offenlige transport reelt ikke er noget alternativ til bilen.


  • #9   31. mar 2008 kører ikke i offentlig transport fordi man er tvunget til at overholde tider og en del af ens frihed forsvinder på den måde...

    desuden kører de os på nogen ekstremt dårlige tidpunkter i forhold til mit arbejde...

    og til sidst så NYDER jeg at sætte mig ud i bilen, skrue godt op for musikken og selv køre når jeg har lyst! smiley + kan sove omkring 1 time mere hver dag pga jeg er uafhængig af det skidt..

    meeen er nu også overbevidst om at det er MEGET billigere..


  • #10   31. mar 2008 når jeg skal på arbejde sparer jeg halvanden time hver dag på transporten når jeg kører i bil! og jeg har kun 10 km hver vej!.. foretrækker også at køre i bil fremfor det offentlige..

  • #11   31. mar 2008 Glæder mig jeg ikke er den eneste, selvom det havde jeg bestemt heller ikke regnet med.

    WAI - kommentaren om den skumle overfor er jo også dels bare i sjov, men det er ikke desto mindre faktum, at støjniveauet i en gennemsnitlig DSB vogn med børn og hele pivtøjet er højere end det er behageligt at sidde i. Og så har min kæreste 2 af de sidste 3 ture fået lov at sidde ved siden af folk som af en eller anden årsag tror man skal snakke sammen og være sociale bare fordi man ikke har hovedtelefoner på.

    Men det er vel hvad man kan forvente.

    Friheden er jeg også uenig med dig i, for hvor meget frihed har man lige? jo man må sidde med sin computer eller man kan læse i en bog. Det er da også meget hyggeligt. Og mange folk syntes ikke det at sidde bag rattet er en oplevelse i sig selv, som nogen gør. Passagerer i en bil har også frihed til at læse og lege med computere. - men de har "rigtig frihed" i form af de kommer til destinationen og ikke skal skifte til et andet tog eller bus undervejs.

    Prisen har du ret i, regner du det ud med alle udgifter til bilen op mod de togture man ville tage er det i langt de fleste tilfælde billigere at tage toget. Det er der slet ingen tvivl om. Men så er spørgsmålet hvor højt man værdsætter friheden ved bilen og at man er sig selv på turen.

    Sikkerheden har du til gengæld 100% ret i. Selvom der er mange helligånder blandt billister, så er det sikrere at køre i tog i danmark.


  • #12   31. mar 2008 "Passagerer i en bil har også frihed til at læse og lege med computere. - men de har "rigtig frihed" i form af de kommer til destinationen og ikke skal skifte til et andet tog eller bus undervejs. " Så snakker vi jo pludselig transport med chauffør enten i taxa eller privat chauffør, så holser budgettet slet ikke mere, og nok de færreste med mere end 5-10km på arbejde som har råd til den luksus hver dag...

    Men i bund og grund handler det om prioriteringer, syntes bare ikke toget skal have fanden malet på væggen på den måde som du ligger ud med i starten, for så tosset er den transport form slet ikke, og i de her miljø tider så er det bare pendler princippet som vil vinde hver gang (desværre)


  • #13   31. mar 2008 Det er fanme sjældent, at jeg har oplevet "frihed" på mine togture frem og tilbage mellem roskilde og kbh, da jeg var yngre!
    Men det kan nu være meget sjovt en gang imellem, hvis man er flok gutter, der skal i byen!


  • #14   31. mar 2008 Who am i - miljøspørgsmålet er også et man som du siger skal huske at tage i betragtning.

    Og biler fyldt med EN person på vejene er IKKE noget særlig god ting når vi taler miljø.

    Jeg prøver ikke at male et fanden-billede af togene, men jeg prøver at stille op det med tiden, da det er min allerstørste klagefaktor, go som jeg undrer mig rigtig meget over. Toget kører stortset samme km som motorvejen, og det foregår med en gennemsnitsfart på 50 km/t. Det er fandme ikke vejen frem.



  • #15   31. mar 2008 Hvis man går efter parolen at TID = Penge så er det billigt at køre i bil ja...
    Desuden er ens livskvalitet forbedret væsentligt ved at have en bil, i know mine is....


  • #16   31. mar 2008 For mit vedkommende er det billigere at tage de offentlige transportmidler, bl.a fordi det ikke ligefrem er en lille motor (4,4 V8), og der er mange steder hvor der skal bremses ned/gasses op.
    Det er så dog heller ikke meget mere end 16-17 km, hvilket gør, at motoren ikke har godt af det i længden, eftersom den vil blive sodet til, pga den ikke når at blive ordentlig varm på turen.
    Jeg tager derfor kun bilen når jeg skal træne, eftersom jeg ellers vil komme sent hjem, så jeg demred knap ser min datter 1 time, før hun skal puttes.
    Men de andre dage, tager jeg det offentlige, da det bedre kan betale sig, selvom det tager en ½ time ekstra.

    Sådan er vi så forskellige ;o)


  • #17   31. mar 2008 Bluezcat - du kunne jo også bare have købt en Lupo smiley

    Jg håber heller ikke min tråd tages personligt af folk der benytter sig af offentlig transport. Det er bestemt ikke hensigten. Jeg oprette den mest fordi jeg inderligt er stødt over det kan tage så lang tid at køre med tog. Det er jo skræmmende, damptogsagtigt langsomt. Skandaløst hvis du spørger mig.


  • #18   31. mar 2008 Casper H
    Aldrig i livet en Lupo!!!... Så jo den her, og kunne ikke dy mig ;o)


Kommentér på:
Offentlig transport vs. bilen

Annonce