{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
58.242 visninger | Oprettet:

Verdens giftigste edderop er dansk..? {{forumTopicSubject}}

En af mine venner så noget i tv om at edderkoppen med den stærkeste gift i verden lever i danmark..?

Men da den er for lille til at bide mennesker og den alligevel ikke ville have mulighed for at sprøjte nok gift ind til at et menneske kan dø har man ikke hørt om den.

Men hvis man sammenlignede dens gift med f.eks. den sorte enke var den danske edderkops gift stærkere.

Nogen der ved noget om hvilken edderkop det kunne være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Verdens giftigste edderop er dansk..?
  • #1   27. dec 2009 Mejer (stankelben uden vinger)

  • #2   27. dec 2009 det med stankelben passer ikke, de testede det i mythbusters på et tidspunkt smiley

  • #3   27. dec 2009 Flemming: Hedder den det..??

  • #4   27. dec 2009 Og det har du selvfølgelig googlet inden du beder os andre google det? smiley

  • #5   27. dec 2009 Verdens giftigste edderkopper er relativt små.

    De store edderkopper er nok mest frygtet, men de giftigste edderkopper er alle relativt små edderkopper.
    Verdens giftigste edderkopper regnes for at være Sydney tragtspinderen (Atrax robustus), der lever i Australien og har en kropslængde på ca. 4 cm. samt den brasilianske vandreredderkop, Phoneutria nigriventer, (også kaldet bananedderkop) der måler ca. 4,5 cm.
    Den sidstnævnte edderkop transporteres af og til uforvarent med sydamerikanske varer til Europa og der kendes eksempler på at danske supermarkeder har fået giftigt besøg af den brasilianske vandreedderkop, der var indført med bananer.


  • #6   27. dec 2009 Johnson: Ja det var jo det man mente, men ifølge den udsendelse var den danske edderkops gift langt stærkere hvis man sammenlignede dem milliliter for milliliter..

  • #7   27. dec 2009 Simon Peter: Ja det har jeg - og der står at der kun er få danske edderkopper der kan bide mennesker og de er ikke ret giftige. Men det kan jeg jo ikke bruge til noget da jeg jo vil vide noget om en edderkop der netop ikke kan bide mennesker..

  • #8   27. dec 2009 Majen er ikke en edderkop.... den har klør ligesom en krabbe ( Jah de er mega små) men den hører ikke tll edderkopperne, krabben er en slægtning.... Puha der gik li Poul Thomsen i den der hehe

  • #9   27. dec 2009 Det er en ren og skær myte. Og derfor blev den nakket af Mythbusters. Så også det afsnit. Så den holder ikke smiley

  • #10   27. dec 2009 Emil: Testede de om den giftigste edderkop er dansk i mythbusters?

  • #12   27. dec 2009 Tom: Nej det er jo det, så det er også lidt derfor jeg vil høre om der er nogen der ved noget om det..

  • #13   27. dec 2009 Stankel ben smiley
    Den er bare ikke stærk nok til at bide i gemmen vores hud


  • #14   27. dec 2009 Så også noget i TV hvor de sagde at "korse-edderkoppen" var den giftigste, men den kunne ikke bide igennem huden på mennesker.

  • #15   27. dec 2009 Jes: JA!! Det var korsedderkoppen, det mener jeg også min ven sagde..

  • #16   27. dec 2009 Kan meget vel passe det var det han sagde, for det har der nemlig været noget om i tv.. Men personligt tror jeg ikke helt på det, ville være lidt mærkeligt hvis vi lige pludselig havde verdens giftigste edderkop i DK smiley

  • #17   27. dec 2009 Det har hvist noget med den toxine sammensætning af giften....

    Læs mere her: http://www.rigelsen.dk/spiderweb/Giftigheden.asp


  • martin c
    martin c Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
    #18   27. dec 2009 En lille giftig kammerat ved navn 'hobo spider' er nemlig dukket op på Peberholmen i Øresund. Den er især kendt fra USA, hvor den skaber en del problemer.

    Bliver man bidt kan det føre til vævsskader og sår, der har svært ved at læges. 'Hobo spider' optræder sjældent på vores breddegrader

    sikkert ikke den du efterlyser, men den lyder da giftig


  • martin c
    martin c Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
    #19   27. dec 2009 Fætter Langben
    er mejeredderkoppen med de helt enormt lange ben. Mejer-edderkoppen, som ikke er en mejer - den har som alle andre edderkopper to-leddet krop. Den lever indendøre og har spredt sig eksplosivt, således at den i dag er udbredt overalt. Mejeredderkoppen spinder nogle få snubletråde oppe i hjørnet af loftet, Om mejeredderkoppen florerer der en meget sejlivet "Urban Legend", dvs. en vandrehistorie, nemlig at dens gift skulle være den kraftigste i hele verden. Det passer ikke. Punktum. Den har gift og giftkroge, men de virker altså kun på smådyr. Den er en ganske effektiv jæger og kan faktisk overmande andre edderkopper, blandt andet langt giftigere arter, og det har måske givet ophav til historien…




  • #20   27. dec 2009 http://www.rigelsen.dk/spiderweb/Giftigheden.asp

    Kan undre mig lidt over at han skriver vi ingen giftige edderkopper har i Danmark, det er jo så delvis rigtigt, men der er jo kommet mange farlige edderkopper med ind i landet via Import ....

    en af mine klubkammerater havde uvidende fået nogle giftige edderkopper med hjem i sin bil da han importerede fra uSA.

    Hvilket resulterede i at de byggede reder rundt i hans hus og på hans grund, og han var ved at miste sin ene datter før de fandt ud af det....

    Men der skete ikke nogen noget og da de var ude og sprøjte sagde de at de håbede at de alle var væk ....


  • #21   27. dec 2009 jeg har en idé...gå i gang med at samle edderkopper ind og spis dem og se hvad der sker...:-D...sikkert ikke en skid...

    og så er der forøvrigt lammere til den næste der kalder dem med lange ben for stankelben..:-P

    Mejer
    http://images.fyens.dk/81/222481_640_450.jpg

    Mejeredderkop

    http://www.vestrehus.dk/images/navne10.jpg

    (dem har jeg forøvrigt rigtigt mange af pga. jeg har kælder, så du kommer bare forbi..hehe)


    Stankelben
    http://www.plante-doktor.dk/Tilupa%201.jpg



  • #22   4. feb 2014 Fubar - Hahahaha, ved godt det er en gammel tråd, men jeg brækkede mig af grin da jeg læste din kommentar.

    Citat - han var ved at miste sin datter, men der skete ikke nogen noget.

    Hahahahahaha, kan du selv finde ud af det? smiley


  • #23   21. sep 2014 Nogle få af jer er ganske tæt på når vi snakker om hvilken edderkop det er mest giftig så er det altså rigtigt den sidder hjemme i hjørnet lige under loftet i lille Danmark

    Der er tale om mejeredderkoppen som med sine ben lignet utroligt meget et stankelben men i stedet for en rund krop som stankelbenet så har lille mejer en aflang og tynd krop og er væsentlig mindre end stankelbenet i 8 ud af 10 tilfælde
    Den kan ikke bide igennem menneskehud da dens giftkroge ikke et længere end ca 1 mm men den beviser sig altså at være en slagkraftig lille satan der uden problemer tager livet af de store husedderkopper og rovedderkopper osv den er ganske hurtig og jo den kan producere gift til at slå relativt store dyr ihjel men den har ikke tænder til det

    Men der er nok rigtig mange mennesker der ville gå i panik og slå dem ihjel med det samme man fin øje på dem
    Min erfaring er dog hvis du er bange for edderkopper så lad lille mejer blive hængende et par stykker af dem sørger for de store danske arter ikke viser sig i store tal og jeg vil da 100 gange hellere have den lille sjover end jeg vil have de store hus - og rov edderkopper som rent faktisk kan efterlade et bid i en kaliber svarende til et hvepsestik

    Og til slut.. Nej mythbusters har ikke testet mejeredderkoppen de har testet stankelbenet som slet ikke er en edderkop


  • #24   21. sep 2014 Og inden hvis der skulle komme nogle underlige kommentarer på hvordan det kan være at enken og vandreedderkoppen fra Brasilien kan slå større dyr ihjel og hurtigere så er det som nævnt længere oppe et spørgsmål om giftens blanding fra edderkopperne mejer ville ikke kunne slå os ihjel lige så hurtigt som den enken for eksempel men den skulle være i stand til at efterlade nogle rigtig grimme men

    Men i sidste ende handler det om balancen mellem enzymer og neurotoxiner og blandingsforholdet i giftkirtlerne er vist forskellige fra art til art så derfor giver det vidt forskellige gifte der er svære at smide på en liste fordi mange af dem kan slå dig ihjel forholdsvis hurtigt uden behandling men nogle er altså mere langtrukne og smertefulde end andre

    Men hold øje med hvepseedderkoppen og mariehøneedderkoppen ude i naturen det skulle være de to værste edderkopper du kan blive bidt af herhjemme og mariehøneedderkoppen er nok den værste med giftkroge der næsten er på længde med hugormen gifttænder så den kan give et ordentligt bid og give lidt ømhed i muskler omkring biddet men men de er rimelig sjældne og lette at genkende og så går man bare udenom så man ikke forstyrre dem vi har kun 1 edderkopper der er decideret aggressiv i Danmark og det er den altså om du er menneske eller flue den er ligeglad jeg er dog i tvivl om hvor vist bidet ville kunne mærkes men der snakker vi så om jagtedderkoppen og det er i virkeligheden nok den mest skumle da den både løber ufattelig stærkt og sammentidig er i stand til at lave et ordentligt hop for at overraske og angribe modstanderen

    Held og lykke med jeres edderkopper folkens... Det kan betale sig at kigge lidt på dem af og til og så tage en tur på Google for som fubar ganske rigtigt gjorde opmærksom på så er enken set flere steder i forbindelse med import fra USA og Australien og nogle få danske supermarkeder har haft besøg af den brasilianske vandre som anses som den farligste edderkop af alle


  • #25   21. sep 2014 Og korsesderoppen er ikke spor giftig sorry to say men den ligger ikke i nærheden af top 10 over mest giftige edderkopper i Danmark den behøver nemlig ikke særlig meget gift pga størrelse smiley :P smiley smiley

  • #26   21. sep 2014 Og jo korsen kan bide mennesker smiley

  • Marc N
    Marc N Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Svar: 1
    #27   2. jun 2016 Har ædt både stankelben og mejere i branderter, og jeg levwr endnu. Kunne intet mærke

Kommentér på:
Verdens giftigste edderop er dansk..?

Annonce