{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.760 visninger | Oprettet:

Har du styr på leje-loven?? {{forumTopicSubject}}

Hvis ens lejlighed blir opsagt, som følge af brud på lejekontraktens regler ( fx regler om stille-tider ), kan lejemålet så opsiges direkte? Eller har man krav på en skriftlig advarsel først?

HVIS det kan opsiges uden en skriftlig varsel først, har man så krav på den opsigelsesperiode der er beskrivet i lejekontrakten? Eller er der en speciel opsigelsesperiode når det gælder en opsigelse fra udlejerens side?



Hvad nu hvis personen der bor i lejligheden samtidig ikke står på lejekontrakten, men lejligheden er fremlejet? - der forefindes et stykke papir mellem fremlejer og beboeren, med dato og underskrifter på, som beskriver dette...

Håber der er nogle herinde der kan give lidt tips...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har du styr på leje-loven??
  • #1   14. jan 2010 Normalt får du 3 skriftlige advarsler, herefter bliver du udsat med øjeblikkelig varsel - herudover skal du stadig betale den månedlige husleje i resten af din opsigelsesperiode medmindre der flytter en ny lejer ind - dog minimum en måned.

    Medmindre andet er beskrevet i din lejekontrakt så skal du selvfølgelig forholde dig til det.

    Det var det jeg fik afvide den gang jeg spurgte om det da jeg havde problemer.


  • #2   14. jan 2010 Nu ved jeg ikke om du bor i bolig forening.. Men hvis du gør SKAL der stå i deres vedtægter hvordan reglerne er..

    Og med hensyn til fremleje, er det ikke alle som tillader det.. Mest fordi man nok ikke vil ha vildt fremmede ind. Men helt sikkert også noget advokat noget ved en fra flytning med skader og lignende..


  • #3   14. jan 2010 Der står ikke beskrevet nogle specielle forhold mht til opsigelse af leje-kontrakten.

    Men vedkommende har ikke fået flere advarsler - hun har fået en 1 klage af en af de andre i opgangen - samtidig blev denne klage sendt til udlejer, og nogle dage efter kommer en opsigelse så.


  • #4   14. jan 2010 Man skal have 3 skriftlige advarsler,
    og misligholder man sin kontrakt så er der ikke noget opsigelsesvarsel, så er det bare ud,
    og man skal stadig betale husleje i den normale opsigelsesperiode (normalt 3mdr.) eller indtil de får udlejet lejemålet påny.

    Og det er underordnet om det er personen der står på lejekontrakten der er skyld i støjen eller ej.. Personen på kontrakten har ansvaret for at gæster osv. opfører sig pænt.

    Men nej man kan ikke opsige en person på 1 klage, med mindre det drejer sig om truende adfærd.


  • #5   14. jan 2010 Og hertil skal det så tilføjes at man aldrig kan stilles dårligere end gældene lejelov..
    søg evt. på google på LLO..


  • #6   14. jan 2010 jeg vil mene at man stort set altid har krav på 3 mdr opsigelse... men ellers at hun kan ringe til LLO og snakke med dem... så kan de helt sikkert forklare om det er lovligt og hvad hun kan gøre hvis det ikke er lovlig opsigelse...

  • #8   14. jan 2010 3 skriftlige advarsler plejer det at være, og udlejere kan ikke bare sætte en familie på gaden det er kun fogderetten der kan det, og det kan tage op til 6 md.

  • #9   14. jan 2010 der er 12mdr opsigelse når det er udlejer der opsiger en lejer, omvendt er det det som står i jeres kontrakt.

  • #10   14. jan 2010 Heine m
    Det er jo så ikke rigtigt..
    Hvis det er pga. misligholdelse så er det ud af vagten på dag1, og lejer skal stadig betale husleje i deres opsigelsesperiode.
    Nu er det jo ikke bare en opsigelse af en lejer, men en misligholdt kontrakt. Men derfor skal de stadig have 3 skriftlige advarsler, med mindre de har fremlejet og ifølge lejekontrakten ikke har de retigheder.


  • #11   14. jan 2010 Uhh ja, den er svær...

    For lejligheden ER blevet fremlejet, og der er ikke sendt kopi af "fremlejekontrakten" ( simpelt stykke papir med beskrivelse af fast overførsel mellem lejer og fremlejer ) - dette kræver loven reelt set.

    Men dette har udlejer set igennem fingre med, og har vidst det fra dag 1 af... Og det er nææsten 2 år siden...


    Så sker der det at hun får en skriftlig klage fra sin underbo om at hun har spillet for høj musik ( hun bor på 2. sal og han bor i stuen - og ALLIGEVEL mener han at musikken er for høj ) - hun spillede musik sent om aftenen ( og der skal være ro kl 22 )...

    Dette udløser en skriftlig klage på dette punkt, samtidig med nogle andre punkter, som ikke står i lejekontrakten ( punkter om skodder der blir smidt udenfor på fliserne på et offentligt areal ).

    Denne skriftlige klage er den første - denne udløser en "din lejlighed er opsagt med øjeblikkelig virkning" fra udlejer...



    Opsummeret:
    1) Udlejer har ignoreret at lejligheden har været fremlejet/anden person har boet i den, i næsten 2 år - han har vidst dette.

    2) Det er den første misligeholdelse af kontrakten ( hvor der er skriftlig klage ) der udløser en opsigelse...

    Som jeg ser det er punkt 2 det vigtigste...

    Kan han smide hende ud på punkt 2 ?





  • #13   14. jan 2010 Frederik:

    super - jeg takker - nu er det bare at gribe knoglen og forklare udlejer det samme.


  • #14   19. jan 2010 xanderclaus.- nu er det jo ikke en misligholdelse der er tale om..

  • #15   19. jan 2010 heine m
    Det er jo lige netop misligholdelse af kontrakten når man støjer.. Bryder man et kontraktpunkt er det misligholdelse.
    Læs lidt på lejeloven det må være vejen frem.


  • #16   21. jan 2010 jeg er sq ligeglad har ikke noget lejet...

  • #17   21. jan 2010 Nej men det har trådstarter, og jeg er sikker på at han gerne vil have den rette vejledning, og ikke bare noget folk tror.

  • #18   21. jan 2010 oki, jeg læste lige annoncen forkert, men er der ingen brud på lejekontrakten, er der 12 måneders opsigels hvis det er udlejer der siger lejeren op, sådan var det ihvertfald da jeg købte hus og som der boede lejere i. men pyt osse, min fejl jeg ikke lige læste ordentligt,, sorry.. .-)

  • #19   21. jan 2010 Heine M ja det er rigtigt nok smiley

Kommentér på:
Har du styr på leje-loven??

Annonce