{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.696 visninger | Oprettet:

Hvis skyld er det? {{forumTopicSubject}}

En politibil med udrykning (kun blink, ingen lyd) kører hurtigt af frederikssundsvej, og en bil kører ud fra en lille sidevej ind foran politiet, så de må undvige og rammer en parkeret bil.. Er det politiets skyld fordi de kører for hurtigt uden sirene, eller er det bilen der kører ud fra sidevejen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis skyld er det?
  • #1   5. mar 2010 Det er ALDRIG politiets skyld.

  • #2   5. mar 2010 Og hvis det er, så laver regeringen da bare en ny lov der frikender dem. Lækkert med flertalsdiktatur!

  • #3   5. mar 2010 Uanset hvor hurtig bilen kører (i dette tilfælde en politibil) har bilen fra sidevejen ubetinget vigepligt og skal holde tilbage.

  • #4   5. mar 2010 Skulle til at sige det samme Rune C smiley
    Det må være bilen som kom fra sidevejen..
    Men på den anden side var det jo politibilen der ramte bilen... en lidt tricky situation du står i (hvis det er din bil der blev ramt)


  • #6   5. mar 2010 Ville jo mene at selvom at der ingen sirene er på, så har du/den det skete for vel stadigt øjne i hovedet ? Der er ubetinget vigepligt, og uanset hvad vil det ALDRIG være den der køre på den "store vej" der får skylden.

  • #7   5. mar 2010 I og med at sidevejs bilen ikke er impliceret direkte i ulykken, så vil jeg faktisk mene det er politiets egen skyld at de efterfølgende køre ind i en anden parkeret bil fordi de prøver at undvige.

    Sådan havde det været hvis ikke det var en politibil.

    Jeg havde 100% holdt på at finde vidner i den sag der, som 1 prioritet skulle kunne vidne for at de IKKE brugte sirene der kunne advare om deres fart, samt vidne som 2 prioritet at de rent faktisk VAR under udrykning med blink, for at tydeliggøre at de kørte for stærkt.

    Og så ville jeg holde på at jeg efter bedste evne havde gjort hvad der ville være i alles magt til hver en tid og dermed ikke kunne bedømme situationen og tage forbehold for omstendighederne.

    Men læs lidt om udryknings bestemmelserne, de er faktisk ret svævende og politiet behøver så vidt jeg kan huske ikke at bruge Sirene hvis udrykningen kræver dette (eks. røveri) eller hvis de skal bruge overlist i den opgave de skal ud i.


  • #8   5. mar 2010 Tjek reglerne ud her, måske der er noget som kan bruges?

    http://www.ambulanceraad.dk/pdf/bekendgorelser/udryknings_bekendtgorelse_20_december_1995.pdf


  • #9   5. mar 2010 Hvis de skal undvige bilen fra sidevejen, har denne ikke overhold sin vigepligt og dermed inddirekte skyld i ulykken.

  • #10   5. mar 2010 Ja det er klart man har skylden som overtræder af sin vigepligt, men faktisk så er du ikke skyld i den parkerets bils skader netopfordi du ikke rammer bilen, så derfor er den lidt tricky.
    Men ja du er skyldbære overfor politibilen det er rigtig nok, men ikke for hvad skader han pådrager omgivelserne under sig undvigemanøve.

    Der er jo ikke noget osm hedder påkørsels ret :o) det kan oftest bedre betale sig at køre ind i idioten end at undvige og så pådrage andet materiel skader, fordi dem står man helt og holden selv for.

    Ang. udrykning så kan man jo netop se her at det er meget løseligt hvad de er berettiget til at skulle følge, men klart de skal bruge sirene med mindre opgaven påkræver noget andet eller at de skønner det ikke er nødvendigt at bruge andet end lygter.

    Men den sidste grund synes jeg så kan danne tvivl om hvorvidt det så virkelig var nødvendigt eller ej og om de så ikke bære skylden alligevel.

    Men det skal udelukkende ses ud fra et synspunkt om at de kørte for stærkt og at man ikke havde en chance for at kunne bedømme dette efter som de ikke bruge sirene.
    Uden farten kan det ikke bruges til noget, så man er også ude i at skulel bevise de kørte for stærkt hvis den skal holde i retten, men det vil den efterfølgende ulykke kunne vise lidt om, alt efter hvor store skader deres undvigemanøvre gjorde og hvor langt efter osv.


    Stk. 2.Udrykningshorn skal anvendes under udrykningskørsel, medmindre
    anvendelse af udrykningslygte efter omstændighederne skønnes tilstrækkeligt til at
    advare andre trafikanter. De i § 4, stk. 2, nævnte udrykningshorn må ikke anvendes
    samtidigt.
    Stk. 3. Ved udrykningskørsel med motorkøretøj tilhørende politiet kan anvendelse af
    udrykningslygte og udrykningshorn dog undlades, såfremt sådan undladelse
    skønnes nødvendig af hensyn til formålet med udrykningskørslen, og
    omstændighederne i øvrigt ikke taler imod. Ved kørsel med sådanne køretøjer kan
    endvidere gøres ganske kortvarig brug af udrykningshorn uden samtidig anvendelse
    af udrykningslygte, f.eks. i forbindelse med standsning af andet køretøj.


  • #11   5. mar 2010 Hvis den bil fra sidevejen ikke har hajtænder, er det jo politiets skyld?

  • #12   5. mar 2010 Man kan jo også sige at dem som blinker til højre ind ad sidevejen de giver også et signal om at ville dreje men det bliver de jo ikke skyldige i selvom de så køre lige ud og sidevejs bilen køre ud foran dem.

    Så det er ikke altid man kan sige at fordi man ikke kunne bedømme situationen at så er det dan anden skyld, fordi den med sideblinkeriet er jo også sidevejs bilens skyld pga. vigepligten.

    Så det at politiet undlader at bruge lygter eller horn i sig selv er ikke grundlaget for at diskutere om hvis skyld det så er.

    Men farten kan faktisk godt få det udfald at man siger at belisten ikke kunne bedømme situatioonen på normale vilkår og derfor kan den faktisk gå hen og blive en 50/50 skylds situation.


    Jeg kan da komme med et lign. tilfælde hvor jeg kender dommen som var sole klar.


    En knallert kommer kørende på cykkelstien med 80 Km/t. en personbil ser knallerten og blinker til højre og svinger ind over cykkelstien for at dreje til højre, dette ville der ikke have været noget problem i hvis knallerten havde kørt 30 som den måtte, men fordi den kørte 80 så mødes de altså pludselig samtidig og knallert føren ryger ind i siden på bilen.

    Her har bilen jo vigepligten for en svagere traffikant overni købet, Men men men, eftersom knallerten kørte for hurtigt og bilisten dermed fejlbedømte afstanden, så blev udfaldet 50/50 Skyld messigt.

    Så i tager altså fejl med henhold til om vigepligten altid overskygger hensynsløskørsel, dette er IKKE tilfældet.



  • #13   5. mar 2010 Man kan så ende ud i at skulel finde ud af hvorvidt politiets kørsel var uhensigtsmessig i forhold til reglerne, eftersom de klart har kørt mere end hastigheds berænsingerne tillader.

    Men ja det er politiet, så jeg vil også tro den er lidt svær at få medhold i, med mindre der er vidner.


  • #14   5. mar 2010 Der skal bevises følgende:

    Politibilen kørte for stærkt.
    Politiet kørte så meget for stærkt at det kan lægge stil grund for at have fejlvuderet om man kunne nå at køre ud.
    Politibilen brugte ikke sirene
    Politiets udrykning i dette tilfælde krævede at der ikke brugtes sirene.

    Med de beviser på sin plads, så har du en sag, ellers ikke.


  • #15   5. mar 2010 - Name ist verboten -

    Ja de havde lys på, men det er ikke nok i følge lovgivningen om udrykning hvis du nu lige løste den først smiley

    De kan godt undlade at bruge sirene på eget skøn, men der skal ligge en klar grund for dette, eks. at opgaven de køre ud på var påkrævet uden sirene af "liste" messige årsager.

    Så de skal have en god forklaring til hvorfor de ikke kørte med sirene.

    Alene forklaringen om at de ikke skønnet brugen af sirene nødvendigt, den bortfalder som grund i og med de sådan set forsager en ulykke, dermed bliver skønnet de tog om nødvendigheden af disse ugyldigt jo.

    Men jeg har hørt om lignedne sager hvor politiet klart har en god forklaring på hvorfor der lige i den sag ikke blev gjort brug af sirene.
    Det er jo deres skøn og dermed deres ansvar om bruges af sirene er korrket at undalde eller ej.


  • #16   5. mar 2010 Der ER ingen højrevigepligter på Frederikssundsvejen! Dvs bilen fra sidevejen ikke havde overholdt sin vigepligt har skylden for det hele - SELVOM politiet kørte med 500 i timen efter morgenbrød.

  • #17   5. mar 2010 Politiet kører udrykning med og uden horn, når lyset er tændt - så er der knald på og man SKAL vige for køretøjer med blå blink på (en detalje som rigtig mange glemmer...)

    Ydermere er det en bil fra en sidevej med ubetinget vigepligt som UDLØSER ulykken og derved kommer al skyld til at påhvile denne bilist.

    Jeg mener også at betaling for skaderne påhviler den som udløser ulykken - men jeg er ikke 100% sikker på det sidste.


  • #18   5. mar 2010 Mht forsikringen er det sådan, at den parkeret bil står politiets forsikring for, som så sender den videre til ham "bilen-fra-sidevejens" forsikring

  • #19   5. mar 2010 Jeg så det ikk, men de kørte ind i min kollegas bil.. Hun sagde at det var politiets skyld og politiet sagde at det var et hændeligt uheld..

    Chris H.. Tvivler på at det er min skyld..


  • #20   6. mar 2010 Interessante indlæg. Når en bil kommer fra en sidevej og denne er afmærket jf. færdselsloven så har denne bil ubetinget vigepligt. Politi eller ej. Så denne bil fra sidevejen får skylden.
    Læs iøvrigt udrykningsbekendtgørelsen på nettet. Der står der hvad politiet kan og må og hvad de skal være særlig opmærksomme på når de kører med og uden udrykning under en udrykning.


  • #21   6. mar 2010 Havde det ikke været en politibil med udrykning er der jo ingen tvivl om at denne bil så havde fået skylden, da den kører en del over 50 km/t..

  • #22   6. mar 2010 Theis... NEJ. Ligemeget hvor hurtigt folk kører, er det stadig ikke deres skyld at de andre ikke ser sig ordenligt for og overholder deres vigepligt.

    Så det er FULDSTÆNDIG ligegyldigt om modparten var politiet eller ej. De vil ALDRIG få skylden for dette, medmindre der var alkohol indblandet


  • #23   6. mar 2010 Som sagt var jeg ikke indblandet i uheldet, men jeg er da stadig glad for at der ikke er sket mere..

    Men hvis man kører 150 km/t på frederikssundsvej hvor man må køre 50, så vil man være uden skyld i uheldet? Arh, det tror jeg ikke du skal regne med..


  • Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

    Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #24   6. mar 2010 Den der har vigepligten har som udgangspunkt hele skylden.

  • #25   6. mar 2010 Theis, hvorfor tror du at det hedder UBETINGET vigepligt? = uden forbehold = lige meget hvor hurtigt andre kører.

  • #26   6. mar 2010 Det er utrolig så mange der tror at "ubetinget" vigepligt betyder, at så har man altid skylden.

    Under normale forhold JA.

    Men jeg er selv et levende eksempel på at det IKKE forholder sig sådan.
    Jeg blev enda påkørt af en ladbil som værende en blød trafikant på cykkelstien hvor ja der er Ubetinget vigepligt for bilister der krydser disse.
    Men fik han 110% NEJ. vi fik hver 50% skyld i og med jeg kørte hurtigere (beviseligt ud fra bremsespor) og dermed fik en indirekte del af skylden.

    Så kære påståelige individer, verden er altså ikke så sort og hvis som i er blevet hjerne vasket til at tro den er.

    Been there Done that.


  • #27   6. mar 2010 - Name ist verboten -

    Hehe, ja jeg giver sku gerne en bajer bare for lidt sjov i gaden skyld :o)

    Jeg siger bare at det ikke "altid" er sådan at det er den som har vigepligten der får skylden.

    Men som du kan se jeg skriver i et af mine forrige indlæg, så siger jeg også at kun hvis "alle" de kriterier er opfyldt og kan bevises som jeg nævner, så kan man lave en sag på.

    Men som du også er sikker på så er det nok noget lidt andet i ligeprecis den sag hvor det er en politibil under udrykning som er modstanderen :o)

    Jeg har nemlig før hørt om sager hvor en taxa blev påkørt som kørte over for grønt og politiet køre lige ind i siden på den, og selv her, fik Taxaen skylden trods politiet hverken havde horn musik eller disco lys på :o)

    Så selvom de har vigepligten bliver udfaldet som regel til deres fordel, fordi i sagen var der 2 vidner tror jeg som sagde de så taxaen køre over for grønt og politiet for rødt, men trods dette vægtede politiets ord højere fordi de påstod det modsatte, og det gjorde det heller ikke nemmere at det var en taxa (kendt for at køre over for taxa gult/rødt) Så på en eller anden måde skal de nok få drejet sagen så det var meget nødvendigt at køre uden sirene (selvom det ikke var) og de sal nok også få vendt det til at de kørte meget forsvarligt (selvom de tit køre som blødninge uden at være agtpågivende)

    Så jeg er da også selv sikker på at de går helt fri, men sådan er det bare ikke altid i sådanne situationer med alm. borgere :o)


  • #28   6. mar 2010 Så snart politiet tænder for sirene eller blink og sætter sig udover de danske færdselsregler, så er det altid, ubetignet deres skyld hvis der sker noget, inden for rimelighedens grænser.


  • #29   6. mar 2010 *Hamsteren* - Et pelsdyr med attitude!

    Inden for rimelighedens grænser !

    Det udtryk tror jeg neppe er brugt i lovgivningen :o)

    Men tjek den selv ud her, de har faktisk ret meget at skulle have sagt men ikke ubetinget meget eller udefinerbart lidt.

    http://www.ambulanceraad.dk/pdf/bekendgorelser/udryknings_bekendtgorelse_20_december_1995.pdf




  • #30   6. mar 2010 BRABUS : Lol nej, det kan du have ret i, det var en anden måde at sige, at naturligvis er der sikkert tilfælde hvor det ikke er så sort og hvidt, men man har netop lavet loven sådan, for at sikre sig så stor sikkerhed for det omkringgivende samfund!

  • #31   6. mar 2010 Det kunne være interesandt at høre fra nogen som faktisk havde været impliceret i et uhled med politiet og om hvordan det forløb og hvorfor :o)

    Erfaringer siger mere end 1000 påstande :o)

    Men der er mange holdninger i hvertfald.


  • #32   7. mar 2010 Brabus... Sorry, men jeg forstod ikke så meget af din historie der hvor i(?) fik delt skylden... Hvad for en blød trafikant snakker du om og hvem fik NEJ? Vil du uddybbe lidt hvad der var sket?

  • #33   8. mar 2010 Selvfølgelig.

    Bil køre på hovedvej og knallert køre på samme hovedvej, men inde på cykkelstien hvor den høre hjemme smiley

    Bilen beslutter sig for at skulle ind i en indkørsel der ligger ud til hovedvejen og dermed skal denne krydse cykkelstien hvor knallerten kommer kørende.

    bilen ser godt knallerten komme, men bedømmer selv at kunne nå at krydse cykkelstien inden knallert kommer.
    Denne information giver føren af bilen selv til politiet (at han havde set knallerten komme, men fejl bedømte hastigheden)

    Knallerten kørederimod 80 Km/t. og ikke kun de 30 Km/t. som er det tilladte for en knallert.

    (lad varebil) "som ikke bruger blinklys" og derfor er muligheden endnu mindre for knallerten at nå at gøre noget meget mindre, vælger at dreje og spærre derfor vejen for knallerten lige som knallerten har 15-20 meter hen til bilen.

    uden at kunne nå at bremse ret meget på 15-20 Meter, fortsætter knallerten med 40 Km/t. ind i siden af lad bilen og føren af knallerten bliver bounced hen af føredøren hvor han river sidespejl af, knuser sideruden og laver kæmpe bule i døren og kasted videre 10 meter ind i den indkørsel som bilen var på vej ind i.

    Hvis er skylden?

    Bilisten overholdte ikke sin vigepligt og brugte tilmed ikke blinklys (dette var der op til flere vidner som så og vidnet om til politiet på stedet.

    Men lige så mange vider så også at knallerten kørte væsentlig over den tilladte hastighed, jo nogle troede enda at det var en motorcykkel som kørte på cykkelstien (Puch Monza 4 Gear)

    Men udfaldet blev eftersom der ikke engang blev erkendt at have været kørt for stærkt (kunne dog dokumenteres på det lange bremse spor på cykkelstien) at skylden var

    50% / 50%

    Og ja en knallert fære er vel en blød traffikant i forhold til en stor ond lad bil. der holder på tvers af cykkelstien :o)


Kommentér på:
Hvis skyld er det?

Annonce