{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sporings værktøj (sporestang)
  • #1   23. feb 2012 man kan faktisk ret nemt lave en selv

  • #2   23. feb 2012 hvis du vil have det gjort så din toe står rigtigt kan du ikke bare lave det selv. Men du kan bruge 2 lægter på 3-4m. Og så en tommelstok sådan sporrede jeg faktisk min første bil og det blev ganske fornuftigt. Men ellers skal der noget mere alvorligt værktøj på og det begynder hurtigt at koste penge. Du kan måske finde et dunlop apparat billigt, men de er ikke så nemme at finde mere.

  • #3   23. feb 2012 hvordan det? den skal være lige så præcis som en sporestang, er godt klar over den ikke er så præcis som et digital 4 hjuludmålings apperat:)

  • #4   23. feb 2012 ved der er mange der gør det på den måde, men kan ikke lige sætte mig ind i hvordan man gør det? syns det vil være fedt med en gammeldags sporestang som man har på mange gamle værksteder

  • #5   23. feb 2012 Jeg har sporet biler ved hjælp af et stk firkant rør, 40x40 mm der er 2.5m langt, hvor der så er to firkant rør ud over, hvorpå der er svejst et firkant rør på tværs. Der kunne jeg faktisk spore bilerne så godt at en rigtig sporingsmand ikke ville ændre på på når han lavede en 4-hjulsudmåling..

  • #7   23. feb 2012 http://peecee.dk/uploads/022012/Unavngivet60.png

    Forstil dig de to stænger kan glide på det lange firkant-rør, og spændes fast. Så er det bare at måle foran på hjulet og bag på, og justere det ind så der er lidt mindre mellem foran..


  • #8   23. feb 2012 Jeg har selv lavet en sporstang engang og brugt den med god succes flere gange. Du skal bruge 2 stykker rør på lint under en meter hver, det ene skal ha en indvendig diameter der er magen til den udvendige diameter af det andet. Derefter borer du et hul i det udvendige rør og snitter gevind i hullet, skubber de to rør ind i hinanden og skruer en bolt med en vinge møtrik svejst på til at spænde dem sammen i hulle med gevind du har lavet, og hvis det så skal være rigtig godt svejser du en afrundet spids i hver ende af stanger og vupti så har en go sporstang som du faktisk kan bruge rimelig præsis

  • #9   23. feb 2012 kan ikke se hvordan jeg ville kunne få sporet bilen ved hjælp af feks nogle lægter eller en snor? er der nogle der kan give en forklaring hvordan jeg skulle få sporet bilen ved hjælp af det, eller lave en tegning af hvordan i mener det? smiley

  • #11   23. feb 2012 kan udemærket spore en bil men efterspurgte jo faktisk en sporestang ikke hvordan man lavede en, da jeg vil synes det er lidt nemmere, med sådan en. er fint klar over bilen skal spidse mellem 0 og 2 mm. så forstår udemærket at afstanden skal være lidt støre ved bagenden end i forenden! men Hvis man ikke kan købe sådan en fætter ender det jo nok med jeg må fabrikere en selv.

  • #12   23. feb 2012 Har aldrig set en færdiglavet man bare kan købe

  • #13   23. feb 2012 har heller aldrig set dem andre steder end på ældre værksteder. så måske laves de ikke længere

  • #14   23. feb 2012 Er ret sikker på dem du har set også har været hjemmelavet

  • #15   23. feb 2012 nej bestemt ikke. er selv uddannet mekaniker. men har aldrig brugt andet end en sporstang og har været på flere værksteder hvor de har haft dem smiley hvor der er gradeskala og den slags på

  • #16   23. feb 2012 bare til info hedder det ikke en sporestang, for det er sådan en der sidder mellem din styrekugle og din tandstang.

  • #17   23. feb 2012 det bliver også kaldt en spore stang for den er en stang man bruger til at spore med. men om den har et andet korrekt navn navn ved jeg ikke!

  • #19   23. feb 2012 ja det havde jeg tænkt mig, ville bare være fint hvis man havde en skala der på så man kunne måle mm derpå, me n det kan nok os findes ud af med lidt opfindsomhed

  • #20   24. feb 2012 nemmere bare at få et værksted til at spore for dig, jeg gav 100 kr for det hos en lille mekanikker på falster. det var self. uden regning

  • #21   24. feb 2012 laver mange biler selv så det derfor, det vil være rart at have sit eget jo

  • #22   24. feb 2012 Ja, det kan jeg godt se så smiley

  • #23   25. feb 2012 Mikkel, det hedder et sporingsværktøj. Som sagt en sporestang sidder fastmonteret på bilen

  • #24   25. feb 2012 prøv at læse hvad jeg skrev til dig længere oppe. er uddannet mekaniker så ved udemærket at en sporestang sidder på bilen og for enden af den sidder styrkuglen og bum bum bum. men alle værksteder kalder det bare en spore stang, men alle dem jeg har spurgt hvor de havde den fra siger at den har de haft altid. så om de ikke laves længere ved jeg ikke. det var det jeg håbede i kunne svare mig på men folk kommer med alt mulig andet i mit indlæg. så hvis der ikke er nogle der kan svare mig på mit spørgsmål må vi hellere lukke den her

  • #25   26. feb 2012 Tjaa er nu også uddannet mekaniker og vi har nu alle de steder jeg har været kaldet det sporings apparat om det så var et dunlop eller et laser eller med snore....

  • #26   26. feb 2012 det du snakker om er jo apperater for pokker da ven smiley det her er bare en stang med mm skala på så du kan se afstanden fra bagenden af hjulene til forenden af hjulene og derud fra spore den! har selv brugt 4 hjulsudmålings apperater mange gange om det så er hunter eller et gammelt dunlop apperat eller et combiflex med lasere. kender dem alle sammen, men det er jo ikke det jeg står og mangler smiley men der er åbentbart ikke ret mange der kender til det stykke værktøj som man kalder en "sporestang"

  • #27   27. feb 2012 Jeg kender det nu ganske udemærket, men har ikke helt forstået hvorfor folk mener det er så godt.

    1. Hvis vi nu siger du har lidt forskelligt dæktryk (som man jo altid tjekker inden en sporing) så vil du opleve det ene hjul spidser mere.
    2. Et hjul der er sprunget i kassen kan du ikke tage højde for og igen vil du måle forkert.
    3. Hvordan ser du hvilken side der spidser eller skræver mest?

    Men det er jo bare at lave det selv. 3 stk firkantjern i 3x5 cm og så 2 stykker 4x6 som kan gå ud over på den stand der skal glide på de 2 målestænger.


  • #28   27. feb 2012 så kan du jo bare lave et fixpunkt på hver stand der f.eks skal stå ud for navet og så en lang tommelstok så er du kørende

  • #29   27. feb 2012 jamen iderne er der jo nok af, men som sagt så er det ikke det jeg ønsker. mit spørgsmål lød på om nogle vidste om man kunne få sådan et stykke værktøj længere, og evt hvor

  • jonas l
    jonas l Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #30   15. mar 2012 Leder også efter en og har fået Info om
    Den kan købes ved FTZ MEN det er en Kina model
    Så den holder ikke i 100år


  • #31   15. mar 2012 endelig en der forstod hvad jeg snakkede om, men kender du en pris? smiley

Kommentér på:
Sporings værktøj (sporestang)

Annonce