{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
607 visninger | Oprettet:

Golf 2 toppakning {{forumTopicSubject}}

Hej derude.
Jeg er igang med at klargøre min gamle golf 2 til syn, og jeg er nu nået til lidt olie på blokken der skulle fjernes og løses grunden til det var der. Der er tale om en 1989 1,3i.
Jeg kunne så se, at den svedte oppe fra ventildækslet ned over venstre side af topstykket(op af tandremmen) videre ned over generator og endte op ved bundkar. Derfor tænkte jeg, at det var ventildækselspakningen, da det så ud som om det startede deroppe. Jeg skiftede den, rensede olien af så jeg kunne følge lidt med i udviklingen og lod den stå i tomgang. Det ser dog ud som om, at der kommer olie ud lige over generatoren der hvor toppakningen sidder. Kan det være toppakningen der er deffekt?
Jeg har skiftet olie og filter da det var noget gammelt opslidt lort, men det så slet ikke ud som om vandet havde blandet sig med olien som jeg har hørt om det kan gøre når en toppakning er deffekt. Hvad er jeres bud? kom gerne med erfaringer og lign.
Hvis det så er toppakningen og jeg skal skifte den, kan jeg så lade manifolder sidde på toppen når jeg tager den af? og hvad erfaringer har i der?
På forhånd tak for jeres svar og tid i bruger på at hjælpe.
Mvh David


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Golf 2 toppakning
  • #1   22. apr 2014 Det kan være en af oliekanalerne, der lækker ved toppakningen...... Den behøver ikke nødvendigvis blande olie og vand. Du kan sagtens lade manifolden - både ind- og udsugning blive siddende på toppen, men det er ligeså let at demontere dem først.

  • #2   22. apr 2014 okay, jeg tænkte bare at den gamle udst.manifold er så rusten at nogle af de møtrikker der holder den på kan sidde fast og blive godt runde så de skal skæres osv.
    Hvis det er en oliekanal som du nævner, vil det så blive løst af at skifte toppakningen?


  • #3   23. apr 2014 Jeg vil anbefale at købe et komplet slibesæt og renovere hele toppen - pakninger til ind- og udstødningsmanifold, ventilskaftpakninger, knastaksel simmeringe etc. På den måde får du ingen vrøvl senere. Når du alligevel har knasten ude, bør du overveje at skifte de hydrauliske ventilløftere, da de er lettere at gå til så.....
    I slibesættet bør der være nye kobbermøtrikker med, som du skal bruge til udstødningsmanifolden. Slib de gamle møtrikker af, uden at beskadige støtternes gevind.

    Husk at skifte strækbolte, da de ikke kan genbruges! Husk at løsne alt i modsatte orden, af tilspændingsdiagrammet!

    Om du skal have planet toppen, kan man først sige efter demontagen......


  • #4   23. apr 2014 okay, jeg takker for svaret!

  • #6   23. apr 2014 Yes sir - ellers prøv hos nap.dk.

  • #7   23. apr 2014 når du nævner at det kan være en "oliekanal" der er færdig i toppakningen, er det så de der forskellige strukturer der er i toppakningen hvor nogle af den fører olie? Sagt på en anden måde, hvad er en oliekanal

  • #8   23. apr 2014 Nemlig ja - nogle af hullerne er til kølevæske omkring cylinderne og nogle er til af lede olien til toppen. Der er flere forsk. senarier når toppakningen går - 1. Pakningen går mellem et kølervæskehul og et oliehul = mayonaise i kølervæskebeholderen. 2. Pakningen går mellem et oliehul og kanten = olie ned at siden på blokken. 3. Pakningen går mellem kølervæskehul og cylinder = kølevand i cylinderen og bundkaret.........

  • #9   23. apr 2014 ja okay, jeg ved i hvert fald det ikke er nr 1 for sådan ser vandet slet ikke ud og olien gjorde heller ikke.
    Nr. 3 tror jeg heller ikke for så ville den ved lyde meget underlig i motoren hvis der kommer olie i cylinderen og olien i bundkaret ville vel være lidt som det kunne være i senarie 1(?)
    Så du har da vist ret i nr. 2 er det der er sket.
    Kan grunden til at det er sket være simpel slidtage over lang tid og så bare blevet sltille og roligt værre ?


  • #10   23. apr 2014 Ja - det er ren slidtage...... måske motoren har været rigtig rigtig varm nogle gange og toppen af alu så har slået sig let.
    I tilfældet på min jetta 1.3i, var pakningen gået mellem et kølervæskehul og cyl 3 - hvilket gjorde at den tømte alt kølervæsken over i cylinderen og bundkaret....... da cylinderen var fyldt op, kunne den af gode grunde ikke fylde gasblanding i forbrændingskammeret mere og motoren stoppede!


  • #11   23. apr 2014 ja okay, det er heldigt det ikke er så slemt på min golf, så kan den gøres klar til syn, tørres af for olie og videre til synshallen. Så skifter jeg toppakningen når at der er kommet plader på den.

Kommentér på:
Golf 2 toppakning

Annonce