{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.753 visninger | Oprettet:

christian k
christian k
Tilmeldt:
20. maj 2011
Emner: 2 Svar: 3

Automatgear {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg har haft min Peugeot 307 Airvan med automatgear i et par år uden problemer af nogen slags, men nu er den begyndt at være lidt ustabil i gearskiftet.

Det er især når den er blevet varm, at den ikke rigtig kan finde ud af, hvilken gear den vil foretrække ved langsom acceleration - specielt mellem 3 og 4. samt 4 og 5 gear, men forleden skete det også på motorvejen ved ca 100 km/t, hvor den skiftede mellem 5 og 6 gear ca 1 gang i sek, indtil jeg gav mere gas.

Den skifter gear ca 1 eller 2 gange i sek, indtil jeg giver mere eller mindre gas. Et par gange har den også lavet en nedgearing meget mærkbart, lige før jeg har bremset helt ned før en rundkørsel.

Bilen har kørt 105.000 og er 6,5 år gammel. Kan det være et olieskift den har brug for? Min lokale Peugeot værksted kan ikke hjælpe umiddelbart med at løse problemet, da de aldrig har hørt om symtonerne før!

Mvh. Christian


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Automatgear
  • #1   19. jun 2014 Jeg ville starte med at skifte olie og filter på gearkassen og se om det hjælper

  • #2   19. jun 2014 Det lyder som om den har kørt alt for længe med den olie. Muligvis kan det hjælpe på problemet, men det skader i hvert fald ikke at få det skiftet smiley

    Prøv og se de her to videoer som Søren har lagt ud for noget tid siden
    https://www.youtube.com/watch?v=NlzSSZsO5Hw

    https://www.youtube.com/watch?v=ZQrhVVKhc-w

    Så kan man selv vurdere hvilken olie man helst vil have i sin gearkasse smiley


  • #3   19. jun 2014 service på kassen med det samme, det kam evt. afhjælpe det… hvis den ellers ik melder fejl, har du har com. på den

  • #4   19. jun 2014 De må da kunne fejludlæse sådan et dyr?

  • christian k
    christian k Tilmeldt:
    maj 2011

    Emner: 2 Svar: 3
    #5   20. jun 2014 Tak for kommentarerne!

    Jeg har nu bestilt tid til et olieskift samt evt udmåling.

    Mvh. Christian


  • christian k
    christian k Tilmeldt:
    maj 2011

    Emner: 2 Svar: 3
    #6   24. feb 2018 Det hjalp ikke umiddelbart med et olieskift, men ca 2 mdr senere kørte den normalt igen.

    Nu er der gået over 3 år, og fejlen opstår i perioder - ca 2 - 3 gange årligt. Og hver gang bliver jeg overrasket, når jeg en skønne morgen opdager, at nu fungerer gearskiftet som en drøm igen (i en ukendt periode) !

    Jeg affinder mig med problemet, og nyder de gange det fungerer...
    PS. 2 forskellige værksteder kan ikke læse noget usædvanligt på computeren, så ikke alle fejl kan registreres åbenbart..


  • #7   24. feb 2018 er jeg den eneste der har den forståelse.
    Olien først er helt sort og aldrig har været skiftet.. og bilen har kørt over 300000km.
    Hvis man begynder og skifte olie er det = gearkasse død.
    Da den gamle olie indeholdte en hvis mængde koblings materiale, som derved holdt dyret i live.

    Hvad hvis det er en gearkasse hvor det står forskrevet, at olien aldrig skal skiftes?


  • christian k
    christian k Tilmeldt:
    maj 2011

    Emner: 2 Svar: 3
    #8   24. feb 2018 Olien som værkstedet tømte ud, var ikke synderlig sort - og bilen har altså kun kørt 200.000 på nuværende tidspunkt..
    Og problemet blev ikke større af den olieskift.


Kommentér på:
Automatgear

Annonce