{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.748 visninger | Oprettet:

KomBARdo!
KomBARdo!
Tilmeldt:
27. jul 2014
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 18

Jeg er et kvaj: Problem med fjernelse af skrue {{forumTopicSubject}}

Hej

Ja som overskriften siger er jeg et kvaj, der i bund og grund må betegnes som en spasser, når jeg får et stykke værktøj i hånden smiley

Alligevel afholder det mig ikke fra at rode mig ud i en masse ting med min bil, som jeg så får problemer med smiley

Aktuelt har jeg problemer med min Opel Vectra C årgang 2007, hvor der kommer et tydeligt BONG, hver gang jeg åbner døren. Jeg har lokaliseret det til at være det "bånd", som gør, at døren åbner i hak og som begrænser hvor meget døren kan åbnes. Jeg ved ikke hvad det hedder (på dansk) men det er sådan en fætter her:

http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/149/1714/22717775/signum-tuerbremse-5420433581761937855.jpg

Jeg har fået en ny del hjem og tænkte: Hahaha....det er sgu for nemt, det kan du sagtens selv klare. Men nej smiley

Problemet startede allerede, da jeg skulle have den skrue ud, der holder "dørstopperen" på karrosserisiden (altså IKKE på dørsiden).

Det er en Torx T40 skrue der sidder FORBANDET godt fast. Jeg prøvede med alle former for Torx-værktøj - ja selv en torx på en boremaskine, men lige lidt hjalp det.

Nu er der så sket det, at skruen er blevet så "afrundet" indeni, dvs. at hakkene indeni er "høvlet af" så skruetrækker mv. bare fiser rundt.

Hvad gør man så? Kan man bore sådan en skrue ud? Hvordan gør man i givet fald? Og hvordan får man det hele ud?

Håber i har gode forslag - tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg er et kvaj: Problem med fjernelse af skrue
  • Michael B
    Michael B Tilmeldt:
    feb 2014

    Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 12
    #1   27. jul 2014 http://www.harald-nyborg.dk/p9213/skrueudtraekkersaet-5-dele

    bor et hul, og brug et "ornepiller" sæt


  • #2   27. jul 2014 Rørtang

  • #3   27. jul 2014 Frem med boremaskinen. Bor hoved af på Torx'en også skal du bore et nyt hul og lave nyt gevind i hullet. smiley

  • #4   27. jul 2014 Jeg plejer at tage en xzn bit, som er et nummer større, og knalde ind i den ødelagte torx bolt med en hammer... Så kan bolten som regel tages ud, uden man skal have fat i boremaskinen.

  • KomBARdo!
    KomBARdo! Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 18
    #5   27. jul 2014 Tak for jeres forslag (til andre: kom gerne med flere, hvis i har andre forslag).

    @Hartmann - vil helst ikke til at skulle skære nyt gevind i hullet smiley

    @Frederiksen: Det var også en mulighed smiley


  • #6   27. jul 2014 Hvor er du fra ???


  • KomBARdo!
    KomBARdo! Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 18
    #7   27. jul 2014 @Lindgaard
    Sønderjylland smiley


  • #8   27. jul 2014 Okay, så er der nok lidt langt til Lemvig for at få hjælp smiley


  • KomBARdo!
    KomBARdo! Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 18
    #9   27. jul 2014 @Lindgaard
    Ja du har ret smiley
    Men tak for tanken smiley


  • #10   27. jul 2014 Det hedder en "dørstop", som du så fint kalder den (Og der står på billedet :-))

    Tag en rørtang, og få godt fat i hovedet..

    Eller en ligekav skruetrækker og "bank" skruen løs; skruetrækker mod hovedet, banke med hammer den vej den skal smiley


  • #11   27. jul 2014 I byggemarkedet har jeg købt en ny og bedre slags ornepillersæt, men jeg har ikke fundet noget at afprøve det på endnu.

    Men ellers vil jeg anbefale dig en mejsel - evt. må du slibe det eller noget andet passende stykke jern til så det lige passer på skruen - gerne skarpt til at starte med, så du kan få bid - når du så ligesom har fået hugget an, gør du mejslen sløv igen, så du ikke bare hakker et stykke af skruen (evt. kan du bruge et andet passende stykke jern end din mejsel - bare du ligesom får skruen løsnet og evt. kan få fat med noget andet og hurtigere.

    En ide kan også være at svejse en passende møtrik fast på skruen - herved opnår du 2 ting: 1. skruen opvarmes og vil efter afkøling, evt tilsat noget rustløsner
    2. være nemmere at få tag i og løsnet.


  • #12   28. jul 2014 hvis det går helt galt kan du lave en slidse med en vinkelsliber med skæreskive til en flad skruetrækker.. smiley eller knalde den en med en mejsel, det virker også fint..

    Begge måder virker fint og man ødelægger ikke det eventuelle gevind som burde ligge under.. smiley

    Held og lykke med projektet..


  • #13   28. jul 2014 En nyspidset mejsel og en mukkert - hvis der er plads. Der er formentlig lige lidt (af torx kærven) mejsel kan "fange" og lave et spor i. Så burde den kunne komme løs - stille og roligt.

    Men kræver selvfølgelig der er plads til mejsel og mukkert. smiley


  • #14   28. jul 2014 Ofte har jeg også haft held af at bruge en

    http://www.harald-nyborg.dk/p2213/slagskruetraekker

    men du kan nok ikke få den med Torx 40 hos HN., så du må evt. købe en løs Torx 40 og så svejse den sammen med en anden sekskant, hvis du ikke kan finde dem et andet sted.

    Sættet kan du nok også finde i en bedre (og dyrere) kvavlitet andre steder, da den fra HN. ikke er den bedste - den holder kun til alm. amatørbrug et kort stykke tid. Men det må du jo vurdere, hvad du vil ofre - den tjener sig alligevel bare hurtigt ind igen i forhold til at skulle til at udbore, og dreje nyt gevind mv.


  • #15   28. jul 2014 #14

    Når han har kværnet kærven - så hjælper en torx i str. 40 ikke alverden - men ellers er vi enige om at slagskrue trækker er genial..


  • #16   28. jul 2014 #15 - tvivler på han har kværnet kærven helt og måske sidder den ikke helt fast, så et samtidigt slag og vrid kan med lidt held løsne den. Ellers kan man slibe Torxen næsten helt ned til, hvor den er lidt bredere og den så selv kan lave nyt bid. Evt. kan man også være heldig at finde en Torx 42 eller passende Umbraco i rodekassen, der lige kan slås i.

  • #17   28. jul 2014 Svejs en møtrik fast derpå, og tag den så af med en fastnøgle ^^


Kommentér på:
Jeg er et kvaj: Problem med fjernelse af skrue

Annonce