{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.960 visninger | Oprettet:

Gevindtap i alu sidder urokkelig fast. {{forumTopicSubject}}

Hej
Er der en god metode til at udtage et M8 gevindstykke fra en aludel.
Har prøvet med 2- 3 møtrikker i kontra. Duede ikke
Opvarmning ved TIG 50 Amp - duede ikke
Påsvejsning af møtrik - gevindtap blev overdrejet til brud , se billede.
Andre forslag?
MVH Karsten Pedersen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gevindtap i alu sidder urokkelig fast.
  • #1   2. sep 2014 det kunne være lings gevind smiley men det er ikke tit... men ud over det plejer jeg bare at tage en rørtang og så noget jysk håndmoment

  • #2   2. sep 2014 Få fat i en induktionsvarmer og varm området + gevindet godt varmt så smutter den lige ud smiley

  • #3   2. sep 2014 Bor den ud og skær gevindet op igen..

  • #4   2. sep 2014 Det er ikke ret nemt at bore i en gevind tap

  • #5   2. sep 2014 Svejs en overstørrelse møtrik på enden godt med varme, lad den køle lidt inden du med en hammer banker på enden mens du med en fastnøgle løsner vupti så er den ude

  • #6   2. sep 2014 Find et sted, maskinværksted, hvor de kan gniste den ud ?

  • #7   2. sep 2014 Er nød til at spørge er det en snittap altså sådan en du skærer gevind med du har siddende i eller blot en af de gevingstykker som sidder ved siden af også?

  • #8   2. sep 2014 Der er nævnt nogen metoder ovenfor, som jeg ikke har afprøvet, men ellers har jeg tidligere haft held af at banke den ud til den anden side - og så bore rent og lave nyt større gevind.

    Men så vidt jeg kan se har du stadig lidt at få fat i med en spændetang, så jeg ville nok bare bruge lidt tid på at vrikke den løs og langsom lokke den ud - evt. med et dask på enden af og til, da gennembankning kræver at du har adgang til den anden side uden at skulle skille alt for meget ad. Skulle den knække ned i hullet kan du evt. få fat med en spids/låseringstang og langsomt dreje den ud.


  • #9   2. sep 2014 Hej
    Tak for alle rådene
    Grundet tidnød valgte jeg en løsning hvor der blev svejset et stykke gevind på den tiloversblevne rest gevindtap.
    Denne løsning også fordi andre tiltag er destruktive og hvor man ikke på forhånd kender udfaldet.
    Obs det er ikke en gevindtap der sidder i hullet. I så fald er der kun gnistløsningen tilbage.
    Den rigtige løsning er at tage delen af (mulig her men tager tid) og udbore, hamre.
    Evt maskinværksted med et induktionssæt


  • #10   2. sep 2014 At udbore den er ikke noget problem hvis man ved hvad man laver men fint du fik den ud:)

  • #11   2. sep 2014 #10 mike a - Jeg vil gerne høre mere om hvordan en gevindtap bores ud - det har jeg ellers forsøgt uden held, da en gevindtap er næsten umulig at bore i.

  • #12   3. sep 2014 #11

    Igen nok er den en gevindtap med det er ikke en snittap det er blot et stykke sort jern gevindstykke der ligger en forskel en snittap er lavet af hærdet stål og kan stort set ikk bores ud men et gevindstykke kan godt


  • #13   3. sep 2014 Ok - det var et gevindstykke, der sad fast i hullet - Forstod bare på trådstarter at det var en gevindtap, men kan nu godt se at begreberne blev blandet lidt sammen - kunne heller ikke lige forstå at det skulle være det store problem at få et gevindstykke ud, der endda stikker lidt ud, hvorimod en gevindtap virkelig kan volde problemer.

  • #14   3. sep 2014 En snittap kan virkelig give problemer med at få ud der kan man godt bruge nogen tid på at få svinet til at slippe...

  • #15   3. sep 2014 Hej Ole mv.
    Der drejede sig om en stag-bolt, eller pinbolt, eller gevind-stykke, eller bolt-ende og ikke en gevindsnittap.
    Har vist selv blandet fagudtrykkene i tråd 9- beklager meget.
    Men så blev problemstillingen som en bonus også belyst ved knækket gevindsnittap. Jeg på svejste, som nævnt tidligere, et nyt gevindstykke fra en tildannet M8 stål 10.4
    Tak igen for alle rådene
    MVH Karsten P


    profilbillede
  • #16   3. sep 2014 #15 fremfor at svejse et gevindstykke/bolt på, kunne du istedet blot have påsvejst en møtrik - eller bare en stor svejseklat vha. CO2

    Metoden med påsvejsning har flere fordele:

    1. man får noget effektivt at tørne/vrikke med.
    2. opvarmningen ved påsvejsningen kan ofte løsne fastrustede og eller -irrede bolte, hvor man evt. ikke kan komme til med ilt og gas.
    3. man kan have held af at påsvejse, selv om bolten er knækket lidt nede i hullet


  • #17   4. sep 2014 Hej Ole
    Det var netop lige det jeg gjorde.
    Indtil i forgårs har jeg med fuld succes nakket ca 7 skruestumper, også under niveau. Ved den på svejste møtrik (rødglødende) blev bolten vredet over som vis i første billede.
    Forinden havde jeg påført i nogen tid 50 TIG Amp ind på bolten tæt på alu delen. Alu har en meget god varmeledningsevne, så varmen har ikke gjort nytte ind gennem alu pladen. Mere strøm ville i stedet bortsmelte pinbolten.
    Alle anvisninger på Grønspættebogen anviser udtagning ved påskuning af to møtrikker kontra. Stagbolten smutter ud uden videre.
    Efterfølgende har jeg erfaret at alu-fæstet som højtrykspumpen er monteret i, antagelig kan afskues separat. Så er det slet ikke nødvendig at fjerne den pågældende stagbolt. (Vectra C 1,9 Ctdi- udskiftning af indsugningsmanifold )


Kommentér på:
Gevindtap i alu sidder urokkelig fast.

Annonce