{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.910 visninger | Oprettet:

Den skifter ikke ordenligt gear ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg søger hastigt hjælp her- Det drejer sig om en vw bora 1.9tdi fra 01, som med tiden har fået dårligt svinghjul og nu har den svært ved at gå i gear, og det startede med 1 gear hvor nu at det har spredt sig i alle gear, - back gear kan næsten ikke gå i uden at det skal give den lyd hvor tænderne går på hinanden.

Olie i gearkassen er skiftet hvor det ikke hjalp, svinghjul og komplet kobling bliver skiftet i weekenden men mener ikke det har noget med dette at gøre da koblingen har det fint og filer ikke. ( tryklejet rasler lidt engang i mellem)..

Min tanke var at denne gear-arm er synderen her, da den er meget løs, og tænderne er lidt knas knas da jeg afmonterede den, samt at nogle af kablerne / stængerne fra gear skiftet er lidt løse.

Kun seriøse henvendelser tak.


Kommentarer på:  Den skifter ikke ordenligt gear ?
  • #1   9. sep 2014 Min tanke var at denne gear-arm er synderen her, da den er meget løs, og tænderne er lidt knas knas da jeg afmonterede den, samt at nogle af kablerne / stængerne fra gear skiftet er lidt løse

    Der har du problemet smiley

    Kabler osv skal ikke hænge


  • #2   9. sep 2014 Det var også min tanke ,men ville lige høre flere meninger omkring det her. Hvor finder jeg sådan en ud over dyrre smc / vw smiley

  • #3   9. sep 2014 Ring til div ophuggere smiley

  • #4   9. sep 2014 på min transporter T5 har jeg lige måtte skifte armen, den gik løs og så virkede kun nogle af gearne... efter 3 dage røg det helt og jeg måtte humpe på værksted i 2 gear - havde heldigvis en aften aftale samme dag bl.a. om dette smiley

    Så helt sikkert den er dit problem... til en transporter T5 koster den 391 kr inkl moms




  • #5   9. sep 2014 #3
    kan vist ikke betale sig hvis en sprit ny hos VW koster 4-500 kr smiley


  • #6   9. sep 2014 Nej det er rigtig nok, hvor fast er den arm nu så ? skal der være lidt luft i eller skal den være fast og intet " slør".

  • #7   9. sep 2014 ja der fik du mig så smiley

    VW monterede armen og har ikke haft hoved nede i motorrummet og hive i den efter.
    og kan heller ikke tjekke efter, for den har smidt motoren pga. en tilstoppet oliesi i bundkaret smiley >:( smiley >:( smiley >:(


  • #8   9. sep 2014 Amen da, det "kører" for dig var smiley

    Hvis du stadig har motor og gearkassen i bilen så behøver du vel ikke at starte den men blot lige pille lidt i den og se hvor løs den egentlig er nu.

    Hvad hedder sådan en, egentlig ? skiftearm eller ? smiley


  • #9   9. sep 2014 Ja det kører helt fint eller noget smiley især når man så også samtidig skal have nyt svinghjul og kobling samtidig da det er gået en tur samtidig smiley

    bilen holder splittet ad på et værksted der skal regne noget pris ud på en anden motor så kan ikke komme til armen smiley

    til transporteren sidder den på billede 2 del nr. 23
    http://www.partsbase.org/parts/vw-7h0711051g/

    og så kalder de den for en gearshift lever mener VW kalder den for en skiftearm, men er ikke 100% smiley


  • #10   9. sep 2014 hmmmmmmmm 3 x samtidig i en sætning smiley

  • #11   9. sep 2014 Træls.

    Okay, det er nøjagtig den samme, ingen tvivl der.


  • #12   9. sep 2014 hvordan kan du finde rundt på den der hjemmeside der ? Det er sku da umuligt at finde noget specifikt som det her gearshift lever

  • #13   9. sep 2014 Hvis den skraber tænder når du vil i bakgear så er det jo nok ikke skiftearmen der driller. Så er det jo fordi den ikke bliver koblet ordentligt ud. Også derfor den er svær at få i de andre gear. Det var sikkert nemmere at få den i gear når først bilen kørte?

  • #14   9. sep 2014 #13 når skiftearmen ikke har rigtig fast så kan man ikke få den ordenligt i gear, eller også kommer den i gear og springer ud igen

  • #15   9. sep 2014 #12
    he he - har bare brugt siden da jeg havde reservedelsnummeret smiley

    ellers bruger jeg denne side - kræver du gratis registrer dig - http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/BO/2001/208/55/2538457/

    men muligvis er det denne du skal bruge MEN ER IKKE SIKKER PÅ DET ER DEN RIGTIGE!!!
    https://www.google.dk/search?q=1J0711051B&newwindow=1&biw=1600&bih=785&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ulgPVLTyPKXMyAOi24LYDQ&ved=0CAYQ_AUoAQ


  • #16   9. sep 2014 Ja, det ved jeg godt. Vi er enige om at den ikke skal skrabe tænder når den skal i gear ikke? Det er jo koblingen der ikke slipper.

  • #17   9. sep 2014 #13-14,

    Hvis jeg kigger ned i motorrummet og skifter gear ved at bruge skifte-armen så går den let og smurt. Når bilen er slukket så kan den godt gå i gear, når bilen er tændt så har den svært ved det. Hvis bilen er tændt og står stille og jeg skal have den i 1 gear så har den meget svært ved at komme over det første trin som mærkes og ind i hak som dne skal, MEN, hvis jeg lige lader bilen trille 1 m frem så kommer den i med det samme.

    Og jo, jeg har også tænkt lidt at den ikke kobler ordenligt ud pga udtryklejet bla. rasler. Men som skrevet i starten af tråden så er svinghjulet gået og kan høres samt mørkes med voldsomme vibrationer ved acceleration.


  • #19   9. sep 2014 #15. finder du res dele den vej igennem ?

  • #20   9. sep 2014 Hvis selve gearskiftet ikke er ok, og der er fx for meget slør, så kan man altså godt opleve at gearkassen børster tænder, da den har svært ved at komme "ordentligt" i gear... Jeg har selv lidt samme problem, bare med en E36'er istedet.

    Men på de 1,9tdi, er der godt nok bare et eller andet med svinghjul og kobling. Hvornår er den sidst skiftet, hvis den nogensinde har været skiftet?


  • #21   9. sep 2014 #16
    enige det meste af vejen.

    på min kunne jeg ikke trække armen langt nok "ind i gearet" så når jeg koblede til så skar den tænder og slog den også helt ud af gearet igen


  • #22   9. sep 2014 #18 præcis.

    #16 Jeg har ikke lagt mærke til at den filer i koblingen overhovedet, oveni det så er den chippet, så jeg burde kunne mærke koblingen være mere svær eller hvordan ?


  • #23   9. sep 2014 #19 ja nogle dele finder jeg den vej igennem - det er ikke alt de har derinde på deres billeder

  • #24   9. sep 2014 #20

    jeg aner det ikke, købte bilen med små rystelser i kabinen, og endte med at jeg skiftede stort set hele undervognen, samt træk-aksler for at få det væk, og nu viser det sig at det er svinhjulet der har drejet sig mere end normalt da det er dual-mass.

    Derfor har jeg købt en singel-mass svinghjul så ungår jeg det problem.


  • #25   9. sep 2014 #20
    det er bare en generel svaghed på de der "fine" dualmass smiley svinghjul som VW synes er noget så smarte - T4 har også samme problem og flere af de andre modeller har også problemet.

    men det er da også super smart at spare fjedrene i koblingspladen og så putte dem ind i svinghjulet istedet for... så er man jo sikker på der kommer penge i kassen efter et stykke tid smiley

    min har lige rundet 200.000 km hvilket skulle være der-omkring de smider svinghjulet.
    var på et VW værksted og her havde de "gode" erfaringer i intervallet 190.000 - 240.000 km for et svinghjul


  • #26   9. sep 2014 En kobling der ikke slipper ordentligt vil selvsagt ikke glide. Det kan være pga. Dårlig slavecylinder eller luft i systemet. Olie på svinghjul så koblingen suger sig fast. Kan også skyldes et svinghjul der er så meget slør i så koblingen og trykfod kører skævt mod hinanden. Desuden så plejer det at være defekte trækaksler når man oplever voldsomme vibrationer ved acceleration.

  • #27   9. sep 2014 #25, grund til at de har indbygget fjedrene er for at optimere komforten i bilerne ved at fjerne vibrationerne som singel-mass svinghjul genererer.

    #26

    Nu skal jeg i weekenden igang med at skifte svinghjul og komplet kobling med trykleje, jeg vil derefter se om gearene går bedre, hvis det ikke er tilfældet så skal jeg gå efter armen samt kablerne ikke sandt ?

    Flot forklaret ellers, lige i skabet, kort og forståeligt.


  • #28   9. sep 2014 Jeg ville hvertfald kigge mod kobling først. Skiftearmen skal selvfølgelig fungere. Men hvis den klikker fint i gear med slukket motor så tror jeg ikke det er din skiftearm eller kabler der gør at den ikke vil gå ordentligt i gear.

  • #29   9. sep 2014 hvis du har strammet møtrikken på din skiftearm og du kan flytte armen bare lidt UDEN møtrikken følger med, så er det på tide med en ny arm.

    på min kunne jeg heldigvis nøjes med armen, hvis jeg havde været "rigtig heldig" så havde hele skifteakslen der går ned i gearkassen også skulle skiftes... den koster 1500 kr og så er det ikke sikkert det er til at skifte den uden gearkassen kommer af bilen smiley


  • #30   9. sep 2014 #28-29

    Så tvivler jeg på at armen fejler i dette situation, for den klikker rigtig fint i alle gear når motor er slukket og har ikke lagt mærke til at den 13mm møtrik ikke følger med.

    Jeg starter med kobling og svinghjul som planlagt her i weekenden, armen kan jeg altid skifte ovenfra.


  • #31   10. sep 2014 nu var jeg forbi værkstedet idag - bare for din skyld TS smiley

    min geararm sidder helt fast... ikke noget med at rokke/fjedre op/ned eller til siderne.


  • #32   10. sep 2014 Haha du er da genial man , tusinde tak for det, min kan godt rokke sig lidt. Men nu har jeg som udgangspunkt hvad jeg skal gå efter. smiley

  • #33   1. okt 2014 Normalt sidder der dualmass svinghjul men har skiftet til singel mass :

    Der er skiftet følgende her i weekenden :

    Svinghjul
    Kobling
    Trykplade
    Udtrykleje
    Slavecylinder

    Men den har samme problem med gearskiftet, skærer tænder i bakgear. Har det svært ved at komme i andre gear af og til.

    Er jeg ude i en gearjustering ?


Kommentér på:
Den skifter ikke ordenligt gear ?

Annonce