{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.328 visninger | Oprettet:

Escort kan ikke starte!! Hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hey BG

Kom hjem fra fyn her tirsdag aften(er fra københavn) bilen kørte

fejlfrit derned og hjem (lå med omkring 140 hele vejen i regnverj)

men næste dag da jeg skulle ud og køre kunne den ikke starte?

kiggede så på de basale ting som om der var tænding på og der

kommer benzin. opdagede så at der ikke var tænding på bilen,

kiggede så lidt på det stik som går til tændspolen for at snævre

problemet lidt ind og når der kom tænding på bilen kunne jeg se

på mit voltmeter at der var strøm i stikket, så tænkte det måtte

være tændspolen, tændrørs hætterne eller tændrørene. prøvede

så at sætte et andet tændrør i og der var stadig ingen gnist,

tjekkede så modstanden i tændrørs hætterne og den var også fin

så tænkte det måtte være tændspolen så skiftede den og.. der

var stadig ingen gnist på bilen?? nogle der kan hjælpe her er

selv løbet helt tør for ideer om hvad det kan skyldes?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Escort kan ikke starte!! Hjælp!
  • #2   2. okt 2014 Til højre for luftfilter kassen sidder på nogle tidlige modeller af zetecerne tændings modulet, på de senere er det i styreboksen. dem der sad ude ved forskærmen kan godt tage vand ind nogle gang. Kan også være sikringsboksen der ikke vil mere hvis du er uheldig eller motorstyring.

  • #3   2. okt 2014 sikringsbokse er et kendt problem på dem, tjek om der kommer det power ud af den som der skal..
    husk at starte med at tjekke at det ikke bare er en sikring


  • #4   2. okt 2014 har tjekket alle sikringer. og der kommer strøm ud til tændspolen

  • #5   2. okt 2014 Sikringsboxen er en djævel på den model smiley

  • #6   2. okt 2014 den strøm der kommer til tændspolen, kan den få en pære til at lyse? hvor mange volt kommer der, og hvor mange ampere?

    min kammerat kørte altid med en ekstra sikringsboks i bagagerummet smiley


  • #7   2. okt 2014 Der kommer ca 9 volt til tændspolen smiley

  • #8   2. okt 2014 9 volt så er der en fejl et sted, der ska være enten 5v eller 12v

  • #9   2. okt 2014 hmm men det er lige hvad fejlen er smiley

    ovre ved batteriet kan den godt samle vand. og kiggede på benzin tilførelsen og hvad jeg lige kunne se får den ikke benzin heller.. så ingen gnist og ingen benz. og det ville undre mig at både benzinpumpe og noget med tændingen var røget sammentiedigt. så måske kan det godt være motorstyring eller sikrings boks? men elruder, starter og alt det andet burde da ikke virke hvis sikringsboksen var gået? og en motorstyring ryger vel ikke bare sådan over natten?


  • #10   2. okt 2014 Sikrings boksen gik på min, skulle have et dask en gang i mellem for at ville sende strøm til benzin pumpen. Alt efter hvor defekt den er er det kun 1 forbindelse er der irret over i boksen smiley

  • #11   2. okt 2014 Du bliver nødt til at adskille tingene lidt og give lidt bedre forklaring:

    Benzin:
    Hvordan har du konstateret at den ikke får benzin?

    1. Kører pumpen lige når du sætter tænding på (Slut alt: Blæser, radio mm) sæt tænding på lyt kører i ca. 3 sek så slukker den) Hvis den sidder i tanken kan den godt være svær at høre.

    2. Hvis du fjerne stikket til en benzin dyse skal der typisk (Kender ikke lige Ford) være 12V på den ene pol når du turner motoren. (Nogle biler har 12V hele tiden når der er tænding på)

    Tænding:
    A. Tag et tændrør op - sæt det i mod stel på bilen - turn motor og se om den gnister.

    B. På den ene pol af din tændspole skal du have 12V Hvis du ikke har det, skal du finde ud af hvorfor, dette burde ikke være relateret til din ECU da spændingen normalt komme "direkte" fra tændingen!!

    Men hvis du ikke har tænding, og ikke har benzin så kunne det tyde på at det er en sensor der er gået. Har du en omdrejnings tæller, og kan du se på den når motor turner?

    /Steffen


  • #12   2. okt 2014 Hej steffen

    Benzinpumpen køre når jeg sætter tænding på bilen.

    Har lige sat en ny tændspole på da jeg troede den var problemet. Der går et stik ind i tændspolen med 3 ledninger en (grøn/rød) en (sort) og en (grøn gul).

    Når jeg måler på stikket får jeg 9 volt ud af det stik som går i tændspolen.

    Har haft tændrørene ude og sætte på stel og der kommer ikke gnist.

    Når jeg har målt på tændspolen har jeg taget tændrørs hætterne af og sat mit voltmeter plus ned i tændspolen og den negative på stel og der kommer 0 volt ud.

    Derfor skiftede jeg tændspolen da jeg troede jeg havde fundet problemet men den nye viser også 0 volt.

    Men ville mene at stikket som går ind i tændspolen burde vise 12 volt?

    har ikke kigget på omdrejnings sensor men når nøglen drejes og motoren turner første omgang så hopper nålen så ville mene sensoren virker.


  • #13   2. okt 2014 Krumtapsføleren...

  • #14   2. okt 2014
    Hvis der ikke er 12 volt ved spolen er det i den kreds du skal finde fejlen, du taber din strøm et sted enten i tændingsbundstykket, sikringsboksen, evt dårlig stel? Bundstykket er nemt nok at tjekke, af med plastikken ved rattet stikket af tændingslåsen, sæt et nyt bundstykke på det løse stik og drej det med en skruetrækker.. Det er ikke en sensor, din spole har ikke noget power at arbejde med


  • #15   2. okt 2014 Jeg tænker også at du skal have fat i det med de 9V der skal være mere på tændspolen.

    Samt krumtapsføler!!

    Har du et oscilloskop? Så skal du måle på de to ledninger fra VR/krumtapsføleren.

    Er det en 16V motor eller en 8V? (Dvs. har den en knastaksel føler eller ej)? Hvis den har sådan en og den fejler, vil bilen kunne køre videre indtil den stoppes og så kan den ikke starte igen.

    /Steffen


  • #16   2. okt 2014 Det er en 1.8 16v


  • #17   2. okt 2014 Så vil jeg nok lige kaste lidt kærlighed på knastaksel føleren.

    /Steffen

    PS: Husk at give besked herinde når du finder fejlen.


  • #18   2. okt 2014 hvis jeg finder fejlen smiley men det vil jeg gøre

  • #19   2. okt 2014 16v har så vidt jeg ved ikke en knastakslerføler, den har krumtapsføler. Og den kan denundenhyleme lave ballade. Tjek lige om tændrørene bliver våde efter du har tørnet den et godt stykke tid. Gør de ikke det vil jeg sætte mine penge på krumtapsføleren.

  • #20   2. okt 2014 Der sidder en føler oppe ved knasterne

  • #21   3. okt 2014 det er meget muligt at den føler driller, men du har stadig et problem fordi der ikke ligger konstant 12 v på tændspolen, og lur mig og ikke de 9 volt fra den ledning ikke engang kan tænde en h7 pære..



  • #22   3. okt 2014 har lige kigget på diagrammet, den skal have 12 volt fra kl 15 (tændings plus) henover en sikring og det skal den have på det midterste ben... tjek nu lige hvor du mangler det strøm.

    find din instruktionsbog, find sikringen til tændspolen, og vær sikker på det er den du har fat i.. pil den ud, sæt tænding på, og mål så i sikringens sokkel, på det ene af de ben skal der være 12V og ikke 9 eller 0.. men 12 V og når du har 12V V- som i VOLT så starter den garanteret... ellers kan du til den tid kigge følere...


  • #23   3. okt 2014 har nu ladt batteriet fuldt op og den siger 10 volt til tændspolen og når jeg turner motoren siger den 9.80.

    men tænkte om det kunne være startspæren??


  • #24   3. okt 2014 begynder at tro du er uden for rækkevide.. der skal være 12 volt...... kør bilen på værksted hvis du ikke selv ved hvordan man roder med den.


    hvor meget spænding er der på batteriet? er der 12 v der? så taber du din spænding et sted fra batteri til tændspole, det er rimelig klart..


  • #25   3. okt 2014 Jeg forstår der skal være 12 volt. men det er der ikke . batteriet siger 12 volt så der er ikke noget galt med batteriet. har prøvet så godt jeg nu kunne for at finde ud af hvad fejlen kan være men kan ikke. så næste stop bliver nok et værksted.

  • #26   3. okt 2014 Bare lige for en ordensskyld, hvor har du monteret stel/- ledningen til dit multimeter når du laver målingen på tændspole ledningen?

    /Steffen

    PS: Fedt at du bevarer seriøstieten, selv om nogle ikke kan finde ud af at holde en ordenlig tone herinde på BG!!! smiley


  • #27   3. okt 2014 Sikringsboxen.
    Erkend det nu bare... .)


  • #28   3. okt 2014 Hey folkens tak fordi prøver at hjælpe. jeg har u ledt og ledt efter fejl, fuldt alle ledninger og kan ikke finde andet end tændings modulet den kan være gal med. så prøver at skifte det imorgen.

    noget undrer mig dog at der går et stik med 1 ledning ind i tændings modulet og den får jord fra det metalbeslag den sidder på bilen med og når jeg måler på den strøm tændings modulet får, så står der 12 volt som der skal, men... burde der ikke gå en ledning ud af modulet også kan ikke se hvordan den kan regulere strømmen og sende den tilbage af samme ledning som den får strøm??


  • #29   3. okt 2014 Der bekræfter det jeg formodede og hvorfor jeg tidligere spurgte:
    "Bare lige for en ordensskyld, hvor har du monteret stel/- ledningen til dit multimeter når du laver målingen på tændspole ledningen?"

    Vil det sige at når du tidligere har målt de 9V så har du haft begge "prober" i stikket til tændspolen?

    Hvordan virker en tændspole!!:
    - En tændspole er faktisk 2 spoler, der er forbundet sammen ved - polen af enheden.
    - Den primære spole skal forbindes til 12V.
    - Motorstyrringen(ECU) trækker så spolerne til stel, så der trækkes strøm fra 12V klemmen i den primære spole, når så ECU "slipper" ledningen induceres der spænding fra primære til sekundære spolen, pga. viklings forholdet i mellem spolerne bliver den transformerende spænding på sekundær så høj at den kan trække en gnist ved tændrøret.

    Så i bund og grund er der kun 3 poler på en tændspole:
    1: + = 12V
    2: - = Det punkt som ECU / Platiner på gamle biler trækker til Stel (GND)
    3: Ledning til strømfordeleren.

    Så det er de ledninger der skal være, på det ben jeg har kaldt 2 kan du ikke måle hvad der er rigtigt eller forkert, for det komme an på hvordan din ECU er bygget, det er sikker også derfor at du har målt de 9V der tidligere er blevet diskuteret.

    Men se nu at få set på de følere, hvis de ikke virker, kommer der ingen tænding og ingen benzin.

    Jeg håber at ovenståene giver mening.

    /Steffen

    PS: Jord er ikke noget der er på biler, det er noget elektrikerne og gartnere render rundt og roder med. (Stel, Ground, GND eller 0V er de korrekt betegnelser.)


  • #31   6. okt 2014 Hvad er status? Har du fået den til at køre igen?

    /Steffen


  • #32   6. okt 2014 Nej ikke endnu har prøvet at få en kammerat til at hjælpe og vi har tjekket følere og ledninger og det hele virker.. så smider den ud til en autoelektriker her imorgen. Når jeg har fået svar fra ham vil jeg svare på den her tråd her smiley

  • #33   6. okt 2014 Det er meget underligt den ik vil lave gnist og er ved at sprænge i luften over ikke at kunne finde fejlen.

  • #34   6. okt 2014 hvis nu at du ville bruge 400 kr på en brugt sikringsbox.. så er det jo gjort, den tager ikke længe at skifte..


  • #35   6. okt 2014 # 34: Hov-hov, det er jo flere dage siden det forslag var på tapetet smiley

  • #36   7. okt 2014 #35
    jaja men det er stadig der fejlen ligger i 90 % af tilfældene, sjovt nok er det altid tænding eller brændstof den mangler når sikringsboksen står af


  • #37   7. okt 2014 Nå bilen startede her idag lige inden jeg ville trække den på værksted. der må have været fugt ved en stel forbindelse eller et stik. fordi da jeg havde taget hele ledningsnettet ud af motor rummet og tørret og sikret mig alle stel forbindelserne havde ordenligt stel... ja så startede den. så nu har stikkene fået nogle gummihætter og stel forbindelserne er blevet monteret rigtigt.

  • #38   7. okt 2014 lur mig om det ikke er fugt i din sikringsboks... men hey, det er altid fedt selv at kunne finde fejlen, så må du bare håbe det ikke kun er kortvarrigt..

  • #39   7. okt 2014 Den blev bare bange da jeg satte krogen på den til at trække den på værksted. smiley

  • #40   7. okt 2014 det har nogen gange den effekt ja..

Kommentér på:
Escort kan ikke starte!! Hjælp!

Annonce