{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.580 visninger | Oprettet:

Kan ikke være tændt uden kabler ? {{forumTopicSubject}}

Skulle give starthjælp til en gammel seat cordoba fra 99 i dag, men der blev i mørket byttet om på plus og minus på cordobaen (hmm).. Den sagde en sjov lyd indtil de blev sat rigtigt, kan ikke rigtigt beskrive det (det lød forkert) Da vi fik liv i den og pillede kablerne af igen , døde den den hver gang der ikke var kabler fra den ene bil til den anden ?
What to do ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan ikke være tændt uden kabler ?
  • #1   20. okt 2014 nyt batteri smiley

  • #2   20. okt 2014 lade dem sidde i et minut..

  • #3   20. okt 2014 Hvorlænge sad de modsat?

  • #4   20. okt 2014 Måske at hans generator rem var ødelagt, og derfor gav den ikke noget strøm? Det kan ære derfor at den skulle ha startstrøm? hvis du forstår?

  • #5   20. okt 2014 Bilen var i gang forleden, hvor vi på samme måde satte kabler på, bare rigtigt første gang.
    Batteriet er helt dødt og kablerne sad modsat i 5-10 sek.

    Men som sagt kan den sagtens være tændt så længe kablerne sidder på batteriet i begge biler smiley

    Meget mystisk ....


  • #6   20. okt 2014 Sæt et nyt batteri på den bilen vel

  • #8   20. okt 2014 Jeg tror heller ikke at det er batteriet...
    - Du behøver jo ikke et batteri for at holde bilen igang... det sørger genaratoren jo for...
    hele dit system bliver bare overbelastet, ha generatoren smider ALT strømmen ind på dit elektriske kredsløb, uden filter, i form at at alle ~13.6 volt bliver ført lige igennem^^


  • #9   20. okt 2014 Hvis batteriet er helt klappet sammen, kan bilen heller ikke holde sig i gang..

  • #10   20. okt 2014 Daniel K når bilen er startet skal man ikke bruge batteriet mere. Du kan pille batteriet ud og køre uden så snart den er startet.

  • #11   20. okt 2014 Forkert Daniel K...
    - læs hvad mig og Lasse P har skrevet...
    - I bundt og grund kan du gøre som Lasse skriver, men det vil formenligt gøre skade... MEN et batteri er IKKE et krav, for en motor som allerede er tændt.


  • #12   20. okt 2014 havde en kollega der gjorde dette nr på en af vores lifte. Der brændte alt printet af der styrede liften. Så det er nok styreboksen der er røget sig en tur

  • #13   20. okt 2014 Jeg ville prøve at sætte andet batteri på bilen. Hvis den starter og holder sig i gang, må det næsten være generator der er defekt. Kan det tænkes at diodebro i generator futter af, når der byttes om på + og -. Mvh. Gert

  • #14   21. okt 2014 Hvis batteriet er faldet sammen og kortslutter, så kan generatoren heller ikke levere strøm da denne også bliver kortsluttet. Så kan bilen ikke holde sig selv igang.
    Prøv nyt batteri.


  • #15   21. okt 2014 Hej
    Bilens akkumolator er ødelagt !!!
    generatoren ligeså hvis der ikke er en sikring til den i hovedkablet oven på akkumolatoren !
    Og så lige em ting - en bil kan kun køre uden akkumolatoren hvis generatoren laver strøm !
    Hilsner Polobjørn


  • #16   21. okt 2014 Hvis man starter bilen og piller batteriet fra... ja, så går motor sku ud, den kan ikke køre uden batteri.. det er jo ikke en dynamo der sidder i biler idag men en generator og den giver ikke strøm før den får noget strøm..
    sidder der ikke den sorte boks oven på batteri.. der skulle gerne sidde nogle hovedsikringer...


  • #17   21. okt 2014 Henning det var da lige godt satans https://www.youtube.com/watch?v=YiOryv6ouHM

    https://www.youtube.com/watch?v=Ve2w-fSnm0o


  • #18   21. okt 2014 Jeg har også gjordt det på min golf 4 og der tog den bare en sikring smiley

  • #19   21. okt 2014 Henning batteriet er til at trække starteren rundt. Er motoren først i gang så er bilen selv forsynende.

  • #20   21. okt 2014 Hmm.. smiley Det var pokkers... så må min bil sku være i stykker uden at den ved det.. for den går skisme ud når jeg laver det nummer der.. har lige været ude og prøve... smiley

  • #21   21. okt 2014 Henning... det er vidst en lille løgn? smiley

    Lasse p har 100 ret...
    - hele dit elektriske kredsløb får strøm fra batteriet, og generatoren lader batteriet, såan at alle de elektriske ting, får det strøm, som det behøver, med den rigtige spænding:)


  • #22   23. okt 2014 Jeg har altså også oplevet biler med sammenklappet batteri, der ikke kunne starte ej heller holde sig i gang før de fik nyt batteri..

    Et kredsløb er vel heller ikke et kredsløb, der der er en komponent der er klappet sammen? Eller hvad?


  • #23   23. okt 2014 Kommer an på bilen om den kan køre uden batt .. Gamle biler nul problem (Kørte Vorbasse-Kolding-Vorbasse uden batt i min gamle sierra)

    Nye biler er straks værre da div styrebokse får strømmen fra batt og ikke generator på en del af dem .. Åbenbart er seat en af dem.. 2013 model passat TDI kan heller ikke køre uden batt hvilket diesel ellers normalt kan


  • #24   23. okt 2014 #13 diodebroen er bare til for at ensrette strømmen, så om du tilslutter batteriet omvendt, skulle det ikke skade dioderne, men du kan evt. ødelægge ladestyringen.

    Mit gæt er at batteriet er dødt og generatoren defekt.

    Lad batteriet langsomt op/skift batteri og hvis generatoren ikke lader - lyser der en lampe i instrumentbrædtet.


  • #25   23. okt 2014 Erik A
    Nye biler er straks værre da div styrebokse får strømmen fra batt og ikke generator på en del af dem
    Hvordan hulen kan den se forskel på strøm fra batteri og generator`Kabel fra generator går op til plus pol på batteriet. Så den kan da ikke se forskel?

    Nye biler skal der være strøm på batteriet før den kan starte, da styreboks kræver strøm, men så snart den er startet trækker den strøm fra generator. Da den levere en højere spænding end batteriet.


  • #26   23. okt 2014 Hej
    Ole B
    Det er noget rigtig sludder du skriver om generatorer og dioder !!!
    Normalt går strømmen fra generator gennem det som vi kalder plus dioderne som kun lukker strøm ud fra generatoren til batteriet MEN hvis du vender batteriet så plus kommer til stel på bilen vil plusdioderne jo blive udsat for minus og det vil de slippe igennem fordi sådan fungerer en diode hvis der ikke er en sikring i kredsløbet vil der gå en MEGET stor strøm gennem kabler og generator og dette vil helt sikkert resultere i nogen afbrændte kabler og laderelæ med mere så det skal undgås - det er derfor man har indført sikring i ladehovedkablet og når vi ser sådan en sikring er sprunget ved vi 100 % sikkert at der har været forkert polaritet på bilen og så må vi jo handle derefter - mange gange er der flere styreenheder der er afgået ved døden !!!!
    Hilsen fra polobjørn (auto elektriker i mere end 30 år)


  • #27   23. okt 2014 Så moderne er min bil ikke smiley ...tror at fordi min går i stå skyldes det alarmsystem der er monteret i den.. altså kan godt se logikken i det for når nu bilen er igang så har generator jo egentlig fået det strøm den har brug for og så forsyner den jo sån set sig selv indtil kredsløbet bliver brudt... meen jeg tror nu ikke det er noget jeg ville forsøge mig med på en ny bil.. ku godt forestille mig at der var noget der kan fucke helt op på den.. smiley

  • #28   23. okt 2014 Henning C generator har ikke brug for strøm Starten har brug for strøm så den kan tørne motoren. Motoren trækker så ankeret rundt i generatoren, som så laver strøm hver gang den kommer fordi generatorens viklinger. Strømmen bliver så sendt videre via plus kablet op til batteriet eller fra kablet ud til bilens forbrug

  • #29   23. okt 2014 Hmm... vist nogle lærebøger der skal skrives om så.. smiley

    Citat:

    Når bilen startes producerer generatoren faktisk ikke strøm fra hverken B+ eller D+ kredsløbet. Derfor vil generatorens regulator indstille generatoren til maksimal ydeevne. Dette gøres ved at "kortslutte" D+ og DF. Derved går der strøm igennem kredsløbet og ladelampen lyser op. Ladelampen _SKAL_ derfor lyse når man slår bilen til tænding - og meget ofte også op til et par sekunder efter at bilens motor er i gang.
    DF er "dynamo field" – altså vindingerne i generatoren. Da en bosch generator er afhængig af strøm udefra for at kunne producerer strøm skal der sendes strøm ind til vindingerne. Den strøm man sender igennem DF er altså kontrollerende for generatorens ydeevne. Denne strøm reguleres af laderelæet eller regulatoren.
    Når strømmen passerer fra batteri-plus over ladelampen, derfra til D+ og derfra til DF kommer der strøm til generatorens vindinger. Derved begynder generatoren at producere strøm, og der sendes strøm ud af D+. Dette får ladelampen til at gå ud, idet der ikke flyder nogen strøm i ledningen (nu fra batteri-plus til plus på generatoren)

    ja sådan har jeg lært det.. smiley


  • #31   23. okt 2014 Henning hvordan kan du så skubbe en bil i gang uden batteri?

    Deutsche_ ja har læst forkert i teksten.


  • #32   23. okt 2014 Henning din tekst er fra at fejlfinde på en generator http://horsevad.dk/landrover/Fejlfinding_paa_generator_batterier_og_ladesystem.pdf men ja nogen skal åbenbart have strøm før den kan lade smiley

  • #34   24. okt 2014 #26 - jeg kan ikke se at det jer skriver er noget sludder - derimod at vi er enige.

Kommentér på:
Kan ikke være tændt uden kabler ?

Annonce