{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 x 4 dæk på almindelig bil
  • #1   24. okt 2014 tror da ikke det skulle være ulovligt. mvh hc

  • #2   24. okt 2014 Det kan den velsagtens...
    Men de er jo lidt dyre at køre med, da der er højere rullemodstand i dem.
    ----


  • #3   24. okt 2014

    Det lyder somom du skal til at lave noget vildt smiley

    Hvis du tænker på at det kunne være godt her til vinter når der kommer 1m sne på nat...Glem det... Det skal være 4x4 vinterdæk så...


  • #5   24. okt 2014 Deutsche_ Og hvorfor skulle det ikke være lovligt ???????

    Så længe der ikke ændres på bredde og rullediameter udover det tilladte så er det da fuldt ud lovligt !!


  • #6   24. okt 2014 Deutsche_

    Den må du uddybe smiley

    Hvis dækket ikke stikker ud over skærmkanten. og passer til fælgen, hvad er problemet så?

    Et andet aspekt i det. Dækstøj smiley Jooow det tror jeg nu nok smiley


  • #7   24. okt 2014 Lavprofil Mud-dæk på en fiat panda! så bliver det nærmest ikke vildere... måske et par projektøre på pølsen under forruden!

  • #9   24. okt 2014 en panda med top hastighed på 150... det kan en gammel Patrol også klare..

  • #11   24. okt 2014 Deutsche:
    Der er jo forskel om det er på en Porsche eller en UP de skal monteres på.
    Ligesådan om der skal dæk på en Jimny eller Lamborghini 4x4, kan de jo fåes så de "passer" til hver især...

    Men du må ikke sætte "ballon dæk" på så du skal skære ud iskærmkasser mm. da du jo derved ændrer rullediameteren og den vil blive noget så dvask at køre i, men gå 800omdrejninger ved 130, hvis den kan slæbe det smiley


  • #13   24. okt 2014 Man kan sagtens få 4x4 dæk med høj nok hastigheds kode .......

  • #15   24. okt 2014 ØHHHHHHH hvor står der at det skal være en bestemt type mønster man skal køre med ?

    Står INGEN Steder i typegodkendelsen og du må gerne sætte 4x4 dæk (Er der iøvrigt ikke noget der hedder) på en alm. person bil .. faktisk står mange 4x4 biler som alm person vogn på reg attesten bla suzuki grand vitara dvs den må ikke køre med de såkaldte 4x4 dæk ? (Stadig ikkenoget der hedder 4x4 dæk..)


  • #16   24. okt 2014 FOrskellen på dækkene er at alm personbil dæk er 100% asfalt de dæk manoftes sætter på 4x4 biler er x%off road og x% onroad og FULDT UD LOVLIGE PÅ EN PERSONBIL SÅ LÆNGE BREDDE OG RULLEOMKREDS IKKE ÆNDRES UDOVER DET LOVLIGE
    Og findes MANGE "4x4" dæk der er godkendt til over 200kmt bla bridgestone´s desert dueller (20% offroad 80%asfalt) og kan fåes i personbil str også ......


  • #18   24. okt 2014 I typegodkendelsen står der bredde og rulleomkreds ikke noget om dæktypen ... Desuden kan du ikke se forskel i regattest om det er ern alm 2wd eller en 4wd bil !!

  • #19   24. okt 2014 Det er til en e46 hvor jeg har fundet nogle flotte fælge fra en x 3 eller x5 og målene er helt almindelige 215/55/17 mener jeg. Der skal spacere på for at det kan lade sig gøre.
    Tak for svarerne so far


  • #20   24. okt 2014 x3/x5 er jo bare en autobahn traktor .. ikke meget 4x4 over dem .. og nærmest umulige at finde andet som landevejsdæk til pga de 17" ..

  • #21   24. okt 2014 du må godt kører med "offroad" dæk, bare de er godkendt og passer på bilen.. men det er vel pisse lige gyldigt om det er lovligt eller ej? for med spacere bliver det aldrig lovligt alligevel smiley

  • #22   24. okt 2014 Et Nissan Patrol dæk 31x10.5R15 svarer til et 265/75 og Grand Vitara kører 235/65x16 og 225/70x16, i hvert fald de 2 jeg har set i dag, en 2000 87 hk og en 2002 109 hk.

  • #23   27. okt 2014 Deutsche:
    Du modsiger da godtnok dig selv en smule?!
    Først fortæller du mig at en Porsche og en Up eller 4x4 for den sags skyld, skal følge de samme regler, og bagefter fortæller du om særregler ifølge typegodkendelsen?
    Man kan godt høre du er fra hovedstads området smiley
    Jeg vil MEGET gerne se dig finde en typegodkendelse hvor der står hvad MØNSTER! en given bil skal køre med.

    Det er straks en mere kilden sag med hensyn til Diagonal/radial dæk, som er mere reglen end undtagelsen at gamle 50er amerikanere der er født (og kører bedst) på Diagonal dæk, de får monteret 17" lavprofil radial dæk og der er heller ingen ko på isen, hverken til syn eller i en Razzia smiley
    Skal dog lade være usagt om der er særregler på de spritnye E mærkede biler (med E i typegodkendelsen) men igen, vil jeg MEGET gerne se en typegodkendelse, hvor der står den ikke må køre på eks. M+S dæk?
    For så fortæller du os lige at de biler faktisk ikke en gang må få monteret vinterdæk smiley


  • #25   27. okt 2014 Deutsche_ Du påstår jo længere oppe i tråden at man ikke må montere M+S mærket dæk på en alm person bil (M+S = 4x4 dæk)

  • #27   27. okt 2014 Lige de 3 dæk du nævner der er M+S dæk

    Som skrevet før DER ER IKKE NOGET DER HEDDER 4X4 DÆK

    4x4 dæk = M+S (MUD and snow)

    Dog er de dæk mønstre der køres med på 4x4 biler ikke noget man normalt finder i "alm" dæk størrelser .. Og normalt kun i 15 og 16"

    Umiddelbart mindste man finder er omkring 235/60-R16 eller 215/75-R16.. Som også er størrelsen de fleste "små" 4x4 køre med bla suzuki grand vitara


  • #28   27. okt 2014 M+S er jo bare en betegnelse for at dækket godkendt som vinterdæk, det kræver nogen lande skal være monteret inden for visse datoer. Det siger ikke noget om at det er til 4x4 biler a la Patrol eller Vitara, de kan jo også fåes med dæk der ikke er M+S mærket, i daglig tale kaldet sommerdæk.

    Tror snart jeg skal have en Grand Vitara 2002, træt af Patrol RD28T 1997/10 nu, for stor og for klodset. Har dog lige købt nye nav til den, guld:)


  • #30   28. okt 2014 Deutsche:
    Kan godt se at hvis du tænker som dette http://www.cardokter.de/hpfixgal_e30_325i_offroad_100_1920_19_07_2011_12_03_36.jpg så er der en chance for at blive standset, hvad end man er fra landet eller staden smiley
    Men hvis de er DOT mærkede og har tilpas bæreevne, rullediameter mm. og ikke stikker ud for skærmene og sporvidden ikke er forøget (originale fælge) ja så må han faktisk godt køre med sådanne dæk smiley
    Om det er en e30er eller en Patrol der kører med 35" dæk er lige ulovligt, men vi kan hurtigt blive enige om at den eneste der bliver stoppet er e30eren, fordi de vækker opsigt, hvor en Patrol på original hjul/rullediameter er mere uset på nær på vej til syn smiley

    Ps. er MEGET glad for at bo på landet hvor der ikke blir spildt tid på hvad mønster der hører til hvad bil, eftersom der ikke er lovkrav om andet end det jeg hele tiden har tænkt mig om omkring første gang smiley
    Det virker til det er dig der lige sku tænke dig om en ekstra gang, hvad trådstarter egentlig kunne mene smiley


  • #32   28. okt 2014 Deutsche:
    Ja det er jo det vi hele tiden har pointeret at der ikke er en "type" der hedder 4x4 dæk, men det er mønsterets udførelse der gør dem til offroad dæk, ligesom onroad dæk/slicks smiley
    Om der er nogle krav om mønsterstørrelse/bredde kender jeg dog ikke i færdselsloven, men i motorsport hedder det sig til eks. reglement 5 må der ikke ku sættes en klods på x antal mms bredde ned i mønsteret, men har aldrig hørt om det i færdselsloven og derfor vil dæk som på billedet jeg sendte også være helt iorden, medmindre de går imod en sådan regel smiley


Kommentér på:
4 x 4 dæk på almindelig bil

Annonce