{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.759 visninger | Oprettet:

Generator kul eller laderegulator købes hvor?? {{forumTopicSubject}}

Hej min Alfa 159 holder pt stille da generatoren skal bruge et par nye kul. Nogen der ved hvor man kan købe løse kul som man selv lodder i? Evt en laderegulator hvor kullene sidder i kan også bruges. Og så næste probem kan det erhverves allerede her i weekenden? smiley


Kommentarer på:  Generator kul eller laderegulator købes hvor??
  • #1   31. okt 2014 Lige et billede af hvordan regulatoren ser ud

    profilbillede
  • #2   31. okt 2014 Hej
    Ups - den ser genkendelig ud. Den skulle vel ikke sidde i en Delco Remy RMA xxxx eller lignende?
    Er du sikke på at kullene ikke kan nå?
    Hvis det er den jeg tænker på er det den viste samlede regulator som er i udu.
    Se om der er noget at hente her: http://www.frejbildelar.se/generatordelar/regulatorer/laddningsregulator-opel-saab
    MVH KP


  • #3   31. okt 2014 Hej, Det er en denso generator. Jeg er ikke sikker på det er kullene, men den nederste af kullene er noget kortere end den du kan se på billedet og på selve rotoren er den mere sort der hvor det nederste kul har siddet i mod. Men den ligger godt nok imod, men om det er nok er jeg i tvivl om. En ting er sikkert den lader i hvert fald ikke. Og der er kun 1,3V på D+ så det var lige min umiddelbare vurdering.

  • #5   31. okt 2014 Hej
    Så er det desværre regulatoren som er gået til de evige jagtmarker.
    En anbefaling: Gå langt uden om Denso/Remy/Lukas DRA4264!.
    Har selv haft 2, så de er ikke holdbare.
    For 3 år siden kostede en ny ca 3800. I dag er de inden for rækkevidde for ca 1700-1900 kr.
    Svært at skaffe i Weekenden men måske Thansen har dyret. Den sidste jeg har monteret er en kinøjser!
    MVH KP


    profilbillede
  • Ronny R
    Ronny R Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 171
    #6   31. okt 2014 Jeg tror bare, at du skal lodde nogle nye kul i,
    Se evt. youtube


  • #7   1. nov 2014 Hej
    Hvad blev løsningen? Vi er ustyrlig nysgerrig smiley
    MVH KP


  • #8   1. nov 2014 Biltema har vist laderegulatorer med kul til de fleste modeller - og til rimelige penge - ellers prøv at søge på generatorens eller laderegulatorens reservedels nr. e. lign. - ja eller bare på bilen + regulator eller Laderegler.

  • #9   1. nov 2014 Har bestilt en ny generator fra Tyskland, det var kullene som var primær årsag, men laderegulatoren fungere ikke optimalt, lader med max 12,7volt. Har brugt flere timer på at finde en laderegulatoren som passer på, men fandt jeg aldrig. Til gengæld fandt jeg en renoveret generator med omløberhjul til 750kr. Incl forsendelse.

  • #10   1. nov 2014 Hej
    Dejligt
    Skal du så vente 10 dage på leverancen fra D?
    Du kan midlertidig forlænge tilledninger til de korteste kul indtil du har varen
    Dette forudsat sat at fejlen kan henføres til nedslidte kul
    MVH KP


  • #11   1. nov 2014 Nej da, ofte går det hurtigere når man bestiller fra Tyskland. Varen bliver sendt mandag og så har jeg den tirsdag.

    Forlænge tilledninger? Er ikke lige med Karsten


  • #12   1. nov 2014 Hej
    Forudsat at kullet ikke kæntre i kulisen kan du med lidt behændighed pålodde en passende stum ledning på den eksisterende fletledning på børsten Så den er virksom i en periode.
    Men hvis du allerede har nye stumper på tirsdag er det ikke umagen værd at lave denne midlertidige løsning.
    Min erfaring med varer fra D er dog ikke mindre end 6 dage. Altså arbejdsdage forstås.
    MVH KP


  • #13   1. nov 2014 Ja okay på den måde. Okay det har jeg aldrig prøvet før. Men handler så også mest hos ATP-autoteile.de har de varen på lager har de altid sent varen senest næste hverdag trods de på eBay skriver 3-4 hverdage.

  • #14   1. nov 2014
    Hej
    Nu ved jeg ikke hvilken betalingsmetode du har anvendt.
    Men et er sikkert. Butikken sender ikke førend de har fået en klarmelding fra deres bank. Paypal har jeg ikke noget erfaring med. Måske er min skepsis ubegrundet.
    MVH KP


  • #15   2. nov 2014 Bruger PayPal smiley men rigtigt de sender ikke før de kan se nogen penge

  • #16   2. nov 2014 Paypal fungerer lynhurtigt som at sende en e-mail og er ikke mindst gratis for køber - bankoverførsel er alt for dyrt og varer desuden oftest flere dage, medmindre man betaler ekstra - og har et firma ikke paypal, bør man nok undlade at handle med dem, da de kan være blevet udelukket pga. svindel eller andet.

    Du kan godt få sendt varer for Tyskland og så betale senere, hvis de kender dig godt, men Paypal er nu nr. 1.


  • #17   6. nov 2014 Har nu fået den nye generator monteret på bilen, men synes den bliver ufattelig varm, og det røger også en anelse fra den. Selvom der både er en B+, D+ og en DF udgang på den nye frem for den gamle der kun har en B+ og D+ burde det ikke virkelig alligevel?? smiley Der er måske ikke noget til at gå ind og kortslutte D+ og DF inde i generatoren så... Nogen erfaringer eller tips til hvad man evt kan gøre?

  • #18   6. nov 2014 Doh den har ikke noget laderelæ indbygget den nye..... Great!

  • #19   6. nov 2014 Hej
    PAS PÅ
    hvis der er en DF udgang har du sikkert fået en generator UDEN indbygget relæ og hvis du så blot sætter nogle ledninger på de klemmer lader generatoren alt hvad den kan (og det er meget) derfor bliver den varm - find hurtigst muligt ud af om den har indbygget relæ (tag eventuelt bageste dæksel af for at se det) inden du brænder noget af bilens elektronik af - kontrolmål eventuelt ladespændingen med et voltmeter på batteri IKKE højere end 14,4 volt alt andet er forkert!!!!!
    polobjørn


  • #20   6. nov 2014 Du kan godt bruge den generator MEN du skal ud og købe et elektronisk laderelæ og tilslutte det på din generator relæ koster ca. 300-400 Kr.
    skriv for hjælp hvis du får brug for det
    polobjørn


  • #21   6. nov 2014 Hej
    Hvad er fabr og typenr på hhv zen gamle og den nye?
    Mvh kp


  • #22   6. nov 2014 Hej Karsten, du får lige en opdatering med her:

    Dette er den model jeg har købt: http://www.ebay.de/itm/LICHTMASCHINE-GENERATOR-120A-ALFA-ROMEO-159-1-9-JTDM-BJ-05-07-/390906395250?pt=DE_Autoteile&hash=item5b03d63a72

    Den har indbygget laderelæ og ligner min gamle denso generator på en prik bortset fra at den nye også har en indgang med DF, det der forvirre mig en hel det da generatorer med DF indgang jo som regel ikke har et indbygget laderelæ. Men den nye generator lader så heller ikke... eller det er i hvert fald meget lidt! uden belastning kan den lige komme op på 12,8v og med belastning kun lige over 12v. Hvor den gamle med et dårligt laderelæ ligger på hhv. 13,8v og 12,5 ved belastning.


  • #23   6. nov 2014 Dette står på min gamle Denso generator: C132 09506/3 - MS 1022118260 - 73503235 - A127IM - 14v - 120A

  • #24   6. nov 2014 Hej
    Jeg må lige besvære dig med end u et spørgsmål.
    billeder af begge typeskilte medtydelige navne og betegnelser
    Mvh kp


  • #25   6. nov 2014 puha Karsten så skal jeg jo ud og have pillet den af igen, men okay skal jeg jo alligevel, der går nok lige en 20-30 min før jeg har billeder af begge. Hvis der da sidder et typeskilt på den nye, synes jeg egentlig ikke jeg lige så...

  • #26   6. nov 2014 hmm, der er intet på den nye generator, eneste der står bare lidt på er laderelæet....

    den gamle:



    profilbillede
  • #27   6. nov 2014 begge 2

    profilbillede
  • #28   6. nov 2014 Den ny

    profilbillede
  • #29   6. nov 2014 Hej
    Du er helt galt på den!
    Den gamle har kun 2 terminaler foruden stel som er den selv.
    Den nye har 3 terminaler. Jeg lurede det godt ved dit første billede men tænkte at den nok ikke fulgte med ved ad skillesen.
    Jeg har gogglet på og fundet http://allegro.pl/alternator-73503235-fiat-opel-1-9-mjtd-cdti-i4689929311.html . Denne har også 2 terminaler.
    Det jeg fandt ud af da jeg selv rodede med defekte generatorer var at motorstyringen giver et signal ind på den yderste tynde skrue hvorved generatorens ydelse kan reguleres til en given udgangsspænding og dermed den nødvendige ladestrøm. Jeg gik ikke helt til bunds i problematikken men kom dertil at CPU sender et pulssignal ved en forholdsvis lav frekvens.
    Du har antagelig udeladt at skrue nogen ledning på den yderste tredje terminal da der ikke var nogen ledning!
    Det man så kan frygte er at generatoren, uden reguleringssignal, er gået amok og ydet max strøm i adskillige minutter hvorefter effekt dioder en efter en er gået til de evige jagtmarker.
    I øvrigt har jeg observeret at den gamle generator har sorte viklinger og opkogt isoleringsmateriale ved en af polskoene. Det kunne tyde på at du reel har en defekt mere ekstern generatoren.
    Er den nye også blevet sort?
    Så konklusionen er, generatoren passer ikke til dit køretøj.
    MVH KP
    Et billede fra haynes VECTRA C Fiat motor til orientering- som du ser får man ikke i den moderne CanBus verden alt at vide, Dette i øvrigt til stor irritation for os DIY er.


    profilbillede
  • #30   6. nov 2014 Hej det diagram du har vedlagt har du ikke et link til det i stedet, det er for småt til jeg kan læse det smiley

    Ang. motorstyring af generator så vidt jeg ved, så er det de fleste nye biler der kører med det, pga. af brændstofbesparelse. Og det mener jeg bestemt ikke min bil kører med. Den sender et lille spændings signal ned til d+ der får generatoren til at lade og når spændingen på d+ er over 5,5v slukker den batterilampen i bilen.

    Så vil bestemt mene at regulerings signalet skal den få fra laderelæet som sidder i selve generatoren ikke. Og da jeg monterede den nye generator holdt jeg også øje med spændingen lige fra da jeg startede til ca. 1 min senere da jeg slukkede motoren. Og der var spændingen ikke over 12, 6v på noget tidspunkt uanset hvor mange omdr. der var på.
    Har dog konstateret at den nye generator ikke virker, der er også tråde som stikker ud gennem siden på den, og så kan man hører de kører mod når jeg drejer den rundt nu her. Så noget er der galt inde i den..

    Har lige prøvet at monteret laderelæet fra den nye generator (altså den med både b+,d+ og df) på den gamle denso generator og her lader generatoren op til ca. 14,1v med lidt omdr. ergo må det relæ sgu da også virke selvom den har 3 terminaler??? Det jeg så ikke fatter er hvis jeg sætter min klimakompressor til at yde max eller tænder el bagruden så kan jeg ikke få den til at lade mere end 12,6v smiley hvordan giver det mening?

    Nej den nye generator har ikke fået sorte viklinger, men har også kun kørt 1min.

    Mener du jeg måske har et problem ud over generatoren?


  • #31   6. nov 2014 Hej
    Er det ikke den nye hvor der er afbrændte ledninger som stikker ud og fra rotorspole?
    Problemet her er netop at du har to forskellige generator systemer.
    En med tre terminaler og en med to terminaler
    Hvorledes du vil få det til at spille sammen kan jeg ikke hjælpe med
    Jo laderegulatoren er integreret i begge generatorer. Det er et spørgsmål om hvorledes disse agerer med terminalerne.
    Den gamle, og der vil det være en stor hjælp hvis du har et ledningsdiagram for Alfaen.
    Den store skrue er + går direkte til batteri, terminalen er forbundet intern i generator til den dobbelte diode triodes anoder.
    Den anden og sidste er antagelig ekstern direkte forbundet til ladelampen i instrumentbord. (Sådan var det i gamle gode dage uden CanBus pjank)
    Intern er den (antagelig) forbundet til yderlig mindre diode trios anode del.
    På den nye, er der, som du ser i diagrammet, forbindelse ekstern til motorens styre computer.
    Og hvis det er tilfældet får du det aldrig det til at spille.
    MVH KP


  • #32   6. nov 2014 De er ikke afbrændte, ligner mere de er knækket af. Men nu har jeg ikke åbnet den op og kigget ind i den endnu.
    Må se hvad fanden jeg lige finder ud af.


  • #33   6. nov 2014 Hej
    Se dette til info side 15
    http://www.qxcomponents.co.uk/tech.pdf

    Men det siger jo ikke så meget om din gl generator
    MVH KP


  • #34   9. nov 2014 Hej
    Hvorledes går det med dit generator projekt?
    MVH KP


  • #35   9. nov 2014 Afventer, har skrevet til det tyske firma jeg har købt den ved, og er ved at indhente et tilbud hjem på en herhjemme fra, så bliver det godt nok en magen til den gamle denso. Så kører pt med den gamle generater med laderelæet i fra den ny fra Tyskland..

  • #36   13. nov 2014 Nå lige en status opdatering for dem som er interesseret.
    Fik et godt tilbud på en ny generator hos refako herhjemme så den blev købt, sat på og det hele spiller.
    Har så i dag stået og leget lidt med de 2 andre jeg har til overs, den gamle og den defekte fra tyskland. Det der var galt med den gamle var en diode der var stået af og så kullene som var slidt helt ned. Enten så er det længe siden jeg sidst har rodet med dioder eller også laver denso nogle mærkelige indbygningsdioder.. For fandt først dioderne da jeg begyndte og udmåle da jeg ikke kunne finde dem efter jeg havde adskilt generatoren helt ad. De sidder så ude på bagsiden af generator ved siden af laderelæet på sådan en metalbro og ligner egentlig bare et lille faldt batteri som dem der sidder i nogle fjernbetjeninger..
    Den tyske generator virkede både laderelæet og dioderne på, så det har jeg monteret i den gamle jeg havde så jeg nu har en ekstra generator der virker. Ellers var der ikke meget godt at sige om den tyske (kina) generator jeg har fået.. Akslen er ca. 1mm tyndere end orginalen, og det kombineret med 2 lejer som holder de orginale mål gør jo at der er en del slør op og ned og så rammer blæserhjulet også i mod af og til. Der er brugt noget metal snor til at binde noget sammen med som også ryger ind i blæsehjulet og laver sjove lyde.. Hvorfor den så ikke lader ved jeg ikke, men der er nok et sted hvor de har glemt og forbinde noget i viklingerne eller spolen eller noget der er blevet revet af et sted.
    Konklussion: Lad være med og købe noget hvor der hverken står fabrikat og modelnr. på!

    Efter en del samtaler frem og tilbage mellem firmaet hvor jeg til sidst egentlig bare sagde at de kunne rende og hoppe, fordi jeg ikke vil bruge en formue på at sende generatoren tilbage til dem og så vente på deres leverandør skulle undersøge generatoren hvorefter de så måske ville vurdere at jeg havde ødelagt den og ingen penge ville få retur, så har jeg lige hørt fra dem i dag at de sender en ny som skal passe 100% på min bil, så er lidt spændt på at se om jeg får en magen til eller en anden model.

    En ting er sikkert jeg kommer ikke til at mangle generatorer til den type motor min bil kører med! hehe


  • #37   13. nov 2014 Hej
    Fint at alt gik til held - trods kvaler undervejs
    Det tyske firma har åbenbart ikke nogen god kvalitetskontrol siden den renorverede gen. kom frem til dig i den stand som du beskriver.
    Så bekræfter dine øvelser at en "trepolede" gen fint fungerer uden styre indgangen tilsluttet.
    MVH KP


Kommentér på:
Generator kul eller laderegulator købes hvor??

Annonce