{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.693 visninger | Oprettet:

Krumtappositionsføler defekt? Men motor kører fint alligevel {{forumTopicSubject}}

Hej

Nu er dette et lidt nørdet spørgsmål, men som jeg har det fået fortalt sidder der to følere (krumtappositionsføler og knastakselpositionsføler) som fortæller ECU'en hvornår motoren er i ØD.

Nu til spørgsmålene
1. Hvis krumtappositionsføleren er død, vil motoren så kunne køre videre fordi den får signalet fra Knastakselføleren?
2. Vil motoren køre godt eller vil man kunne mærke det ved at den ikke kompensaterer tændingstidspunktet, lidt død i det men ikke meget?
3. Eller opstår fejlen ved udlæsning med tester fordi at motoren ikke er startet, og at positionsføleren ikke får noget signal fra krumtappen?

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Krumtappositionsføler defekt? Men motor kører fint alligevel
  • #1   22. nov 2014 Normalt får du fejl på krumtapføler hvis motor er stoppet .. så får den som du siger ikke noget omd signal fra den og sætter fejl .. mange vag og opel laver fejl på netop denne måde. sikker også flere ..

  • #2   22. nov 2014 Har haft tester på min egen bil, en Seat samt en Opel, de meldte begge fejl, bortset fra Opel'en kørte som om de 70 heste var løbet fra den, min egen bil mangler måske lidt optræk (101 hk) men kører ellers fint, tænkte på om ECU'en havde sat et fast tændingstidspunkt fordi den måske ikke fik et signal fra Krumtapføleren,og derfor manglede optræk

  • #3   22. nov 2014 Har aldrig oplevet en fejl på OT føler bare fordi bilen ikke var startet.
    Hvis den melder fejl på OT føler så er der fordi der er noget i vejen med den.


    OT føler er for ØD og Knastføler er for at se hvilken cylinder er er ØD, altså hvilken cylinder der skal indsprøjtes brændstof i.

    Hvis din knast føler er i stykker skifter bilen højst sandsynligt indsprøjtnings procedure. altså i stedet for sekventiel indsprøjtning, til eks. hvor motoren laver indsprøjtning på alle cylinderne, altså gruppe indsprøjtning

    VAG har det med hvis du på et tidspunkt har haft lav batterispænding, så laver den en masse dejlige ligegyldige fejl, pga den lave spænding smiley

    1. Det kunne være meget muligt, hvis motoren den kan nøjes med at bruge det signal, fra knast i stedet. Dog vil din indsprøjtning nok ændres fra sekventiel til gruppe.

    2. Ja og nej. Måske ville du kunne mærke det på ydeevnen pga en ændrede indsprøjtning. kommer også an på hvilken motor, har gjort det på en Ford KA motor fra 1999. den var såmænd ligeglad om den kørte sekventiel eller gruppe.
    Dog skal det siges det var en motor i stativ, så ved ikke om det ville kunne mærkes på vej.
    Hvert fald ville jeg tro at din brændstoføkonomi vil stige.

    3.Som skrevet tidligere, ved hvertfald at VAG har det med lav spænding og fejl, fordi at den simpelthen skal bruge spænding til at kunne overvåge alle følere, og elektronik. eks. hvis du nu har haft tænding på for længe med nærlys på og spændingen er blevet lav. så vil du nok se måske 10 15 fejl på alt muligt som Klima, Abs, motorstyringsenheder osv osv osv. smiley


  • #4   22. nov 2014 En sur gammel golf 3 melder F.eks fejl på omdrejnings føler hvis bilen ik er starter, dog er det signalet fra Hall giveren der mangler ved stoppet motor

  • #5   22. nov 2014 Det har jeg aldrig oplevet smiley
    Men en Hall giver skal jo have spænding for at kunne fungere, så hvorfor melder den så fejl på den når den får spænding igennem hvilket viser at spolen er okay?


  • #6   22. nov 2014 Min egen bil er en Seat Toledo fra 99
    Jeg må måle Hall giveren med et oscilliskop eller et multimeter med AC, kan jeg forstå, det gælder vel begge givere hvis der er tre ledninger på. (Hall giver)
    Måske kan tester (Delphi) lave en live test af giveren, når motoren er startet.
    Det bliver jo spændende om den bliver lidt kvikkere hvis det viser sig at giveren er defekt.
    Det må være krumtap føleren du kalder OT giver?
    for hvis Knast føleren er død, vil der vel ikke være tænding/gnist på bilen.
    Og man kan vel ikke ohme en Hall giver?


  • #7   22. nov 2014 Cole den får jo 5volts spænding når der er tænding på men intet signal tilbage, derfor melder motor ecu fejl på den

  • #8   22. nov 2014 Jeg vil give Colle ret i #5.
    Hvorfor melder den så ikke fejl i knastføleren, den er jo også en hallgiver.


  • #9   22. nov 2014 Logisk nok Kasper smiley har bare aldrig set det smiley den er er OT føleren er krumtaps føler hvis deb er i stykker sp er der Inge. Gnist.
    Hvor knastføleeen er til indsprøjtning.


  • #10   22. nov 2014 Mht min sammenligning er der ik knast giver i en golf 3 smiley

  • #11   22. nov 2014 Nej nej self ikke Kasper smiley



  • #12   22. nov 2014 Altså hvad er dit problem torpedo? Er det fordi at bilen ikke kan starte eller hvordan?

Kommentér på:
Krumtappositionsføler defekt? Men motor kører fint alligevel

Annonce