{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.962 visninger | Oprettet:

rulleomkreds - speedo viser for meget {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Når jeg køre ca 110 km/t på speedometeret, så køre jeg på GPS kun lige under 100.
Har så fundet ud af at rulle omkredsen på min nuværende hjul er 180 cm, og std. rulleomkreds på min bil er 185 cm.

Kan de 5 cm skyldes at der er 10% afvigelse fra min speedometer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  rulleomkreds - speedo viser for meget
  • #1   27. nov 2014 Det kan det sagtens. Du kører osse flere KM på dit speedo end du reelt gør hvis dine hjul er mindre. Min Fnat har den korrekte rullediam fordi jeg har en ven som er dækpusher. Og helt op til 160km/t passer speedo i.fht. GPS.

    jo mindre dine hjul, desto flere KM og KM/t kører du ifølge dit speedo.


  • #2   27. nov 2014 Der er en lille fejlvisning i speedometeret fra fabrikken. De skulle jo nødig kunne anklages for noget, fordi bilen har vist for lidt fra fabrikken af, og man derfor har fået en fartbøde.

    Men ja det er nok årsagen til at fejlvisningen er større end normalt.


  • #3   27. nov 2014 Ved godt at der normalt er en lille misvisning, men syntes bare at det er lidt meget med 10 %, og så tænker et bare at hvis jeg satte den rigtige størrelse på, om det så ville passe lidt bedre?

  • #4   27. nov 2014 Mener faktisk de må vise op til 10% fra fabrikken selvf 10 for meget men det der er slet ik unormalt


  • #6   27. nov 2014 kjærsgaard . + - 7% V. 90kmt er det tilladte fejlvisning

  • #7   27. nov 2014 Erik A

    Er du sikker på det? Mener bestemt at have hørt, at speedometeret under ingen omstændigheder må vise for lidt.


  • #8   27. nov 2014 Ebbe .. Muligt .. Men det er 7% det må vise forkert .. Kan godt være det kun må vise for meget

  • #10   27. nov 2014 okay 7 eller 10 hvad fan men ved i hvertfald det bare skal være for meget det viser det andet er ik tilladt smiley

  • #11   27. nov 2014 Det skal jo bare regnes ud!!!!

    180cm /185 cm= 0,97 * 110 Km/h = 107 KM/h det vil være forskellen hvis du sætter dæk på med en rullediameter med 185cm.

    Så nej det er ikke hele årsagen.

    Men du kan jo lige skrive hvilke dæk størrelse du kører med. Så kan du vælge en anden type med endnu højere rulle diameter.

    Hvilken rulle diameter skal du have:
    110 Km/h / 100 Km/h = 1,10
    180cm * 1.10 = 198cm
    Dvs. du skal op og have en rulle diameter på dine "nye" dæk på ca. 195 for at kompensere for din misvisning på dit speedometer.

    Nu kan jeg så se i din profil at du kører Opel, de var jo i en periode kendte for at have kæmpe afvigelser på deres speedometer visning, Så galt at de var til gene for andre trafikanter smiley

    Jeg vil gætte på at du kører når noget der ligner: 165/65/14 (179,1) og du skal op i en noget større størrelse hvis du skal op på den rette rulle diameter.
    Eks.: 185/75/14 (198,9) eller 185/70/14 (193,1) hvis denne størrelse kan passe på dine fælge.

    Eks. Svigerfar havde for mange år siden en Vectra fra 1998 (Mener jeg det var) hvor han havde en post-it med en konvertering tabel. Der var langt over 10% fejl visning.

    /Steffen


  • #13   27. nov 2014 Før du begynder at smide penge efter dæk med større rullediameter, skulle du undersøge, om der er forskel på antal km mellem GPS og Km-tælleren, fremfor hvad speedometeret viser.

    Men egentlig er det jo evig ligegyldigt, da du jo har GPSen, at køre efter - og den er så godt som 100% nøjagtig - og når du ved speedometeret viser så og så for meget, er det jo nemt at indstille sig efter det.

    Jeg har selv smidt en gearkasse med ca 17% højere gearing i min egen bil for at få den til at køre længere på literen og støje mindre pga. færre motoromdrejninger.

    Det giver ikke højere topfart eller lavere accelerationsevne, men ca. 10 % lavere benzinforbrug - og jeg skulle alligevel have skiftet kobling smiley


Kommentér på:
rulleomkreds - speedo viser for meget

Annonce