{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.003 visninger | Oprettet:

Syn af 'grimme skiver' {{forumTopicSubject}}

Hej Forum,
Min mekaniker fortæller mig at det kan blive svært at få mine bremseskiver igennem næste syn.
Min bil har holdt meget stille og har derfor mærker på skiverne efter bremseklodserne.

Er det noget jeg kan/skal slibe væk eller kan det bremses væk?
Og er det overhoved et problem, for den bremser meget fint og trækker ikke til hverken højre eller venstre.

på forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syn af 'grimme skiver'
  • #2   26. maj 2015 Det skal vel bare bremses væk...?
    Den kan ikke synes med rust på skiverne, så vidt jeg er informeret..


  • #3   26. maj 2015 Han sagde der var rigeligt med slidlag, men det kan være de kanter der bliver talt om. Kan man klarer noget med en vinkelsliber eller vil det føre noget negativt med sig?

  • #4   26. maj 2015 Det med at bremse det væk... Er det slemt nok, kan sådan en omgang opbremsninger ødelægge både skiver og klodser in no time...
    Så det smarteste er at tage en roterende stålbørste på en vinkelsliber og give dem en tur...


  • #6   26. maj 2015 Der må højest være 10mm rustkant på skiverne, at der er mørke afmærkninger af bremseklodser på bremsefladen fordi den har stået stille, har ikke noget at sige. Så længe de ikke kan måles på bremseprøvestanden.

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #7   26. maj 2015 jeg var til syn med aygoen der var der rust på skiverne så den gik ikke igennem så der må ikke være rust på dem satte nye på man kan slibe dem med en vinkel sliber men det skal være en siaflab skive den med sandpapir der ligger i skiver hen over hinanden

    af med kaliberen og bremse åg i med hjul boltene med 14 mm møtrikker som "skive" start bilen anden gear og slib det bliver rigtig godt hvis der er nok stål tilbage


  • #8   26. maj 2015 Rene

    Smart idé... Men hvad med bagskiver? Og så snart forhjul drejer uden baghjul, så plejer der at tænde ABS lampe for fejlkode. Den bliver bilen ikke nemmere at syne med...;)


  • #9   26. maj 2015 Nu er bremseskiver normalt ikke det dyreste eller mest besværlige at skifte på en bil, så jeg ville købe nye skiver + klodser, så det ihvertfald ikke er det den dumper på og man alligevel skal til at skifte.

    Af og til har jeg endda pillet dem af og monteret de gamle igen, da de sådan set ikke fejlede noget (bare husk at montere klodser og skiver på samme sted igen), men jeg har bare ikke orket at diskutere petitesser med div. højhellige synsmænd, der skal have opfyldt deres statistik.

    Har så oplevet at når de ikke kan finde bremsefejl, er de endnu mere grundige mht. at finde de mindste ubetydelige rusthuller og pointere dem.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #10   26. maj 2015 bag skiverne kan du også slibe på den måde når du sætter vinkel sliberen på drejer rotationen skiverne så det bliver 100 % jævnt slebet såfremt i fald man kan finde ud af at bruge en vinkel sliber

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #11   26. maj 2015 mht til fejl kode på abs havde jeg en polo 6 n med defekt abs føler i et af bag hjulene da jeg skifted den og kørte en tur forsvandt den fejl melding af sig selv

  • #12   26. maj 2015 Bagbremserne er netop ordnet så de burde være i vinkel. Grunden til jeg spørger var mere for at gennemskue om han bare kunne se sit snit til at tjene lidt ekstra penge eller det rent faktisk var dumpegrund så jeg lige så godt kunne lade være at prøve til at starte med.
    Vi taler om en Focus så bremser er nok ikke den dyreste reservedel nej, men da de ikke er slidt ned ville det måske også være lidt spild.


  • #13   26. maj 2015 Rene L, der må gerne være rust på skiverne. Op til 10mm rust kant, både yderst og inderst. 10 mm beregnes der fra hvor en ny klods ville slide. Så hvis dine skiver på din Aygo var blevet dumpet, er det fordi der var over 10mm rustkant.

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #14   26. maj 2015 nej der var tæring inde på skiven ca midt i det er kranen der kører i den til daglig og hun bær de rundt så derfor var der tæring

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #16   27. maj 2015 Rasmus R det tager ca en time når bilen er løftet op men det kræver selvfølgelig man kan lave bil

  • #17   27. maj 2015 ellers vis du vil have nye skiver og klodser til i for på den så gør som os andre der køre tysk smut in på bildelshop.dk og køb nye dele der er de meget billige

  • #18   27. maj 2015 Bremser man ikke bare rusten af?.
    Jeg har også prøvet og lade bilen stå i 14 dage... Og den smule rust forsvinder jo første gang man bremser.


  • #19   27. maj 2015 Ja det er ikke dén slags rust der er tale om her, den her slags bliver vidst ikke bare bremset af så nemt.

    @Steffen den hjemmeside giver intet resultat?


  • #20   27. maj 2015 Ville det nemmeste ikke bare være at smide nye skiver på? smiley vi snakker trods alt også sikkerhed og ikke bare det at få den synet så du kan køre 2 år mere.

    Hvis skiverne er tykke så gør som 438 siger smiley

    Så stor en udskrivning er det altså heller ikke.


  • #21   27. maj 2015 Jeg gad godt se et billede af det.

  • #22   27. maj 2015 Synshaller er forskellige i deres vurdering...
    Så kør du bare til syn i første omgang...

    Jeg fik denne bil ind, og den bremsede fint i bremsestanden ved synshallen..
    Den havde ingen kant på skiverne, men selve bremsefladen var piv rusten..og med små sporriller i....

    Det blev renset af, og på måden med meget grov slipepude på en excentersliber, mens jeg drejede rundt på skiven, efter bremseklodser var afmonteret.
    Og de samme bremseklodser blev smurt op og monteret igen, da de var rustet fast i bremseåget..
    Og bilen røg lige igennem syn bagefter....
    Synsmanden sagde endda til ejeren af man bare lige kunne slibe skiverne af med et stykke sandpapir... smiley

    Jeg ville bare ikke kunne acceptere dette hvis jeg var synsmand, da det ikke var nok at slibe rust af skiver, da de yderste klodser jo sad fast i begge sider, og INGEN bremsevirkning havde de overhovedet,, men på indersiden var skiverne blanke som en barne rumpe...

    Og til dem der siger det lugter lidt af nærringe, vil jeg da sige at det behøver nu ikke lugte af nærrghed.
    I dette tilfælde ville det jo koste ejeren ca. 2200,-kr. i dele, og arbejdet er jo næsten det samme.
    Da det jo ikke var nødvendigt at afmontere bremseåget, som hvis skiven skulle skiftes..
    Men regelmæssig service kommer man jo også langt med... smiley

    Fejloversigt
    6 nærlyslygte, fejljusteret, venstre
    5 bremseskive, bremseflade, tæret, bag, udvendigt, begge


  • #23   27. maj 2015 Ja delene ville koste omkring 1000 kroner og medmindre det er ekstremt nemt har jeg ikke nogen erfaring med at lave det selv. Jeg tror jeg sliber på skiverne og kører til syn, og så må jeg tage den om hvis han ikke mener de er forsvarlige. De bremser sgu fint, for jeg er på ingen måde villig til at gå på kompromis med sikkerheden.

  • #24   27. maj 2015 Hvis der en kant, så kan du bare slibe den væk med en vinkelsliber, mens du drejer skiven.
    Måske du ikke engang behøver andet end at afmontere hjulet...

    Som andre også foreslår....

    Den med 10mm kant er utopi, da en skive sjældent må blive slidt så meget..
    Nogle skiver har jo kun eksempel et nyt mål på 20mm. tykkelse, og minimum er måske 17 eller 18 mm. så kan ikke lige se hvor de 10 mm. skulle komme fra, hvis der er nok skive tilbage på din bil, og klodserne ikke er under minimums mål..
    Så slib du bare kanten af, eller bare lad helt være..., din mekaniker er jo nødt til at sige noget, så du ikke bagefter bliver sur på ham fordi han ikke har sagt noget... smiley


  • #26   27. maj 2015 Forstår ikk at man tager chancer med noget så vigitigt som bremser.
    Det jo ikk kun for din skyld de ikk syner dårlige bremser.
    Måske man burde tænke på sine med mennesker.


  • #27   27. maj 2015 Nu skal man jo heller ikke gøre det værrer end det er...

    Bilen har jo ikke været til syn endnu....


  • #28   27. maj 2015 Jeg mente også bildeleshop.dk

  • #30   27. maj 2015 Buggi Boy.

    Hvad snakker du lige om? Der står i vejledningen for syn af køretøjer at der må være 10 mm rustkant. Og der menes selvfølgelig ikke dybden på rust kanten.


  • #31   27. maj 2015 Henrik C

    Tingene høre som reglen sammen i sidste ende...

    Hvis jeg så nogle skiver med 10mm. rustkant ud over skivens tykkelse, så kan skiven sgu ikke overholde sine mål længere..
    Og samtidigt, så må det være MEGET længe siden at der er udført service på sådan en bil, og så kan vi jo begynde at snakke om uansvarlighed..

    Men 10 mm. helt ærligt..., måske du skulle læse hvad jeg skriver....

    10 mm. rustkant, så ender det jo med at klodserne ikke kan ramme skiven til sidst.... pga. rustkant....
    Der er jo ikke engang flere centimeter tykkelse på belægningen på de fleste bremsekloidser fra ny...

    Og jeg snakker om dybden i forhold til skiven, og ikke bare på yderkanten af skiven...
    For hvis det er yderkanten af skiven du snakker om, så havde debatten jo været mere ligegyldigt... og ikke et debatemne..... da det er uden betydning da det ikke har en indvirkning på bremseevnen når det er på yderkanten, forstå mig ret....


  • #33   27. maj 2015 Tommy A

    Ja det kan godt være at loven er sådan, men har endnu ikke mødt en bil eller synsmand hvor det har været et problem...
    Så længe der er anlægsflade til selve bremseklodsen..

    Hvis vi snakker om tykkelsen på skiven, og det er det jeg skriver om, da jeg aldrig har mødt eller stødt på problemer i diameteren...

    Men nu skrev han også i #3 følgende, hvor han jo skriver yderst og inderst,, og det kan ikke ligge i diameteren på skiven. (derfor kommenterede jeg det.) smiley

    #3
    Rene L, der må gerne være rust på skiverne. Op til 10mm rust kant, både yderst og inderst. 10 mm beregnes der fra hvor en ny klods ville slide. Så hvis dine skiver på din Aygo var blevet dumpet, er det fordi der var over 10mm rustkant.


  • #34   27. maj 2015 Kig nu lige på tegningen inde på vejledningen for syn af køretøjer, på trafikstyrelsens hjemmeside. Der står det beskrevet.

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #35   27. maj 2015 buggi

    der var tæring MIDT på skiven pga af for lidt brug af bremsen


  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #36   27. maj 2015 et par nye skiver koster 300 kr-.. hvad er problemet?

  • #37   27. maj 2015 LaugeRS

    Ok, vidste ikke du havde fået at vide hvilken bil der er...

    Han skal jo nok betale arbejdsløn oveni, da han jo skrev at viden ikke var så stor... ;-)'


    Rene L

    Ok men det var ikke din bil jeg hentyede til, men spørgerens bil..

    Men det er oftes sådan at ved normalt brug af en bil, så skal bremse skiver nok holde sig blanke, uanset hvor meget eller lidt man bremser.. hvis man vel og mærke får udført korrekt service, mindst en gang årligt... smiley


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #38   27. maj 2015 Buggi

    ingen regel uden undtagelse kigged også lige en ekstra gang da jeg så rusten ikke normalt det kommer midt på skiven


  • #39   27. maj 2015 #28 Tak for tippet - jeg har netop købt nogle håndbremsekabler derigennem, som jeg umiddelbart ikke kunne finde billigere på E-bay, selvom autodeleshop.dk åbenbart er et tysk firma kaldet: "autodoc GmbH" smiley

  • #40   27. maj 2015 #39 det var så lidt

  • #41   28. maj 2015 Ja den virker virkelig god den side, men nu havde jeg pludselig valgmuligheder for hvilke klodser jeg vil have og til vidt forskellig pris. Hos THansen var der kun én mulighed og den var jeg trug ved haha

  • #42   28. maj 2015 #41 ellers kan du vælge at lade shoppen gennemgå din ordre og kontrollere at du har bestilt de rigtige dele - så bliver ekspeditionstiden bare 1 dag længere - og du kan også mod et mindre gebyr få en udvidet returret.

    Må indrømme at jeg ikke går så meget op i mærker, men vælger som regel det billigste, medmindre jeg har erfaret at det ikke dur.


Kommentér på:
Syn af 'grimme skiver'

Annonce