{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.641 visninger | Oprettet:

Kabinevarme BMW E 46 {{forumTopicSubject}}

Jeg har en bmw e46 323i fra 1999. Den har klimaautomatik, men der er lidt bøvl med det.
Problem - som vejret er lige nu, mellem 5-15 grader, har den problem med at holde kabine temperatur stabil og varm nok. Ved opstart fra kold, kommer der ret hurtigt brandvarm luft ud. Efterhånden som køreturen skrider frem, forsvinder varmen og meget ustabil. Idag ved kørsel på motorvej, er varmen sat på auto og hele 30 grader bare for at holde lidt varme i kabinen.
Motortemperatur står snorlige i midten som den skal og svinger ikke.
Ved opstart fra kold, kørerblæser op som den skal og dæmper den efterhånden som bilen bliver varm. Men når bilen så er gennemvarm, går der kuk i det. Så er det giga svært at hive varme ind i kabinen - jo, hvis jeg smider temperaturen på max, så kommer det.
Noget der har prøvet noget lignende og løst gåden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kabinevarme BMW E 46
  • #1   27. maj 2015 Hmm måske hænger dine vandventiler ind til varmeapp.
    Prøv at give dem et lille dap med enden af en skruetrækker.


  • #2   27. maj 2015 Hvornår har du sidst fået lavet service på din aircondition?

  • #3   27. maj 2015 Servicebog siger 6 mdr og alt ok

  • #4   27. maj 2015 Min er til gengæld ikke god til at varme op fra kold, faktisk bare dårlig til det, men de følere der sidder i kabinen, ved betjeningspanelet og oppe i loftet, har du en gang imellem blæst dem rene, er der egentlig en solcensor oppe på instrumentbordet i en 99er ? Ved ikke om den kan spasse ud...

  • #5   27. maj 2015 Alt er rent.
    Hvis du har kold luft i starten - må det fælles problem jo være et eller andet der regulerer kold/varm.
    Er der nogen der ved, om vandet cirkulerer anderledes ved opstart til den er driftsvarm ? For så må det ifølge min logik, er IKKE expert og prøver ikke på det, være den vandventil eller noget lignende der kan være i udu enten den ene vej eller den anden ?


  • #6   27. maj 2015 Der sidder jo en vandventil med en solenoid som kan lukke helt for varmen, hvis du om sommeren sætter den på max køl, så vil der ikke cirkulere varmt kølevand gennem varmeapperatet, så kan den køle mere, om den på samme måde åbner fuldstændig når kold, ved det ikke, har lidt en mistanke med min at kølevandet bare ikke cirkulerer nok, evt vandpumpe eller noget, for kan starte bilen og køre afsted og hurtigt få varme på, men ikke i tomgang, hvis jeg skruer temp op max går det hurtigere ved tomgang, men ikke noget der imponerer.. Og jo, den cirkulerer jo til at starte med kun kølevand rundt i blokken og ind i gennem varmeapperatet for hurtigere at varme en kold bil op, så åbner termostat og leder gennem køler for klart nok ikke at overophede.

  • #7   27. maj 2015 Det kan vel egentlig også være selve betjeningspanelet som har en fejl, burde måske nok kunne findes ud af ved hjælp af en tester ..

  • #8   27. maj 2015 Ingolf?? Hvilke. Bil har du selv??

  • #9   27. maj 2015 Jeg har en 98er e46 328 med klima..

  • #10   27. maj 2015 Ingolf, dit problem lyder til at være et udluftningens problem, eller en termostat der står åben....

    Hvad angår kabine temp sensor, så menes jeg ikke at det sidder nogen i loftet.. Der sidder kun den ene som sidder i panelet.. Og solar sensor kom hvad jeg ved af, først på de faceliftet..


  • #11   27. maj 2015 Havde et lignende problem med min e39 med dobbelt klima. Det var en dobbelt ventil, der sidder i motorrummet, i venstre side, på slangen ind til varmeapparatet.
    ved ikke om det er det samme på e46



  • #12   27. maj 2015 Min får normal arbejdstemperatur, ikke en åben termostat, ved nu ikke med udluftning, kan da være, men hvisler ikke eller noget, sidder sådan et lille gitter ved betjeninghalløj til soltaget, men er måske Ingen sensor bag den ? ? Monterede en gang et klimaanlæg i, tja, var nok en 02 318ti, og da var for solsensor i, men er nok rigtigt de skal være lidt nyere ..

  • #13   27. maj 2015 Den gril i loftet ved soltaget er til den indbygget telefon...

    Min er også en 99 og har ikke solar, men min forældres er en 04 og den har...

    Jeg havde store problemer med luft i systemet, fordi den ikke var udluftet ordenligt. Og det kunne ikke høres...

    Jeg havde varme når man kørt på motorvejen, men i tomgang forsvandt det... Efter jeg fik den udluftet kunne jeg virkelig mærke forskel på hvad jeg troede der var varme... Nu bliver det så varmt at man ikke kan holde ud, at have hånden foran i mere end et pr sekunder..


  • #14   27. maj 2015 Okay, jeg prøver at arbejde med mere udluftning, tak Martinez smiley

  • #15   27. maj 2015 Men hvad angår udluftning, så er det jo ikke noget der kommer fra den ene dag til den anden...

    Luft i systemet, vil komme i forbindelse med at man har fået udført arbejde på system... Eks ved at pille en køler slange af...



  • #16   27. maj 2015 Min har altid været dårlig til at varme, har haft den 3 år, og skiftede kølervæske i efteråret måske, synes jeg var omhyggelig med at lufte ud, men måske der stadig er lidt, men derfor tænkte jeg jo også at det var dårlig cirkulation ..

  • #17   27. maj 2015 Det er et meget udbredt problem på e46 med luft i systemet.. Og det skuldes at varme radiatoren sidder som noget af det højeste punkt i systemet...

    Det er vigtig at hæve fronten på bilen når med udlufter...


  • #18   27. maj 2015 jeg havde læst af fronten skulle op, havde jeg også, men kan jo prøve igen, og prøve at få den endnu højere op, kunne jo være det hele tiden har været galt..

  • #19   27. maj 2015 Undskyld alle stave fejl... Det er en blanding af smart phones stave kontrol, og mine fede tommelfingere.. Hehe..

  • #20   27. maj 2015 Kan sagtens finde ud af hvad du mener smiley

  • #21   28. maj 2015 Hej Bent...

    Undskyld for at jeg lige fik din tråd på et sidespor...

    Hvad ang dit problem, er det så kun i auto mode, at den lavet kukkuk eller er det også i manuel??



  • #22   28. maj 2015 Både auto og manuel

  • #23   28. maj 2015 Men hvis du køre 32 grader ( max temp), så varmer den fint???

  • #24   28. maj 2015 Ihvertfald det bedste den kan smiley

  • #25   28. maj 2015 Okay.. Og hvor varmt bliver luften så,?? Brand varm eller bare sådan lidt varm??

  • #26   28. maj 2015 Så må det blive rigtig varmt

  • #27   28. maj 2015 Okay....

    Lad os antage at din termostat virker og at du ikke har luft i system, da bilen godt kan varme...

    Din vandehane ventil som nogen kalder den, må jeg formode virker... Det er en on-off ventil. Så hvis den var gået stuck i lukket position, ville du slet ikke have varme..

    Dit klima panel beregner hvad den skal ved hjælp af følgende input:

    Udendørs temp
    Vand temp
    Heater core temp
    Evaporator temp
    Kabine temp.

    mit udgangs punkt, ville være at kigge disse forskellige sensor igennem..

    Det letteste, ville være at smide en tester på, men ellers må du ud og måle med et multi meter..


  • #28   28. maj 2015 Det mærkelige er jo, at indtil motoren er rigtig driftsvarm fungerer det jo ok.

  • #29   28. maj 2015 E46'erens modstand til blæsermotor er en typisk svaghed.
    Skiftede den på min egen da den en dag pludseligt ikke ville varme og/eller køle. Smed altid bare samme varme ind i kabinen.
    Min fars gik også - Hans varmede kun nogen gange ordentligt. Andre gange ikke.
    Mit bud er modstand til blæsermotor. Også kaldet pindsvinet smiley
    EDIT: Det er altid varmen som tager livet af modstanden. Et typisk tegn er at den gerne vil køle/varme indtil bilen bliver godt varm. Så står den af.
    Passer jo meget godt på din beskrivelse..


  • #30   28. maj 2015 Synes nu mest at tegn på fejl på modstand er at den kun kan køre på højeste hastighed ?

  • #31   28. maj 2015 Blæseren fungerer så godt nok hele tiden - kan stoppe den og fuld blæs på - også når den er varm

  • #32   28. maj 2015 Puh, det er godt nok nogle år siden, men mener ikke min blæser kørte på højeste hastighed.
    I forhold til det med at stoppe og sætte blæser igang igen, det kan godt være det måske udelukker modstanden. Ville lige påpege at det måske kunne være den. Har ofte oplevet det var den del som gav op i forbindelse med klima smiley


  • #33   28. maj 2015 Som de andre også nævner, så er blæser modstandens formål, at ændre modstanden og der ved give det forskellige hastigheder på blæseren... Den har ingen indflydelse på varme eller kulde... Hvis modstanden er dårlig, vil man kunne opleve at blæseren står og fluktuerer, eller at den ikke køre ved nogle hastigheder...



    Det jeg lige tænker er, hvis nu den heater core sensor tror, at vand temperaturen er Højer end den i virkeligheden er, at det kan give lidt bøvl...

    Det samme kunne gælde for kabine temp sensoren.


  • #34   28. maj 2015 Fandt den her - det gør jo ikke tingene lettere.
    Men gode input fra Jer alle - vender tilbage med løsningen

    http://blog.bavauto.com/12282/bmw-and-mini-diy-no-heat-diagnosing-heater-problems-how-to-diagnose/


  • #35   28. maj 2015 Og hvorfor tror du det tyder på det???

  • #36   17. jun 2015 Vandventil skiftet og problemet løst

Kommentér på:
Kabinevarme BMW E 46

Annonce