{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
789 visninger | Oprettet:

Torx skruge {{forumTopicSubject}}

Hjælp!?? Volvo 855 T-5. Jeg er igang med at tage et dæksel af min gearkasse men der er en blot jeg ikke kan komme så godt til da forbro er i vejen og jeg har meget respekt for jeg ikke gør den rund?... Hvorfor tænkte Volvo ikke lige 20 år frem i tiden!?? de lorte Torx gør mig sindsyg de jo rustet op! Der skal så lidt til og så er runde!... Men nogen der har gode tips til hvordan jeg løsner den? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Torx skruge
  • #1   29. jun 2015 kan du ikke give den et dask med en hammer og majsel på kanten så den måske går løs

  • Emil Ø
    Emil Ø Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 876
    #2   29. jun 2015 Varme og smørelse virker altid godt og så være sikker på den sidder helt inde selvfølgelig

  • #3   29. jun 2015 Hej
    1. Rens hullet for snavs
    2. Anvend en frisk torx bit
    3. 100% lige på evt monteret direkte i en mini 1/4" skralde
    4. Arranger noget bagstøtte på skralden
    5. Drej CCW med et fast og sikkert greb

    Iøvrigt er TOrX skuer noget af det bedste der er opfundet af en snedig japaner som sytes at RIBE skruer er noget som fanden (Richard et eller andet har fundet på i vrede)
    Mvh KP


  • #4   29. jun 2015 Jeps - rens hovedet i torxen grundigt op med WD40 og trykluft, og brug så den rigtige størrelse Torx.
    En Torx passer stramt - man kan tydeligt mærke om det er "Go" eller "No-go"
    Desværre er det ud til på dit billede at du allerede har haft en forkert størrelse torx i, gribefladen virker til at være kvæstet pga det blanke genskin.
    Måske er det bare billedet der snyder - held og lykke.


  • #5   29. jun 2015 Nej kan ikke komme til med mejsel

  • #6   29. jun 2015 Prøver lige at ranse hullet godt og finde en perfekt bit

  • #7   29. jun 2015 Bank i kanten af den er hak med en stor flad skruetrækker

    Og tip så din skruetrækker en smule og bank igen til den løsner sig

    Virker næsten altid medmindre din skruetrækker ikk holder


  • #8   30. jun 2015 Evt. tager du en vinkelsliber eller fil og laver to parallelle kanter, så du kan angribe den med en fastnøgle smiley
    Varmer den samtidig også lidt op - og det hjælper også på at løsne den.


  • #9   30. jun 2015 Går det helt galt, så bank kanten på dækslet flad, så kan du komme til med en rørtang rundt om siderne på skruen...

  • #10   30. jun 2015 Og hvis alle tingene ikke virker, så bare en anden gearkasse på.. smiley smiley

  • #11   30. jun 2015 #10 - det ville jeg næsten også sige, da det som regel ikke kan betale sig at reparere ret meget på en gearkasse, før en brugt havde været billigere og nemmere - og så lige smide en ny kobling på samtidigt, så er man garderet.

  • #12   30. jun 2015 Ole B

    Der har du sgu misforstået noget... Nej, det kan ikke betale sig at sende gearkassen til reparation, for det er ofte dyrere end at købe en brugt... Men det kan satme godt betale sig at gøre det selv, kan jeg love dig for. Det koster mig 300 kroner, 5 timer plus en flydende pakning at skifte synchromech på mine biler. En brugt kasse løber op i 4-5k...


  • #13   30. jun 2015 438HK Biturbo Galant 4x4:

    Det kræver jo så også at man ved hvordan man gør det. Ellers så kan man sq hurtigt gøre mere skade end gavn


  • #14   30. jun 2015 det billiger at skifte den føler på gearkasse men kan få det af hvis jeg tager gearkassen af men så der bare mere arbejde og jeg har ingen lift


  • #15   30. jun 2015 #12 hvis der er noget galt med en gearkasse, så er det som regel fordi den:
    1. har kørt mange kilometer
    2. med for lidt eller uden olie
    3. blevet dårligt behandlet

    Derfor kan det næsten være omsonst at skifte synchromechen, når tandhjulene også er slidte eller har taget skade - derfor er det ofte billigere at finde en anden brugt gearkasse - eller en hel bil med få km.

    Selvfølgelig kan der være biler, hvor alle gearkasser har en bestemt skade, de alle får - og så må man ned i dybet.


  • #16   30. jun 2015 Ole B
    Lyder som om du ikke hvad, hvad du snakker om...
    En synchromech kan gå i stykker pga et enkelt forkert gearskift. Der behøver ikke være andet galt med gearkassen. Så går der også lejer. Skifter man det, kan kassen køre i flere tusinde km endnu uden at slå en prut forkert. Tandhjul bliver sgu ikke slidt bare sådan uden videre...
    Og bare fordi du køber en brugt kasse i stedet, kan du umuligt være sikker på, at den ikke er i endnu dårligere stand, end den du havde i forvejen..

    Jeg tjener ok penge på sådan nogle kunder, som tænker på samme måde som dig. Sælger dem en brugt kasse, tager deres gamle i bytte, skifter dele til få hundrede kroner og sælger den bagefter...

    Kan du egentlig sætte en Polo 6N gearkassefejl på denne liste, du har lavet der?


  • #17   1. jul 2015 #16 Biturbo - det er klart at hvis du ved hvad du har med at gøre, forstår at skaffe og skifte de rigtige dele, kan man sagtens reparere en gearkasse - og også til fornuftige penge.
    Men en alm. lægmand kan kun gøre mere skade end gavn ved at begynde at skille en gearkasse ad - og det har du med garanti også oplevet mere end en gang. Udvendig rengøring må de gerne nøjes med - men mange går lige til værket smiley


  • #18   1. jul 2015 Ok, enig...

  • #19   1. jul 2015 Sender den på et Volvo værksted så må de pille den gearkasse ud

  • #20   19. jul 2015 Nu har købt dele til gearkassen og hvis det ikke hjælper har jeg skaffet en ny gearkasse

Kommentér på:
Torx skruge

Annonce