{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.547 visninger | Oprettet:

JCT
JCT
Tilmeldt:
18. nov 2011
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 67

Astra klimaanlæg køler ikke {{forumTopicSubject}}

Fik lavet service på klimaanlæg (ikke aircon). Det viste sig at der kun var 20 gram på selvom der burde være 700. Efter opfyldning og hvor maskine sige at systemet et tæt så vil den ikke køle.
Kan det være andet en kompressoren der er helt død? Evt noget med at den skulle slå til fra selv hvis der ikke er kølemiddel på?
På forhånd tak for hjælpen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Astra klimaanlæg køler ikke
  • #2   5. jul 2015 Tester på og læs fejl/parametre ud.

  • JCT
    JCT Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 27 Svar: 67
    #3   5. jul 2015 Se jeg havde også læst mig frem til at der sidder en magnetkobling på den. Skal siges at der blev påfyldt kølemiddel på et Bosch service værksted. Dog virkede mekaniker ikke som om han vidste ret meget om en astra g coupe fra 2001.
    Kan en tester sige noget om klimaanlæg på sådan en gammel bil?


  • #5   5. jul 2015 Funktionsprincip er det samme på en lamborgini og en astra.
    Mener astraens diagnose kan vise parametre, trykventilens tryk. F.eks...
    Men prøv og mål på kompressorens kobling, om den får 12 v ved stik, eller om den klikker.
    Hvis der kun var 20g på til start er der nok en utæthed et eller andet sted, medmindre det er 6 år siden eller mere der sidst blev fyldt på


  • #6   5. jul 2015 Hej
    Der undslipper hele tiden kølemiddel fra AC anlægget.
    Husk gennem vinteren som minimum at lade anlægget i drift min 2 minnuter hver uge. Dete for at oloevæde den keramiske tætning på kompressoraksel.
    Den store utæthedssynder er dog kondenseren som tæres udefra af salttåge gennemvinterkørsler + slag fra opfløjne sten.
    Lad din AC mekler først fylde N på og test efer en uge om trykket stadig er intakt. Og hvis ikke skal de ny kondenser og tørrer på. Det er meget sjælden at kompressoren går sønder. Køretøjets automatik afbryder for kpbæingen ifald der mangler tryk på anlægget. Så vær omhyggelig med testproceduren så der ikke sker yderlig skade
    Jo AC er en go ting at have til rådighed men dyrt at vedligeholde.
    M.v.h. KP


  • JCT
    JCT Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 27 Svar: 67
    #7   5. jul 2015 #Karsten P
    Dejligt med et super svar. Ja har altid vedligeholdt mine biler med Airconservice. Har kun haft denne bil siden februar måned og har efterhånden fundet ud af at de tidligere ejere i bund og grund har taget lidt for let på service. Den blev importeret i 09 og tror aldrig klimaanlæg er blevet serviceret. Mekaniker sagde dog også at min kondenser var tæret godt i bunden og måske kunne finde på at revne når der atter kom fuldt tryk på systemet. Men han tjekkede helt sikkert ikke det med magnetkoblingen. Konstaterede blot at den ikke kølede efter at den var genopfyldt sagde at min kompressor var færdig og tappede kølemiddel af igen. Tilbød dog en nærmest fast pris på et par timers arbejde hvis han skulle installere nyt og jeg selv kom med delene. Men ved ikke helt om man skal bruge ham hvis han ikke engang tjekker magnetkoblingen som der kan findes som reservedel


  • #8   6. jul 2015 #JCT

    Var det Bosch Car Service i Børkop?

    Mvh
    Michael


  • JCT
    JCT Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 27 Svar: 67
    #9   6. jul 2015 #Michael
    Det var det ja smiley
    Har du erfaringer med dem også?


  • #10   6. jul 2015 Hej
    Har repareret aircon i mange år og kun meget få gange oplevet at kobling på kompressor er defekt !!
    I samme åndedrag vil jeg så tilføje at det IKKE kan svare sig at udskifte koblingen (med mindre man selv kan gøre det) fordi det koster næsten det samme som en ombytnings kompressor hvis et værksted skal gøre det - reservedele kobling og simms samt justering af kobling.
    Der skrives meget om aircon i øjeblikket (sådan går det hver gang det bliver godt varmt) men det der skrives bærer for det meste præg af at dem der skriver det IKKE aner en skid om det ! (undskyld )
    Et alm. anlæg kan IKKE starte hvis der ikke er systemtryk i anlægget !
    systemtryk er der lige så snart der er blot en meget ringe mængde kølemiddel i systemet - kølemidlet fordamper til der er tryk i systemet og så kan kompressoren starte MEN anlægget vil ikke kunne køle nævneværdigt før den korrekte mængde kølemiddel bliver påfyldt !! dette styres af en pressostat (trykføler) som sidder i alle anlæg uden undtagelse den er blot elektronisk i nogle af systemerne men den er der altid og hvis den ikke virker kører anlægget ikke !!!
    alle systemer med en elektronisk temperaturstyring har en styreenhed som der kan udlæses fejl af men nogle har flere muligheder end andre !!
    Snart sagt alle mekanikkere har købt en fyldestation til aircon (fordi det er nemt at tjene penge med sådan en) men det er et fåtal af dem der bruger disse som har den fornødne viden om anlæggene til at kunne reparere dem korrekt - de fylder blot kølemiddel på uden at kontrollere noget som helst og hvis det så ikke virker er "det bare ærgerligt" så tømmer vi bare kølemidlet af igen !! så er det "nok" kompressoren eller "noget" andet "dyrt" lyder det som regel !!
    mit råd - kør til t værksted der har det fornødne udstyr og folk som forstår at bruge det så der kan fejlfindes korrekt på anlægget !!
    Polobjørn


  • #11   6. jul 2015 Kan godt lide den der "det er klimaanlæg, ikke aircon"... smiley

    Hvis koblingen på kompressoren ikke virkede, kunne man ikke fylde kølemidlet på overhovedet. Eller jo, måske 50 gram... For at anlægget kan suge gassen ind, skal kompressoren køre og dermed lave "undertryk" i lavtrykssiden. På denne måde kan den suge gassen fra beholderen...


  • JCT
    JCT Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 27 Svar: 67
    #12   6. jul 2015 #438
    når du nu skriver at kompressoren skal køre for at der kan fyldes på. Burde bilen så ikke køre for at drive kompressor mens der bliver fyldt på.
    Der blev da fyldt på min ene bil med to slanger og den anden( hvor der var et eller andet galt - mon ikke vi kan blive enige om det i det mindste ;0) med en slange uden at kompressor kørte


  • #13   6. jul 2015 Hej
    Igen noget sludder fordi en fyldestation har sin egen kompressor og sin egen vacuum pumpe som først laver undertryk i systemet ved at man normalt suger i 20 minutter og derefter overvåger undertrykket i ca. 3 minutter (tæthedsprøve)(og tæthedstest ved hjælp af samme og derefter fyldes det "flydende/væskeformige" kølemiddel (flydende da det jo er under tryk) på systemet og så er der ca. mellem 2,5 og 5 bar på systemet når det IKKE kører (er i ro)
    i øvrigt er den eneste forskel på clima og aircon at clima selv kan regulere en af bruger indstillet temperatur det kan aircon IKKE
    en helt anden ting er at mange af de nye typer ac kompressorer IKKE har en magnetkobling fordi de bliver elektrisk reguleret inde i selve kompressoren !!!
    polobjørn


  • JCT
    JCT Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 27 Svar: 67
    #14   6. jul 2015 #polobjørn ja jeg kender skam godt forskellen på aircon og klima. men tænkte jeg ville skrive hvad det var da der er mere elektronik der kan drille i et klimaanlæg.
    men så hedder det jo nok en kompressor til en 200 euro. orginal koster trods alt 850 euro


  • #17   6. jul 2015 Hej
    Nu krummer jeg sgu tæer!
    MVH KP


Kommentér på:
Astra klimaanlæg køler ikke

Annonce