{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  1.6 hdi farlig?
  • #2   26. jul 2015 Hvis du vedligeholder den ordentlig er der intet at være bange for, men du skal sørge for at Hove forhøjningen i bundkaret ned, fjerne filter fra banjobolt og evt en ny oliesi, gør du de tre ting samt giver en olierens så er du rigtig godt kørende og du er fri for det problem du selv omtaler smiley der kan også være noget mere olie på ved at tage forhøjningen ned..

    Jeg kender utrolig mange der køre med den motor, både i Citroën, ford og mini og de har aldrig haft nogen problemer men det har vi også lavet de ændringer på.. Der findes flere bilmærker end dem der også køre med den motor


  • #3   26. jul 2015 mazda køre også med den motor

  • #4   26. jul 2015 behandle den ordentlig som alle andre biler skift bundkaret og de andre få ting som JM skriver så sker der ingen ting.

    min er ogs en 1,6 HDI 265,000km på samme motor aldrig haft motor problemer samme turbo osv osv osv . men det er jo generalt pas ikke din bil og det går galt smiley


  • #5   26. jul 2015 Vi er tre i min famile der har den motor, og ingen af os har oplevet nogle negative ting omkring motoren endnu.

  • #7   26. jul 2015 Mangler overskud? Synes den går fint.. Er selvfølgelig ikke en raket..

  • #8   26. jul 2015 Og den går fint pr liter,, jeg køre lige lidt over 20 km/l og det er efter udregning på liter Fuel og kørte km, så det er den reelle

  • #9   26. jul 2015 Man kan rette bulen i bundkarret, så rummer den 3/4 l olie mere, se evt mit svar: http://www.bilgalleri.dk/forum/teknik/1134761-hvilket_vaerktoej_til_bundprop?t=1437945811&unread=1#lastViewed

  • #10   26. jul 2015 Ellers tjek mit fotoalbum, der er der billeder af mit hjemmelavede værktøj til formålet med bundkaret, der er ingen grund til at købe nyt.. Der er også album for filter i banjobolt

  • #12   26. jul 2015 eg pendler 68km med de 50km ca på motorvej med 110-130km/t har et snit på 18,4km/l i følge tankninger og kørecomputer går ca 1200km på en tankfuld. service intervallet på en 407 er 20,000km men skifter hvert 15,000km og bruger kun total olie og originalt oliefilter.

  • #13   26. jul 2015 RMX har kørt 308eren med en 110hk vil da ikke sige den er sløv men som sagt heller ikke en raket og det vigtigste er nu også at den kører fornuftigt langt på literen.

  • #14   26. jul 2015 Vi laver en del af dem, og ja der er problemer. Men der er ikke flere problemer end med de fleste andre commonrail motorer.
    Der er vist ikke nogen mærker der kan sige sig fri for problemer når vi snakker moderne dieselteknik.


  • #15   26. jul 2015 Har haft en Ford C-max med samme motor.

    Jeg var ikke imponeret af den. Jeg kunne ikke lide lyden af motoren. De tikker af helvedes til ift. mange andre dieselmotorer.

    Den bil du har set på har kun kørt 50.000 km på 5 år hvilket ikke er meget. Så må man håbe på at det ikke kun er bykørsel den har kørt, for så tror jeg med 100 % garanti af du får problemer med den.


  • #17   26. jul 2015 Bare ikke optimalt hvis man køre meget og langt

  • #18   26. jul 2015 Det værste er jo at de nye benzinmotorer med direkte sprøjt og turbo har præcis samme problemer som CR motorene.

  • #20   26. jul 2015 Der får du jo langtfra bedre motorer. Hverken i diesel eller benzin.

  • #21   26. jul 2015 Hvis det var mig der købte den bil. Motoren er jeg selv glad for og ja den er dælme kvik nok til alm brug.
    Jeg ville købe og betale bilen. Køre hjem. Skifte olie og filter. Køre nogle uger. Skifte olie og filter igen, (billig olie men ikke for billig). Smide olierens i og lade den køre i en halv time i tomgang med det. Tappe olien af, vent en halv time til 45 min, så ALT olie er ude, og så nyt filter og skifte banjobolten eller fjerne filteret deri. Det er her du gerne skulle rette bulen i bundkaret ud hvis det ikke allerede er gjort.
    Frisk olie på 5W/30 fuldsynt.. Low ASH, til biler med partikel filter.

    Checke at der er nok eolys væske i beholder foran venstre (førerside) baghjul. Dertil frisk brændstoffilter, dyserens i tanken og frisk luftfilter. Smide en lille boks tuning på. Besøge familien langt væk, og nyde de 23-25 km/l og at motoren soder ud på nogle gode varme km.

    Udretning af bulen i bundkar eller andet bundkar uden vulk omkring aftapningen ved bundproppen er guf.
    Jeg ville så skifte olien igen efter 7500 km (den er stadig i velkomst-fasen), og efterflg. skifte olie for hver 10.000km, med olierens hver anden gang. Så får du sikkert ikke andet end skift af bremser efter 100.00km, 200.000km og tandrem ved 240.000km.
    Check at dyser ikke er gået løs eller flammeskiver er utætte. De kan spændes (meget lidt) med unbraco), men ikke for meget.

    Lykke til med dit køb, husk den har alm. og ikke "dum" bagbro, så ingen problemer der. smiley


  • #22   26. jul 2015 Mange tak for nogen brugbare svar;)

  • #23   26. jul 2015 så vidt jeg husker så er tandremsinterval på 240.000km (det er jeg sikker på) og 5 år. Dvs hvis den du vil købe ikke har fået det skiftet så "skal" den snart. Her er så noget at presse lidt på prisen med. Pudsigt nok kører samme motor i andre biler med samme km interval men flere år . Flå dækslet af og kig om den ser sund ud. Intervallet er vist 10 år eller 240.000km på Citroën's 1,6 hdi'ere

  • #24   26. jul 2015 Oprindeligt var intervallet 120.000 km, men det blev ændret da de satte service ned fra 30000 til 20000. Den burde ikke køre mere end 120000. Vi ser gentagende gange at vandpumpen ikke kan køre de 240000.

  • #25   27. jul 2015 Mine de gamle havde en Peugeot 5008 1,6 HDI, fra ny.

    Da den havde gået 30.000 km gik turboen første gang, og ved 55.000 begyndte den at fløjte igen, så de valgte at skille sig af med den i en fart.

    Turboen stod af selvom der var blevet skiftet olie med halve intervaller (hver 10.000 km) på autoriseret Peugeot værksted fra ny.

    Jeg vil anbefale dig at købe med en anden motor.

    OG HUSK!!: Folk der skriver at man "bare" kan skifte bundkarret glemmer at man i så fald mister sin 200.000 km motorgaranti som Peugeot giver.


  • #26   27. jul 2015 Andreas K - nej det glemmer vi så ikke, der er rig mulighed for at få Peugeot til at ordne bundkaret, kender mange der har fået det gjort gratis i forbindelse med et service,, motorgarantien bliver derved stadig overholdt,, det er klart hvis man skifter til et ftz bundkar så frafalder den,, men der er andre løsninger..

    Men en meget uheldig historie med den 5008 det må jeg sige, det er desværre hørt før ved helt nye biler, men om det er fordi de er trælse i indkøring vides ikke, men har bilen kørt nogle km uden problemer vil jeg stadig ikke være nervøs, vil jeg heller ikke selvom den var helt ny, der er jo garanti på, men derfor stadig meget uheldigt


  • #27   27. jul 2015 Så længe bundkar er skiftet med den nye type. Og så nynoliepind.
    Isolering af olierører ( koster ikke meget for en wrape med alu folie på den ene side. Skal vende ud af)
    oliesien i banjobolten skiftes ved værd service eller værd anden service og så køre man kun 10.000km mellem værd service...

    Det en pudse lækker motor at køre med ikke så livlig i en stor bil. 407-508-C5 Ja der er den lidt tam. Men den er jo ikke en racer..

    Min Kami køre ca. 20.2-23km/l i hans 407 stc så det sku flot.


  • #28   27. jul 2015 Anders K, spørgsmålet er om værkstedet har sørget for at gøre det der skal gøres (meget grundig rensning, oliesi osv) før den nye turbo blev sat på. Ellers risikerer man at det problem der åd turbo 1, æder næste turbo.
    Efter hvad jeg har oplevet af springen over hvor gærdet er aller-lavest og div. makværk på værksteder, så kan det jo være tilfældet. Især hvis de ikke har været helt obs på div. bulletin'er og anvisninger ang. den motor.


  • #29   27. jul 2015 Jeg har købt en Volvo V50 Med den omtalte 1,6 HDI motor i.
    Min har gået 285xxx km nu og er serviceret hos volvo, jeg har ikke oplevet problemer med den.
    Dog har min ikke partikelfilter, og den har fået et bundkar uden "fordybning" ved olieproppen.
    Kører 15000 mellem hvert service, volvo siger 20000.


  • #30   28. jul 2015 Jeg kan langt fra afvise at værkstedet ikke har gjort som man skal ved olieskift. Men det er jo alligevel noget man regner med de har helt styr på når man kører på autoriseret værksted

  • #31   28. jul 2015 Vil også sige at jo vi har da skiftet nogle turboer på dem, men tror da vi skifter på 5 VAG'er for hver gang vi skifter en på en PSA.

  • #32   28. jul 2015 De gode bekendte jeg har, der arbejder i autogrossistvirksomheder sælger/solgte nu rigtig mange turboer til 1,6 PSA. Årsag er bl.a. at man ikke skifter olierør og fjerner filter i banjobolt, og så får de reklamationer efter 50 - 100000 km, som de jo selvfølgelig ikke kan efterkomme hvis forskrifter ikke er fulgt

  • #33   30. jul 2015 vores fiesta med 1,6 90hk har rundet 160k km nu og der har jeg bare fjærnet si i banjo boldt og isoleret olie retur bund karet har jeg ik ændret da den for en olie rens ved de 20k km melllem service, og så har jeg lavet en suge dims jeg suger det sidste op af bundkaret med når olie rensen har været igennem. og det har da virket fint ind til nu. og køre da på samme turbo inu smiley

  • #34   30. jul 2015 og ved 90km/t med øko kørsel og ac slukket kører den alså 25km/l


  • #35   30. jul 2015 Hvad går den med ac tændt ved 90 ?

  • #36   30. jul 2015 har jeg fagtisk aldrig målt smiley


  • #37   30. jul 2015 Fair nok, jeg tror nemlig ikke det er så meget igen smiley

  • #38   30. jul 2015 men køre komp. siger så den går 28 ved 90 men det gør den så ik helt i real life smiley


  • #39   30. jul 2015 Nej den computer skal man aldrig regne med smiley

  • #40   30. jul 2015 nej er det sikkert ik men læste bare en engang der havde målt den til at gå kortere med det tændt smiley


  • #41   30. jul 2015 men når det så er sagt syndtes jeg fagtisk den er ret kvik. ihvert fald i en fiesta fra 2010 hehe


  • #42   30. jul 2015 Det gør den også, men jeg tror det er minimalt,, det er fordi den ikke har samme modstand som når kompressoren er slået fra.. Tilgengæld går der flere kompressorer i stykker ved at være slået fra i længere perioder,,

  • #43   30. jul 2015 hehe ok jamen vores kører somregl altid bare på auto og med den tændt da det dejlig og hurtig til at tage evntuel dug sammen med varmen i ruden går det vildt hurtig hehe:-)


  • #44   1. aug 2015 Det ultimative spørgsmål er så.

    GÆLDER de ovennævnte problemer også på den nyere 1.6 e-HDI 112 motoren ??


Kommentér på:
1.6 hdi farlig?

Annonce