{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.152 visninger | Oprettet:

Antal cylindre og forskel i træk? {{forumTopicSubject}}

Ville lige høre folks holdning/erfaring. Kan i mærke forskel på om bilen er R6 eller V8, V10, V12.... Der er jo ofte flere kræfter i de biler med flere cylindre, men synes at trækket er lige jævnt.

Jeg har kun prøvet R6,V6 og V8. Så kan ikke udtale mig om V10, V12.

Hvad siger I? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Antal cylindre og forskel i træk?
  • #1   26. nov 2015 det kommer an på hvordan motoren er bygget op. slaglængde i forhold til cylinderens diameter osv

  • #2   26. nov 2015 Så det du siger er at cylinder antallet i virkeligheden er ret ligegyldigt i forhold til hvordan bilen opleves? smiley

  • #3   26. nov 2015 både og.
    siger bare at der er mange ting der spiller ind. ikke kun flere cylindre=flere kræfter


  • #4   26. nov 2015 Læs her: http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=21124
    Blot for en grundlæggende forståelse af de to begreber det handler om, nemlig Hk og moment smiley
    Men det er måske det du mener med "kræfter" og "træk"?
    Moment er det din kobling og dine trækaksler bliver udsat for, også populært kaldet for "vrid".
    Hestekræfter har du brug for når du skal slæbe en campingvogn med fuld ferielast op over Kassel Bakker på vej til Italien.
    I linket til powerforum er der en direkte omregningsformel mellem Hk og moment, når man kender omdrejningstallet.
    så vidt jeg husker smiley

    Edit: Nå, kan se at der ikke er taget højde for cylinderantallet - æv smiley


  • #5   26. nov 2015 Nu er det helt og aldeles et subjektivt syn på det, men min moster kører V12 AMG og det er uden sidestilling den mest hidsige satan jeg nogensinde har prøvet. Jeg har også kørt både V6 og V8 og selv om der var "umph" i dem, kunne det slet ikke sammenlignes. Igen, det er en subjektiv mening og oplevelse, og har intet videnskabligt bag sig overhoved.

  • #6   26. nov 2015 Ja har læst noget med at NM er en bestemt kraft udviklet over tid og at hk blev udregnet af det resultat.

    Men det fattede jeg ikke rigtig noget af!(?)


  • #7   26. nov 2015 Det kommer jo også an på mere end antallet af cylindre. En V12 i en Ferrari LaFerrari opfører sig noget anderledes end en V12 i en BMW 7-serie.

  • #8   26. nov 2015 Det er vi helt enige om Carsten J. Men tænker, om fabrikanterne laver V10 og V12 bare for at gøre det. Når du sagtens kan få 600 heste ud af v8 som du kan med v12

  • #9   26. nov 2015 Men derfor gælder det stadig og altid:
    Kender du 2 af disse 3: Moment, Hk, omdrejningstal
    Så kan du altid regne den sidste ud smiley

    Det ændrer jo ikke på at en Ferrari og en BMW opfører sig forskelligt, for det gør de da heldigvis smiley

    Bottom line er bare, at jeg ikke tror at cylinderantallet har noget at gøre med hvordan maskinen føles. Variabel indsugning, vanos, turbo osv kan ændre en motors karakteristik meget.


  • #10   26. nov 2015 Kan ikke mærke om det en V6 eller v12 i træk men motor opbygningen kan mærkes.
    Eks havde min kami en a6 2.8v6 og hans kæreste en Carina GTI de samme hk men carinaen var den der træk bedst ved sporty kørsel hvor der være mer cruiser o er audien.

    Det svært at sige ja. Men også svært at sige nej.


  • #11   27. nov 2015 Kasper, jeg har tænkt det samme.

    Hvis vi tager Audi R8 og Lamborghini Gallardo/Huracan som eksempler, så hiver de jo en god portion HK ud af V10'erne uden turbo, kompressor og lign. Nu hvor de fleste går turbo-vejen, er der måske mindre grund til at vælge V10 eller V12.

    Den vildeste bil jeg har kørt er en McLaren 650S, og jeg savnede ikke flere cylindre. Den 8-cylindrene turbo motor er en perle.


  • Eggert B
    Eggert B Tilmeldt:
    nov 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #12   27. nov 2015 Cylinderantal er i høj grad et spørgsmål prestige. En velbygget og tunet V eller R 6 kan det samme som de motoren med flere cylindre. Husk de, noget hysteriske, formel1 motoren på 1,4 L og over 900 hk. Mange cylindre er lig tunge motorer. Alt i alt trækker tingene i hver sin retning. Så et enkelt svar får du ikke.

  • #13   27. nov 2015 Sådan en v12 i en bmw 850 trækker ret så jævnt

  • #15   27. nov 2015 627, op af kessel bakker skal man bruge moment. HK er primært til autobahn

  • #16   27. nov 2015 Danger: Hvor har man størst moment - ved højere omdrejninger eller ved lavere?
    Man gearer jo ned for at komme afsted smiley


  • Eggert B
    Eggert B Tilmeldt:
    nov 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #17   28. nov 2015 Det kommer helt an på konstruktørens valg. Det er det korte svar. Der er skrevet tykke bøger om hvilke valg, der skal tages, når man fastlægger en motorkonstruktion. Det vil føre for vidt, at beskrive her. Når man skal op over en strø bakke, skal omdrejningerne ligge "på oversiden" af max moment området. Vil du have acceleration er det så høj effekt som muligt. Om motoren så skal gå 1500 o/ min eller 7000 o/ min afhænger af de valg, der er truffet.

  • #18   28. nov 2015 Eggert når du snakker konstruktion hvilke forskellige faktorer spiller så ind?

  • Eggert B
    Eggert B Tilmeldt:
    nov 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #19   28. nov 2015 Layout på knastaksel, ventil- størrelse og antal, udformning af indsugningsmanifold og/ eller Turbo. Cylinder layout, krumtappens vinkler osv. Alt har indflydelse på motorens endelige karakteristik. Du kan lave motoren sej som en fiskekutter eller hidsig som en formelracer, med samme cylinderantal og volumen. Det hele afhænger af valg.

Kommentér på:
Antal cylindre og forskel i træk?

Annonce