{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.305 visninger | Oprettet:

SKiftende langtlys ala ambulancer {{forumTopicSubject}}

Hej BG. Har fået et par store fede HELLA lygter på min 206, men kunne godt tænke mig man kunne få dem til at blinke på skift. Tænker lidt det skal være lidt ala det Ambulancerne kører med. Er her nogen der ved hvordan man kan lave det ? er der et kit eller relæ man kan købe ? De er på sit helt eget ledningsnet og sikring med egen kontakt. Har spurgt hos synshallen og han sagde det er 100% lovligt at have så længe det ikke blander sig med mit "alm" lange lys der sidder i blinkarmen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SKiftende langtlys ala ambulancer
  • #1   30. nov 2015 Det er ikke lovligt, hvis de har den funktion.


  • #2   30. nov 2015 Så kan man kun spørge hvorfor du vil have blinkelys? smiley

  • #3   30. nov 2015 Bims: For sjov skyld smiley har også en meget kraftig extra lygtebom skruet på kofangeren for når idioter ikke blænder ned så kan jeg gøre deres nat til dag smiley

  • #4   30. nov 2015 Systemet hedder vigvag/wigwag

  • #5   30. nov 2015 Wigwag er ikke godkendt til kørsel på vej uden udrykningstilladelse og at du kan dokumentere at du er på udkald hvis du bliver stoppet med det, ligegyldigt hvad din synsmand siger.

    Det er lovligt at have, men det er ikke lovligt at bruge på offentligt vej.


  • #6   30. nov 2015 Et 5 benet relæ og et blinkrelæ burde kunne gøre det, husk også en sikring.

  • #8   30. nov 2015 Martin - den må du uddybe for mig den der. Hvornår siger du det er lovligt at bruge udrykningssignaler, uden tilladelsen og godkendelsen til det?

  • #10   30. nov 2015 Forstår ikke modkørende der går helt amok med deres lange lys hvis man ikke, efter deres mening, ikke blænder ned hurtigt nok!

    Slap dog af tænker jeg bare...


  • #11   30. nov 2015 Udrykningssignaler er blå blink ikke langtlys lygter fra biltema har lige ringet til kbh's politi og spurgt det er ligesom det med at spise når du kører bil eller læse avis mange mener det er idioti men det er ikke ulovligt


  • #12   30. nov 2015 Martin P er det noget du sælger?

  • #13   30. nov 2015 Kurik sikke noget fis det er og bliver ikke lovligt.

    6.02.002 Fjernlyslygter
    »E«- eller »e«-godkendt fjernlyslygte er funktionsmærket »R«. Foran R’et er
    eventuelt anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.
    Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men netop synlig frekvens, er ikke tilladt.

    (1) Fjernlyslygte
    a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
    b) skal være anbragt foran på køretøjet


  • #14   30. nov 2015 Køber du org. Wigwag, fra eks. Whelen står der også, kun brug på offentlig vej med udrykningstilladelse. Det kunne købes fra Luna5 en årgang, kan sikkert stadig.

    Sådan en org. boks koster 1000-1500.-
    Det er lovligt at have på bilen, ligesom diverse andre "ulovlige" pære, blå blink osv.

    Det bliver ulovligt i det sekundt du tænder det på offentligt vej.


  • #15   30. nov 2015 Det er ulovligt at læse avis mens man kører bil.

  • #16   30. nov 2015 Rune N nej det er ikke, loven siger kun det er forbudt at bruge håndholdt mobil
    http://www.dr.dk/ligetil/indland/politiet-ingen-mad-og-mobil-bag-rattet

    Dyhring tror faktisk ikke du må have lygter på der ikke er lovlige. De skriver jo

    6.02.001 Generelle bestemmelser
    (1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.

    Så er de sat på bilen så skal de også være lovlige


  • #17   30. nov 2015 Jo, det må man gerne - arbejdslygter som eks. eller ikke påbudte lygter, markeringslygter og des lige må gerne være i uens antal også, sålænge det ikke er påbudte lygter fra fabrikantens side.

    Man kan have så mange arbejdslygter påmonteret, sålænge de er på serperat ledningsnet som ikke går ind over selve bilen, dvs. med egen kontakt, relæ osv. smiley

    De er så også lovlige nok, kan man sige. Wigwag boksen er delvist, da man jo må med udrykningstilladelse. Dertil er det også lovligt nok at have en blå lysbro på taget under kørsel, sålænge den er dækket til, og derfor inaktiv.


  • #18   30. nov 2015 Once. Læs færdselslovens paragraf 3 stk 1.

  • #19   30. nov 2015 Dyhring nu er arbejdslys også omtalt i detailforskrifterne som tilladte lygter. Det er neon lys ikke og de er ikke tilladt at have på bilen selvom du ikke har dem tændt.

  • #20   30. nov 2015 Rune N Ja der står intet om det er ulovligt loven siger kun det er ulovligt at bruge håndholdt mobil læs det selv
    § 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

    Politie5t udtaler jo selv det ikke er ulovligt og i loven nævnes det ikke så er det ikke ulovligt. Uanset hvad du så selv tror der står.


  • #21   30. nov 2015 Der er vist tale om strobelys Once wigwag systemet kan jeg se er det rigtige og det er bestemt ikke "Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men netop synlig frekvens"

  • #22   30. nov 2015 Og ifl Færdselsloven §33 så SKAL man faktisk køre med langt lys på motorvejen

  • #23   30. nov 2015 Jeg gider ikke at Google mere. Men se lige her.

    http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/14324658


  • #24   30. nov 2015 Det er svært at udvise agtpågivenhed med en avis foran hovedet..

  • #25   30. nov 2015 Rune N ja hvis du har været til fare så kan du få en bøde Men det er ikke ulovligt i følge loven. De sager er jo netop hvor du udsætter andre for fare samtidigt.

    Loven siger jo heller ikke at du ikke må blinke vel. Men blinker du og gør det hurtigt hele tiden og derved udsætter andre for fare så kan du også få en bøde for det. Men det er stadig ikke ulovligt at blink. Ligesom du må læse mens du køre, så længe du ikke udsætter andre for fare. Men du må aldrig bruge en håndholdt tlf uanset om vejem er tom eller ej. Da loven forbyder det


  • #26   30. nov 2015 Rune N Jeg siger jo ikke du ikke kan få en bøde for det, men at loven ikke forbyder dig det så længe du ikke er til fare se her
    https://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/I-bil/Uopmaerksomhed/Hvad-staar-der-i-loven-om-uopmaerksomhed.aspx

    Færdselsloven er klokkeklar, når det gælder spritkørsel eller for høj fart. Men der er desværre ikke samme håndfaste regler om uopmærksomhed.

    Håndholdt mobiltelefon er dog ulovligt:


    Alle de sager du henviser til er jo netop hvor de har været til fare for andre Men det er jo ikke ens betydende med at loven siger at alt er ulovligt. Det er jo ikke ulovligt at køre 110 på motorvejen. Men du kan stadig få en bøde for det hvis du køre 110 og derved udsætter andre for fare.

    Det eneste der nævnes som værende ulovligt uanset hvad er mobil tlf, derved ikke sagt du ikke kan få en bøde for andet.


  • #27   30. nov 2015 https://www.youtube.com/watch?v=oXfXJjEdJWQ

    Hvad kalder du så det? Det er også med hurtig, og synlig frekvens. Det er samme system, om du smider det i dine eftermonteret fjernlygter, bilens fjernlygter, bilens tågelygter, eller bilens baklygter, blinklys (ja, du kan montere det på alt).

    Der er en grund til at udrykningskøretøjer har det på - du er ikke hverken civilt eller officielt udrykningskøretøj, så det er ulovligt for dig at bruge det på offentligt vej.

    Selv gult blink, er ulovligt at bruge med mindre du bruger det i det tilfælde det er beregnet til, altså at du ikke bare kører rundt med det tændt uden at skulle advare nogle. Det for folk bøder for og bliver fortalt at de skal afmontere det.

    Hvorfor fanden skulle du så måtte kører rundt på vejene med udrykningsblink?


  • #29   30. nov 2015 Martin P ergo Tlf ulovligt

    Brug af mobiltelefon og andet teleudstyr

    § 55 a. Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af håndholdte mobiltelefoner.

    Stk. 2. Justitsministeren kan efter forhandling med transportministeren fastsætte nærmere regler om brug af andet teleudstyr og lignende under kørsel.

    Avis lovligt. Da du selv lige siger loven kun skriver det man ikke må

    Ergo den udtalelse er så sandt.

    Der er sendt en mail til politi angående blinkende fjernlys. Så må vi se hvad de skriver.


  • #30   30. nov 2015 Og martin P mærkeligt du kun kører på mig når der er andre der siger det samme. tsk tsk

  • #31   30. nov 2015 Kurik - jeg syntes du skal montere det, , og så brug det engang foran en Politibil. Vil gerne hører hvad det ender med.

    http://www.bilgalleri.dk/video/off-topic/56945-lidt_nyt_lys_

    Synsmanden var ikke glad for mit - det var en seperat funktion lysbroen havde, normalt blev det bare brugt som arbejdslys -, det er præcis det samme som wigwag.


  • #33   30. nov 2015 Martin P jeg gør det for at du så skal komme og brokke dig smiley Du er den eneste der tænder af på det. Og jo mere du brokker dig og hænger en ud jo mere kan man klage over dig så du ender med at få advarsler smiley Så du forsætter da bare, kan da kun fryde mig over det.

    Læs hvad TS skriver i #11 ergo så er det jeg skrev jo kun svar på noget han blander ind i emnet ikke jeg. Jeg svare bare på det ikke er ulovligt da det IKKE står i loven at man ikke må., som Rune N hårdnakket påstår hele tiden. Men nok om det. Venter på svar fra politiet af. Hygge hejsa martin P smiley


  • #35   30. nov 2015 Martin P at du kommer ind i et forum og kun skriver om en person er at hænge folk ud det har du gjort flere gange smiley

  • #36   30. nov 2015 Vibralys og wigwag er ikke det samme. Langt fra. http://www.sydfynmc.dk/universal/vibralys.html

  • #37   30. nov 2015 Og her er lidt fra Deteglforeskrifter for køretøjer.
    6.02.002 Fjernlyslygter

    (1) Fjernlyslygte

    a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,

    b) skal være anbragt foran på køretøjet,

    c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet, og

    d) skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.

    (2) På køretøj med to eller flere fjernlyslygter må disse kun kunne tændes samtidigt eller parvis.

    (3) Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke samtidigt.

    (4) Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.

    (5) Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke overstige 430.000 cd.

    Og har man monteret wigwag kan man ikke opfylde de krav der er til fjernlygter i Detailforeskrifterne.



  • #38   1. dec 2015 Og her står der om lys på udrykningskøretøjer. Og der er især punkt 8 meget interessant til denne diskussion. Er vist ikke så meget at diskutere om at wigwag er beregnet til udrykning og ikke til privatpersoner. 6.04.340 Udrykningskøretøj

    (1) Udrykningskøretøj skal tillige være forsynet med udrykningslygte(r).

    (2) Udrykningslygter foran og bag på motorcykel skal være synlige mindst 80° til hver side.

    (3) Udrykningskøretøj kan være forsynet med en eller flere supplerende udrykningslygter, som skal være tilsluttet samme kontakt som påbudt udrykningslygte. Supplerende udrykningslygte(r) skal ikke opfylde bestemmelserne i pkt.

    (4) Lygtebro med udrykningssignaler på udrykningskøretøj, der tilhører politiet eller det statslige redningsberedskab, kan være afmonteret ved anden form for kørsel end udrykningskørsel.

    (5) Udrykningskøretøj kan som supplement til de blå udrykningslygter være forsynet med blinkende fjernlyslygter, der kan blinke parvis eller skiftevis.

    (6) Blinkende fjernlyslygter til udrykningskøretøj skal afgive 60-240 blink pr. minut.

    (7) Udrykningskøretøj kan i stedet for blinkende fjernlyslygter være forsynet med to hvidt blinkende lygter, der jf. pkt. (5) og (6) opfylder kravene til blinkende fjernlyslygter.

    (8) Blinkende fjernlyslygter eller hvidt blinkende lygter er beregnet til at forbedre synligheden af udrykningskøretøjert under udrykning i klart dagslys.

    Og hvis jeg skal komme med min personlige holdning om de privat personer der syntes det er å så fedt at køre rundt med udryknings blink og horn på deres bil. De burde ha en på siden af hoved. For går ud over alle os der bruger de blå blink i vores erhverv. For folk mister helt respekten for blå blink, med det resultat at udrykningskøretøjer har problemer med at komme frem i trafikken når det virkelig gælder.


  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #39   1. dec 2015 FORBUDT !!! (2) På køretøj med to eller flere fjernlyslygter må disse kun kunne tændes samtidigt eller parvis.

  • #42   1. dec 2015 Og kan vi ikke få en sober tone!?!!

  • #43   1. dec 2015 Jeg holder med Martin P smiley

  • #44   1. dec 2015 Martin du er da selv væk og fatter ikke en skid. Se her http://www.bilgalleri.dk/forum/off-topic/1152359-rente_udregning?t=1444234828#comment9150009

    Der deltager du kun med udhængning din kegle.

    Og når andre så siger det samme som jeg, så gør du intet

    http://www.bilgalleri.dk/forum/off-topic/1153950-matematik_opgave_den_der_svarer_foerst_faar_en_sutter

    du er sgu svag.


  • #45   1. dec 2015 onceuponatimetherewasalongnameitwassolongeveryoned

    Hvorfor blive ved. ?


  • #46   1. dec 2015 Fordi Marin p bliver ved, og piller udskyldig, manden kommer jo kun med brok i nogle ind uden at hjælpe med noget til selve indlægget. Så han skal toppe med det fis.

  • #47   1. dec 2015 Hvad hjælper det dig..?
    Glem det dog og kom videre. Det hjælper sgu da ikke noget at finde gamle emner hvor Martin har lavet en fejl. Det får du det forhåbentligt ikke bedre af vel..


  • #48   1. dec 2015 Bagermester Nej det har du ret i. Bare irriterende at han bliver ved nu er det jo ikke eneste gang han har gjord det. Men ja det ryger bare til support igen i stedet for. Så må de jo bøvle med ham.

    Men nu kan folk jo se Martin ikke selv er Mr fejlfri.


  • #49   1. dec 2015 Forstår ikke hvad du vil opnå med det, Mon ikke selv du bare bliver anmeldt.? Når man blander sig i alt herinde, så får man hurtigt nogle uvenner.




  • #50   1. dec 2015 At han skal lade folk være.

  • #51   1. dec 2015 Er du så barnlig at du tror det du har gang i hjælper..? Du er sgu på vej ud hvor du ikke kan bunde.

    Kom nu videre for helvede, har du ikke noget fornuftigt du kan lave i stedet for at sidde herinde hele dagen og kommenterer alt.?


  • #52   1. dec 2015 5 emner er det alt? Næ jeg skal passe tlf og alt være i nærhed af en pc når den ringer. Men hvorfor bliver du å elv ved nu? har o skrvet dt blv supports sag med hn nu. Så lad det ligge her

  • #53   1. dec 2015 Hvad har du anmeldt ham for? smiley

    Admin er sgu da mere træt af dem der anmelder folk fordi de taber en diskussion, eller bare ikke kan argumentere for deres egen holdning.


  • #54   1. dec 2015 Martin - korrekt, som nogle brand biler, eks fra station vestegnen i hvidovre. Der blinker de langtsomt, parvis top, og så parvis bund. Lige som hvis du selv sad og gjorde det med lyskontakten.

    Det er ikke wigwag, wigwag er to lygter ved siden af hinanden som blinker på tværs, lige som den video jeg lagde op. Og det er det ambulancerne også kører med, og det tråd starter efterspørger. Og det er ulovligt.


  • #56   1. dec 2015 Relæet er sikkert det samme - selvom jeg syntes det brandbilerne kører med blinker noget så dødt. Det er noget hurtigere, på eks. ambulancer, politibiler, lægebiler osv.

    Men så igen, der er også mange mærker der lavet det, og flere kan du selv vælge mønstre på. Ser man i USA har de wig wag i forlygter, tågelygter, baglygter, baklys osv., der er tempo i det.
    Det har brandbilerne i den grad ikke herhjemme, så fysisk er det måske nok wigwag på en brandbil, men pr. defination syntes jeg ikke man kan sammenligne de to ting med hinanden, hvilket vel også er derfor det ene er ulovligt og det andet ikke er. smiley


  • #58   1. dec 2015 Sikkert smiley Men til trådstarter, så er det du eftersøger ulovligt - er vi alle så enige om det også?

    I ved, side om side blink med fjernlygter? Og ikke top & bund.


  • #60   1. dec 2015 Men martin har nu ret i at det også er wigwag når det går fra bund til top. Da det også bruges ved brug af nærlys og lang lys. Men det mest almindelige er fra side til side

    A wig-wag is a device for flashing an automobile's headlamps at a preset rate. In its traditional form a wig-wag constitutes the illuminating of the right and left headlamps alternately, with each lamp lit for around half a second at a time. In the United Kingdom the wig-wag is only seen on the road on emergency vehicles. The 'standard' wig-wag is often used within a cycle of other illumination patterns, such as swiftly alternating the left and right headlights, alternating the left and right headlights slowly, or flashing both headlights together, and using a mixture of high- and low-/dipped-beams.

    Although the use of flashing headlights does increase the visibility of any vehicle,[citation needed] it can also create problems. In situations when highbeam headlights are flashed, the wig-wag may create glare or may otherwise temporarily blind the drivers of oncoming vehicles.

    Generally, wig-wags are prohibited on all vehicles except emergency vehicles,.[1] However the road rules in New South Wales, Australia, and some areas in the United States allow school buses to have flashing headlights.


  • #61   2. dec 2015 Om i mener det er ulovligt eller ej er jeg ligeglad med smiley skulle jeg få en bøde er det ikke jer der betaler smiley men kunne da også smide 2 ekstra lamper på så det er parvis 2 og 2 hvis i så er glade smiley

  • #62   2. dec 2015 Kurik du kan jo bare bruge nærlys som det ene sæt og så lang lys som det andet sæt. Så er det jo stadig parvis, uden du behøver ekstra lygter.

  • #63   2. dec 2015 De må stadig ikke blinke ved siden af hinanden, vandret. Kun lodret. smiley

    Men jeg syntes du skal montere det og så tænde det hver gang du ser en panser - du ved, bare for at se deres reaktion. Så kan du også tilføje nogle blå LED blitz i grillen også, og et blåt marmeladeglas på toppen også - det hele er jo lige ulovligt at lege udrykningskøretøj smiley


  • #64   2. dec 2015 Uden at i hænger mig op på det. Men for Ca 3-4 år siden da jeg var ved og bygge 2 autohjælpsbiler op med blink og udrykning osv. Der snakkede jeg med Autotec i lille skensved. Og som jeg husker det. Så sagde de at hvis man skulle læse lovgivningen helt firkantet. Så var wigwag slet ikke lovligt i Danmark. Heller ikke på udrykningskøretøjer. Men at der blev arbejdet på at få det lavet lovligt til udrykning. Men at der ind til videre blev set igennem fingre med det på udrykningskøretøjer

  • #66   2. dec 2015 Thomas J du har da ellers selv sat lovgivning ind omkring det fra detailforskrifterne. Så hvordan kan det være ulovligt på udrykningskøretøjerne?

    (5) Udrykningskøretøj kan som supplement til de blå udrykningslygter være forsynet
    med blinkende fjernlyslygter, der kan blinke parvis eller skiftevis.
    (6) Blinkende fjernlyslygter til udrykningskøretøj skal afgive 60-240 blink pr. minut.
    (7) Udrykningskøretøj kan i stedet for blinkende fjernlyslygter være forsynet med
    to hvidt blinkende lygter, der jf. pkt. (5) og (6) opfylder kravene til blinkende fjernlyslygter.
    (8) Blinkende fjernlyslygter eller de hvidt blinkende lygter er beregnet til at forbedre
    synligheden af udrykningskøretøjet under udrykning i klart dagslys.


  • #67   2. dec 2015 He he. Ja hat jeg jo også. Var lige noget jeg kom til at tænke på at Søren fra Autotec havde fortalt den gang. Men loven er blevet ændret siden dengang. Lige en tanke torsk fra min sude smiley

Kommentér på:
SKiftende langtlys ala ambulancer

Annonce